MARS 115

Övriga märken och frågor

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

MARS 115

Inläggav Donken 12 jan 2012, 14:09

Hejsan

Första posten här av förhoppningsvis många.

Jo en bekant till mig hittade då detta gevär och han hade ingen aning om vart det kom ifrån eller när han fick tag i det (han är gammal pensionär)
Jag tog en liten titt på det och fotade lite. Jag hittade dock bara namnet på tillverkaren (Zella Mehlis) och fick tag i en address till ett museum i staden Zella Mehlis i Tyskland.
Efter lite konversation med museiföreståndaren så fick jag reda på att det var ett MARS 115 och det var tillverkat någon gång under 1930 talet för tyska armen som övningsvapen för hitleryouth och som paradvapen.
Intressant historia.

Men nu till lite problem!

Vapnet är inte särskilt välskött och det funkar inte att ladda med kul (tror det ska vara 4.4mm kula) För övrigt så funkar det att "torr" ladda utan kula och avtryckarn funkar fint.
Så någon här som har andra historier om dessa vapen? Finns det sprängskisser att få tag på? Reservdelar så man kanske kan fixa vapnet till helt fungerande skick?
Är intresserad av att renovera och fräsha upp vapnet om möjligheten finns (ägaren har lovat att jag får ta vapnet om jag hittar nån som kan hjälpa mig fräsha upp det)

Och här är två bilder:
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



har några få bilder till om intresset finns.

//Donken

EDIT: Ops. Ser nu att jag postat i fel tråd! Finns det nån vänlig mod som kanske vill flytta den rätt? *skäms*
Senast redigerad av Donken 12 jan 2012, 15:15, redigerad totalt 1 gång.
Donken
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jan 2012, 13:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav origo 12 jan 2012, 16:24

Välkommen till forumet.

Mars 115 är ett kul och udda luftgevär.

Det är tillverkat av "waffenwerk venus" i staden Zella Mehlis. Tillverkningen startade någon gång på slutet av trettiotalet och höll på nästan fram till slutet av kriget. Tidiga bössor har stock av massivt trä och senare exemplar har stock av "leimholz" (En slags laminerat trä). Det ser ut som om din bössa har "leimholz" stock. Det finns även ett "mars 100" som är en kortare variant (fjärde bössan uppifrån på min bild) och ett "mars 86" som är jättelitet och mycket ovanligt.

I sverige såldes marsbössorna dels till allmänheten. Ganska ovanligt eftersom de var rejält dyra som nya.
Dels användes de av försvaret (ev till ungdomsverksamhet?). Isf så är de kronmärkta.
Dels så fanns det ett företag i malmö som ägde massor av marsbössor och hyrde ut dessa till skjutbanor på dansbanor mm. Dessa bössor är ofta i dåligt skick och har en oval mässingsplakett med ett nummer på stocken. Ev så köpte malmöföretaget sina bössor från försvaret. På bilden med mina bössor så syns märken där mässingsplaketten suttit på på den mittersta bössan.

Marsbössorna är mycket rejält och enkelt byggda. Men effekten är mycket låg. Man kan nästan se kulan på väg mot målet.
Om du är någolunda teknisk så är det nog inga problem att få ordning på bössan.

Det enda stället som säljer reservdelar (som jag känner till) är:
För att följa länken så måste du registera dig.




Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav Donken 12 jan 2012, 16:48

Oh otroligt mkt tack för all info. Jag har inte hittat nå märke på stocken nånstans så tror inte det har suttit nån oval mässingsplakett. Och inte har jag hittat nån kronmärkning heller. Nu är iofs ovansidan av geväret ganska rostigt så jag kan ha missat den märkningen. Den enda märkningen jag funnit är: Venus Waffenwerk Zella-Mehlis (Germany) Men jag ska absolut undersöka geväret lite mer och se om jag kan hitta nån mer märkning nånstans!
Ah, den där hemsidan är nog precis vad jag behöver. Stort tack för den också!

Men hur är det med värdet på dessa bössor? Samlarvärde?
Senast redigerad av Donken 12 jan 2012, 16:48, redigerad totalt 1 gång.
Donken
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 12 jan 2012, 13:51
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav origo 13 jan 2012, 11:46

Kronomärkningen är ganska tydlig. Jag tor att de brukar vara märkta både på varbygeln och på stocken.
Mina bössor är märkta "mars 115" resp "mars 100" med stor och tydlig text på ovansidan. Men de finns även utan den märkningen.

En risig mars 115 kanske kostar en tusenlapp på tradera. Men jag har sett riktigt fina ex på egun.de (tysk auktionssite) gå för nästan åtta tusen.
Remmen och läskstången fattas ofta och det är positivt om de finns kvar. Din rem ser inte ut att vara orginal men läskstången ser ok ut. Men det är väldigt svårt att se på bilderna.



Här har du lite mektips. Sidan gäller en annan bössa men magasinprincipen är ungefär samma.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav kelddk 14 jan 2012, 00:29

Hallå
Jag köpte denna förra veckan på auktion, det är en MARS 86
hälsningar Kelddk



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

kelddk
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 jan 2011, 21:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: diana

Re: MARS 115

Inläggav origo 15 jan 2012, 14:53

kelddk skrev:Hallå
Jag köpte denna förra veckan på auktion, det är en MARS 86
hälsningar Kelddk





Grattis. Jag blir väldigt avundssjuk. Var den dyr?
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav RobertSt 15 jan 2012, 15:35

Är det en bössa för rundkulor? Med ett magasin framför laddaren? Under ett trälock. Som skjuter skitdåligt, men ljudlöst? Nästan iaf.
Isåfall har jag haft ett sådant gevär när jag var ung.
RobertSt
 

Re: MARS 115

Inläggav origo 15 jan 2012, 16:08

RobertSt skrev:Är det en bössa för rundkulor? Med ett magasin framför laddaren? Under ett trälock. Som skjuter skitdåligt, men ljudlöst? Nästan iaf.
Isåfall har jag haft ett sådant gevär när jag var ung.


Det låter som om om det var en sån du hade.
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav kelddk 15 jan 2012, 19:42

Jag har gjort lite nya bilder, den har inte magasin, "magasin" är løbet, en liten dörr för att öppna och sätta i runda kulor, kulorna faller ner sig i loppet.
Den du har haft med magasin, är förmodligen en Haenel eller Anchutz,dom har jeg også :)
Jag tycker inte att det var dyrt i 1100 dk kr inkl frakt, ingen hade lurat det var en mars, dom skrev bara fjäder bøssa :Thumbupp:
T.ex. MARS 115, jag har sett säljas till mycket högre pris, och Mars-86 är betydligt mer sällsynt, :smt027
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

kelddk
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 jan 2011, 21:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: diana

Re: MARS 115

Inläggav pangarn 15 jan 2012, 19:51

har för mig att dessa bössor användes inom hitlerjungend för skytte träning då de är uppbyggda som de gammla tyska mauser gevären (98k) och var betydligt billigare att ge skytte träning med än med riktiga bössor

rätta mig någon om jag har fel här!!!
cyclone.22//bsa super meteor.22//1377 moddad med kolv .177//bt65 rb w.25
Användarvisningsbild
pangarn
 
Inlägg: 489
Blev medlem: 03 jul 2011, 19:30
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav kelddk 15 jan 2012, 20:17

Det stämmer tillsammans med Haenel 33 Diana 30 och några tjeckiska bøssar
kelddk
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 jan 2011, 21:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: diana

Re: MARS 115

Inläggav origo 16 jan 2012, 18:12

RobertSt skrev:Är det en bössa för rundkulor? Med ett magasin framför laddaren? Under ett trälock. Som skjuter skitdåligt, men ljudlöst? Nästan iaf.
Isåfall har jag haft ett sådant gevär när jag var ung.
kelddk skrev:Den du har haft med magasin, är förmodligen en Haenel eller Anchutz,dom har jeg også :)


Bössan som RobertSt beskriver låter precis som en mars 115/100. Där kulorna ligger under den övre delen av stocken ("trälocket").



kelddk skrev:Jag tycker inte att det var dyrt i 1100 dk kr inkl frakt, ingen hade lurat det var en mars, dom skrev bara fjäder bøssa :Thumbupp:


Det måste vara ett riktigt bra pris. Jag har aldrig sett någon mars 86 till salu.
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav kelddk 16 jan 2012, 23:55

Jo, det var billigt, antagligen bara eftersom ingen visste att det var en Mars 86, jag har aldrig sett en 86 till försäljning førra, och jag handla en del i EGUN, jag ställde in ett par bilder på en Bøssa liknande MARS något ,men har ingen aning vad det är, inget namn eller nummer alls, någon som känner igen det? en bekant känner att det kanske kallas prefekt
Bild eet Mars och ubekant,
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

kelddk
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 jan 2011, 21:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: diana

Re: MARS 115

Inläggav origo 17 jan 2012, 11:46

kelddk skrev:Jo, det var billigt, antagligen bara eftersom ingen visste att det var en Mars 86, jag har aldrig sett en 86 till försäljning førra, och jag handla en del i EGUN, jag ställde in ett par bilder på en Bøssa liknande MARS något ,men har ingen aning vad det är, inget namn eller nummer alls, någon som känner igen det? en bekant känner att det kanske kallas prefekt
Bild eet Mars och ubekant,
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.




Är din okända bössa en enkelskottare eller har den magasin?

Det finns en äldre mars modell som heter mars 71eller tell 1208 Det verkar vara nästan samma bössa med olika namn. Den liknar mars 86 mycket och har ett "magasin" för 300 kulor.

Bild från någon gammal katalog på mars 70/71
Bild


Bild från egun på en tell 1208
Bild
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav kelddk 17 jan 2012, 12:38

Det er en enkelskottare 4,5mm
kelddk
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 jan 2011, 21:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: diana

Re: MARS 115

Inläggav origo 17 jan 2012, 16:54

kelddk skrev:Det er en enkelskottare 4,5mm


Då vet jag inte vilken modell det kan vara.
Användarvisningsbild
origo
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 06 dec 2008, 17:43
Ort: Töreboda
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: MARS 115

Inläggav kelddk 15 mar 2012, 16:36

Den gamla okända har ett nytt ansikte, kanske någon bättre kan känna igen det, jag har fortfarande inte kommit fram till vilken modell det är. Kanske Bonna?
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


:smt027
kelddk
 
Inlägg: 84
Blev medlem: 09 jan 2011, 21:42
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 12 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: diana

Re: MARS 115

Inläggav ljustraskarn 01 okt 2012, 13:28

Hej jag hitta ett Mars men hitta inte nå modell nr bara tvn som är 1481.Bössan behöver kärlek invändigt o ska beställa grejjer,passar det mellan modellerna?
ljustraskarn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 sep 2012, 23:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: älvsbyn pk
Luftvapen favorit: bsa

Re: MARS 115

Inläggav Silwer 01 okt 2012, 14:18

Mars är ju ofta varianter bara på Haenel gevär, även Anchutz har ju en av de med mauserladdning.
De bru när rankas högre i pris och är ovanliga jämfört mez Haenelvapnen.

Jag vet inte varför det var så härom fabriken i Shul hade licenstillverning på andra ställen, man kan ju undra varför fler märken finns.

Ursprunget är väl hitlerjugendbössan de hade på 30talet och tränade med, 33 eller vad den heter en relativt klumpig påk faktiskt.

Mars 115 har jag hittat några men i mycket dåligtskick, en Anchutz, men den var för dyr.
Blev en Haenel 49a senare som jag sen tog isär och aldrig fåt ihop igen, har ingen aning om hur en del ska monteras alls.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: MARS 115

Inläggav ljustraskarn 16 okt 2012, 02:01

Jag vet inte vad som skiljer modellerna emellan,så d e svårt o beställa delar men jag är på jakt eftr en orginal stock,någon som har en?Ang skillnaden kan d vara diam på själva röret där slutstycket ska vara i någon som vet?
ljustraskarn
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 16 sep 2012, 23:33
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: älvsbyn pk
Luftvapen favorit: bsa

Re: MARS 115

Inläggav Wargöra 01 okt 2013, 10:40

Hej! Beträffande MARS 115 och den liknande Bonna 51 har de ochså med stor sannolikhet varit monterade på kanoner
för övningsskjutning. Har sett sådana med fästen som för tankarna ditåt. Även Excellent gevär för kolsyra har
brukats som s.k. kanongevär så det är fullt rimligt även beträffande MARS och Bonna.
Även om kombinationen kanon och luftgevär inte är det första man tänker på. Någon som vet mera om MARS och
Bonna som kanongevär ? Wargöra.
Wargöra
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 apr 2012, 14:57
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: skjutbanegevär typ Oskar Will

Re: MARS 115

Inläggav Silwer 01 okt 2013, 16:50

Nej, det är svårt med tyskan som jag antar är vad som mna behöver kunna för att göra sig riktigt klokt på dessa bössor.

Jag såg Excellenten du nämner på en bild mins jag, då förstår jag vad den hade varit till då det verkade närmast nåt unikt.

Även diverse luftgående rundkulesprutor har ju funnits med typ riktiga grovsikten med, nån svensk har jag sett och även en amerikansk faktikst.

Varför det fanns fler modeller av Haenel har jag undrat över, räckte inte Suhl fabriken till så att man då hade MARS som är klart ovanligare och senare även Anschuz att göra modellen?

Eller så sålde de helt enkelt väldigt bra där så de kopierade den som gamla Original Will fast i mindre skala.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: MARS 115

Inläggav Wargöra 02 okt 2013, 08:09

Silwer nämner en "rundkulespruta" vad är detta? Första gången jag läser ordet får jag erkänna.
Resonemanget runt MARS och HAENEL förstår jag inte heller. Det var ju två ganska olika vapen
från två konkurerande fabriker i Suhl, båda skulle ju i någon mån efterlikna det tyska armégeväret.
HAENEL leder därvidlag tycker jag (gäller det långa sport m/33) Det fanns flera med militärstuk
på 30-talet t.ex. DIANA m/30 och det tjeckiska Vz. så efterfrågan var stor.
Wargöra
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 01 apr 2012, 14:57
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Luftvapen favorit: skjutbanegevär typ Oskar Will

Re: MARS 115

Inläggav Silwer 02 okt 2013, 16:50

Den såg ut som en kulspruta på stativ med ett sånt där grovsikte på.

Påhittat ord från mig givetvis, men troligen tryckluftdriven lite som de hade på tivolin osv förr fast antagligen lite mer fart.
Anschutz 275 är för mig i princip lika min Haenel 49a.

De måste ju ha haft en anledning till att bygga dem på sama sätt, jag förstår ju förkrigs och krigstidsmodellerna som skulle efterlikna Mauser att man bygde dem i samma stollek i princip, liknade matning och magasin för repetering, och bajonettfattning.
En del länder verkar ju bara haft atrapper som öveningsvapen, man kan se dem ibland på marknader.

Men det tog ju inte slut där utan Haenel då bygdes ju väldigt lång tid efteråt åtminstonde så länge Tyskland var delat.

Jo de måste varit populära och de var ju tivolivapen från min tid, de äldre Original Will var borta vid det laget.

Det är ju främst för den specialla uppbygnaden de är kul, jag vet inte hur en 311 skjuter men de övriga är ju ärligt inte särskilt bra mer än på korta avstånd.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: MARS 115

Inläggav Flaxo 29 dec 2013, 20:22

Lånar tråden lite...
Hej, har ett Mars 115 som är 108cm långt med solid trästock. Vart säljer man sådana lämpligast?

Mvh/Roger
Flaxo
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 29 dec 2013, 20:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Allmänt / Övriga märken

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster

  • Sponsorer