Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Ulf 15 nov 2011, 20:44

Rätt intressant att huvudkonceptet är lika med dagens utövanden. 12 år senare.
Undras hur länge gänget i reportaget hållit på innan -99 ?
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Silwer 15 nov 2011, 20:47

Tidigt 90-tal talas det ju om i tråden på Hova träffar som de kallar det.

Mern PCP kom nog in där nånstans ungefär.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav gubbe 15 nov 2011, 21:40

Ulf skrev:Ett passande inlägg i denna tråden.

Ja verkligen :thumbupp: Tyvärr har väl inte utvecklingen av FT gått så snabbt som vissa hade hoppas på.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Ulf 15 nov 2011, 22:04

gubbe skrev:
Ulf skrev:Ett passande inlägg i denna tråden.

Ja verkligen :thumbupp: Tyvärr har väl inte utvecklingen av FT gått så snabbt som vissa hade hoppas på.


Verkligen inte :-(

Kan gissa att de fåtal av alla landets jägare som idag håller på med skytteformen, verkligen upptäckt hur bra den är. Och dessa skulle i vilket fall skjuta massor med krut om de inte "hittat" luftvapnets formidabla egenskaper allower.

Ickejägaren , har tyvärr oskäligt lågt intresse ochså. De personer vi själva försökt fånga, skapar såna orsaker till att inte våga/vilja/kunna medverka, utan att ens provat. De gör allt så onödigt komplicerat i sin fantasi helt enkelt.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Silwer 15 nov 2011, 22:17

Vi har dock licenslagar mot oss mer idag 99 så fanns inet klubbregeln, jag tror det gjort en enorm skillnad för många.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Rosten 01 apr 2012, 13:31

Kul tråd med många roliga inlägg och trådar.
Rosten
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 dec 2007, 10:53
Ort: Närke
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 11 gånger i 8 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Rosten 01 apr 2012, 13:53

Skogshuggarn skrev:Jag har hittat snubben i resultatlistan från Laxå,han heter Mikael Kovisto,det måste vara den snubben du nämner i ditt inlägg Silwer :)

Micke bor i Karlskoga. Hobby att uppfinna och tillverka diverse saker.
Micke var den som tillverkade och sålde 4-läges fartomställare till bland annat Cyclone. Så att man fick ett 10J läge också när bössan var otrimmad.
Omställaren var så polerad att man inte behövde ha någon pinne som stack ut. Vilket gjorde att man kunde vrida till 10J och det gick absolut inte att på något sätt kunna se att bössan var trimmad.

Micke sålde så många omställare att han till slut hade råd att köpa både ett vapenskåp och massa krutvapen för pengarna.
Men tjänner jag Micke rätt så har han fortfarande fullt med luftvapen överallt i hemmet.
Rosten
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 dec 2007, 10:53
Ort: Närke
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 11 gånger i 8 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Rosten 01 apr 2012, 14:09

axelsson skrev:1990 organiserade jag den första tävlingen .Jag ringde runt till alla grosister Arnhem stiga och spofa om priser till tävlingen . Av Arnhem fick jag en Webley Omega och av Stiga en kikare + annat smått och gott . Nu var prisbordet klart. Där efter skrev jag en annons i Jakt och Vapen om tävlingen .TÄVLINGEN MED FINA PRISER . VI var på ymsens skutbana 20 25 pers 100 kr i startavgift och jag vann . Vann Bössan + startavgiften minus hyra av bana och annons . totalt var det 5 tävlingar mellan 90 och 92 och jag vann alla . FAN VA KUL DET VAR

Det var nog därför som man 10 år senare lottade ut vapnen bland alla deltagare istället för att ge det till segraren. :mrgreen:
Rosten
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 dec 2007, 10:53
Ort: Närke
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 11 gånger i 8 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Rosten 01 apr 2012, 14:17

Skogshuggarn skrev::)

Tycker att man känner igen "tugget",det är sig likt av vad man kan läsa ifrån det gamla forumet från 2005 !

Moderatorerna Mikael ock mikebike någon av de borde vara Kovisto :idea:

Jag fortsätter att terrorisera er med mina salivproducerande bilder från den riksbekanta postorderfirman :-P

För att följa länken så måste du registera dig.


Den Mikael är inte samma som Kovisto. Denna Mikael är från stockholm.
Också en trevlig kille som till slut tröttnade på allt vad luftvapen hette pga allt bråken med en viss person.
Rosten
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 dec 2007, 10:53
Ort: Närke
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 11 gånger i 8 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Rosten 01 apr 2012, 14:26

kalle skrev:Jag brukar ha ha minne för ansikten, men nu blev jag förvånad! Jag var med de sista 3-4 åren vi var i Hova, men jag kommer inte ihåg Gubbe lr Skogshuggarn! Tycker vi ska passa på att tacka Kovisto för var vi är idag med luftvapen. Utan hans forum hade vi inte kommit så långt som vi är idag!Tror det är svårt med bilder, digitalkameran hade inte slagit igenom då. Men den enda jag kommer ihåg från Hovatiden är Henrik. Som info kan jag tala om att Mr Kovisto var med i Laxå för 2 år sedan :-) (Om ni undrar vem jag är så heter jag Kallander).

Kallander! :smt020
Alla ni som är nybörjare och inte har förstått vem Kallander är skall nu få en lite beskrivning.
Vart enda fjädervapen som Kalle har hållt i har nog också fått ett pris på någon tävling efteråt.
Så dom som inte har testskjutit ett kallandergevär har nog aldrig heller sett himmelriket.

Inte ens jag fick till mina vapen så perfekta efter trimmning.
Då är jag ändå gammal verktygsmakare i grund och botten.
Rosten
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 27 dec 2007, 10:53
Ort: Närke
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 11 gånger i 8 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Mikael 19 jun 2017, 12:21

Skakar liv i den här gamla tråden, tyckte den var lite rolig. Ser att rykten och funderingar går kring mig.

Jag var nere -99 på en FT träff anordnad av Fredrik Axelsson i Hova där man fick skjuta Axsorn på en enkel FT variant. Det var en otroligt vacker skogspromenad /jaktstig på Hova skjutbana. Jag pratade med Fredrik och lite folk på jakttidningar och kom fram till att det inte fanns något organiserat och Fredrik berättade om när han hade kört tävlingar nästan 10 år tidigare.

Då fick jag en idé, jag gjorde en enkel hemsida och startade ett enkelt forum. Det vart då landets första lite större hemsida. Silwer hade dock varit före med någon liten enkel sida om sitt BSA. Gensvaret blev enormt, bara på några månader så gick all fritid åt till forumet.

När våren kom år 2000 så tog vi ett beslut om att ordna något och jag tog kontakt med Fredrik Axelsson som skulle sponsra med priser och förmedlade kontakt med Hova jaktskytteklubb. Jag ordnade med boende på Otterbergets camping för de som ville. Jag hade hoppats på kanske 10-20 personer. I h-e heller. Det vart nästan kaos för skjutbanan vart full med folk, vet inte hur mycket som totalt kom men det var mycket folk. Besökare åkte från hela landet, vissa 100 mil. Även besökare från Norge och Danmark kom. Till och med pyntade bilar med skyltar och banderoller dök upp.

Följande år fram till 2005 så körde jag det som då hette "skytteträffen" i Hova och ett år i Fagerlid. Jag släppte forumet från "ensam" diktator till att vi blev flera stycken och forumet bytte namn till skytteforum. Under sista året/åren så började några klubbar ploppa upp.

Polisen gjorde under perioden allt för att stoppa licenser till varje pris och jag drog in dom i en strid i länsrätten där jag lyckades piska upp deras lagvidriga sätt att använda fappen samtidigt som jag lyckades få Lars Björk på Jägareförbundet att ta in FT under jägareförbundets stadgar.

Under åren så blev det mycket drama och troll på forumen och luftskytte Sverige delades i 2 läger och det åt upp all energi och fritid. Sedan 2005 på den sista skytteträffen jag arrangerade så åkte vi på århundradets störtskur och blev tvungna att skjuta starten 1-1,5 timme varvid det vart massa klagomål från vissa. Tänk då att det var folk som kunde besöka landets största FT event. Noll kronor i anmälningsavgift, ett prisbord som tävlades och lottades ut för 30-40 000kr. Helsponsrat. Aldrig gjort något själva. Och gnäller livet ur sig för en dryg timme försening.

Det fick mig att kliva åt sidan och låta andra föra bollen vidare. Jag tror det var rätt beslut i rätt tidpunkt. Jag hade gjort mitt och nu var det dags för andra att ta över. Så länge jag satt vid rodret så vart det lite grann av en enmans show. När jag backade så klev många andra fram.

Jag var på några tävlingar efteråt som besökare/tävlande men det rann ut i sanden till slut. Intresset riktade mer och mer in sig på krut och jakten där jag är funktionär på skjutbanan satt även med i styrelsen ett tag. Under många år så ägnade massor av tid bakom lerduvekastarna och 50 & 80 m viltmål. Innan familj och jobb förhållanden ändrade sig. Nu har allt skytte varit ganska lite under några år.

Jag bor i Karlskoga, inte karlstad.... :)
Mikael
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2008, 01:53
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Mikael för detta inlägg
XY1 (19 jun 2017, 17:09), Batistuta (19 jun 2017, 17:19), gubbe (19 jun 2017, 17:51), Nitro (19 jun 2017, 18:51), Avalonblower (19 jun 2017, 21:07), poho (20 jun 2017, 09:11), Kapten Kamin (20 jun 2017, 17:54), mile (21 jun 2017, 19:45)

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Avalonblower 19 jun 2017, 21:01

g hade hoppats på kanske 10-20 personer. I h-e heller. Det vart nästan kaos för skjutbanan vart full med folk, vet inte hur mycket som totalt kom men det var mycket folk. Besökare åkte från hela landet, vissa 100 mil. Även besökare från Norge och Danmark kom. Till och med pyntade bilar med skyltar och banderoller dök upp.


Ja, det var rent sanslösa mängder med människor på dessa träffar, liksom på Dalby och Spillepengen när Slug arrangerade. Har aldrig sett så mycket skyttefolk i luftvapenträffar på svensk mark som under åren 00-05. Man tyckte visserligen att det var mycket folk i även 06-07 när Onsala drog 50-60 personer men det kunde säkert vara dubbelt på de tidiga träffarna. Parkeringen var alltid elände. Några kom även med takskyltar, som sagt, med sina teamnamn ("Stockholmsgänget") - "The PCP tour!"

Kommer ihåg en kille på typ 15 år som åkte tåg och buss från Norrland och sov i en hammock (?) på vägen ner samt hade sitt BSA Meteor isärplockat i en ryggsäck.

Gnället på regnträffen var synnerligen onödigt, liksom vandaliseringen på Hovas skyttebana som Fredrik fick mycket skäll för..

Hatten av för din insats, Mikael. :cheeRs:
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Henno3 19 jun 2017, 21:32

Fasen!.....Under dom åren hade jag andra intressen. Lite fiske och "vin, kvinnor och sång"! Synd man missade luftskyttets guldålder.
Om man ser sig om i världen så drar väl luftskytte en hel del folk. Det finns fina luftskyttebanor och både stora som små tävlingar i FT/HFT/Silhouetteskytte mm. Man skall väl inte måla fan på väggen och tro att denna utveckling inte också kan ske i Sverige. Tror dock det finns en helt annan kultur på andra ställen pga olika licensnivåer, luftvapenjakt mm.
Japp, men det finns trots allt en del skytteträffar, skapade av entusiaster både i norr och söder här i Svea rike också, det skall vi inte glömma!....
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!


Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3
 
Inlägg: 822
Blev medlem: 04 jan 2015, 23:06
Ort: Svanesund
Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Leopold 19 jun 2017, 23:01

Henno3 skrev:Synd man missade luftskyttets guldålder.


Nej, håller inte med alls att du skulle missat guldåldern för den är nu och det är de som är aktiva idag som skapar det som sker. Det är full fart på luftskyttet. Kolla år 2016 i antal tävlingar och antal tävlande totalt sett.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Mikael 20 jun 2017, 11:20

Jag vill inte heller hålla med om att du missat guldåren, fast första åren i Hova med övernattning på Otterberget var ju riktigt kul. F-n vad många roliga stories jag skulle kunna berätta. Kanske skickar in några händelser. :)

FT i början på 2000 stod ju mer eller mindre och föll med en gubbes engagemang. Inte 100% sant men nästan. Vi hade 1 eller kanske 2 event per år. Då kom det iofs mycket folk.

Idag så sker det många tävlingar runt om i hela landet, det finns många som brinner för sporten och för den vidare. Den har säkrat sin plats i skyttesverige på ett helt annat sätt.

Kom ihåg att hela skyttesverige oavsett luft eller krut går på minimal sparlåga. Jag sitter som sagt som funktionär på en skjutbana, banansvarig på 50m viltmål och var med i styrelsen ett kort tag. Vi har 3st trap, 3st skeet, 80m viltmål, 50m viltmål. 2st klubbstugor. 80 viltmål är till och med upplyst och vi får skjuta typ 363 dagar per år från morgon till natt. Medlemsavgiften är 300kr. Inte ovanligt att man håller banan öppen för 0 personer. Kanske 10st sista lördagarna innan älgjakten.

FT har i det avseendet faktiskt inte så tokigt med folk som är aktiva. Skulle man kunna klippa till med besökarantal som på början på 2000-talet så skulle varenda skytteförening dregla över FT.

Något som är otroligt populärt är 22lr jaktstig i Filipstad. De har typ 50-100 skyttar varje vecka. Ett unikum. Den skulle man kunna skjuta med fullpower pcp.

Killen som kom med farfars luftgevär hette Erik och kom från Umeå med farfars BSA supermeteor nedplockat i ryggsäcken och tog natten på min soffa innan vi blåste ner till Hova. Han imponerade på de flesta med sitt skytte.

Det finns många personer som var eldsjälar på den tiden som man inte ska glömma. Kommer inte ihåg alla bara sådär på rak arm.
Mikael
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2008, 01:53
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 1 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Mikael 20 jun 2017, 11:33

Hova 2000 första träffen:

Jag hade som tidigare nämnt hoppats på 10-20 personer. Det vart många gånger mer, mer eller mindre kaos. Jag var ju inte direkt någon som var van o stå i centrum. Där ska jag stå och tala inför massor med folk och alla ville få sin lilla stund med killen bakom allt.

Magen vart väl lite orolig och på söndagen så var den bubblig värre och hur mycket jag än försökte så kunde jag inte fly undan för att vädra av lite. Kent Friberg på luftvapenbladet hade mycket han ville prata om, jättemycket. Helt omöjligt att koncentrera mig på det han sa....

Sen skulle han skjuta på en station och jag fick min chans. Smiter iväg goda 50m och låtsas kolla något i terrängen, och skjuter av den brutalaste, längsta fjärten jag någonsin gjort. Då hör jag ett ljud bakom mig, där står Kent, 50cm bakom mitt i skottriktiktningen, totalt blek i ansiktet som han sett ett spöke.... :-)
Mikael
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2008, 01:53
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 1 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Leopold 20 jun 2017, 17:25

Härliga historier Mikael! Kul att höra litet hur det började så smått och jag kan förstå känslan som var :)

Det är tragiskt hur skytterörelsen som helhet har drivits tillbaka de senaste decennierna i spåren av nedlagda skyttebanor och allsköns tumskruvar på tex pistolskyttet. Vi får fortsätta kämpa på, gott att det finns en verksamhet idag att bygga vidare på och som sagt kul att se hur det startade.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Nitro 20 jun 2017, 17:35

Leopold skrev:Härliga historier Mikael! Kul att höra litet hur det började så smått och jag kan förstå känslan som var :)

Håller helt med :thumbupp:
Även om det inte kommer massor med folk och det blir kaos på dagens tävlingar så är vi trots allt så många så det blir meningsfullt. För varje ny säsong dyker det upp nya ansikten och nya juniorer vilket är jättekul.
Så absolut har vi hur kul som helst nu också, sen passar det såklart inte alla.
Många anser att det är för långt att åka och en del vill inte tävla osv. inget konstigt på något vis, alla är vi olika.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Kapten Kamin 20 jun 2017, 18:12

Mikael skrev:Jag bor i Karlskoga, inte karlstad....

Det är ju bara ett stenkast från Forshaga.
Du är hjärtligt välkommen hit och panga luftbössa vid tillfälle.
Vi har en halv-permanent FT-bana som vi skjuter på flera gånger i veckan. :cheeRs:
Kul för mig som relativt ny i cirkusen att höra hur det började.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Mikael 20 jun 2017, 18:19

I någon av hårddiskarna som sitter i datorn med trasigt moderkort så har jag lite bilder från tiden 2000-2005.

Som någon påstår att en viss person blev mobbad och att jag var antagonisten. Det stämmer inte, som moderator/admin så blir man jävligt trött på vissa som vecka efter vecka postar olagligheter och sedan drar igång miltals inlägg varför moderatorn är så dum och diktator som raderar sådant. När man suttit i 5år x 365 dagar och lagt i snitt 1 timme varje kväll så blir man trött.

Personen i fråga gjorde sig känd internationellt som troll nr1 i hela världens luftvapencommunity. Tillverkare i Sverige blev utskällda av amerikanska återförsäljare för hans inlägg på amerikanska forum.

Trots tusentals mail och hundratals telefonsamtal att banna honom på livstid så blev det inte så för att jag skyddade honom, men jag skällde ut honom offentlig istället.
Mikael
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2008, 01:53
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 1 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav börne 20 jun 2017, 18:25

Mikael skrev:I någon av hårddiskarna som sitter i datorn med trasigt moderkort så har jag lite bilder från tiden 2000-2005.

Som någon påstår att en viss person blev mobbad och att jag var antagonisten. Det stämmer inte, som moderator/admin så blir man jävligt trött på vissa som vecka efter vecka postar olagligheter och sedan drar igång miltals inlägg varför moderatorn är så dum och diktator som raderar sådant. När man suttit i 5år x 365 dagar och lagt i snitt 1 timme varje kväll så blir man trött.

Personen i fråga gjorde sig känd internationellt som troll nr1 i hela världens luftvapencommunity. Tillverkare i Sverige blev utskällda av amerikanska återförsäljare för hans inlägg på amerikanska forum.

Trots tusentals mail och hundratals telefonsamtal att banna honom på livstid så blev det inte så för att jag skyddade honom, men jag skällde ut honom offentlig istället.

Fast tillhör inte det där historia... varför älta om nån forummedlem från forntiden som inte skötte sig? Det hör väl inte hit då det inte har nåt med Luftvapen.info att göra :?:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Mikael 20 jun 2017, 18:32

Jo, det har du helt rätt i. Tyckte bara det var synd att någon tyckte att jag ägnade mig åt mobbning. För det är så långt ifrån allt jag står för.

Kapten Kamin> Inte helt omöjligt att det passar in någon gång.
Mikael
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2008, 01:53
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 1 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Avalonblower 20 jun 2017, 18:58

Som någon påstår att en viss person blev mobbad och att jag var antagonisten. Det stämmer inte, som moderator/admin så blir man jävligt trött på vissa som vecka efter vecka postar olagligheter och sedan drar igång miltals inlägg varför moderatorn är så dum och diktator som raderar sådant. När man suttit i 5år x 365 dagar och lagt i snitt 1 timme varje kväll så blir man trött.

Personen i fråga gjorde sig känd internationellt som troll nr1 i hela världens luftvapencommunity. Tillverkare i Sverige blev utskällda av amerikanska återförsäljare för hans inlägg på amerikanska forum.


Jag skulle snarare påstå att Mikael var mycket tålamodsfull i relation till alla de problem som han ställdes inför. Visst publicerades det en hel del olagligheter och i ett retroperspektiv så var det naturligtvis dumt i sak. Några interpersonella problem var det dock inte, sämjan på träffar och bakom kulisserna var alltid mycket god under de tidigaste åren - någon mobbning var det absolut inte frågan om, som jag uppfattade saken.

Man ska också veta att tidsandan på många sätt var en annan, respekten överlag för lagstiftningen var i bästa fall marginell och vi som var svenska entusiaster fick alltid hårda påhopp från både amerikaner och i synnerhet britter som menade på att våra inhemska fabrikat inte hade något att leverera. När man sedan exempelvis påpekade att "Webley" Axsor var svensk så blev man påhackad som ren lögnare eftersom till och med de brittiska luftvapenmagasinen uppgav att detta vapen tillverkades i England. Stod man i det läget på sig så tog det inte lång tid innan ens login försvann spårlöst.

Verkliga problem uppstod dock först ett par år senare när några ifrån Stockholm försökte rodda forumsverksamheten och kom i bråk med vår då största luftvapentillverkare - detta gav annat och betydligt skarpare tonläge...

Överlag så är min erfarenhet att de flesta entusiaster var riktigt bra människor i grund och botten, den enda riktigt otäcka och obalanserade personen hade emellertid sin hemvist på västkusten och det var någon som man med fördel aldrig ska beblanda sig med....
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav Mikael 20 jun 2017, 19:24

Tack!!! Vi får respektera att det är gammalt och inte gräva mer i det.

Vi får gräva i dom positiva minnena! :-)

En internationellt känd FT-skytt från grannlandet Norge var med och övernattade på Otterbergets camping som första helgens maj var proppfull med långliggare. Mestadels pensionärer. Då kommer gänget från Hova in med bilar, minibussar och börjar lasta ur vapenfodral i mängder i stugorna. Allt från små spensliga tjejer till 2meter Matts Hammer. Grillplatsen ockuperades till övriga gästers oroliga blickar. X antal pilsner senare så hör man norrmannen tidigare nämnd halvskrika på norska "Så här släcker vi brasan i Norge" och byxorna åkte ner framför en handfull skräckslagna pensionärer. Tur att jag hann o stoppa innan grillgaller och allt hade fått en salt krydda till framtida grillare. :-P
Mikael
 
Inlägg: 22
Blev medlem: 08 jul 2008, 01:53
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 1 inlägg

Re: Svenska Field Target historia,minnen,bilder mm.

Inläggav poho 20 jun 2017, 19:55

Roligt att det blivit liv i denna tråden :thumbupp: var själv med i Dalby när det begav sig i början av 2000 talet och Matts Hammer ordnade dessa otroligt trevliga träffar.
Jag har sett en del bilder därifrån men det verkar inte finnas mycket att hitta om detta.
Har många bra minnen från dessa träffar och undrar ibland var alla entusiaster tog vägen ?
När dessa träffar mer än tävlingar lades ner var det uppehåll med luftgevärs skytte tills jag såg att Mörrums skyttegille började med något liknande 2012 o då var jag inte sen att hoppa på igen :smt021
poho
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 apr 2012, 11:28
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 178 gång
Tackad: 236 gånger i 100 inlägg
Skytteklubb: Msg

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer