Theoben MFR översikt och tuning

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav axelsson 19 apr 2012, 01:01

Det är för mig helt klart att du inte kan regulatorer. Läs din egen tråd om vad du har gjort. Görgens Cyclone är ett bra exempel på din okunighet. Cyclone orginal utan reg får du 40 skott. När du monterade in en reg i Görgens Cyclone så gav den 30 skott. 10 skott mindre än orginal. Pipvibrationer som du pratar om skapta av kulans fram fart i pipan. Ditt vapen har en 16 mm pipa kulan väger 1 gram farten är 290 ms....Vibrationerna kommer inte från kulan . Vibrationerna skapas av ventilen och hammaren.... Krut vapen är en helt annan sak.
axelsson
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 01 apr 2010, 20:29
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Larsson 19 apr 2012, 02:20

Det är väl bara att på ett trevligt, ödmjukt, pedagogiskt och proffsigt sätt förklara exakt hur en regulator fungerar om du råkar se att något är fel i en tråd? Du vet, så som folk med social kompetens sköter saker och ting?
Clean gloves hide dirty hands.
Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 06 mar 2008, 18:43
Ort: Gävle
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav axelsson 19 apr 2012, 05:16

Nu pratar vi om Jazz. Inte en go och glad luftvapen kille.
axelsson
 
Inlägg: 92
Blev medlem: 01 apr 2010, 20:29
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Larsson 19 apr 2012, 05:43

Det vet jag inget om. Har du någon form av personlig dispyt med honom är det väl mest lämpligt att ta det privat? Men i en öppen tråd på ett öppet forum är ju själva informationen viktig, tråden är ju inte en privat mailkonversation mellan dig och honom utan något många läser och kanske kommer läsa i framtiden, som ett arkiv. Det blir ju jättekonstigt när du då dyker upp och börjar prata i gåtor och antyder att han har helt fel, men vägrar förklara på vilket sätt. Dessutom är det ju uppenbart att du njuter av det hela.
Clean gloves hide dirty hands.
Air Arms • Weihrauch • Baikal • VFC • KJW
Användarvisningsbild
Larsson
 
Inlägg: 835
Blev medlem: 06 mar 2008, 18:43
Ort: Gävle
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 18 gånger i 15 inlägg

Följande användare vill tacka Larsson för detta inlägg
päran (19 apr 2012, 18:46), Åsa-Nisse (04 apr 2013, 19:05)

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav JRS 19 apr 2012, 05:47

Larsson skrev:Det vet jag inget om. Har du någon form av personlig dispyt med honom är det väl mest lämpligt att ta det privat? Men i en öppen tråd på ett öppet forum är ju själva informationen viktig, tråden är ju inte en privat mailkonversation mellan dig och honom utan något många läser och kanske kommer läsa i framtiden, som ett arkiv. Det blir ju jättekonstigt när du då dyker upp och börjar prata i gåtor och antyder att han har helt fel, men vägrar förklara på vilket sätt. Dessutom är det ju uppenbart att du njuter av det hela.


:Thumbupp: :Thumbupp: :Thumbupp: :Thumbupp: :Thumbupp:
MVH JRS
JRS
 
Inlägg: 929
Blev medlem: 06 dec 2010, 16:48
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 17 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan At44

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Görgen 19 apr 2012, 07:05

axelsson skrev:Det är för mig helt klart att du inte kan regulatorer. Läs din egen tråd om vad du har gjort. Görgens Cyclone är ett bra exempel på din okunighet. Cyclone orginal utan reg får du 40 skott. När du monterade in en reg i Görgens Cyclone så gav den 30 skott. 10 skott mindre än orginal. Pipvibrationer som du pratar om skapta av kulans fram fart i pipan. Ditt vapen har en 16 mm pipa kulan väger 1 gram farten är 290 ms....Vibrationerna kommer inte från kulan . Vibrationerna skapas av ventilen och hammaren.... Krut vapen är en helt annan sak.


Ner till vilket tryck tänker du på när du skriver 40 skott utan reg. Nu har jag ställt regulatorn på knappt 165 bar eftersom jag jag vill ha en max utgångshastighet som ligger 8-12 m/s över den hastighet jag använder. Nu är det ju inga problem att skjuta ner till 140 bar med fullt acceptabel plinking precision på 50 meter och därmed fler skott. Men vill jag få ut max träffbilds precision så är det den inställningen jag har nu och ej under regulator trycket som ger bäst resultat. Sen angående Jazz så köpte jag regulatorn av han och han förklarade då hur jag skulle installera den och hur man ändrar regulator trycket. Efter det så har jag själv testat mig fram till där den är nu och där bössan går riktigt bra ( i bra väder ner till 6 mm cc på på 50 meter). Så Jazz har egentligen inte haft så mycket med inställningen av regulatorn att göra.
FX Cyclone, ginb tactical 2. Cal 5.5mm. Hw97KT. Cal 4.5mm (Yggdrasil på Hw97k klubben)
Bild
Användarvisningsbild
Görgen
 
Inlägg: 1785
Blev medlem: 17 aug 2010, 09:09
Ort: Hästveda
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 151 gånger i 86 inlägg
Skytteklubb: Vittsjö SKF. Hästveda PSK.
Luftvapen favorit: FX Cyclone, ginb tactical 2.

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Åsa-Nisse 04 apr 2013, 19:32

Tja.., det är ju ett bra tag sedan man var inloggad å kikade runt här på forat :roll: .....
När man väl är inne å kikar runt å hittar denna trevliga tråd så tar den abrupt slut.., lite tråkigt :cry: !!!

Så Jazz.., inget nytt du har testat på senaste.. :-P ??

Eftersom att jag själv har en MK2 så är man ju lite nyfiken så att säga :wink: !!!


// Åsa-Nisse 8) .
Eftersom att ingen är perfekt....
Och jag är ingen.....

Så måste jag vara perfekt...??!! ;-)
Åsa-Nisse
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 04 jul 2008, 10:06
Ort: Västragötaland / Herrljunga
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: *Theoben Rapid Mk2 .25

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Jazz 04 apr 2013, 20:46

Nej, det är ett tag sedan det blev skruvat med luftgevär,har blivit mycket krut senaste tiden. Men jag planerar en ny luft period nu, så vi får se.
Egentligen föredrar jag luft före krut. Har väl bara behövt en paus från luften.
:Thumbupp: :Thumbupp: :Hughug:
Angående Theoben så funderar jag på om jag skulle ta ett bra tag i börsen och byta ut alla mina luftisar mot Theoben.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Åsa-Nisse 04 apr 2013, 22:16

Jazz skrev:Angående Theoben så funderar jag på om jag skulle ta ett bra tag i börsen och byta ut alla mina luftisar mot Theoben.



NICE !!!!! :thumbupp:

// Åsa-Nisse 8) .
Eftersom att ingen är perfekt....
Och jag är ingen.....

Så måste jag vara perfekt...??!! ;-)
Åsa-Nisse
 
Inlägg: 218
Blev medlem: 04 jul 2008, 10:06
Ort: Västragötaland / Herrljunga
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Onsala LGK
Luftvapen favorit: *Theoben Rapid Mk2 .25

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Silwer 04 apr 2013, 22:45

Men du har ju 2 av de bästa nu, tänkte du typ en .25a med eller liknande förannars har du väl allt?
Inte .20 iofs heller antar jag.

Klasiska modeller är ju inget du jagar och nyare fins ju inte.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Jazz 04 apr 2013, 22:57

Nja jag funderar på en i var cal + bigebore. Det som hindrar mig är att ett tomt block går på över 3000 beg
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Silwer 04 apr 2013, 23:09

RAW? Eller nåt annat byggt på Theobendelar?

För sånt antar jag finns, Daystate har ju andra som anvönder deras grejor som bas, nån nederlänk tillverkare, .308 och sånna kalibrar, kraftigt moddade Air Rangers ser man.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Jazz 04 apr 2013, 23:21

Jag hade nog tänkt att få tag på äkta Theoben. Väldigt bra gevär som jag känner i grunden. Men anledningen att jag köpte min första var att jag inte kunde få tag på en Daystate i sverige. Så förmodligen hade jag varit Daystate nörd om den affären hade funkat. Så min AA är väl till salu igen.
Sveriges vackraste AA och jag får inte plats med den :cheeRs:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Silwer 04 apr 2013, 23:31

Jo den är riktigt fin mins jag, licensvapen kan vara ett visst oroblem att sälja, men ni har ju mer möjligheter ännu att få ut licenser där söderut.

Det där greencard uppfattade jag inte som nån fördel för oss som fallit mellan stolarna alls trist nog.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Jazz 04 apr 2013, 23:38

Men visst är du någonstans från stockholm-Laxå området. Så långt har du väl inte.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Silwer 04 apr 2013, 23:56

Nä bor nordost om Uppsala, ingen förening inom länet eller ens Uppland ger stopp i maskin.

Sen tror jag inte längre att så många föreningar vill ha mig som medlem idag och just de närmast mig, Laxå, Falun och densöder om Stockholm är ju de minst aktiva ibland undrar man om de finns kvar.

Så kan det gå.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Theoben MFR översikt och tuning

Inläggav Jazz 05 apr 2013, 06:37

Det finns minst en riktigt aktiv skytt i uppsala området. Om han ser detta så kunde han ta kontakt. Kanske ni kan sammåka.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Föregående

Återgå till Theoben

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer