Luftpistoler i teknikundervisningen

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav mikebike 30 maj 2012, 15:40

TeknikLäraren skrev: Pistolen måste i alla fall vara tillräckligt kraftig för att kunna slå hål/göra skada på skyddsvästen. Bakom skyddsvästen har vi modellera som vi sedan kan mäta hur stor skada som kula gjorde och om inga kula kan göra skada på något material blir det lite svårt att experientera.

10 J är ju alldeles för lite. Det räcker med en skinnjacka för att stoppa en projektil.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 16:18

sant, inte för att jag vill blir skjuten så men det blir troligen mest ett jäkla blåmärke om man bar har en redig skinnjacka, iaf med en vanlig diabol, mne som sagt man kan ju prova lite annat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 17:35

Silwer skrev:Men alltså KTH skiter väl i om de sliter lite på några räfflor?

Eller har jag mssuppfattat och det är han själv som står för fiolerna?

Annars är det ju bara att testa allt skit som går och slänga det som är kvar sen, det är ju ingen kostnad att tala om i nåt sånt här.

Men visst det finsn allt möjligt elände att avlossa det gör det.


Klart vi inte skiter i sånt. Era skattepengar som vi bränner här... Offentligupphandling osv.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 17:37

Jag gissar att en frihängande skinnjacka av hyfsat stadigt skinn kommer att fånga upp energin i kulan utan att genomborras. Däremot tror jag att det kan gå hål på den om det finns något motstånd under tex modellera eller ballistisk gel... men varför sitta och spekulera det är ju bara att prova! Vilket är vad hela idén med laborationen går ut på...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 17:40

mikebike skrev:
TeknikLäraren skrev: Pistolen måste i alla fall vara tillräckligt kraftig för att kunna slå hål/göra skada på skyddsvästen. Bakom skyddsvästen har vi modellera som vi sedan kan mäta hur stor skada som kula gjorde och om inga kula kan göra skada på något material blir det lite svårt att experientera.

10 J är ju alldeles för lite. Det räcker med en skinnjacka för att stoppa en projektil.


Det är lite det här jag är orolig för. Men samtidigt har jag sett filmer/bilder på hål i konservburkar. Det är ju helt värdelöst om vi vi får en laboration som är binär. Ingen skydd = inträngning i modelleran. Minska lilla skydd = ingen inträngning alls.

Leopold skrev:Jag gissar att en frihängande skinnjacka av hyfsat stadigt skinn kommer att fånga upp energin i kulan utan att genomborras. Däremot tror jag att det kan gå hål på den om det finns något motstånd under tex modellera eller ballistisk gel... men varför sitta och spekulera det är ju bara att prova! Vilket är vad hela idén med laborationen går ut på...


PRECIS! Men jag vill ha något på fötterna innan vi köper in grejer.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 17:53

10J är främst illa just mot mjukdelar, där kan det tränga in rejält och i vissa fall var dödande faktikst.

Men inet mycket krävs som skydd just för inträngningen skinn är ju segt och kommer troligen skydda, men givetvis skulle man ju få ett blåmärke som var nåt att gnälla över det kahn jag direkt säga, kanske tom så pass att man blödde, men sånt är ju väldigt svårt at mäta då diabolen inte kommer genom materialet men väl trycker in det så att säga.

Förmodligen skulel lager på lager av väver så som det är i tex. knivvästar och sånt skyddsa ganska bra även från blåmärken, medans plåt om dne inte är väldigt tunn skyddar helt.

Ni lär ju få gå ner på rätt klena grejor trots allt, so msen isf får skalas om eller nåt sånt.

Annars kan man ju uppfinna nåt som ger mer energ utan tat dte är ett vapen, nåt som faller ner med olika kraft på materialet och liknade som mna kan byta spetsen på, dyrare men kan ju ge lika mycket energi som krutvapen.

10J är lite, men inte så lite att man ska skjuta folk med det och tro att inget händer.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 18:16

Jaha vem ska jag skicka räkningen till för de utstansade kulhålen i min gamla fina rustika skinnjacka?!

Skämt åsido, var just nere i källaren och provade med Zoraki HP01 cal .177, JSB Exact heavy vilket är en relativt tung rundnos vilket var vad som låg framme. Tre pump, blir ca 9 Joule med normala kulor så det är väl ungefär där jag hamnade även nu.

Första skottet mot skinnjackan var i princip med frihängande skinn, en kudde bakom som kulfång men det var mycket luft emellan. Kulan fastnade någonstans inne i kudden. Andra skottet med en massa grov frigolit bakom dikt an mot jackans foder för att ge litet mer stumt motstånd, kulan gick igenom hela rasket och flipprade runt i källaren. Och ja jag hade skyddsglasögon och ryggen mot men det var inte helt genomtänkt...

Den som har ork kan söka litet på Google om annat folk som skjutit på julskinkor i 10 J, man blir litet förvånad hur långt in i skinkan som kulan hamnar.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Nitro 30 maj 2012, 19:06

HaHa :smt037 , nu börjar vi snacka gamla hederliga expriment. :smt016
Här hemma när jag hade stocken av och skulle se om bössan funkade så pangade jag in i en vedhög där det inte låg staplat.
Kulan studsade tillbaka och tog i benet på min fru som stod vidsidan om (förvisso inte så hårt men ändå), man får ha respekt för kulor som kan studsa rundor.
Senast redigerad av Nitro 31 maj 2012, 06:48, redigerad totalt 1 gång.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 19:20

Jo det är skitkul med experiment :)

Hade gärna fortsatt med olika kulvikter osv men ville inte göra schweizerost av min favoritjacka för vinterjobb.

Ett bekvämare alternativ till Zorakin vore en liten trevlig brytbössa i 10 Joule, kostar oftast mindre och är mycket enklare att spänna upp och ladda. Troligt att .177 har högre penetrationsförmåga på nära håll men varför inte ta en i cal. 177 och en i .22 och se om det blir någon skillnad?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 19:24

håller med där, det är 10J i båda på det avstånd som ska provas, så varför inte samam vapen i båda utföranden? båda 10J men olika jkaliber, för mig så har .177 visat ta de tränger igenom bättre på nära håll iaf, men de tappar kraft rätt fort med avstånd, men det är ju inte intressant här.

Kulvikten är i princip den dubbla på en .22 mot en .177 så farten blir ju en annn, fronarean är betydande mindre osv.

Men det kanske blir för mycket jobb, men alltså isf är det betydelselöst vilken kaliber som väljs för det är 10J iaf, det är ju inte så att 10J av .22 är mer än 10J av .177
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 19:29

Jag ÄLSKAR ert engagemang!

Det blir ju en mindre träffyta med .177 än med en .22 och det gör ju att det blir ett högre tryck. Men som ni säger, det kan vara värt att använda två likadana vapen fast med olika kaliber. Finns det för Zoraki?
Senast redigerad av TeknikLäraren 30 maj 2012, 19:30, redigerad totalt 1 gång.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Don Tomaso 30 maj 2012, 19:33

Japp, Zorakin finns i båda kaliberna.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 19:36

Jadå Zorakin finns i båda kalibrarna, det gör även billiga bra brytgevär typ HW30s. Det tredje pumpet på Zorakin är ganska trögt pga högt tryck i pumpmekanismen, det blir tröttande i längden tror jag så det är därför jag skulle rekommendera en fjäderbössa som man spänner upp mycket mera komfortabelt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Etienne 30 maj 2012, 20:30

Hur viktigt är det med enkla transportmöjligheter? En pistol, eller till och med en handfull pistoler, är ju betydligt lättare att flytta på än ett gevär om det ska släpas mellan lokaler och annat.

Jag gissar att möjligheterna till olika energier är givande i experimentsammanhang, varför Zorakin eller annat vapen med fartomställare är intressant. Med två Zorakis i olika kaliber så kan man ju få till totalt 6 olika parametrar för test (3 hastigheter * 2 kalibrar).

Men som Leopold säger så är ju det tredje puunpet lite trögt på Zorakin. Ska man skjuta mycket som kommer man tillslut att bli trött på 3:e pumpet. Pump nummer 1 och 2 går å andra sidan rätt lätt skulle jag vilja säga. Den är ju rätt lättilgänglig också, väska samt diverse tillbehör medföljer, och kostar inte hutlöst mycket:
För att följa länken så måste du registera dig.



Etienne skrev:Förresten, KTH brukar väl vanligtvis inte undervisa på högstadienivå? Är det något särskilt evenemang eller liknande som laborationen ska figurera i?

Jag kanske bara ska tillägga att skälet till frågan inte på något sätt var att banalisera experimentet. Det handlade om den tillsynes låga åldern för deltagarna (årskurs 7 och upp var specat).
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 20:42

Eller så ha rde gått 7 år där hehe, och är proffesorer redan eller nåt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 20:43

Etienne skrev:Hur viktigt är det med enkla transportmöjligheter? En pistol, eller till och med en handfull pistoler, är ju betydligt lättare att flytta på än ett gevär om det ska släpas mellan lokaler och annat.


Inte alls. Allt kommer finnas i samma hus. Man plockar fram laborationen innan klassen kommer och sen plockar man bort den.

Dagens dumma fråga: Man behöver väl inget vapenskåp?
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Silwer 30 maj 2012, 20:44

Nej inte för licensfria vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 20:46

Silwer skrev:Eller så ha rde gått 7 år där hehe, och är proffesorer redan eller nåt.


Nej. Är går i sjuan. Då är man 13 år.

Det kommer vara studenter, alltså cirka 20 år, som kommer sköta allt med vapnet. Så att det är trögt att pumpa tror jag inte är ett problem.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 20:52

Hur ser du och dina uppdragsgivare på att låta såpass ungt folk pyssla med experiment som gränsar till terminalballistik, Teknikläraren? Vore intressant att höra litet om detta och hur resonemangen gått.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Etienne 30 maj 2012, 20:55

Okok, ska man lasta in säg 3 gevär i en bil på egen hand och sedan åka ut till någon lokal så är det ju lite småjobbigt. Pistol är däremot lättare. Väskan till Zorakin är något mindre än en A3 i utbredningen och knappt 1 decimeter tjock.

Tänk på att ett lås av något slag kommer att krävas enligt lagen. Utöver det så finns det inga särskilda förvaringskrav, mer än att det ska vara "säkert" inom rimliga gränser.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 20:55

Leopold skrev:Hur ser du och dina uppdragsgivare på att låta såpass ungt folk pyssla med experiment som gränsar till terminalballistik, Teknikläraren? Vore intressant att höra litet om detta och hur resonemangen gått.


Jag ska fråga min chef om detta IMORGON. Teknisk utveckling och vapenindustri är historiskt väldigt tätt kopplade och därför lätt att motivera varför man ska hålla på med det. Jag har laddat upp med typ 20 andra argument också. Men ja... Jag återkommer.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 20:56

Etienne skrev:Okok, ska man lasta in säg 3 gevär i en bil på egen hand och sedan åka ut till någon lokal så är det ju lite småjobbigt. Pistol är däremot lättare. Väskan till Zorakin är något mindre än en A3 i utbredningen och knappt 1 decimeter tjock.

Tänk på att ett lås av något slag kommer att krävas enligt lagen. Utöver det så finns det inga särskilda förvaringskrav, mer än att det ska vara "säkert" inom rimliga gränser.


Alltså inget ska flyttas någonstans. Hela "anläggningen" med kulfång, pistol och ställ för att sätt upp provmaterialet kommer finnas på samma ställe.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 21:07

TeknikLäraren skrev:
Leopold skrev:Hur ser du och dina uppdragsgivare på att låta såpass ungt folk pyssla med experiment som gränsar till terminalballistik, Teknikläraren? Vore intressant att höra litet om detta och hur resonemangen gått.


Jag ska fråga min chef om detta IMORGON. Teknisk utveckling och vapenindustri är historiskt väldigt tätt kopplade och därför lätt att motivera varför man ska hålla på med det. Jag har laddat upp med typ 20 andra argument också. Men ja... Jag återkommer.


Ta det inte som att jag dissar idén, även jag kan tänka mig en del argument för denna laborationsidé jag bara vill höra om vi tänker likadant. Finns ju även en del argument emot som inte är svåra att föreställa sig.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 30 maj 2012, 21:19

Ja, det finns vissa etiska frågeställningar som vi har funderat över. Ni får gärna komma med argument som jag kan presentera för min chef. Självklart ska fokus vara på SKYDDSMATERIALET och inte vapnet.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 30 maj 2012, 21:36

Kan du inte inleda den delen av diskussionen med att berätta vilka etiska frågeställningar som ni funderat över hittills?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer