Luftpistoler i teknikundervisningen

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav öberg 31 maj 2012, 22:57

Kan kanske va lite hjälp på vägen!
För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.


För att följa länken så måste du registera dig.



:smt020
Användarvisningsbild
öberg
 
Inlägg: 3563
Blev medlem: 02 feb 2008, 13:49
Ort: Skaraborg/Lidköping
Tack utdelade: 42 gång
Tackad: 64 gånger i 43 inlägg
Skytteklubb: Ljsk
Luftvapen favorit: G-sor Light

Följande användare vill tacka öberg för detta inlägg
TeknikLäraren (01 jun 2012, 09:26)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 01 jun 2012, 09:22

Tack för att ni håller igång tråden!

När det gäller etiken så ska jag säga att vi till och med har en filosofidoktorand i projektet. Vi vänder och vrider på alla argument. Vi kommer även fråga Skolverket och lärare. Just i den här tråden ligger fokus på vapnet (eftersom ni är experter på det) men i laborationen kommer vi knappt nämna vapnet. ALLT fokus ligger på materialegenskaper och skydd. Vi kommer i samma materialegenskapslabb använda oss av 3D-skrivare där eleverna kommer skriva ut platsbestick som de själva har ritat. Vilken form gör besticken stabila osv. Vi har väl alla försökt skära en pizza med en förbannad plastkniv från Duni? Laborationen handlar om materials olika egenskaper även om det här på luftvapen.info inte riktigt kan tyckas så.

Leoplod! Vilken stjärna du är! Tack för tipset som skyddsglasögonen.

Öberg! Jag läste om skinkorna. Fick helt plötsligt en respekt för luftvapen som jag inte hade när jag själv lekte med dem som 7-åring.

Krutrök?! Berätta mer! Pengar behöver inte vara ett problem för oss, så länge vi kan motivera det.

När vi väl ska skrida till verket och köpa in det vapen vi kommer fram till måste jag göra en upphandling. Det innebär att jag ska kolla minst 3 olika leverantörer och jämföra bland annat pris. Jag förstår att forumet har sponsorer men jag måste välja den som kan leverera produkten utifrån olika parametrar, bland annat pris. Kan ni tipsa om vilka återförsäljare på marknaden som i alla fall kan anses som seriösa?
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Etienne 01 jun 2012, 10:09

Alla etiska argument åsido, så säger jag fortfarande att ett par Zoraki HP-01 i kaliber .177 och .22 ger bäst utdelning i sammanhanget.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav mikebike 01 jun 2012, 11:02

Att testa skyddsvästar med en luftpistol känns ungefär som att testa deformationzoner genom att knuffa bilar mot en betongbarriär. :mrgreen:

Fast jag kan åta mig att testa den som blev "bäst i test" efteråt. :Thumbupp:
Jag kan stega upp: .22LR - .32ACP - .45ACP - .44 Magnum.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 01 jun 2012, 11:32

Svartkrutsrevolvrar kom på tal, ingen dum idé eftersom de inte är licensbelagda om de är tillräckligt gamla.

Så här ser det ut när en olidligt fumlig och omständlig nybörjare laddar en dylik:



Trots detta tog det ju inte alltför lång tid att ladda... fast han ser ut att glömma det viktiga fettet på slutet för att försegla laddningen (så att den inte antänds av angränsande avfyrning).

Det vore väl något! Kan riktigt se det framför mig, svartkrutsröken som ligger tung i korridorerna, den härliga doften... folk som hostar till höger och vänster. Det blir absolut minnesvärt men det krävs garanterat skjuttillstånd och och en massa meck med inspektioner av säkerhet, ventilation etc. Klart att om "money is no object"... :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Etienne 01 jun 2012, 11:46

Kickass! Undra hur bra det känns mitt under en eldstrid på 1800-talet när man inser att man måste ladda om... lite över 4 minuter, om man gör som killen ovan.... ^^
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav mikebike 01 jun 2012, 11:52

Etienne skrev:Kickass! Undra hur bra det känns mitt under en eldstrid på 1800-talet när man inser att man måste ladda om... lite över 4 minuter, om man gör som killen ovan.... ^^

Då tar man fram nästa revolver!

Bild
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 01 jun 2012, 12:38

Förresten måste jag nog rätta mig själv! Svartkrutsvapen tillverkade före år 1890 omfattas inte av vapenlagen enligt §4, de går i samma kategori som bultpistoler, salutkanoner etc.

Då kan rimligen inte regleringarna kring skjutvapen (skjuttillstånd osv) som omtalas i vapenförordningen gälla heller eftersom den utgår från definitionen av skjutvapen i vapenlagen. Kanske någon som kan litet om juridik kan kommentera?

Däremot skulle det givetvis behövas tas hänsyn till arbetsmiljölagar och förordningar så att skjutningen kan ske under betryggande former.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 01 jun 2012, 12:43

1890 skulle jag inte klassa som "dagens teknik". Undervisningen måste vara kopplad till verkligheten på något sätt. Jag tror att vi får släppa svartkrutsspåret.

Skulle GÄRNA ta emot tips angående det här också:
TeknikLäraren skrev:När vi väl ska skrida till verket och köpa in det vapen vi kommer fram till måste jag göra en upphandling. Det innebär att jag ska kolla minst 3 olika leverantörer och jämföra bland annat pris. Jag förstår att forumet har sponsorer men jag måste välja den som kan leverera produkten utifrån olika parametrar, bland annat pris. Kan ni tipsa om vilka återförsäljare på marknaden som i alla fall kan anses som seriösa?
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Don Tomaso 01 jun 2012, 13:16

Hurricane, Hobbex fler vet inte jag.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Följande användare vill tacka Don Tomaso för detta inlägg
TeknikLäraren (01 jun 2012, 14:52)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav RobertSt 02 jun 2012, 10:48

TeknikLäraren skrev:1890 skulle jag inte klassa som "dagens teknik". Undervisningen måste vara kopplad till verkligheten på något sätt. Jag tror att vi får släppa svartkrutsspåret.

Ja det tror jag också. Med den tekniken måste man ju blanda krutet först, välja vilken projektil som skall avfyras, mäta utgångshastigheten med just den krutblandningen och projektil (som kan varieras i det oändliga) mm. För mycket jobb antar jag.
Bättre då att skaffa något som man inte behöver mäta eller kan justera alls.

Nu menar jag naturligtvis INTE revolvern! Jag funderade runt musköt.
RobertSt
 

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 20 jun 2012, 09:03

Jag har nu fått klarttecken från ledningen att köpa in luftpistolen! Mycket tack vare alla tips ni kom med! Dock vill de att jag ska kolla upp vad alla säkerhetsutrustning runt omkring kan kosta. Att bygga en kulfång med vatten känns nog bäst eller vad tror ni? Vi kommer skjuta inomhus och har något begränsat med yta.
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav mikebike 20 jun 2012, 09:17

Om en testning av skyddsväst skall bli realistisk så skall västen sitta på något som motsvarar vävnad.
Hård gelatin eller något plastiskt som t.ex. För att följa länken så måste du registera dig.

ger lagom "svar" när projektilen träffar.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 20 jun 2012, 09:29

Vi har varit i kontakt med företag som använder sig av en viss modellera för att kunna mäta hur djupt en kula skulle kunna tränga in i vävnad.

Jag tänker mig snarare att man byggen en box som man skjuter i. Inte riktigt sådana som man använder på SKL men liknande. Skulle plexiglas tåla en sådan kula?
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav mikebike 20 jun 2012, 09:39

Plexi är inte speciellt bra, dels spricker det lätt, dels studsar projektilerna.
Mjukt trä är bättre.

Gör boxen större än ni tänkt, och i bakkant hänger man "draperityg", gärna flera lager, de stoppar effektivt luftvapenprojektiler.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 20 jun 2012, 10:06

TeknikLäraren skrev:...
Jag tänker mig snarare att man byggen en box som man skjuter i. Inte riktigt sådana som man använder på SKL men liknande. Skulle plexiglas tåla en sådan kula?


När det gäller kulfång så kan man ju skjuta snett ner i en balja eller grovt rör fyllt med vatten om man vill veta hur kulan deformeras vid anslaget i testobjektet. Är det inte intressant så funkar en bit stålplåt fint, det blir minimalt med splitter och rikoschetter i de energinivåerna och kulresterna bara ramlar rakt ner helt odramatiskt om plåten är grövre än ett par mm. Skyddsglasögon till den som skjuter in i boxen borde räcka för en säker testanläggning (säger jag som lekman).

Det är nog som Mike säger att plexiglas (eller någon skottsäker variant på detta) kan ge rikoschetter och att en trälåda skulle vara säkrare. Kanske vill man se vad som händer därinne med testobjekten, då är det bara att sätta dit litet belysning och en höghastighetskamera (skyddat bakom litet skottsäker plast) så deltagarna kan följa förloppet på en skärm tex. Kan nog bli riktigt skoj det där!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
TeknikLäraren (20 jun 2012, 10:26)

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav mikebike 20 jun 2012, 10:11

"Skottsäker plast" = polykarbonat (Lexan/Makrolon mm)
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 20 jun 2012, 10:23

mikebike skrev:"Skottsäker plast" = polykarbonat (Lexan/Makrolon mm)


Japp! För att skydda kameralinsen och belysningen kan man ju skaffa några 30-kronors 3M skyddsglasögon som är gjorda av just sådant, de lär hålla finfint för ev rikoschetter och håller fin optisk kvalitet om man ska filma genom dom.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav TeknikLäraren 10 jul 2012, 10:48

Hej igen! Tack ännu en gång för alla bra svar som jag fått, nu börjar det närma sig lite inköp och jag har några frågor som jag undrar över.

Zoraki HP-01 är just nu det troligaste inköpet, men det finns några preferenser som jag inte är säker på att det uppfyller som kanske något annat vapen gör:
- Finns det magasin så att flera skott kan skjutas mellan laddningar?
- Hur många skott kan skjutas efter tre pump innan det måste "pumpas om"?

Frågorna grundar sig i att vi hoppas på att slippa ha vapnet framme under laborationer, dvs att det endast laddas och förbereds mellan labbar. Är det då bättre med ett annat vapen?

Efter inköp och konstruktion av testanläggningen så ska jag se till att ni får se resultaten! :)
TeknikLäraren
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 30 maj 2012, 09:46
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Klubba 10 jul 2012, 10:50

TeknikLäraren skrev:Hej igen! Tack ännu en gång för alla bra svar som jag fått, nu börjar det närma sig lite inköp och jag har några frågor som jag undrar över.

Zoraki HP-01 är just nu det troligaste inköpet, men det finns några preferenser som jag inte är säker på att det uppfyller som kanske något annat vapen gör:
- Finns det magasin så att flera skott kan skjutas mellan laddningar?
- Hur många skott kan skjutas efter tre pump innan det måste "pumpas om"?

Frågorna grundar sig i att vi hoppas på att slippa ha vapnet framme under laborationer, dvs att det endast laddas och förbereds mellan labbar. Är det då bättre med ett annat vapen?

Efter inköp och konstruktion av testanläggningen så ska jag se till att ni får se resultaten! :)


vapen med magasin får ha max 3 joule för att vara licensfritt, enkel-laddat (som zoriaki) får ha 10 joule så tror tyvärr inte att en semi automatisk pistol blir ett alternativ för er.

efter 3 pump är dte ett skott, sen ladda om och pumpa igen
Klubba
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 20 feb 2012, 17:45
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav erik81 10 jul 2012, 10:54

TeknikLäraren skrev:Hej igen! Tack ännu en gång för alla bra svar som jag fått, nu börjar det närma sig lite inköp och jag har några frågor som jag undrar över.

Zoraki HP-01 är just nu det troligaste inköpet, men det finns några preferenser som jag inte är säker på att det uppfyller som kanske något annat vapen gör:
- Finns det magasin så att flera skott kan skjutas mellan laddningar?
- Hur många skott kan skjutas efter tre pump innan det måste "pumpas om"?

Frågorna grundar sig i att vi hoppas på att slippa ha vapnet framme under laborationer, dvs att det endast laddas och förbereds mellan labbar. Är det då bättre med ett annat vapen?

Efter inköp och konstruktion av testanläggningen så ska jag se till att ni får se resultaten! :)

De har inte magasin...och du kan dessvärre endast skjuta ett skott efter 3 pump. Ni kanske borde ha någon PCP-pistol med magasin istället? För att följa länken så måste du registera dig.

Det är ju en stor prisskillnad...men det kanske är ok.

Att vapen inte får överstiga en effekt om 3J gäller endast semiautomatiska vapen, vapen som kräver en manuell omladdning får gärna ha magasin och 10J även i licensfri version.
Användarvisningsbild
erik81
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 sep 2010, 14:37
Ort: Jämtland
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 10 jul 2012, 12:34

Bra idé där erik81! Finns ju även billigare alternativ efter samma koncept, tex Brocock Atomic super 6 som är ett par tusen billigare. Ska väl tillägga för trådskaparen att det behövs en pump också för ett par tusen litet knappt men jag tror den här modellen med pcp-pistol är det klart mest rationella givet den mer detaljerade beskrivningen av hur man vill använda vapnet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav RobertSt 10 jul 2012, 18:02

En brocock-laddad luftpicka som dessutom handpumpas? Ja mer oexakt anslagsenergi får man leta efter! Men det är kanske det som är meningen, att man INTE skall veta kraften i skott från skott??
RobertSt
 

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav erik81 10 jul 2012, 19:31

RobertSt skrev:En brocock-laddad luftpicka som dessutom handpumpas? Ja mer oexakt anslagsenergi får man leta efter! Men det är kanske det som är meningen, att man INTE skall veta kraften i skott från skott??

Fast det är väl inte en BACS utan en helt vanligt pcp med tub...
Användarvisningsbild
erik81
 
Inlägg: 1056
Blev medlem: 24 sep 2010, 14:37
Ort: Jämtland
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 24 gånger i 22 inlägg
Luftvapen favorit: AA S200 .177

Re: Luftpistoler i teknikundervisningen

Inläggav Leopold 10 jul 2012, 20:58

Här är en länk till vapnet jag tänkte på så vi inte förvirrar i onödan: För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har ingen personlig erfarenhet av denna men bara antar att den levererar som andra liknande vapen. Ser ingen anledning att den inte skulle leverera enligt spec.

PS. Såg att Atomic 6 var litet snål på energin, knappt 7 Joule vilket känns omotiverat. Skulle jag spenderat de pengarna på en dylik pistol vill jag ha de lagliga licensfria 10 Joule punkt slut.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

FöregåendeNästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster

  • Sponsorer