Anonymous
Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Micke skrev:Jäpp, men om bössan är gammal, kan det vara från tiden innan "F" i en femhörning infördes, jag vill minnas att det var 1970 som den lagen trädde i kraft i Tyskland. Men sannolikt började Diana märka sina bössor med "F" något år innan eftersom det var själva försäljningen som blev olaglig 1970, och alltså ville man inte ha några bössor i affärerna utan "F".
/ Micke
G0LI4T skrev:S står för sport och Diana gjorde 3 st sportmodeller.
25DS, 27S och 35S
S modellerna gjordes i slutet av tillverkningen av 25,27,35, (ungefär 1975/79 -> 1987/89) och ersattes senare av Diana 24/26/28 och 45T01/50T01.
För att följa länken så måste du registera dig.
35S har en annan uppbyggnad än vanliga 35.
S modellerna hade ledad spännarm, och har en något grövre stock med snedskuren uppåtriktad framkant. Trycket är andra generationen av det klassiska kulavtrycket, ( men inte T01, som är en löstagbar enhet ).
35S har 28mm cylinder med läderpackning på pistongen.
Samma fjäder som till vanliga 35an (34,35,36,38,45,50) och samma pippackning.
Samma slaglängd och samma "kraft" som vanliga 35an.
Normalt brukar den ligga runt 195-200ms , när den är iordninggjord ( med JSB exact 4,50 ).
( Diana uppgav 725fps - 220ms, när det begav sig, men det nämns inga kulvikter )
Då det är läderpackning så är den inte lönt att försöka "trimma" med kraftigare fjäder. Läderpackningen klarar inte av högre tryck utan kommer tappa kompressionen, och ge kraftig framåt rekyl.
Datumstämpeln finner du på cylinderns bakkant precis ovanför stockens kant, på vänstersidan. ( 1mm höga siffror )
För att följa länken så måste du registera dig.
Snyggaste 35an, tycker jag är Jubileumsmodellen, som gjordes i begränsad upplaga 2003:
Påminner starkt om FWB124 sport.
Jubileumsmodellen byggde på Diana 34 och delade prestanda med den.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster