Walther SG-68 RAM .68

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Itasha 20 sep 2012, 01:10

Skulle egentligen läsa på dynamisk routing från Ciscos curriculum men när man sysslar med något sådant roande så börjar man lätt glida iväg på helt andra saker i webbläsaren. :roll:
Efter lite bläddrande på Sportwaffen så hittade jag detta intressanta geväret:

För att följa länken så måste du registera dig.



Bild

De kallar det för ett paintball RAM-gevär. RAM är vad jag fattat det som ett slags träningsvapen som polis och militär använder? Meningen med vapnet är i alla fall att det ska skjuta stora gummikulor .68 och även pepparsprayskulor. Pepparspray är förstås olagligt, vet inte kulorna är i någon gråzon dock eftersom det de facto inte är någon spray och kemikalierna antar jag att de inte är olagliga? I alla fall, det som är intressant är ju gummikulorna. Är detta lagligt i Sverige? Står att den är på runt 7.5J. Såg dock att någon på Youtube räknade till 16J, kanske är strypt i Tyskland? Såg någon fransman som snackade om geväret, men fattade inte riktigt om effekten var justerbar eller inte. Han sade iaf att paintballkulorna går sönder vid 16J.

Funderar på om det kan vara någon dyr men kul leksak. Potentialen för plinking är ju ganska fin. Frågan är bara hur långt man kan skjuta med dem.
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 01:24

På gummikulor måste du hålla dig under 10J / 3J för licensfritt.

Paintballvapen som skjuter paintballkulor med diameter på minst 16mm är dock (oberoende av ovanstående) undantagna tillståndsplikt om vapnet i fråga är kolsyredrivet. Står i VF 1 kap. 1§ , stycke 3.
För att följa länken så måste du registera dig.



Pepparsprayammo, nja.... Vad ska du med det till?

RAM är väl annars ett varumärkte, ungefär som RAP. Men säkert kul "leksaker" ändå! :thumbupp:
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Itasha 20 sep 2012, 01:45

Detta vet du redan att jag vet kära Etienne. :) Men kanske är bra om någon nykomling läser tråden. Det var i alla fall inte frågan, utan om det fanns olika varianter av den. Hittade nyss på Umarex sida att det är specifikt två olika modeller dock där den ena är 7,5J och den andra 16J, så det besvarade jag själv.

Det var ju dock intressant att man inte måste ha tillstånd för 16J-utförandet när den skjuter .68, bara det gör det ju till en roligare plinkingleksak. Jag antar att gummikulorna räknas som paintballkulor? Kallas ju typ "reball" med och används inomhus. Sen tror jag inte någon med vett i sinnet skjuter varandra med 16J dock, finns väl risk för krossade ben?

Och jag har inte heller sagt ett ord om att jag ska köpa någon pepparammo, såg bara att den marknadesfördes specifikt för detta tillsammans med gummikulorna som ett säkerhetsvapen. Är ju lite intressant att veta om det är lagligt dock.

För att följa länken så måste du registera dig.



Så ser de ut, blandning av peppar och något syntetiskt. Har otroligt svårt att se att detta skulle vara olagligt, såna kan man ju tillverka själv hyfsat lätt med typ tre lagliga produkter.
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 01:58

Har svårt att se hur gummikulor kan vara lagligt, såvida du inte håller dig inom 10J / 3J.
Det finns ju ingen färg i gummikulorna, och de är inte gjorda för att markera träff med färg på deltagare, så nix....
Det är ju inte ammon som inte är tillåten, men vapnet blir ju helt plötsligt inte effektbegränsat längre då det används på "fel" sätt.

Painball gör förvisso ont, men i princip skjuter man ju bara vätska (färg) i ett tunt hölje, och detta med CO2, och dessutom med kaliberkrav, så några brutna ben blir det nog inte av det. Däremot ett och annat blåmärke. :-)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Itasha 20 sep 2012, 02:02

Så vapnet är lagligt, ammunitionen är laglig, men tillsammans är de inte lagliga? :? Byråkrati när det är som bäst.

Och det hela med brutna ben gällde förstås 16J och gummiammunition och inget annat. :Sneak:
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 02:04

Eller ja, det finns ju lite utrymme för tolkning i lagen. Det är väl det här ordvalet "konstruerat för" som kan göra det hela lite besvärligare...

Testa och se om du hamnar i finkan!
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 02:08

Trots vad som föreskrivs i första eller andra stycket skall ett kolsyrevapen som är avsett för att med färg markera träffar på deltagare i stridsspel (paintballvapen) anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om vapnet är konstruerat för att laddas med färgampuller med en minsta diameter om 16 mm.


Det står förvisso inte något om att vapnet inte får vara konstruerat för andra ammosorter också.

Som sagt, testa och se vad som händer! :-)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Itasha 20 sep 2012, 11:46

Haha, inte direkt så att jag skulle leka med det i några situationer där farbror blå skulle kunna bli involverad. :-) Men nog verkar det kul alltid för lite bakgårdsplinkning, mest för att det är så annorlunda. Fast man kanske tröttnar ganska snabbt på det hela, speciellt att springa och leta efter gummikulan som studsade iväg. :mrgreen:

Det kan man konstatera är ju i alla fall att det är ett paintballgevär och .68 rundammunition är ju inte direkt etablerat i något annat än paintball.
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 11:54

Varför vill du plinka med något sånt?
Det lär ju varken vara träffsäkert eller erbjuda något ytterligare över exempelvis ett rundkulevapen.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Itasha 20 sep 2012, 12:03

Grov kaliber, pumpgevär, exotiskt. Möjligheten att rita upp olika mål på 4mm spånskivor och dylikt som kulorna gör stora hål i är också oändlig.
Användarvisningsbild
Itasha
 
Inlägg: 133
Blev medlem: 22 aug 2012, 01:47
Ort: Skövde
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Bsa_Airsporter 20 sep 2012, 12:06

träffsäkert är en individuell fråga ;)
Min Marq V2 T-Rex med -689 back och Draxxus gold kan jag skjuta cd-skivor på upp till 20m om jag vill.
visst det är ingen hål i hål precision men det är dom inte byggda för! =)
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Etienne 20 sep 2012, 12:08

Givetvis, men man kan ju uppnå liknande grejer med rundkulevapen och andra semiautomatiska vapen, samt DA-vapen med vanlig ammo. Förutom de stora hålen då....
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Bsa_Airsporter 20 sep 2012, 12:11

visst kan man det men det är nåt speciellt med att skjuta .68 boll på nåt =)
jag har tagit upp min träning mer och mer nu så lär väl börja tävla igen till nästa sommar så ser fram emot att skjuta på folk igen hehe ;
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Idoanimals 16 nov 2012, 03:26

Itasha skrev:Haha, inte direkt så att jag skulle leka med det i några situationer där farbror blå skulle kunna bli involverad. :-) Men nog verkar det kul alltid för lite bakgårdsplinkning, mest för att det är så annorlunda. Fast man kanske tröttnar ganska snabbt på det hela, speciellt att springa och leta efter gummikulan som studsade iväg. :mrgreen:

Det kan man konstatera är ju i alla fall att det är ett paintballgevär och .68 rundammunition är ju inte direkt etablerat i något annat än paintball.


Tror de skulle garva rätt hårt om du gick in på stratec och vill köpa en reball, (som lev i förpackningar om 500st pris 1500:-
vi hyrde skolans gympasal när vi lira med reball (gummikulor).
10 pers 12000 reballs som knappt räckte några rundor (och varje runda var sällan mer än 1-1½min) Hade en Angel G7 med VirtueBoard och Digitalt Luftsystem (Angel Air)(har ja inte sett i luftgevären än!) ;) Även Angeln hade display som visa bpm, och en jävla massa inställningsmöjligheter. justera Öppningstid på ventilen(solenoiden) i milisek,temp olika firemodes ect.
Grym picka, speciellt med virtueboard kortet som tillät 30 skott per min, men så kosta den 14999:- och airet gick väl på en 4-5. Men det är tio år sen man lira med, lär ha hänt en del sen sist.

Lirade airsoft innan men palla inte med töntarna som gick in för det så ini helvete och tom läste krigsdikter innan match, då gav vi upp det o börja lira paintball.
Hatsan Bt65Rb [b]Lothar Walter
Crosman 1077
Beeman RS2
SigSauer P2022 MetalSlide Edt[/b]
Idoanimals
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 apr 2012, 20:02
Ort: Centrum
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nsk
Luftvapen favorit: BT65 RB Lothar walter

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Idoanimals 16 nov 2012, 03:32

Bsa_Airsporter skrev:träffsäkert är en individuell fråga ;)
Min Marq V2 T-Rex med -689 back och Draxxus gold kan jag skjuta cd-skivor på upp till 20m om jag vill.
visst det är ingen hål i hål precision men det är dom inte byggda för! =)



Hehe skulle vilja se 5 luftgevärs fanatiker med sina super tyska match hål i alla sköna hål gevär mot tex Joy Division när dom låg på topp i en speedball match på bana
Nog för att kunna träffa saker på hundratals meter, men problemet skulle vara att dom hinner inte ens lägga an innan en rampad bollskur med .68 färgbollar träffar, och det gör oooontt, sällan bara en boll som träffar.

hehe mkt nöje med att försöka torka rent linsen till scopet efter en boll träffat :D fettigt värre
Hatsan Bt65Rb [b]Lothar Walter
Crosman 1077
Beeman RS2
SigSauer P2022 MetalSlide Edt[/b]
Idoanimals
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 apr 2012, 20:02
Ort: Centrum
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nsk
Luftvapen favorit: BT65 RB Lothar walter

Re: Sv: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Bsa_Airsporter 16 nov 2012, 05:00

Idoanimals skrev:
Bsa_Airsporter skrev:träffsäkert är en individuell fråga ;)
Min Marq V2 T-Rex med -689 back och Draxxus gold kan jag skjuta cd-skivor på upp till 20m om jag vill.
visst det är ingen hål i hål precision men det är dom inte byggda för! =)



Hehe skulle vilja se 5 luftgevärs fanatiker med sina super tyska match hål i alla sköna hål gevär mot tex Joy Division när dom låg på topp i en speedball match på bana
Nog för att kunna träffa saker på hundratals meter, men problemet skulle vara att dom hinner inte ens lägga an innan en rampad bollskur med .68 färgbollar träffar, och det gör oooontt, sällan bara en boll som träffar.

hehe mkt nöje med att försöka torka rent linsen till scopet efter en boll träffat :D fettigt värre

Mot joy? Oh fuck 5 sekunder efter startsignal och alla mot dom skulle vara utslagna.. ^^
Men att en skur gör ont på avstånd håller ja inte med om :p kom igen när nån lägger 3-4 snabba i nacken på dig från >1m DET gör ont!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Sv: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Bsa_Airsporter 16 nov 2012, 05:01

Idoanimals skrev:
Bsa_Airsporter skrev:träffsäkert är en individuell fråga ;)
Min Marq V2 T-Rex med -689 back och Draxxus gold kan jag skjuta cd-skivor på upp till 20m om jag vill.
visst det är ingen hål i hål precision men det är dom inte byggda för! =)



Hehe skulle vilja se 5 luftgevärs fanatiker med sina super tyska match hål i alla sköna hål gevär mot tex Joy Division när dom låg på topp i en speedball match på bana
Nog för att kunna träffa saker på hundratals meter, men problemet skulle vara att dom hinner inte ens lägga an innan en rampad bollskur med .68 färgbollar träffar, och det gör oooontt, sällan bara en boll som träffar.

hehe mkt nöje med att försöka torka rent linsen till scopet efter en boll träffat :D fettigt värre

Mot joy? Oh fuck 5 sekunder efter startsignal och alla mot dom skulle vara utslagna.. ^^
Men att en skur gör ont på avstånd håller ja inte med om :p kom igen när nån lägger 3-4 snabba i nacken på dig från >1m DET gör ont!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Silwer 16 nov 2012, 07:01

Det är ju nån form av non lethal weapon.
Förstår inte riktigt användningen till nåt annat.

När det gäller pb så är det ju så att det beror på hur man är klädd plus att en oväntad träff inte käns så mycket som en väntad.

Vi ska inte överdriva det hela, dessutom är det ingen vidare stil att helt sprutmåla folk.
Det går ju inte att dra pller med luftvapenfolk, om de skulle träffa pb snubbarna så blir nog konsekvenserna bra mycket värre.

I övrigt är jämförelsen ointressant då det är totalt skilda fenomen, om banqn som sagt var några hundra meter och de med luftgevären och säg 40j fick skjuta fritt, tror du nån pb snubbe skule komma läggande, aldrig, även om han kom inom avstånd för träff så kan han bli träffad själv.
Så det är bra att inget sånt händer.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Idoanimals 16 nov 2012, 15:32

Silwer skrev:Det är ju nån form av non lethal weapon.
Förstår inte riktigt användningen till nåt annat.

När det gäller pb så är det ju så att det beror på hur man är klädd plus att en oväntad träff inte käns så mycket som en väntad.

Vi ska inte överdriva det hela, dessutom är det ingen vidare stil att helt sprutmåla folk.
Det går ju inte att dra pller med luftvapenfolk, om de skulle träffa pb snubbarna så blir nog konsekvenserna bra mycket värre.

I övrigt är jämförelsen ointressant då det är totalt skilda fenomen, om banqn som sagt var några hundra meter och de med luftgevären och säg 40j fick skjuta fritt, tror du nån pb snubbe skule komma läggande, aldrig, även om han kom inom avstånd för träff så kan han bli träffad själv.
Så det är bra att inget sånt händer.



Man var ingen kärring som drar på sig 14lager kläder, körde i paintball kläder. Dvs endast en Dye tröja (som en hockeytröja&lika tjock) och passande dye byxor till, som vindtygsbyxor med lätt vadering längst med höfterna och knäna.

Tja om de med luftgevär ska krångla med att lägga sig ner fälla ut stödben hinna sikta, och kompensera för det långa avståndet som skjuts på så hinner PB killarna ruskigt långt fram(om vi nu menar eliten), vad springer man hundra meter på, 14sek ? om banan då vore 200m och pb kulor går långt och äckligt rakt för tex en boomstick att inte ha Bax/hop up system.
Sen så är ju PB killarna inga stela lönnfetton direkt när dom dyker ner i snake'n (som visserligen går att skjuta hål på med luftgevär, uppblåsbara skydd) :D

Du får försöka skjuta mig om ja får vara nära dig med en Angel i ramping mode(iofs är ja 195 och 100kg så vore lika svårt och missa som man sällan missar marken om snubblar), och se om du kan fortsätta sikta helt oberörd när bollen träffar. (du har säkert spelat PB som alla andra kärringar/nybörjare ink ja sj då, på nåt "Action land" och sen dragit på sig 4 dunjackor och 3 overaller på det, då känns det klart mindre.

Tappa luften när ja blev skjuten på insidan av låret, hehe väljer fan hellre och sy i huvudet igen utan bedövning än ta en PB på insidan av låret på halvnära håll.(läkarbruden var ju så snygg, kunde inte låta mitt hårda yttre genomskådas!

Om jämnförelsen är ointressant varför svarar du ens ?
Och vad är stil för dig ? Sitta hemma naken invirad i mahognyblankt bögträ & och leva kvar på 80 talet ? Fyfan för trä, sånt var snyggt för 10-20år sen.

Finns snygga trä med, men allt i rätt dos. :)

Kompositmaterial är inne nu ! (Tolka det inte som ja menar att hatsans anstalltsgråa nyans ger ögonorgasm, men ja har inte smekt mig själv till den eller någon bössa än)
Hatsan Bt65Rb [b]Lothar Walter
Crosman 1077
Beeman RS2
SigSauer P2022 MetalSlide Edt[/b]
Idoanimals
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 apr 2012, 20:02
Ort: Centrum
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nsk
Luftvapen favorit: BT65 RB Lothar walter

Re: Sv: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Idoanimals 16 nov 2012, 15:34

Bsa_Airsporter skrev:Mot joy? Oh fuck 5 sekunder efter startsignal och alla mot dom skulle vara utslagna.. ^^
Men att en skur gör ont på avstånd håller ja inte med om :p kom igen när nån lägger 3-4 snabba i nacken på dig från >1m DET gör ont!

Skickat från min GT-S5690 via Tapatalk 2


Hehe älska att mugga folk, & vem älska inte o bli muggad, hur det blixtrar till för ögonen efter ett par skott i nacken
Hatsan Bt65Rb [b]Lothar Walter
Crosman 1077
Beeman RS2
SigSauer P2022 MetalSlide Edt[/b]
Idoanimals
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 apr 2012, 20:02
Ort: Centrum
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nsk
Luftvapen favorit: BT65 RB Lothar walter

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Silwer 16 nov 2012, 16:17

Jag spelade pb i en 8 år nånting, det är ett taktiskt spel och har inget med krig eller luftvapenskytte att göra imo.

Det användes givetvis regler för hur man fick vara klädd, för fluffigt så gick bollarna inte sönder så det gick bort.

Det klart man hade blåmärken ständigt men det hör till spelet.
Men tillskillnad från det du nämner som häftigt sp insåg man att det fanns ett säkerhetsavstånd, så ofta bad iaf jag den andre att ge upp än skjuta från 1.5m, men visst släpte de inte bössan s small det, i de kretsarna ansågs det heller inte att fortsätta lacka ner folk efter de ropat träff och tom höjt handen vara särskilt vettigt, men en del var notoriska i upphetsningen.

Jag begrep inte så mycket vad du menade med mahogny osv, det här är ett luftvapenforum så det är inte konstigt m folk mest gillar det, det är ju en hobby för sig.

Jag tyckte det var skitkul att lira paintball, men det blev för dyrt till slut helt enkelt och ett försök att gå tillbaka ner i klass gjorde att man tyckte det inte gav riktigt samma sak, särskilt som alla inte gjorde det.
Så jag la det på hyllan och har bara hyrspelat några ggr sen dess.

Airsoft har jag aldrig grejat med, jag är inte så intresserad av militär exakthet och då tycker jag pb är bättre som spel, det är liksom inte fråga om nåt som är en simulerad verklighet, man glr ju saker man aldrig skulle kunna göra om alla hade riktiga vapen, de som ojjade sig över det där visste aldrig vad det handlade om.

Antar att de ojjar sig mer över Airsoft idag iofs.

Jag spelade offensivt med kort vapen och lite färger på mig osv en protest lite mot alla militärkläder och faktum var att egentligen gjorde det ingen skillnad om man nu inte var nån som låg gömd hela tiden kanske men det var urtrist.

Idag är det förstås mer färg och vapen med mer blankt och färg på.
Det var kul så länge det varade.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Idoanimals 16 nov 2012, 16:51

Silwer skrev:Jag spelade pb i en 8 år nånting, det är ett taktiskt spel och har inget med krig eller luftvapenskytte att göra imo.

Det användes givetvis regler för hur man fick vara klädd, för fluffigt så gick bollarna inte sönder så det gick bort.

Det klart man hade blåmärken ständigt men det hör till spelet.
Men tillskillnad från det du nämner som häftigt sp insåg man att det fanns ett säkerhetsavstånd, så ofta bad iaf jag den andre att ge upp än skjuta från 1.5m, men visst släpte de inte bössan s small det, i de kretsarna ansågs det heller inte att fortsätta lacka ner folk efter de ropat träff och tom höjt handen vara särskilt vettigt, men en del var notoriska i upphetsningen.

Jag begrep inte så mycket vad du menade med mahogny osv, det här är ett luftvapenforum så det är inte konstigt m folk mest gillar det, det är ju en hobby för sig.

Jag tyckte det var skitkul att lira paintball, men det blev för dyrt till slut helt enkelt och ett försök att gå tillbaka ner i klass gjorde att man tyckte det inte gav riktigt samma sak, särskilt som alla inte gjorde det.
Så jag la det på hyllan och har bara hyrspelat några ggr sen dess.

Airsoft har jag aldrig grejat med, jag är inte så intresserad av militär exakthet och då tycker jag pb är bättre som spel, det är liksom inte fråga om nåt som är en simulerad verklighet, man glr ju saker man aldrig skulle kunna göra om alla hade riktiga vapen, de som ojjade sig över det där visste aldrig vad det handlade om.

Antar att de ojjar sig mer över Airsoft idag iofs.

Jag spelade offensivt med kort vapen och lite färger på mig osv en protest lite mot alla militärkläder och faktum var att egentligen gjorde det ingen skillnad om man nu inte var nån som låg gömd hela tiden kanske men det var urtrist.

Idag är det förstås mer färg och vapen med mer blankt och färg på.
Det var kul så länge det varade.


Se där då lira du längre än mig, men du körde i skog eller körde du Sup´air ?

Säkerhetsavstånd, ger man sig in i leken får man leken tåla. Så länge personen hade masken på sig och var med i spelet.
Något som tom en idiot kan räkna ut är att man inte skjuter mer på en som redan markerat sig som träffad, för what goes around comes... Så de sköttes bra, sen om någon campa och man kom upp snabbt bakom tankad med adrenalin så blev det en 3-4kulor i bröst & uppåt höjd.

Ja airsoft är för mesar, vi gilla o mangla på varandra intensivt inte ronder som var 60min+ pga av att folk campa som svin.
Sen att alla lekte commandosoldater (och var det nog i deras huvuden med) så fick vi nog. Vi körde mot ett gäng från grannbyn.q
Vad hade du för markör?
Hatsan Bt65Rb [b]Lothar Walter
Crosman 1077
Beeman RS2
SigSauer P2022 MetalSlide Edt[/b]
Idoanimals
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 apr 2012, 20:02
Ort: Centrum
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nsk
Luftvapen favorit: BT65 RB Lothar walter

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Silwer 16 nov 2012, 17:14

Nästan bara skogsbanor av olika slag, visst fanns det andra typer men det fanns så många aktiva ganska lokalt så det blev nåns bana man använde, vi hade under åren flera egna med såklart.

Markörerna ändrades mycket under tiden så allt från pumpvapen till semivapen med elmatning, först var semibössor förbjudna i Sverige så vi låg efter ett bra tag innan de började rinna in.

Det gick dock åt en jävla massa färg och bollarna var dyrare då än idag har jag noterat, verkar somgrejorna var dyrare med, fast sporten eller vad man nu ska kalla den var klart större då, iofs finns det kvar lokalt lite här och var ännu, syrrans unge spelar idag tex.

Men nu får det mest bli lite hål i hål bössor för min del.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav Idoanimals 16 nov 2012, 18:33

Skog suger ju o lira i, blir något bättre om man har hinder men fortfarande massa rötter o skit man måste akta sig för.
Roligast är lätt på gräsmatta med sup air. eller gympasal med reball.

Nämn några av de du hade då ? Hur länge sen var det här ?
Och med elmatning, menar du då som spyder's elmatning som slog på en fjäderhammare, eller solenoid typen ?

Evigt tjat om hål i hål, varit i på tok för många hål under mitt 31åriga liv, haha
Nä men å andra sidan hur kul är det o skjuta om man inte träffar något.

Föredrar en skaplig balans mot presision och destruktiva träffar. .25cal+ då givetvis.
Men blir lite jobbigt med när man får leta & sätta upp nya grejer hela tiden för efter ett skott så är det "inget" kvar av målen.
Hatsan Bt65Rb [b]Lothar Walter
Crosman 1077
Beeman RS2
SigSauer P2022 MetalSlide Edt[/b]
Idoanimals
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 apr 2012, 20:02
Ort: Centrum
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nsk
Luftvapen favorit: BT65 RB Lothar walter

Re: Walther SG-68 RAM .68

Inläggav TW 16 nov 2012, 20:16

Hm nu blev det en pb tråd !
tycker det låter kul med ram bössan .
någon som vet mer ?
TW.
TW
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 05 okt 2008, 13:43
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Nästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

  • Sponsorer