Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 18 apr 2013, 18:28

Så, i väntan på ankomsten av en liten koppling så har jag tillfälligt, och "på lite omvägar" satt ihop min lilla uppfinning.
2013-04-18 18.39.54.jpg


Den den gör är att den konverterar anslutningen på SodaStream-tub till motsvarande på en standard-brandsläckare (DIN 477), med en kulventil emellan, vilket gör att man kan fylla tuber till CO2-tävlingsvapen etc. från en SodaStream-tub.

(på bilden så har jag kopplat på fylldadaptern till min CPM-1)

För mig så är en typisk brandsläckare på närmare 14 KG inklusive innehåll helt enkelt för tyngt för att vara smidigt att transportera (vilket jag vill att det ska vara). Även de små brandsläckarna som bara har 2 KG CO2 väger ju totalt 6 KG med tub och allt.

En SodaStream-tub väger endast cirka 1,2 KG och är mycket enkel att transportera. Dessutom är de enkelt tillgängliga i de flesta matvarubutiker, bensinmackar, etc. Den tub jag köpte idag kostade 70 kronor i inbyte, och detta för 425g CO2.

Jag inser givetvis att det inte är lika ekonomiskt som att fylla en hel brandsläckare med 6 KG CO2 för ett par-tre hundralappar eller så. Men för att sätta det i perspektiv så kan man ju kolla på 12-grammare, som på Hobbex kostar runt 200 kronor för 25 styck, 300 gram totalt (ganska nära kvantiteten och totalvikten på en SodaStream-tub).

Med detta exempel:
12g-patron = 0,67 kronor / gram CO2
Sodastream-tub = 0,16 kronor / gram CO2

Det är alltså 4 ggr så mycket CO2 för pengarna jämfört med 12g-patronerna..
Måste man beställa så blir det givetvis ännu större skillnad.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Etienne 18 apr 2013, 18:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 18 apr 2013, 18:29

Jag kan ju tillägga att när jag får "rätt" grejer så blir det ingen lång slang mellan anslutningarna. Återkommer med bilder senare, när allt är på plats.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav gubbe 18 apr 2013, 18:34

Etienne skrev:Med detta exempel:
12g-patron = 0,67 kronor / gram CO2
Sodastream-tub = 0,16 kronor / gram CO2

Det är alltså 4 ggr så mycket CO2 för pengarna jämfört med 12g-patronerna..
Måste man beställa så blir det givetvis ännu större skillnad.


Går det räkna på det sättet? När du fyllt ett antal gånger från S-tuben kommer trycket vara lägre och det sista nästan oanvändbart. :roll:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 18 apr 2013, 18:37

gubbe skrev:
Etienne skrev:Med detta exempel:
12g-patron = 0,67 kronor / gram CO2
Sodastream-tub = 0,16 kronor / gram CO2

Det är alltså 4 ggr så mycket CO2 för pengarna jämfört med 12g-patronerna..
Måste man beställa så blir det givetvis ännu större skillnad.


Går det räkna på det sättet? När du fyllt ett antal gånger från S-tuben kommer trycket vara lägre och det sista nästan oanvändbart. :roll:


Alltså, det är CO2, inte tryckluft. Major difference....
Gasen övergår till vätska vid ~60 bar. Den enda "förlusten" man har är när all CO2 övergått från vätska till gas. Men den förlusten gäller ju även de små patronerna.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Beangan 18 apr 2013, 18:37

Det är ju vätskeform, så man har mer eller mindre fullt tryck tills det är slut.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav gubbe 18 apr 2013, 18:40

Beangan skrev:Det är ju vätskeform, så man har mer eller mindre fullt tryck tills det är slut.


Den erfarenheten har inte jag efter att ha fyllt och tömt åtskilliga bransläckare och sodastream tuber. :-(
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav PALLE_H 18 apr 2013, 19:31

gubbe skrev:
Beangan skrev:Det är ju vätskeform, så man har mer eller mindre fullt tryck tills det är slut.


Den erfarenheten har inte jag efter att ha fyllt och tömt åtskilliga bransläckare och sodastream tuber. :-(


Inte jag heller,trycket är bättre i början.
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 18 apr 2013, 19:45

En viss variation förekommer givetvis, men det handlar ju inte om att trycket blir superlågt efter att man skickat över lite gas?
Variationer i vapen förekommer vanligtvis precis i början när behållaren är ganska full och vätska kan komma in i vapnet.
De sista skotten blir givetvis lite slöare eftersom vätskan är slut och trycket börjar minska.

Annan källa till variation är ju att tuben blir kall vid tömning, vilket sänker trycket gasnka signifikant på CO2.

Eller menar ni att CO2 inte blir vätska under tryck? :shock:

EDIT: Här är en förklarande bild:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav gubbe 18 apr 2013, 21:05

Etienne skrev:Eller menar ni att CO2 inte blir vätska under tryck?

EDIT: Här är en förklarande bild:
För att följa länken så måste du registera dig.

... 40/CO2.jpg


Du kan länka hur mycket teorier du vill Etienne, mina erfarenheter med kolsyra är att trycket sjunker ungefär likadant som vanlig tryckluft. Skillnaden är naturligtvis att man får ut mer gas ur en mindre behållare, typ. :)

Det här betyder inte att jag inte gillar din "uppfinning", den blir nog jättebra :thumbupp: . Det var bara ditt sätt att räkna jag blev lite tveksam till.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 18 apr 2013, 21:13

gubbe skrev:Du kan länka hur mycket teorier du vill Etienne, mina erfarenheter med kolsyra är att trycket sjunker ungefär likadant som vanlig tryckluft.


OK... Mina erfarenheter (och teorier) är helt tvärt om från dina uppenbarligen.

Skjuter jag bort halva CO2-behållaren i ett oregulerat vapen så har jag inte halva trycket kvar, jag har (nästan) samma tryck som när jag började.

Sedan kan du tro på det bäst du vill. Men kollar man serier skjutna med CO2-vapen så brukar det vara så att de första skotten ligger lite högt. Sedan ligger det ganska konsekvent över resten av serierna, tills behållaren börjar bli tom, och då sjunker trycket ganska fort... Jag har nog ärligt talat ALDRIG sett ett CO2-vapen som inte uppfört sig så (såvida det inte läcker...)...

-

Men visst, vi kan kolla. Jag kan ju kolla trycket på min nuvarande 3/4-fulla flaska. och jämföra med den fulla 12g-patronen jag testade för ett tag sedan. Om du har rätt så borde den alltså visa omkring 45 bar.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav dabido 18 apr 2013, 21:32

Problemet är att få över kolsyran i vätskeform till den nya behållare som ska fyllas.
dabido
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 04 maj 2010, 18:03
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: onsala
Luftvapen favorit: anschutz 8002

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 18 apr 2013, 21:36

dabido skrev:Problemet är att få över kolsyran i vätskeform till den nya behållare som ska fyllas.

Det gick utmärkt att fylla patronen till min Walther CPM-1. Man ser till att behållaren man ska fylla är lite kallare än behållaren man fyller från. Inga problem.
(Jag håller givetvis SodaStream-tubem upp-och-ner vid påfyllning.)

Ser förövrigt inte varför detta skulle vara besvärligare än med en brandsläckare... Och där fungerar det ju uppenbarligen.

Etienne skrev:Men visst, vi kan kolla. Jag kan ju kolla trycket på min nuvarande 3/4-fulla flaska. och jämföra med den fulla 12g-patronen jag testade för ett tag sedan. Om du har rätt så borde den alltså visa omkring 45 bar.


Nix, även här ~65 bar, trots att 1/4 av innehållet är borta.
SodaStream-pressure.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav gubbe 19 apr 2013, 16:10

Etienne skrev: Man ser till att behållaren man ska fylla är lite kallare än behållaren man fyller från.

Ja hade alltid min i frysen.

Etienne skrev:Nix, även här ~65 bar, trots att 1/4 av innehållet är borta.

Om du vill kan jag säga att jag ger mig, men fortsätt gärna att visa resultat när du tex har 1/4 kvar. :cheeRs:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Leopold 19 apr 2013, 16:37

Väldigt bra uppfinning där Etienne! Tillgängligheten är ju den stora poängen, både i butik och på fältet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Baern (29 sep 2013, 11:17)

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav RobertSt 19 apr 2013, 17:31

Bra, bra, men... Lönar det sig ekonomiskt? Priser tack!
RobertSt
 

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 20 apr 2013, 21:17

gubbe skrev:Om du vill kan jag säga att jag ger mig, men fortsätt gärna att visa resultat när du tex har 1/4 kvar. :cheeRs:


Ja, vi får se. jag kanske får äta upp mina ord. Men ja, jag återkommer 8)
:cheeRs:

Leopold skrev:Väldigt bra uppfinning där Etienne! Tillgängligheten är ju den stora poängen, både i butik och på fältet.


Yepp!

RobertSt skrev:Bra, bra, men... Lönar det sig ekonomiskt? Priser tack!

Mjoa. Min CPM-1 var inte dyr vid tysk-import. Betalade ganska så exakt 2K för hela kalaset med dagens kurs. Det kanske var lite av ett kap på just den modellen, men som sagt, det är omkring där priserna hamnar.
För att följa länken så måste du registera dig.



Luft är givetvis gratis, men med tanke på att pumpen kostar minst 1500 kronor så blir det ju lite dyrt med initialkostnaden. Dykartub kostar ju det också, men i längden så är det givetvis bra. Å andra sidan kostar en PCP-pistol bra mycket mer än 2K i normala fall också. Dessutom så är ju åldern på tuberna en större faktor på PCP's. För att inte tala om potentiellt farliga om man slarvar med detta!
Ska man tävla så får man väl dock hosta upp pengarna ändå.

Att bygga adaptern i sin enklaste form kanske kostade runt en femhundring. Men det är garanterat inte det mest ekonomiska alternativet. Vet man exakt vad man ska köpa, eller har tillgång till en välsorterad butik, så är det säkert ännu billigare.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 21 apr 2013, 09:31

På fortsatt tal om priser så är alltså grunden för hela kalaset en sånhär:

L_sodastream_adapter.jpg

För att följa länken så måste du registera dig.



Det var en liten chansning från min sida, men jag tyckte mig kunna utläsa på bilden att det var 1/4 NPT-anslutningar till L-kopplingen. Jag förutsatte även att dessa gick att ta isär.

Frakten gick på 17 EUR, så hela kalaset landade på 47 EUR / ~400 kronor. Ganska dyrt, men jag hittade faktiskt inget bättre lättillgängligt som fäster mot en Sodastream-tub. Det är ju förövrigt ingen standardgänga som Sodastream kör med...

När grejen ankom så visade den sig förvisso vara delbar, men också "loctitead" ordentligt! :twisted:
Så, efter några varv i ugnen på 250'C, samt lite muskelkraft, stånk och stön, så lossnade delarna tillslut! :)

Lyckligtvis var det också 1/4 NPT-anslutningar, så då är det i princip bara att leta upp första bästa ventil med passande anslutningar (eller fixa adaptrar) som fixar trycket från CO2. Dessa finns bland annat på Ebay och kostar några enstaka dollar.

Lite gängtejp behövs också. Jag körde med denna:
För att följa länken så måste du registera dig.



-

Jag kan ju även säga att jag testade lite andra kopplingar också! (Mycket trial and error, som vanligt :smt021 ). Bland annat så finns det kopplingar som går direkt från Sodastream->Brandsläckare.

Med dessa så får man dock ingen smidig ventil att stänga mellan tuberna när de kopplas loss. Det går att göra på detta sätt också, men det kräver lite fingerfinkänsla med skruvande för att fungera kan jag säga.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 21 apr 2013, 17:59

En liten update på trycket.

Nu har jag efter lite experimenterande faktiskt förbrukat lite över hälften av SodaStream-tuben. Aktuellt tryck är cirka 50 psi lägre än tidigare, alltså omkring 62 bar numera.

Återkommer när jag har cirka 1/4 kvar.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Frank69 22 apr 2013, 15:21

Jasså Etienne du blir jagad av de klentrogna... :lol:
Kul test du utför, och fungerar det så kan det vara en hjälp för många... :arrow:
och dessutom rädda lite co2 vapen som annars kanske inte överlevt att det är svårt att få tag på gas.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 22 apr 2013, 15:51

Ja, fungerar gör det. Jag har fyllt både min CPM-1's tuber direkt, samt fyllt på en såndär så kallad "bomb" som följer med Tau, Aeron, Drulov, m.fl.

(En sån grå tub längst ner på bilden)
För att följa länken så måste du registera dig.



Detta är ju finfina vapen, så det känns ju helt klart bra att man kan "återuppliva" deras användbarhet.
Världsrekordet i 10m luftpistolskytte hålls ju fortfarande av en CO2-pistol, och trots det så ratas drivningen totalt av flera skyttar. Känns synd!
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 09 maj 2013, 17:57

Jaha, nu har jag reviderat mina metoder en aning.

Egentligen så är det ju inte SodaStream-tuben jag är ute efter. Det handlar ju om tillgängligheten.
Så, för att slippa diverse kopplingar vid varje påfyllning så köpte jag en liten 0,5 KG tub för CO2 (med DIN477-anslutning). Eftersom det är ~0,425 KG innehåll i en SodaStream-tub så är det riktigt lagom för vettiga påfyllningsintervall, utan risk för överfyllning.

CO2-tank_filler.jpg


Den marginellt större tuben nästan precis lika enkel att transportera, och dessutom så går den ner i frysen, så påfyllningen sker snabbt och enkelt.

Nu använder jag en variant av tidigare konstruktion för att fylla den stora tuben från en SodaStream-tub. När allt detta är klart så har jag några hundra gram CO2 att fylla till mina vapen, med minimala förluster.

-

Förresten, jag kollade trycket i SodaStream-tuben efter att jag dragit över absoluta merparten av allt innehåll till den större tuben. Då låg trycket på strax över 700 PSI, alltså omkring 50 bar. Med tanke på att detta intervall motsvaras av ungefär det gröna området på manometern så förmodar jag att den som tillverkade manometern också visste att detta är intervallet i vilket trycket rör sig när man fortfarande har vätska i tuben.

Jag tror nog att vi kan betrakta just den frågan som utredd nu....
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav gubbe 09 maj 2013, 18:07

Etienne skrev:Jag tror nog att vi kan betrakta just den frågan som utredd nu....


:lol:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav malajo 29 sep 2013, 01:16

Ok, nu kommer jag med en fråga här.
Jag är helt ny på det här med luftskytte.
Började skjuta krut för ca en månad sen och nu har vinterhalvåret börjat så nu skjuts det bara med luft.
Har besällt mig en Tau 7 vilken då använder CO2.
Efter lite googlande har jag sett en del fylle med brandsläckare som det snackas om här och jag kan hålla med ts om att en sodasteamer-tub låter mycket vettigare.

Men frågan jag ställer mig är varför?
Är det för att det blir dyrt i längden att köpa dom små CO2-tuberna eller?
Och vad är det du fyller på med din "uppfinnig"
Fyller du dom små tuberna eller har man en behållare i pickan som du fyller direkt kanske?
Har inte fått min picka ännu så är inte helt hundra på hur detta funkar. Har aldrig skjutit med CO2 tidigare.
malajo
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 28 sep 2013, 01:17
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Tau 7

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 29 sep 2013, 08:01

Skillnaden mellan de flesta "match/tävlingspistolerna och "hobby/leksakspistolerna" är att de sistnämnda använder sig av de små 12g CO2-patronerna för engångsbruk. De Matchvapen har dock normalt sett en egen typ av tub.

Se exempelvis en CPM: viewtopic.php?f=3&t=10892&p=171903

Lite av ett undantag/mellanting är bland annat det vapen du har.
En del Tau, Aeron, Drolov, etc. har möjlighet att både laddas med de små engångspatronerna, och har samtidigt möjlighet att "bulkfyllas" med CO2 från en annan behållare.

Fördelen med en påfyllningsbar behållare är dels att det är billigare än att köpa engångspatroner (se mitt räkneexempel i början av tråden), samt att man slipper de bekymmer som följer av att CO2'n börjar ta slut och man får en dipp i prestanda (eftersom man alltid toppar upp behållaren när det börjar ta slut).
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Fylla CO2 i tävlingsvapen från Sodastream-tub

Inläggav Etienne 29 sep 2013, 08:16

För allt annat än inomhusskytte så är den temperaturkänsliga CO2-drivningen rätt tråkig faktiskt. Det är givetvis inte oanvändbart utomhus, men som sagt - lite tråkigt.

Skjuter man inomhus eller i vettig utomhustemperatur är det dock enligt mig en ganska smidig lösning om man vill vara lite mobil. En liten tub med ett CO2-innehåll på några hundra gram är ganska smidig, och räcker dessutom till bra många skott!

Vill man slippa ansträngningen mellan skotten som med SSP:er så är det ju finfint med CO2. Har man en PCP så kan man ju pumpa mindre frekvent, och det är väl OK, men då ska man ju kånka med sig pumpen om man ska vara mobil. Man skulle dock kunna ha tryckluft i en liten tub annars, och det är givetvis ett OK alternativ.

Dock blir det ju en prisfråga även här. Fina PCP-vapen kostar bra många tusenlappar - både sett till vapnet och till kringutrustningen.
En begagnad "top of the line" Tysk begagnad CO2-matchpistol går att få för säg 2000-2500 kronor om det ska vara en lite modernare variant i bra skick. Det går givetvis att komma undan på närmare en tusenlapp, men då blir det en tidigare version och man ska väl vara beredd på att göra ett packningsbyte då också.
Med kringutrustningen för min uppfinning, alternativt en gammal brandsläckare, så blir det väl en femhundring till eller så.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster

  • Sponsorer