Övrigt: Montera kikarsikte för Field Target

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Övrigt: Montera kikarsikte för Field Target

Inläggav martinw 12 okt 2008, 00:31

Guide till att montera kikarsikte för Field Target.
Jag märker att förvirringen runt hur man monterar och använder ett sikte för FT är stor, kände att det var dags att reda ut begreppen.
Jag har sållat all info på flera forum, lagt till egna tips, och gjort en liten guide.
Var snäll och se detta som en ofullständig guide till hur jag brukar göra, alltså inte det bästa och enda sättet, utan mer mitt sätt.
Själva tanken med termosar i FT är att kunna avståndsbedömma med hjälp av litet skärpedjup, man har kikare med hög förstoring som endast ger skarpa bild när parallaxratten är vriden till det avstånd som man tittar på. Ratten är märkt med detta avstånd. Vips så vet vi hur långt det är till målet.
Om man sedan väljer att vrida höjdjusteringsratten till ett förutbestämt läge, eller om man gillar att hålla över med hjälp av mildot blir sedan upp till skytten. Det är mest naturligt för hjärnan att centrera korset på målet, alltså vrider de flesta FT-skyttar på höjdjusteringen, vilket också guiden går igenom.
(Det gäller bara att hålla koll på vilket varv på hj-ratten man är på…)


Så här gör jag:

1. Kindstödshöjd, bakkappshöjd, bekvämt, mer upprätt än du tror. Ditt öga fungerar bättre rakt fram än det gör åt sidan, rakt fram ger avslappnade ögonmuskler. Försök att få upp huvudet, enklare att hålla still om inte nacken är ansträngd. Brukar ge vapen med högt kindstöd och låg bakkappa. ett djupt vapen är att föredra, då slipper du vrida in huvudet till kolvkammen vid knästående skytte. Geväret skall upp till ögat, inte tvärtom.

2. Centrera siktet optiskt, räkna varv på justering, ex fyra varv från max höger till max vänster, vrid sedan två varv från maxläget. Gör samma för höjdjusteringen. Eller bygg en enkel vagga som du lägger siktet i. Vrid siktet i vaggan utan att hårkorset rör sig mot den punkt du tittar på. Cirklar korset får du testa att vrida ratt tills korset slutat cirkla och nu bara vrider sig. Detta gör vi för att linser är betydligt bättre i mitten än vad dom är ute i kanten, hårkorset hamnar alltså mitt på linsen.

3. Montera i längsled. Om du snabbt lyfter upp geväret till kinden utan att ha sikte monterat så får du efter några lyft ett ställe där din kind hamnar oftast och där det känns naturligt för dig, märk upp var huvudet hamnar och montera sikte så tjock svart ring syns runt hela den skarpa bilden. Det är ingen idé att se hur andra monterat sitt sikte, alla människor är olika byggda och sikten har dessutom väldigt olika ögonavstånd.

4. Focus på hårkors. ställs in med linsen närmast ögat. Sätt parallax till inf, se på vit del av himlen (inte solen), vrid ut (motsols) eyepiece tills hårkorset blir oskarpt, vrid in tills det blir skarpt, markera var det blir skarpt. Titta korta ögonblick, annars ställer ögat in sig. Ta medelvärdet av dina många småtittar, alltså precis när det blir skarpt längst utvridet. Vrid in ca 5-10mm från den punkten. Du kommer upptäcka att du kan se ett skarpt hårkors mycket längre invridet än det avstånd du kom fram till, men mest avslappnat för ögat blir det lite invridet från det läge där det blev skarpt första gången.

5. Justera siktets montering i lod, vattenpass på vapen, lodlina i stark färg. Vrid siktet tills hårkorset är utefter lodlina.

6. Sidojustera fäste till exakt träff på lodrät linje, skjut på 15m först sedan 45m, skotten skall ta på samma lodlinje på både 15m och 45m. Man skall inte behöva ställa siktet mer än ett halvt varv i sidled, i så fall är något snett, chimsa.

7. Justera fästet så träffbilden är rätt i höjd på 45m, mät från framsida sikte. 5cm högt/lågt är ok. Vi har alltså inte skruvat på siktet än, utan all justering sker med fästet/chims.

8. Bestäm högsta punkt på kulbana, 10j .177 ca 18m, 16J .177 ca 25m, ställ ut mål på varje meter mellan 14-24m, skjut in med höjdjustering på 18m, sedan utan att ändra hj på dom andra avstånden, var går kulan högst? Detta är vår högsta punkt, zenit, på kulbanan. Allt skjutande vid monterandet görs enklast på a4 med ett stort kors på, försök få linjerna 4-5mm tjocka. Vid all inskjutning skall du ha den förstoring du tänker skjuta med sedan, jag kör på 20ggr.

9. Justera hj- hylsan (utan att skruva på själva ratten) så att zenit är satt till 0, allt skruvande får dom olika avstånden sker uppåt härifrån. Detta gör det enklare att komma ihåg maxvärdet när din text regnat bort, eller om du inte vill skriva på din ratt och kör med tabell istället. Märk din hj-ratt med 18m här. En remsa LETRA-TAG fungerar utmärkt. Om du inte vill märka upp din hj-ratt så kan du göra en liten tabell över vilket avstånd som ger vilket nummer på hj-ratten.

10. Skjut in på 20-50m, 5m intervall, vi vrider alltså hj-ratten tills vi träffar där vi tittar på dom olika avstånden, skriv på hj-ratt vilket avstånd du sköt på.

11. Skjut in på 8-15m varje meter, och 17,5m, markera på hj-ratt.

12. Ställ siktet på högsta mag och avståndsmarkera sidohjul eller ao-ring, 8-15 varje meter, 17,5m och 20-55m var femte meter. Detta är mycket påfrestande för ögat, vila mycket. Du kommer även att upptäcka att du avståndsbedömmer olika om det är soligt eller grått, skriv ner skillnaden.

13. Kolla om ditt sikte är kass, skjut in dig på 30m med min-förstoring, ändra sedan till max-förstoring. Flyttade träffpunkten sig? Reklamera sikte.

14. Kolla om ditt sikte är kass, skjut in dig på 30m med max förstoring, vrid upp/ner ett varv på höjdjustering och sikta på samma punkt som tidigare. Dina två nya träffpunkter skall ligga rakt ovanför/under ursprungspunkten. Träffade du bredvid till vänster på ovansidan och bredvid till höger på undersidan? (eller tvärtom) Reklamera sikte.

Focus:
Focusera i första hand på hårkorset, vrid focusratten, ta snabba glimtar på målet, du kommer ”känna” att målet är skarpt även om du inte fokuserar på det. Så fort du börjar titta på målet kommer ditt öga att försöka göra en skarp bild, och du kommer misslyckas med avståndbedömningen. Målet skall endast ses med perifera seendet, focus skall ligga på hårkorset.
Vrid in dig från nära till målet. du har garanterat lite glapp någonstans mellan ratten och linsförskjutningen, vrid alltså alltid från samma håll.

Testa avståndsbedömningen ljusa /mörka mål, anteckna skillnaden
Testa avståndsbedömningen ljusa/mörka dagar, anteckna skillnaden
Testa avståndsbedömningen kalla/varma dagar, anteckna skillnaden

Tänk på att du kan ha glapp i hj-ratten, utgå alltid från zenit när du vrider, så vet du att glappet inte spelar roll.
Lär dig skillnaden på träffpunkt vid 5+15+24 grader. Troligtvis stor skillnad om du har billigt sikte eller gevär utan regulator.

Om du väljer att inte väga din ammunition så kan det vara bra att veta att spridningen på tyngst/lättast i en ask jsb exact 4,52 ger en höjdskillnad på 13mm om du skjuter med 10J på 50m. Jsb är den ammo med minst viktspridning som jag hittat. (om du har barn eller känner barn så kan dom mutas med ex pengar att väga ammo, för det är sååå jättetrist att väga 500 diaboler…

För att testandet skall fungera måste du vara säker på att ditt vapen ger jämna hastigheter, låna en kronograf av någon och testmät en skottserie. Det är absolut ingen idé att att lägga massa jobb på siktesinställning om du inte är säker på att ditt vapen presterar jämna serier.

Nu borde du ha ett sikte som sitter rakt åt alla håll och dessutom är uppmärkt med avstånd både på hj-ratten och på sidohjulet.

Frågor? :)

Martin W
Onsala Luftgevärsklubb
Senast redigerad av martinw 22 apr 2017, 06:29, redigerad totalt 2 gånger.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Följande användare vill tacka martinw för detta inlägg
HedenSheriffen (15 jun 2012, 21:01), Dudda (21 apr 2017, 15:14), nallepuff (12 nov 2020, 11:40), nha (06 jul 2021, 18:00)

Inläggav Daniel 12 okt 2008, 00:35

Tack mkt uppskattat, då jag själv är ganska grön så har jag stor användning av detta :-)

Edit: jag flyttar denna guide och klistrar den
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Luigi 12 okt 2008, 09:45

:smt035

Bra guide!
Användarvisningsbild
Luigi
 
Inlägg: 659
Blev medlem: 12 jun 2008, 19:49
Ort: Finland
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Re: (Guide) till att montera kikarsikte för Field Target

Inläggav kenj 12 okt 2008, 13:23

6. Sidojustera fäste till exakt träff på lodrät linje, skjut på 15m först sedan 45m, skotten skall ta på samma lodlinje på både 15m och 45m. Man skall inte behöva ställa siktet mer än ett halvt varv i sidled, i så fall är något snett, chimsa.

Bra guide, men hur chimsar man ett sikte i sidled?

Mvh/Jerker
BSA Scorpion MK2 .177, Diana 27 .177, Hatsan 55S (Tunad).177, HW 97k .22

Präst i 97k-klubben.
kenj
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 27 jan 2008, 00:21
Ort: Karlskoga
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav martinw 12 okt 2008, 17:28

Enklast är förstås att köpa ett fäste som är justerbart åt alla håll.
Alternativ två om man har pcp blir att chimsa mellan gevär och fäste i sidled, antingen fram eller bak. En bit läskburk under klon på den sida som inte har skruvar brukar räcka.
Om ditt vapen har rekyl är chimsningen ingen bra ide, köp ett onepiece adjustable från sportsmatch.
Man även böja pipan eller endast vrida den i infästningen för att lösa problemet. Överlämna böjning till en vapensmed.

Martin W
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Inläggav kenj 12 okt 2008, 17:38

martinw skrev:Enklast är förstås att köpa ett fäste som är justerbart åt alla håll.
Alternativ två om man har pcp blir att chimsa mellan gevär och fäste i sidled, antingen fram eller bak. En bit läskburk under klon på den sida som inte har skruvar brukar räcka.
Om ditt vapen har rekyl är chimsningen ingen bra ide, köp ett onepiece adjustable från sportsmatch.
Man även böja pipan eller endast vrida den i infästningen för att lösa problemet. Överlämna böjning till en vapensmed.

Martin W


Okey, som du säger igen bra idé när man har en hårt rekylerande bössa. Men med ett pcp borde det kanske funka.
Har aldrig provat att chimsa i sidled, men får testa när behov finnes.
BSA Scorpion MK2 .177, Diana 27 .177, Hatsan 55S (Tunad).177, HW 97k .22

Präst i 97k-klubben.
kenj
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 27 jan 2008, 00:21
Ort: Karlskoga
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: (Guide) till att montera kikarsikte för Field Target

Inläggav FX_REVOLUTION 08 mar 2009, 21:28

8. Bestäm högsta punkt på kulbana, 10j .177 ca 18m, 16J .177 ca 25m, ställ ut mål på varje meter mellan 14-24m, skjut in med höjdjustering på 18m,


???177 ca 25m???? Jag har ett Hw90 någon som vet på vilket avstånd jag skall börja med, jag har cal 22 +10j.
För att följa länken så måste du registera dig.

FX_REVOLUTION
 
Inlägg: 437
Blev medlem: 22 aug 2008, 18:06
Ort: Askersund
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Skytteklubb: ONSALA
Luftvapen favorit: FX Independent 635

Re: (Guide) till att montera kikarsikte för Field Target

Inläggav scratch 08 mar 2009, 22:35

FX_revolution
det bästa är om du har tillgång till en kronograf och kan kolla vad din bössa har för hastighet på kulorna. Ta sedan ned chairgun 2 vilket är ett ballistikprogram där du kan se en lägga in hastigheten och vilken kultyp som parametrar till din kulbana. Nu förstor jag inte riktigt iof vad du är ute efter när du säger vilket avstånd du skall börja på? men om du bara vill skjuta in din bössa så är det ju alltid enklast att börja närmare för att få en grovjustering och sedan öka på avståndet. Om man börjar på 50m så kan det nog ta en stund innan man har skjutit in kikarsiktet. Sedan om du vill skjuta in kikarsiktet för olika avstånd så är det ju ändå lättast att börja närmare. Om du vill nolla sikte på det avstånd som ger minst klickskillnader mellan de olika skjutavstånden så kan du använda chairgun2 igen, men som sagt det är ett teoretiskt optimalt skjutavstånd du får ut där och som kanske inte alltid stämmer till 100% med verkligheten.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Övrigt: Montera kikarsikte för Field Target

Inläggav Ärtröret 21 apr 2017, 11:59

Klockren guide för en novis som mig själv!

Står i begrepp att montera ett sikte själv så det här kommer vara till bra hjälp!
Har ännu inte riktig koll på vilken ammo som går bäst i min bössa så har en fråga.. hur pass låst blir man till en viss typ av kulor egentligen?

Edit: nu när jag läser min egen fråga så inser jag att den ser lite dum ut men ändå, om man inte frågar så får man inget veta?
Senast redigerad av Ärtröret 21 apr 2017, 12:12, redigerad totalt 1 gång.
Ärtröret
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 mar 2017, 23:16
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Övrigt: Montera kikarsikte för Field Target

Inläggav Kapten Kamin 21 apr 2017, 12:12

Ärtröret skrev:Klockren guide för en novis som mig själv!

Står i begrepp att montera ett sikte själv så det här kommer vara till bra hjälp!
Har ännu inte riktig koll på vilken ammo som går bäst i min bössa så har en fråga.. hur pass låst blir man till en viss typ av kulor egentligen?

Har du väl hittat en kula som går bra, så vill du gärna köpa på dig så mycket du kan av just den batchen.
Varje gång man byter kula/batch, så riskerar man behöva ändra märkningen på höjdratten eller din dott-tabell.
Visst kommer det att stämma hyggligt så länge du kör med samma vikt, men jagar man den sista precisionen så måste du börja om från början med ny kula..
Jag provade en nyare batch av AA Diabolo Field och den träffade 20mm lägre och lite åt sidan. Det duger inte.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Övrigt: Montera kikarsikte för Field Target

Inläggav Ärtröret 21 apr 2017, 12:23

Kapten Kamin skrev:Har du väl hittat en kula som går bra, så vill du gärna köpa på dig så mycket du kan av just den batchen.
Varje gång man byter kula/batch, så riskerar man behöva ändra märkningen på höjdratten eller din dott-tabell.
Visst kommer det att stämma hyggligt så länge du kör med samma vikt, men jagar man den sista precisionen så måste du börja om från början med ny kula..
Jag provade en nyare batch av AA Diabolo Field och den träffade 20mm lägre och lite åt sidan. Det duger inte.


Ja jag förstår att det är så... dock måste jag nog montera siktet innan jag har en aning om vilken ammo som går bäst.. iom att jag hittills skjutit med öppna riktmedel så känns det svårt att veta.. har kronat olika jsb och det skiljer verkligen i hastighet åtminstone.

Har i princip bara skjutit in bössan än så länge.

Vet att jsb rs ger mest effekt / snabbast, men gör det automatiskt att jag ska sikta på dessa?

Krångligt detta för ett pucko som mig själv. :D
Senast redigerad av Ärtröret 21 apr 2017, 12:28, redigerad totalt 2 gånger.
Ärtröret
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 mar 2017, 23:16
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Övrigt: Montera kikarsikte för Field Target

Inläggav gubbe 21 apr 2017, 13:01

tillbakatillamnet
Olika ammo tar vi i en annan tråd.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Övrigt: Montera kikarsikte för Field Target

Inläggav martinw 21 apr 2017, 14:22

Säsongens trådlyft.
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Övrigt: Montera kikarsikte för Field Target

Inläggav Ärtröret 21 apr 2017, 16:32

martinw skrev:Säsongens trådlyft.


Kanske det.. men en sån här guide är ju tidlös.. jag fick iaf svar på flera frågor jag hade och dessutom ett par jag inte visste att jag hade! Bra guide helt enkelt.
Ärtröret
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 mar 2017, 23:16
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Följande användare vill tacka Ärtröret för detta inlägg
Kapten Kamin (21 apr 2017, 17:53)


Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer