Parallax, en gång för alla!

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Parallax, en gång för alla!

Inläggav Etienne 06 jul 2013, 21:46

Frågan om parallax och parallaxjustering på kikarsikten är ständigt återkommande på forumet, och det blir oftast bara korta kvar i trådarna, blandat med lite missförstånd och annat tjaffs, så här kommer ett lite mera utförligt svar, en gång för alla! (förhoppningsvis)

För att läsaren ska kunna ta till sig informationen på önskad detaljnivå så har jag organiserat det hela lite som en FAQ.


Kort och gott; behöver jag bry mig om parallax?
Det beror lite på, men generellt i luftvapensammanhang så är svaret: Ja!


Vad är parallax:
På ett mera generellt plan så brukar parallax beskriva någon form av optisk avvikelse. Ordets exakta betydelse varierar med det specifika sammanhanget, men det vi fokuserar på här är parallax relaterad till kikarsikten.

När man talar om kikarsikten och parallax handlar det uteslutande effekten man får av att hårkorset och målet inte är i samma fokusplan. Effekten av detta blir att korset och målet "svävar" relativt varandra om man inte håller ögat helt stilla bakom kikaren. Effekten blir mer framträdande desto större avvikelsen är mellan korsets och målets fokusplan.

De praktiska yttringen av detta blir givetvis att man riskerar att inte träffa där man siktar. Eftersom parallax ger upphov till ett potentiellt fel är det vanligt att man för tydlighetens skull ibland använder uttrycket "parallaxfel" istället för bara "parallax".



Hur undviker man parallaxfel?
Eftersom felet följer av avvikelser i fokusplan så är det enda sättet att helt komma undan problemet genom att justera fokusplanen så att dessa sammanfaller. Detta görs genom att man justerar kikarsiktets linser så att fokusplanen sammanfaller.
På de flesta kikare avsedda för luftvapen finns det en särskild mekanisk funktion för parallaxjustering. Det handlar normalt sett om en ring längst fram på kikarsiktet (benämns AO eller "Adjustable Objective"), eller på ena sidan av ratthuset (benärms SF eller "Side Focus").

Example_SF_AO.jpg


Notera att justeringsringen längst bak på kikaren vid okularet inte är någon form av parallaxjustering. Denna ring används endast till att se till att korset framträder skarpt.

Med parallaxjustering är det enkelt att justera bort eventuell parallax. Justeringen går till genom att man justerar fokus till det avstånd som målet befinner sig på, och därefter är det parallaxfritt. Man kan kontrollera detta genom att se till att siktet hålls stilla, samtidigt som man tittar in i okularet från olika vinklar. Om korset sitter kvar på målet trots att man flyttar ögat bakom siktet så har man inget parallaxfel.

Saknas funktionen för parallaxjustering på kikarsiktet finns det möjlighet att själv förskjuta linserna i siktet. Detta förs vanligtvis genom att man lossar den främre linsen på siktet och därefter för den till önskad position. Detta är dock en mera omständlig lösning, som dessutom kan innebära att man förlorar eventuella garantier på kikarsiktet.



Hur stort justeringsintervall på parallaxjusteringen är lämpligt?
Förslagsvis täcker intervallet de avstånd du planerar att skjuta på. Då luftvapen används på relativt korta avstånd brukar det kortaste fokusavståndet normalt sett vara betydligt mer intressant än det längsta. Vanligen brukar omkring 10 meter eller kortare anses vara ett acceptabelt minimum på justeringsområdet.


Hur kan jag minimera effekten av eventuella parallaxfel på en kikare saknar parallaxjustering?
Det finns egentligen bara upp till fyra enkla sätt att minimera effekten av parallaxfel på kikare som saknar justering för detta.

    1. Genom att alltid ha ögat på så gott som perfekt centrerat bakom kikaren när du skjuter så blir parallaxfelet minimalt. Dock får man ha i åtanke att fokusplanen fortfarande skiljer sig. Det betyder att antingen korset eller målet i viss mån kommer att framstå som oskarpt.

    2. Om kikaren har variabel förstoring är det fördelaktigt att använda låg förstorning. Detta minimerar dels effekten av att kors eller mål blir suddigt (enligt punkt 1 ovan), men framförallt minimerar man också omfattningen av det fel som följer av att inte ha ögat perfekt centrerat bakom kikaren. Förstoringen är direkt proportionell mot utslaget av det fel som följer av att man inte centrerar ögat bakom kikarsiktet. Notera dock att det maximala felet som kan uppstå är dock alltid samma, oberoende av grad av förstoring.

    3. Om möjligt bör du välja en kikare med så liten objektivdiameter som möjligt minimerar du det maximala parallaxfel som kan uppstå.

    4. Om möjligt, se till att det parallaxfria avståndet, även om det ej är justerbart, redan från början är nära de skjutavstånd du tänker skjuta på.
    Notera att en typisk kikare avsedd för jakt med krutvapen har normalt sett omkring 90 meter som fixerat parallaxfritt avstånd, vilket är i längsta laget för luftvapen. Normalt fixerat parallaxfritt avstånd för sikten avsedda för luftgevär (utan justeringsmöjligheter) är omkring 30 meter.



Hur kan jag enkelt beräkna det maximala parallaxfelet?
Det maximala parallaxfelet beror på en rad olika faktorer, men om vi bortser från små detaljer så finns det ett litet antal parametrar som kan svara för absoluta merparten av det fel som kan uppstår. Dessa är:

    Fokusavstånd (avstånd där kikaren är parallaxfri)
    Avstånd till mål
    Objektivets diameter

Formel:
Maximalt parallaxfel = 0,5 * Objektivets diameter * (|"avstånd till mål" - "fokusavstånd"| / "fokusavstånd")
Resultatet blir radien av avvikelse i målets plan, sett från siktets centrumlinje. Alla avstånd måste vara angivna i samma enhet, givetvis. Linsdiametern behöver inte vara angiven i med samma enhet som avstånden, dock kommer resultatet att trilla ut i den enheten som används här.

Exempel 1: Vi har en kikare med 40mm objektiv. Fokus är inställt på 100 meter. Målet är uppställt 45 meter bort.
Detta ger: 0,5 * 40 * ( | 45 - 100 | / 100 ) = 11mm maximalt fel.

Exempel 2: Vi har en kikare med 32mm objektiv. Fokus är inställt på 20 meter. Målet är uppställt 25 meter bort.
Detta ger: 0,5 * 32 * ( | 25 - 20| / 20 ) = 4mm maximalt fel.



Hur kan jag enkelt beräkna det specifika parallaxfelet i en given situation?
Även det specifika parallaxfelet beror på en rad olika faktorer, men om vi återigen bortser från små detaljer så finns det ett litet antal parametrar som kan svara för absoluta merparten av det fel som kan uppstår. Dessa är:

    Fokusavstånd (avstånd där kikaren är parallaxfri)
    Avstånd till mål
    Förstoringen på kikarsiktet
    Ögats avvikelse från siktets centrumlinje

    Utöver det behövs information om det maximala parallaxfelet som en övre gräns för avvikelsen. Detta följer av att det blir svart i kikaren efter detta läge och man ser då inte målet.

Formel:
Parallaxfel vid ocentrerat öga bakom kikarsiktet = "ögats avvikelse från siktets centrumlinje" * förstoringen på kikarsiktet * (|"avstånd till mål" - "fokusavstånd"| / "fokusavstånd")
Resultatet är bara giltig i de fall där värdet inte överskrider det maximala parallaxfel som kan uppstå för aktuell kikare. Återigen är resultatet blir radien av avvikelse i målets plan, sett från siktets centrumlinje. Alla avstånd måste vara angivna i samma enhet, givetvis. Ögats avvikelse behöver inte vara angiven i med samma enhet som avstånden, dock kommer resultatet att trilla ut i den enheten som används här.

Exempel 1: Vi har en kikare med 4x förstoring. Fokus är inställt på 80 meter. Målet är uppställt 40 meter bort. Ögat är 2 mm från siktets centrumlinje.
Detta ger: 2 * 4 * ( | 40 - 80 | / 80 ) = 4mm fel.

Exempel 2: Vi har en kikare med 24x förstoring. Fokus är inställt på 40 meter. Målet är uppställt 30 meter bort. Ögat är 1 mm från siktets centrumlinje.
Detta ger: 1 * 24 * ( | 30 - 40| / 40 ) = 6mm maximalt fel.



EDIT: Stavfel och småfixar...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av Daniel 25 nov 2014, 19:50, redigerad totalt 5 gånger.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
erik81 (06 jul 2013, 21:50), gubbe (06 jul 2013, 21:50), offire (06 jul 2013, 22:47), FX Maniac (06 jul 2013, 23:46), Daniel (07 jul 2013, 01:16), losdrivare (08 jul 2013, 12:35), Nitro (08 jul 2013, 22:17), Ulf (09 jul 2013, 13:23), TMCS (12 aug 2013, 20:10), bjosse (14 apr 2014, 19:06), GRiDLoK (14 apr 2014, 22:29), 1qaz1qaz (25 nov 2014, 20:03), densvenske (05 aug 2015, 20:45), Realisten (05 sep 2017, 15:46), Kincop (01 feb 2019, 10:40), nallepuff (10 nov 2020, 07:03)

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Silwer 06 jul 2013, 21:51

Det är inte ett optiskt fel!
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Etienne 06 jul 2013, 22:01

Silwer skrev:Det är inte ett optiskt fel!

Förvisso skrev jag inte det heller...
Men säg gärna till vad som verkar tokigt, om du tycker att jag missat något.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Följande användare vill tacka Etienne för detta inlägg
Realisten (05 sep 2017, 15:46)

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Etienne 06 jul 2013, 22:12

La till en bild i texten...
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Sv: Parallax, en gång för alla!

Inläggav disma 06 jul 2013, 23:19

Tackar för nyttig läsning.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
disma
 
Inlägg: 21
Blev medlem: 11 jul 2010, 00:45
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: AT44-10

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Springer 06 jul 2013, 23:39

Bra inlägg, det borde göras "sticky" så det är lätt att hitta för de som vill läsa på lite :smt020
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Sv: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Callmenobody 06 jul 2013, 23:41

Tack för tråden, det är den bästa och enklaste förklaringen jag hittat, mycket bra!

Skickat från skittelefonen samsung galaxy s2 LTE som Tele2 lurade på mig.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav scratch 07 jul 2013, 01:28

Bra text Etiennne! :smt020

Jag håller dock inte med om rådet att skruva ned förstoringen för att eliminera parrallaxfel. När man skjuter på en högre förstoring så minskar ögon pupillen hos kikaren vilket gör att man håller ögat mer centrerat per automatik. Dessutom så minskar skärpdjupet vilket gör att man lättar ser om parallaxen är korrekt inställt, under förutsättning att man ställt in okularets dioptri korrekt. Det går att skjuta med korrekt parallaxinställning trots att man får en suddig bild.
Användarvisningsbild
scratch
 
Inlägg: 1259
Blev medlem: 15 jul 2008, 22:15
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 38 gånger i 34 inlägg

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Etienne 07 jul 2013, 07:18

scratch skrev:Jag håller dock inte med om rådet att skruva ned förstoringen för att eliminera parrallaxfel. När man skjuter på en högre förstoring så minskar ögon pupillen hos kikaren vilket gör att man håller ögat mer centrerat per automatik.

Visst är det enklare att hålla ögat centrerat med högre förstoring, men du ökar effekten av felcentrering proportionellt mot det du vinner på att ha mindre exit pupil på kikare, så i det sammanhanget blir det hugget som stucket med just det. Kolla den sista formeln så ser du.
Så fort det blir "svart" i kikaren så har du alltså fått till samma parallaxfel, oberoende av förstoring (och således även oberoende av exit pupil).

Den enda praktiska skillnaden är att skjuta på lägre förstoring gör att centreringen blir mindre viktig. Kör man på "känsla" vid anläggning, snarare än feedback från kikaren, så vinner man alltså på låg förstoring.

Det enda sättet att minska exit pupil, och dra nytta av det på det sättet du föreslår, är alltså att skaffa en kikare med mindre objektivdiameter. (vilket framgår i punkt 4 på samma fråga)

scratch skrev:Dessutom så minskar skärpdjupet vilket gör att man lättar ser om parallaxen är korrekt inställt, under förutsättning att man ställt in okularets dioptri korrekt.

Javisst, men rekommendationen i fråga ligger ju under avsnittet för kikare som saknar parallaxjustering.

Däremot så kan jag ju kanske lägga till en annan fråga som behandlar andra fördelar med parallaxjustering, t.ex. även avståndbedömning.
Å andra sidan kanske det hela kommer lite ur fokus för vad inlägget handlar om... Det finns ju rätt mycket man skulle kunna ta upp om man inte avgränsade sig lite. Det ska helst inte bli en användarguide heller anser jag.

scratch skrev:Det går att skjuta med korrekt parallaxinställning trots att man får en suddig bild.

Vilket helt och hållet beror på kass optik i kikaren.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Silwer 07 jul 2013, 10:16

Etienne skrev:
Silwer skrev:Det är inte ett optiskt fel!

Förvisso skrev jag inte det heller...
Men säg gärna till vad som verkar tokigt, om du tycker att jag missat något.

Ärligt så fånade jag mig i din fina tråd, det var en annan tråd i ämnet som du säkert läst där alla förklaringar föll på att en medlem envisades med att det inte var optiskt fel och blandade in artillerikanoner, sorry.

Mycket bra sammanfatning, hoppas NU att folk läser detta då detta är en väldigt vanlig fråga.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Etienne 07 jul 2013, 10:24

Silwer skrev:Ärligt så fånade jag mig i din fina tråd, det var en annan tråd i ämnet som du säkert läst där alla förklaringar föll på att en medlem envisades med att det inte var optiskt fel och blandade in artillerikanoner, sorry.

Mycket bra sammanfatning, hoppas NU att folk läser detta då detta är en väldigt vanlig fråga.


Jaha, en kommentar "i förberedande syfte" mao :-)
Jag vet precis vad du menar. :)
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav johangfx 08 jul 2013, 20:08

Bra skrivet
Senast redigerad av johangfx 09 jul 2013, 06:53, redigerad totalt 1 gång.
-<Fx Bobcat .22>- -<MTC Viper 4-16x50 AMD>-
-----------------------------------------
Användarvisningsbild
johangfx
 
Inlägg: 1213
Blev medlem: 16 apr 2011, 17:58
Ort: Nättraby
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 56 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: FX Bobcat

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Micke 08 jul 2013, 22:06

Snygg text Etienne! Ok, det var jag som tramsade med att parallax är skillnaden i siktlinje och kulbana eller pipans riktning. Jag erkänner...men det var inte artilleri det var 10.5cm stridsvagnskanoner och vi sköt på flera km. Parallax i siktena fanns inte, däremot träffade man lite vänster i normalfallet och ju närmare målet var (kanske 800m eller så), ju mer vänsterträff skulle det bli eftersom kanonerna var "nollade" på en punkt kanske 5km bort.
Men visst, det är ett optiskt problem för sikten med optik på nära håll då siktlije och kulbana/pipans linje inte stämmer eller korsar varandra. Inget konstigt alls egentligen.
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Jazz 08 jul 2013, 23:05

Jo det är två olika problem. Parallaxen som gör att man ibland inte har korrekt sikte. Men det går att träna. Jag tex skjuter ganska mycket med fel avstånd inställt. Jag tränar mig helt enkelt att hålla huvudet på samma plats på kindstödet. När det gäller avståndet kikare pipa så är det ju bäst att ha det så nära varandra som möjligt. Ju närmare de är varandra ju längre tid är kulan i målet. Dvs det är inte lika noggrant med avståndet. Samtidigt måste man ha en bra skjutställning. Det var en bra sammanfattning kanske tråden skulle skrivskyddas från inlägg. :Thumbupp: :Thumbupp:
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav TraZe77 14 apr 2014, 16:04

Tack för en bra tråd, besvarade många av mina frågor!!
Feinwerkbau 300
Jula B3 med underspännare

Gamo R77 Combat luftpistol
Gamo äldre okänd luftpistol
TraZe77
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 06 feb 2014, 17:30
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav bjosse 14 apr 2014, 19:05

Utförligt, påläst och pedagogiskt. Som vanligt, me like! :smt020
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav skytten68 25 nov 2014, 17:58

Tack för denna info
skytten68
 

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav densvenske 05 aug 2015, 20:44

Mycket bra tråd! Mycket vettig läsning men som riktig nybörjare har jag en fråga ska detta ställas in varje gång man ändrar avstånd?
Air arms s200
Stroeger x20

Bild
Användarvisningsbild
densvenske
 
Inlägg: 377
Blev medlem: 13 feb 2014, 17:56
Tack utdelade: 93 gång
Tackad: 34 gånger i 25 inlägg
Skytteklubb: Mörrums skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms S200

Parallax, en gång för alla!

Inläggav Robbix 24 nov 2015, 18:32

För en som är kass på matte... i exemplen ovan... hur stort blir då felet om lägsta parallax är 10m men man skjuter på 7m?

På jakt efter ny glugg och sommartid skjuts det på 10-50m men vintertid håller jag till i källaren på 7m. Gör jag bäst i att leta sikte på under 10m parallax eller är avikelsen försumbar?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Robbix 24 nov 2015, 18:41, redigerad totalt 2 gånger.
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Bullpup 96 24 nov 2015, 18:39

Jag sköt på 6m med ett 3-12 sikte 10yards minimum dvs 9m minimum paralax och det funkade, inte optimalt såklart och korset samt tavlan växlade i fokus om du förstår vad jag menar.

Bästa är nog ett bra sikte på sommaren och ett billigt kinasikte från ebay med så liten paralax som möjligt på vintern
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Parallax, en gång för alla!

Inläggav Robbix 24 nov 2015, 18:42

Lite så mina tankar gått...har bland annat kikat på leapers 3-9x32 ner till 3 yards samt Leapers AccuShot 4-16X44 AO 30mm ner till 10 yards. Kanske gör jag då bäst i att börja med det mindre och ha inomhus i vinter medans jag sparar till något bättre i vår.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Bullpup 96 24 nov 2015, 19:06

Det tycker jag låter som en bra plan, ju mindre förstoring desto mindre paralax, jag sköt på 3x och allt över det var besvärligt iom paralaxfelet. På 8x var korset osynligt...

Då har du ju dessutom hela vintern på dig att bestämma dig för ett kvalitets sikte! Det är grymt svårt att hitta något man tycker om till rätt prislapp och jag har lärt mig att handla kikarsikte handlar om kompromisser.

Kanske köper du ett hawke frontier 5-30x50 med tmx korset till sommaren? Eller något med japansk kvalité, only time can tell
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Bullpup 96 24 nov 2015, 19:07

Så ser tmx ut
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Parallax, en gång för alla!

Inläggav Robbix 24 nov 2015, 19:19

Tack för input då kör jag på 3-9 som det lutade åt och skaffar ett större sikte när jag hunnit fundera å spara. :)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Senast redigerad av Robbix 24 nov 2015, 19:36, redigerad totalt 1 gång.
Ha det som jag.... ha det bra!
Robbix
 
Inlägg: 199
Blev medlem: 02 sep 2008, 11:55
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg

Re: Parallax, en gång för alla!

Inläggav Bullpup 96 24 nov 2015, 19:32

Ta din tid och läs på som fan så du inte väljer fel och blir besviken, när tiden väl är kommen
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Nästa

Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer