Recension: FX Typhoon 5.5

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Recension: FX Typhoon 5.5

Inläggav MajorLenny 28 jul 2013, 14:23

Hejsan är så nöjd med mitt nyköpta Typhoon så jag tänkte lägga upp en liten nybörjarrecension :smt021

Jag börjar med vikten och stocken. Jag har den med valnötsstock vilket jag inte ångrar, älskar verkligen trästockar.


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Lite bilder på greppytorna på stocken samt kindstöden vilket passar både vänster och högerskyttar. Bakkappan är justerbar.

Vapnet är mycket lätt, dock inte lättare än min S200 men känns ändå stabilt och robust det gillar jag. Den totala vikten (utan kikare) är 3.2 KG

Nu till laddningsmekanismen. Vapnet är enkelskott och laddas med hjälp av en side bolt. När man drar tillbaka bolten osäkras vapnet och är redo att skjutas, något jag inte visste när jag plockade upp vapnet ur kartongen och råkade dra av ett luftskott det small till så jag nästan sket ner mig hehe. I börjar var bolten ganska trög men efter ca. 100 skott hade den mjukat upp sig. Nedan är en bild på bolten.

För att följa länken så måste du registera dig.


I vanliga fall ska det sitta en "pellet tray" på geväret vilket gör laddningen mycket enklare, dock så hade FX glömt montera dit en sådan på mitt gevär :thumbner: Dock så skickade Tobbe från Hurricane iväg ett sådan med posten direkt :Thumbupp:

Bild på pellet tray:
För att följa länken så måste du registera dig.



Man kan också för runt 500kr köpa till ett 10 skotts magasin som man dock måste vrida på manuellt. Planerar att göra det i framtiden.

Pipan är en Smooth-twist 500mm. Har en 1/2 UNF gänga som man kan montera diverse saker på tex. kompensator.

Hur presterar vapnet? Jag har det i cal. 5.5 och i 10J utförande, planerar dock att uppdatera i framtiden. Att det endast är i 10J för tillfället gör att jag håller mig på de kortare avstånden 10-20m. Skjuter dock hål i hål utan vidare ansträngning. Kommer lägga upp lite bilder på tavlor när det slutat blåsa ute. Eftersom det är PCP har det nästintill ingen rekyl alls. I 10J smäller det absolut inte så högt att man behöver använda hörselskydd, vet dock inte än hur det är i fullfart.

Vapnet har en luft tub som kan pumpas upp eller fyllas till 220 bar. I fullkraft räcker det till ca. 30 skott (enligt FX). I 10J sköt jag upp emot 100 skott innan jag märkte något dropp. Ett minus är att vapnet ej är utrustat med någon mätare över hur mycket luft det är kvar i tuben.

Så till avtryckaren. Ett av mina första luftgevär var ett Diana 35. Gillade det men när jag fick ett BSA meteor och kände att avtryckaren var mycket bättre än på Dianat så blev jag kär och märkte för första gången att en bra avtryckare verkligen spelar roll (något jag först hade trott var skitsnack hehe). Den här avtryckaren är ungefär som den på min BSA. Jag gillar den men tror den är gjord i plast (kan ha fel är lite osäker). Enligt FXs hemsida är det en Adjustable Match Trigger (400-700g). Tror den är inställd på runt 400g nu för man behöver endast ge den en lätt smekning för att den ska avfyra.

Så för att sammanställa det hela nu. Geväret är fint gjort och verkligen ett kvalitetsgevär. Bolten är lite trög i början men mjukas upp efter ett tag. Mycket lätt vikt vilket kan vara bra för yngre skyttar. Saknar mätare (manometer tror jag det hette?) på tuben vilket är ett minus enligt mig men vapnet ska vara så billigt som möjligt utan att tumma på kvalitet enligt FX och kanske ser de manometer som en överflödsgrej?

Skulle säga att detta är ett mycket bra vapen att ha som första PCP, billigt (jämfört med andra PCP), och lätthantereligt. Har man dock stora klumpiga fingrar så skulle jag nog rekommendera T12 versionen (samma gevär fast med magasin som roterar automatiskt).

Om jag skulle sätta en rating på det så skulle det få 9/10 obs. om man jämför med vapen i samma prisklass.

Som jag skrev tidigare återkommer med lite tavlor inom kort! :smt020

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av MajorLenny 28 jul 2013, 14:53, redigerad totalt 1 gång.
MajorLenny
 

Följande användare vill tacka MajorLenny för detta inlägg
Dudda (31 mar 2015, 20:27)

Re: Recension: FX Typhoon 5.5

Inläggav börne 28 jul 2013, 14:50

MajorLenny skrev:Vapnet är mycket lätt, tom. lättare än min S200 men känns ändå stabilt och robust det gillar jag. Den totala vikten (utan kikare) är 3.2 KG

S200 väger ju bara 2,6kg enligt katalogen... blev mest nyfiken på vad S200 vägde då du skrev att din var lättare, AA S200 är ju sjukt lätt :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18783
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2836 gång
Tackad: 6076 gånger i 2390 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Recension: FX Typhoon 5.5

Inläggav MajorLenny 28 jul 2013, 14:54

börne skrev:
MajorLenny skrev:Vapnet är mycket lätt, tom. lättare än min S200 men känns ändå stabilt och robust det gillar jag. Den totala vikten (utan kikare) är 3.2 KG

S200 väger ju bara 2,6kg enligt katalogen... blev mest nyfiken på vad S200 vägde då du skrev att din var lättare, AA S200 är ju sjukt lätt :wink:
Edit, Yrade lite där :lol:
MajorLenny
 

Re: Recension: FX Typhoon 5.5

Inläggav groda 28 jul 2013, 17:08

har en typhoon sen fem år tillbaka funkar fint,dock ett måste en pipstabb annars vinglar pipan hit o dit,även satt på fx manometer,rembyglar och tubklämma,och en utg bipod som gör att du kan använda byglarna utan att ta bort bipoden.
Användarvisningsbild
groda
 
Inlägg: 422
Blev medlem: 26 jan 2010, 19:11
Ort: kungälv
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg

Re: Recension: FX Typhoon 5.5

Inläggav kevinhatsan22 31 mar 2015, 20:13

Nu lånar jag tråden. Gur gör man egna inlägg
kevinhatsan22
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 01 mar 2014, 18:03
Ort: karlskrona
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: fx royal

Re: Recension: FX Typhoon 5.5

Inläggav gubbe 31 mar 2015, 20:31

kevinhatsan22 skrev:Hur gör man egna inlägg


Gå in på den kategori som gäller för ditt ämne, sen klickar du på Nytt Ämne. Sen är det bara att skriva på. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10465
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3063 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Recension: FX Typhoon 5.5

Inläggav kevinhatsan22 01 apr 2015, 10:31

hur gå man in på kategori ?
kevinhatsan22
 
Inlägg: 94
Blev medlem: 01 mar 2014, 18:03
Ort: karlskrona
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: fx royal


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer