Webley Excel, service

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 20 feb 2014, 16:14

Nytt försök, hastigheten uppmätt till 208m/s jämnt och fint bortsett från var 7.e skott som ligger på 191m/s av någon anledning. Bössan sprider för hemskt, även de skotten som har jämn hastighet. Förmodligen är det Titanfjädern som är lite för kraftig. Ska göra ett nytt försök med ny packning av teflontyp och nerkapad titanfjäder. Tyvärr twangar den nerkapade orginalfjädern något fasansfullt.

17m, med stöd.
För att följa länken så måste du registera dig.



Edit:

Nu är Titan fjädern nerkapad med 2,5varv och hastigheten ligger på 185-190m/s, bössan känns mycket behagligare att skjuta med, inte alls samma spark som tidigare. Det är fortfarande några skott som avviker på 175m/s men inte så många(2st på 60skott), och det kan vara felmätningar.

Förmodligen är bössan dimensionerad för 16j(gränsen i england), och förhoppningsvis förlänger det livet på packningarna. Jag tänkte kapa ett varv till för att få ner den till 180-185m/s imorgon, någon rekomenderade denna hstighet för .22.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Hedis62 20 feb 2014, 18:22

Hur mycket sprider den på 10 meter med stöd? :?:
Vore kul att se nån tavla som är på lite kortare avstånd för att se om den sprider mindre.
Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 20 feb 2014, 18:38

Jag ska göra ett test imorgon(nu är jag inte någon mästerskytt, så dålig spridning kan bero på mig också), räknade fram snittet nu till 188m/s och 16j. Skotten på 175m/s förbryllar mig, skillnaden är dock mindre nu än tidigare med hel fjäder och dom slöa skotten tycks inte sticka lika mycket som tidigare. Det ska tilläggas att det kan vara felmätning.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 21 feb 2014, 12:57

Jag har gjort lite provskjutningar på 10m med stöd, Jag får 2st olika träffpunkter beroende på om jag håller i pipan eller inte. Om jag håller pipan med handen och drar den mot vänster så träffar bössan där jag siktar. Om jag inte håller i pipan träffar en del av skotten uppe t.h. och om jag trycker pipan mot höger så tar alla skotten där. Känner man på pipan så märker man att där är lite glapp.

Finns det något att göra åt att pipinfästningen glappar? Cylinder och Pipa är nog omöjligt att hitta till geväret tyvärr.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 21 feb 2014, 15:07

Glappet lyckades jag åtgärda genom att spänna in käftarna med ett skruvstäd, tight och bra nu utan något glapp. På 10m blev träffbilden hyfsad, lyckades få in alla utom 2st inom 4cm med stöd. På 18m med stöd såg det dock bedrövligt ut fortfarande, skotten spred sig från mitten av tavlan och upp till höger, en del missade tavlan helt. Utgångshastigheten låg däremot väldigt fint runt 185m/s.


För att följa länken så måste du registera dig.



Jag har bestämt för mig att träffbilderna såg bättre ut innan jag monterade kikarsiktet, gjorde ett par serier på 18m med öppna riktmedel, ser snarlikt ut, dock inte samma smala band som går tvärs över tavlan. Kanske är det kikarsiktet som är trasigt? jag har en ganska bred erfarenhet av kikarsikten som antingen går sönder efter 2skott eller som är trasiga när man får dem. Enda sättet att egenteligen bli klok på det är att köpa ett nytt luftgevär och köra siktet på det.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav gubbe 21 feb 2014, 17:58

axel skrev:På 18m med stöd såg det dock bedrövligt ut fortfarande,


Tror du har fått frågan förut men, vad har du för stöd?
En fjäderbössa får inte ligga på något hårt utan helst en mjuk kudde eller liknande. Sen ska du tänka på att lägga, hålla och avfyra på samma sätt varje gång annars kommer du träffa på olika ställe.

Jag vet inte om Excelen har likadan bedrövlig överdimissionerad pipa som Trackern har vilket får som följ att det nästan är omöjligt att få skott som går bra. TR brukar dock vara ett bra alternativ.
Prova också lite stående skytte utan stöd. När jag skjuter med min Tracker brukar jag få bättre träffbilder stående än sittande med stöd.
Lycka till. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 21 feb 2014, 18:14

Jag har kört samma grepp hela tiden på de övre bilderna, bössan liggandes i handen och handen ovanpå en uppochnedvänd korg. Lite spridning kan jag leva med, men att inte träffa tavlan på 18m tycker jag är lite i ovankant. För att utesluta att det inte är jag själv eller kikarsiktet skulle jag egenteligen behöva jämföra med ett annat gevär.

Jag har även provat att stödja vänster armbåge mot ett bord men resultaten blir liknande.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav gubbe 21 feb 2014, 18:22

axel skrev:För att utesluta att det inte är jag själv eller kikarsiktet skulle jag egenteligen behöva jämföra med ett annat gevär.


Du bor inte så att du kan åka och låta någon annan här på forumet prova?
Ibland blir man "blind" inför sina egna saker och kanske missar något som är galet.
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Webley Excel, service

Inläggav Leopold 21 feb 2014, 19:33

Hur stor svept cylindervolym har bössan? Vilka dimensioner har transferporten?

Det går att få åtminstone ett grovt mått på vilken energinivå som bössan kommer att trivas bäst med om man har dessa uppgifter, ger även annan information som kan vara bra om man vill förstå vad som händer.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 23 feb 2014, 16:52

Nu har jag gjort fler skjutningar för att försöka bli klok på vad det är som påverkar träffbilden. Jag hittade en possition där jag stödde handleden på en bordskant som fungerade ganska bra. De skott som tog i kanten kändes annorlunda, där jag inte hade lyckats trycka av mjukt. Jag tror även att jag undermedvetet för siktet från vänster till höger över 10:an där jag trycker av, vilket gör att det lätt fortsätter ut upp till höger.

18m med stöd mot handled:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Hedis62 23 feb 2014, 21:12

Är det samma skjutserie som du redovisar på tavlan? :?:
Tycker att det ser ut som att du skjutit typ 3 serier mot samma tavla?
Dom är ju tätt grupperade om 3 med lite flyers,,, har kluddat lite på din bild.
Isåfall kanske bössan inte presterar bättre på 18 meter


För att följa länken så måste du registera dig.

Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 23 feb 2014, 21:23

Jag sköt cirka 25skott i direkt följd, noterade också att den har samlat i 3st grupper. Det är möjligt att träffsäkerheten på bössan är ungefär 4cm på 18m avstånd. Flyersen kom i följd på varandra konstigt nog, men det var nog när jag tappade koncentrationen på det lite hårda avtrycket på bössan.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav dagevert 24 feb 2014, 08:00

axel skrev:Jag ska försöka se om det går att dremla av insidan av hålen för att göra dem mindre skarpa, men jag vill inte ta förmycket för att riskera att göra konstruktionen onödigt svag.


Det er på ingen måte snakk om å redusere konstruksjonen, det handler kun om å avgrade skarpe kanter.

Dremel er ikke det beste verktøyet, små filer, kniv og smergelpapir på pinner gjør en god jobb.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 24 feb 2014, 15:47

Vid nästa packningsbyte ska jag slipa ner kanterna lite med min dremel, så håller den förhoppningsvis längre. Nu har jag dock skjutit 700skott med den senaste och den verkar hålla bra än så länge, hastigheten ligger stabilt på 190m/s och bössan dieslar inte alls.

3st serier från idag från 18m 2st sittande med armbågen i bordsskivan och 1 stående utan stöd. Lite svajigt utan bättre stöd, men träffbilderna ser bättre ut än om jag lägger bössan mot ett fast stöd, 30mm spridning på 18m kan jag leva med.

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav rovaren 28 feb 2014, 23:56

axel skrev:Vid nästa packningsbyte ska jag slipa ner kanterna lite med min dremel, så håller den förhoppningsvis längre. Nu har jag dock skjutit 700skott med den senaste och den verkar hålla bra än så länge, hastigheten ligger stabilt på 190m/s och bössan dieslar inte alls.

3st serier från idag från 18m 2st sittande med armbågen i bordsskivan och 1 stående utan stöd. Lite svajigt utan bättre stöd, men träffbilderna ser bättre ut än om jag lägger bössan mot ett fast stöd, 30mm spridning på 18m kan jag leva med.

För att följa länken så måste du registera dig.



det är ingen tävlings bössa med hög precision . så jag själv hade varit nöjd med 30mm spridning på 18m absolut.
man får tänka på att dessa vapen gjordes för=16joul rabbit hunt
rovaren
 
Inlägg: 211
Blev medlem: 11 maj 2013, 01:10
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg
Skytteklubb: Södra Gärds skytteförening
Luftvapen favorit: Webley tracker

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 09 mar 2014, 18:25

Nu har bössan letat sig ner till cirka 170m/s, plockade isär prylarna och konstaterade att det var pyspunka på packningen igen. Denna gången var det dock inte från hålen som håller bakstycket utan från där laddarmens skåra alternativt där avtryckarmekanismen sitter. Även tidigare packningar har haft skador där, men inte lika stora. Nu blir det till att dremla till alla vassa kanter innan ny packning monteras.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav dagevert 09 mar 2014, 20:10

Du behandler pakningene dine alt for brutalt!

Det første som bør gjøres når man skrur på et fjærgevær er å avgrade alle skarpe kanter i komptuben...
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 10 mar 2014, 18:33

Nu har jag fått användning för min dremel, hålen för bakkappans bult, kanten för avtryckarhålet och hålet för spännarmen är de som har förstört packningen(har gått igenom och tittat på gamla packningar). Samtliga är nu nerfasade med roterande "sten" och därefter putsade med roterande stålborste. Jag har provat att föra igenom en gammal packning, och den tar nu inte emot någonstans. Ska göra ett nytt försök och vara ultraförsiktig med den nya packningen.

Det var lite jobb med att få bort slipspån, men det gick efter en stunds putsande.


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav Furby 10 mar 2014, 18:56

Ja skam den som ger sig, du är envis vilket brukar löna sig. Synd bara att man ska behöva lägga så mycket tid på något som borde vara fixat redan från fabrik. Men även HW är ju som rakblad runt öppningarna nu för tiden. Annat var det förr, slätt och välputsat redan från början.
Men tid är pengar o går det att sälja ändå så varför göra nåt extra resoneras det väl hos företagarna.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 12 mar 2014, 11:09

Den nya packningen kom idag och är nu monterad utan några skador, gjorde provskjutning och mätte hastigheten till 175-180m/s i snitt, cirka 15j. En serie på 100skott visade inte på några tendenser att öka/minska i hastighet. Bössan känns dessutom betydligt trevligare att skjuta med nu än innan fjädern kapades. Hoppas därmed att projektet att renovera min Webley Excel är avslutat!
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 13 mar 2014, 10:22

Kapten Kamin skrev:
axel skrev:Den nya packningen kom idag och är nu monterad utan några skador, gjorde provskjutning och mätte hastigheten till 175-180m/s i snitt, cirka 15j. En serie på 100skott visade inte på några tendenser att öka/minska i hastighet. Bössan känns dessutom betydligt trevligare att skjuta med nu än innan fjädern kapades. Hoppas därmed att projektet att renovera min Webley Excel är avslutat!

Bara att hitta ett nytt projekt. Nu är du fast i träsket!! :Hughug:


Ja, jag borde verkligen ha förstått det här skulle vara svårt att ta sig ur. Nu är det en Beeman RS2 som ska få nya fjäderguider och lite annat fix :)
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav axel 19 mar 2014, 05:02

Jag börjar bli sugen på att montera en gasfjäder i min Webley, tyvärr verkar det vara ont om gasfjädrar som är avsedad förändamålet(dyra eller så har man slutat tillverka dem). Det finns dock ett par ställen där man kan köpa fjädrar som passar(egenteligen avsedda för helt andra ändamål).

Frågan är vilken kraft man ska köpa, det enda jag har hittat är från USA där man pratar om olika färgkoder, röd/blå osv, och tryck. Det verkar även råda lite förvirring om fjädrarna marknadsförs med initialtryck, sluttryck eller genomsnittstryck.

En gasfjäder på 500N är min bästa gissning, skulle ge cirka 200m/s i webleyn(0.1m fjädringsväg x 500N /2 = 25Joule), bortdraget lite förluster.

Är det någon som har koll på vilket tryck som kan vara lämpligt? Theoben och co gör inte någon reklam eller information och vilka krafter deras fjädrar har.
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: Webley Excel, service

Inläggav TMCS 19 mar 2014, 18:19

Köpte en gasfjäder till Trackern För att följa länken så måste du registera dig.


Ger nog runt 16J om det inte är FAC då runt 18-21J.
Air arms TX200 HC 10-40X50 ZOS
Webley Tracker 4-9X32 Kina bugbuster
B2-2A 4-9X40 Kina
Jag gillar inte syntetkolvar. Jag är stockkonservativ.
TMCS
 
Inlägg: 115
Blev medlem: 29 jul 2013, 13:35
Ort: Umeå
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: AA tx200 Hc/B2-2A

Re: Webley Excel, service

Inläggav Silwer 20 mar 2014, 22:52

Theoben har konkat, men fjädrar dyker upp då och då, jag vet dock inte vad det är för märke, då de försvann så verkar det som att det blev fritt, iofs är det mest slutna gasfjädrar, jag tror inte det är värt jobbet att byta till ens om inte din bössa är jäkligt rasslig och isf kanske du kan pilla lite med guider och sånt i stället.

Visst kul att prova kanske, mne Excel är ju en klassiker lite mer på riktigt än en Tracker är som bara är hypad och finns i löjligt många ex.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Föregående

Återgå till Webley

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster

  • Sponsorer