Ny bössa för luftjakt

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 02 apr 2014, 11:31

Hej!
Den snigellångsamma processen med att få jaktlicens på ett luftgevär går vidare och är närmare målet nu än tidigare. Har två "uppdragsintyg" och väntar på ett tredje. Det lutar åt en Fx bobcat av olika anledningar. Bl.a. för att den är så snygg. Not! :-P Nä, mest för att Ted verkar himla nöjd med sin och för att den har fartomställaren. Men frågan som kvarstår är: kaliber 22 eller 25?
Kal 22
plus:
drar mindre luft
inte genomskott i plåttak
bättre andrahandsvärde vid försäljning iom att den funkar i licensfritt utförande
minus:
lite klen på långa håll

Kal 25
plus:
kraftigare på långa håll
minus:
dyrare skott
drar mer luft
genomslag i plåttak??
smäller högre?
sämre andrahandsvärde iom att den blir kass i licensfritt utförande?

Och så funderar jag på fartomställaren. Om man har låt säga 270 m/s på högsta; vilken fart får man då på mellanläget och lägsta läget? Kan man skjuta mot ett plåttak med kal 25 om man har 270m/s på högsta men ställer om till lägsta? Går det med en kal 22? Var har man större risk för genomslag i fågel? Säg 200 m/s i kal 22 eller kal 25?
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Silwer 02 apr 2014, 11:57

.25 är imo mer pang, och du måste ju som sagt inte köra fullt ös, en .25 ger ju större sårkanal och ofta behövs inte mycket effekt.

Dock blir vapnet jobbigt för annat om man ska ha fullt ös jämt, det drar enormt med luft helt enkelt.

Jag hade valt en .25 som jag inte kört ur allt ur, vad fan ska man med exakt 280 mps eller nåt till här? 250 räcker väl som max tex?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Superbee 02 apr 2014, 15:41

Jag skulle valt en 22 p.g.a. tillgång, utbud och pris avseende ammunition.
Är man rädd för genomslag i plåt och annat finns det tillräckligt lätta kulor för att ändå hålla 180 m/s utan att ha allt för höga energier. Sen om det är etiskt är en annan diskussion...
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Följande användare vill tacka Superbee för detta inlägg
jonte olans (07 maj 2014, 08:09), Gutesorken (23 apr 2016, 18:51)

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Dudda 02 apr 2014, 16:37

stoorn skrev:Hej!
Den snigellångsamma processen med att få jaktlicens på ett luftgevär går vidare och är närmare målet nu än tidigare. Har två "uppdragsintyg" och väntar på ett tredje. Det lutar åt en Fx bobcat av olika anledningar. Bl.a. för att den är så snygg. Not! :-P Nä, mest för att Ted verkar himla nöjd med sin och för att den har fartomställaren. Men frågan som kvarstår är: kaliber 22 eller 25?
Kal 22
plus:
drar mindre luft
inte genomskott i plåttak
bättre andrahandsvärde vid försäljning iom att den funkar i licensfritt utförande
minus:
lite klen på långa håll

Kal 25
plus:
kraftigare på långa håll
minus:



dyrare skott
drar mer luft
genomslag i plåttak??
smäller högre?
sämre andrahandsvärde iom att den blir kass i licensfritt utförande?

Och så funderar jag på fartomställaren. Om man har låt säga 270 m/s på högsta; vilken fart får man då på mellanläget och lägsta läget? Kan man skjuta mot ett plåttak med kal 25 om man har 270m/s på högsta men ställer om till lägsta? Går det med en kal 22? Var har man större risk för genomslag i fågel? Säg 200 m/s i kal 22 eller kal 25?



.22 är dessutom lite kortare.

Min .25 ger ca 30-35 jämna skott med snitt på 265 mps. Läge två ger 205 mps och ett 150. Jag hade nog tagit en .22 om det bara var tal om jakt runt byggnader.
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka Dudda för detta inlägg
wheelielover (02 apr 2014, 18:14)

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Kråkjohan 03 apr 2014, 13:57

Hej Stoorn,
Ett härligt problem du står inför, att välja luftjakts bössa!

I dagsläget hade jag valt en FX Bobcat om man går på funktion och en Daystate Huntsman Regal (eller ännu hellre Classic om man kan få tag i en) om man vill luftjaga med klass... :)

Hade valt en .22 då man oftast är ute efter minsta möjliga erforderliga kraft vid skyddsjakt i och runt lokaler. Min erfarenhet är att .22 i 180-220mps räcker utmärkt till duvor, skator, kajor. Kulfånget vid skyddsjakt brukar oftast vara ett tegeltak, plåttak eller horisonten ovan taknocken.

Lycka till med ditt val!
Kråkjohan
 
Inlägg: 313
Blev medlem: 12 feb 2010, 23:39
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Webley Tracker DL

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav bjosse 03 apr 2014, 16:01

Bortsett från själva skyddsjakten så kan du ju faktiskt vara en del av den fina gemenskapen på tävlingar med .22, vilket är rätt begränsat med .25. Om kulfånget inte är något problem skulle jag köpa en .22 Lr eftersom du kan skjuta även lite annat med den till en försumbar merkostnad jämfört med .25 luft. Om kulfånget är en parameter, eller luftskytte för den delen så håller jag med "waelo". Köp en .22.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Silwer 03 apr 2014, 16:20

En fråga, godkäns jaktlicens som mållicens?

För tvärtom är det ju inte så.

DVS kan man tävla med jaktlicensen mao
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav bjosse 03 apr 2014, 17:09

Silwer skrev:En fråga, godkäns jaktlicens som mållicens?

För tvärtom är det ju inte så.

DVS kan man tävla med jaktlicensen mao


Svar ja, man får tävla med jaktvapen men inte tvärtom. Tror - utan att veta - att fler jaktvapen tävlas med än enbart målskyttevapen avseende krutvapen. Jaktstigar, viltmålsbanor, skeet, trap mm har framför allt varit och är nog fortfarande rätt stort. Snackas dock mer om fältskytte och dynamiskt skytte. men som sagt något jag tror.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Silwer 03 apr 2014, 17:14

Ok, iofs är det isf inget konstigt då att få jaklicens klart kräver mer pluggande och testande inna nman får.

Ävne om tyvärr licensytemet i landet gör det mycket svårare att få målskyttelicens.

Detta gör ju att jag om jag orkar läsa och skjuta upp för jaktcert kan få en licens för jakt på en luftbössa men omöjligen någonsin kan få en målskyttelicens ens om jag har jaktcertet, helt otroligt egentligen.
Det enda som fattas är ju att jag har godkända jobb som skyddsjägare liksom.

Sverige är verkligen avigt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Callmenobody 04 apr 2014, 06:14

bjosse skrev:Bortsett från själva skyddsjakten så kan du ju faktiskt vara en del av den fina gemenskapen på tävlingar med .22, vilket är rätt begränsat med .25. Om kulfånget inte är något problem skulle jag köpa en .22 Lr eftersom du kan skjuta även lite annat med den till en försumbar merkostnad jämfört med .25 luft. Om kulfånget är en parameter, eller luftskytte för den delen så håller jag med "waelo". Köp en .22.


Eller så köper man båda!

Silwer skrev:Ok, iofs är det isf inget konstigt då att få jaklicens klart kräver mer pluggande och testande inna nman får.

Ävne om tyvärr licensytemet i landet gör det mycket svårare att få målskyttelicens.

Detta gör ju att jag om jag orkar läsa och skjuta upp för jaktcert kan få en licens för jakt på en luftbössa men omöjligen någonsin kan få en målskyttelicens ens om jag har jaktcertet, helt otroligt egentligen.
Det enda som fattas är ju att jag har godkända jobb som skyddsjägare liksom.

Sverige är verkligen avigt.


Ja, jag fattar inte att inte fler målskyttar inte läser in jägarexamen. Det är enklare med licenser och du har inget av de begränsningar du har med målskyttelicensen.
Ofta tar det ju lika lång tid att läsa Jägarexamen i normal takt som det tar att vara medlem i en klubb innan du kan få föreningsintyg.
Jägarexamen är ju även ruskigt intressant.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 04 apr 2014, 11:24

Oj det har kommit många svar. Tack för input! Sista intyget kommer förhoppningsvis om några dagar så jag får vela fram tills dess. Sedan blir det att bestämma sig fort så den kommer innan sommaren :-)
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 04 apr 2014, 11:27

Ja jägarexamen rekommenderas verkligen. Det är intressant även om man inte vill jaga. Man får lära sig en massa om djur och natur, skottverkan och sånt. Och så får man tillfälle att prova lite grövre kanoner än sin Diana 25 om man är intresserad av det :-)
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Följande användare vill tacka stoorn för detta inlägg
svantomen (04 sep 2014, 03:09)

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Smurfen 04 apr 2014, 11:34

med lång tub (470 cc) i .25 kaliber + regulator får man runt 60 skott ur den på en laddning har jag fattat det som? :O Hade valt .25 i alla lägen ändå, så min åsikt kanske inte är så viktig :lol:
Användarvisningsbild
Smurfen
 
Inlägg: 274
Blev medlem: 29 nov 2013, 09:50
Ort: Horred
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 10 gånger i 9 inlägg
Luftvapen favorit: FX Bobcat .22

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav KrisKraft 04 apr 2014, 12:28

bjosse skrev:
Silwer skrev:En fråga, godkäns jaktlicens som mållicens?

För tvärtom är det ju inte så.

DVS kan man tävla med jaktlicensen mao


Svar ja, man får tävla med jaktvapen men inte tvärtom. Tror - utan att veta - att fler jaktvapen tävlas med än enbart målskyttevapen avseende krutvapen. Jaktstigar, viltmålsbanor, skeet, trap mm har framför allt varit och är nog fortfarande rätt stort. Snackas dock mer om fältskytte och dynamiskt skytte. men som sagt något jag tror.


Tänker verkligen inte utge mig för att vara nån expert på detta men jag tror inte att många använder jaktlicens för dynamiskt skytte, iaf inte om vi pratar om IPSC. Om du t.ex. tävlar i IPSC Shotgun kommer du vilja kunna ladda i mer än 2 (eller möjligtvis 3) skott, annars kommer nog din tid att bli väldigt dålig eftersom du måste ladda om hela tiden. Det är vad jag tror (men, som sagt, inte helt säker). :)
Användarvisningsbild
KrisKraft
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 04 feb 2012, 12:23
Ort: Själsö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Klinte SKG

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav bjosse 04 apr 2014, 13:03

KrisKraft skrev:
bjosse skrev:
Silwer skrev:En fråga, godkäns jaktlicens som mållicens?

För tvärtom är det ju inte så.

DVS kan man tävla med jaktlicensen mao


Svar ja, man får tävla med jaktvapen men inte tvärtom. Tror - utan att veta - att fler jaktvapen tävlas med än enbart målskyttevapen avseende krutvapen. Jaktstigar, viltmålsbanor, skeet, trap mm har framför allt varit och är nog fortfarande rätt stort. Snackas dock mer om fältskytte och dynamiskt skytte. men som sagt något jag tror.


Tänker verkligen inte utge mig för att vara nån expert på detta men jag tror inte att många använder jaktlicens för dynamiskt skytte, iaf inte om vi pratar om IPSC. Om du t.ex. tävlar i IPSC Shotgun kommer du vilja kunna ladda i mer än 2 (eller möjligtvis 3) skott, annars kommer nog din tid att bli väldigt dålig eftersom du måste ladda om hela tiden. Det är vad jag tror (men, som sagt, inte helt säker). :)


Jag tror du läser mig lite fel här, och jag kanske är lite otydlig. Vad jag menar är följande: En väldigt stor grupp tävlar, förutom jagar, med jaktlicenser på jaktstigar osv. Men det pratas inte så mycket om det, delvis för att jag faktiskt tror att medelåldern är lite högre än de rena t ex IPSC-skyttarna. Vad jag sedan skriver är att det pratas mer om t ex dynamiskt skytte, men det är självfallet underförstått att det i de allra flesta fall skjuts med för ändamålet passande målskjutningsvapen. Alltså inga gamla Huskvarna 1900 repeterstudsare cal 30-06 på IPSC. Det finns dock undantag. Att ha jaktlicens på en Ruger Mini-14 och även deltaga i en IPSC-tävling går alldeles utmärkt med lite tuning och för ändamålet lämpliga magasin. Det funkar, men bättre vapen finns definitivt.
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 06 maj 2014, 15:02

Så äntligen har jag lämnat in en inköpstillståndansökan på en bobcat i kaliber 25. Inköpstillstånd eftersom det inte finns några i lager att köpa(!). FX verkar ha problem med underleverantören av skenan man sätter kikarfästena på. Åtta veckors väntan får jag räkna med enligt polisen. Surt. För bara några veckor sedan var det fyra veckors väntetid. Det är som windows; 2 minuter kvar av installationen.... 1 minut kvar av installationen.... 30 sekunder kvar av installationen..... 23 timmar kvar av installationen.... ???? :-)
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Don Tomaso 06 maj 2014, 17:54

stoorn skrev:Så äntligen har jag lämnat in en inköpstillståndansökan på en bobcat i kaliber 25. Inköpstillstånd eftersom det inte finns några i lager att köpa(!). FX verkar ha problem med underleverantören av skenan man sätter kikarfästena på. Åtta veckors väntan får jag räkna med enligt polisen. Surt. För bara några veckor sedan var det fyra veckors väntetid. Det är som windows; 2 minuter kvar av installationen.... 1 minut kvar av installationen.... 30 sekunder kvar av installationen..... 23 timmar kvar av installationen.... ???? :-)

Tobbe på Hurricane hade ett par bobcat .25 igår iallafall enligt ansiktsboken.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 07 maj 2014, 02:08

Jaha jag ringde å pratade med honom å då fanns det inga. Kanske uppbokade?

Vet inte varför jag valde en 25 men det blir nog bra.

Polisen var verkligen inte van att nån lämnade in en ansökan om jaktlicens på luftgevär!
-Uppfyller den kraven för jakt?
-Joo... det är kaliber 25 och den går över 180 mps. Men går inte i klass 4. Den går som godkänt för luftvapenjakt.
-Jaha men du ska ju ha något att jaga med den också.
-Ja.
-Du vet att den belastar garderoben?
-Ja.
-De flesta köper en 22 long istället.
-Ja men jag vill inte ha en sån. Den har nackdelar.
-...
-...

Polisen var inte otrevlig men liksom kort i tonen. Det kanske ingår i yrkesutbildningen :) Damen som tog mot ärendet verkade kompetent. Datasystemet verkade inte kompetent.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav GunnarT 07 maj 2014, 02:14

stoorn skrev:
Polisen var inte otrevlig men liksom kort i tonen. Det kanske ingår i yrkesutbildningen :)


he he ...... jo det gör det nog. :lol:
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Callmenobody 07 maj 2014, 06:10

stoorn skrev:Jaha jag ringde å pratade med honom å då fanns det inga. Kanske uppbokade?

Vet inte varför jag valde en 25 men det blir nog bra.

Polisen var verkligen inte van att nån lämnade in en ansökan om jaktlicens på luftgevär!
-Uppfyller den kraven för jakt?
-Joo... det är kaliber 25 och den går över 180 mps. Men går inte i klass 4. Den går som godkänt för luftvapenjakt.
-Jaha men du ska ju ha något att jaga med den också.
-Ja.
-Du vet att den belastar garderoben?
-Ja.
-De flesta köper en 22 long istället.
-Ja men jag vill inte ha en sån. Den har nackdelar.
-...
-...

Polisen var inte otrevlig men liksom kort i tonen. Det kanske ingår i yrkesutbildningen :) Damen som tog mot ärendet verkade kompetent. Datasystemet verkade inte kompetent.


Då hade du ju en trevlig. När jag gick in med min första ansökan blev jag ordagrant utskrattad och den mest positiva kommentaren jag fick var "visst kan du få försöka, här är ansökningsblanketen *dubbelvikt av skratt* ".

Jag har sedan dess gått in med "intyg och vapenlicensintyget" för underskrift ett antal gånger så han får bläddra igenom, inte en utan TVÅ jaktlicenser på luftgevär, skriva intyg och stämpla.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 03 sep 2014, 10:43

Efter mycket om och men har polisen tuggat igenom min ansökan och jag kommer att få jaktlicens på en bobcat. Men licensen begränsas till tre år. Därefter behöver jag visa upp att jag har haft behov av bössan och söka på nytt. Ni andra som har jaktlicens på luftvapen, har ni också tidsbegränsade licenser?


Egentligen tycker jag att det är märkligt att det ska vara så krångligt att få licens på en luftbössa. En halvautomatisk hagelbrakare eller studsare kommer liksom automatiskt utan särskild motivation. Utan tidsbestämning. En luftbössa, förvisso ganska potent men inte i närheten av tidigare nämnda knallpåkar, verkar var näst intill omöjligt att få vanlig licens på. Det här måste ju rimligen leda till att det finns många "svarta" japankittade luftbössor ute i landet. Vore det inte rimligare att göra det enklare att få licens för att få så många vapen som möjligt bokförda i registren? Om tre år, om jag inte får förlängning, då sitter jag med en bössa som är typ omöjlig att få licens på och som är värdelös i 10 J. Värdelös bössa alltså. Nu är jag väl lite dum i huvet så jag kommer att köpa den ändå men många som har ett annorlunda tänkande skulle ju köpa den utan licens och skruva i ett japankit.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav gubbe 03 sep 2014, 15:12

stoorn skrev: Men licensen begränsas till tre år. Därefter behöver jag visa upp att jag har haft behov av bössan och söka på nytt. Ni andra som har jaktlicens på luftvapen, har ni också tidsbegränsade licenser?



Aldrig hört talas om förut. Någon hittepå grej av polisen. Be dom visa varför det ska vara så. Man blir så trött. :-(
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Callmenobody 03 sep 2014, 15:43

Ingen tidsbegränsning men den tar en plats i skåpet och är på jakt, inte skyddsjakt.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Leopold 03 sep 2014, 17:36

Tidsbegränsning låter synnerligen mysko som sagt.

Detta brukar bara drabba folk som söker licens för semiauto pistoler och revolvrar och andra "särskilt farliga vapentyper"(?), med motiveringen att man bara får tillstånd då "synnerliga skäl" föreligger... en annan fråga som man verkligen kan diskutera men irrelevant i detta fall. På enhandsvapen är det normalt femårslicenser idag.

Det finns förvisso diverse tolkningsbara uttryck i VL som kan användas av den som vill sätta alla tänkbara käppar i hjulet för folk. Tex denna:
"Tillståndet får tidsbegränsas, om det med hänsyn till särskilda omständigheter kan förutses att vapnet inte kommer att behövas varaktigt. Lag (2000:147)."
För att följa länken så måste du registera dig.



Jag hade överklagat denna tidsbegränsning, helt uppåt väggarna även om den så skulle varit på fem år.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Nästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer