Offentlig vederläggning

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Offentlig vederläggning

Inläggav Daniel 09 mar 2008, 14:29

Vi tar på inget sätt ansvar för enskilda medlemars förslag på tuning av luftvapen över den licensfria gränsen.
Dom förslag och tips som finns här, är endast till för att förbättra vapnets skjutegenskaper.
Det är var och ens eget ansvar/skyldighet att följa de lagar och föreskrifter som finns i Sverige, och vi vill på inget sätt uppmuntra till att dessa lagar och föreskrifter inte efterföljs
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Inläggav Phonta 05 jun 2008, 17:17

Mycket bra skrivet !
De som inte anser att lagen skall följas kan heller
omvändas genom detta forum
Den som inte frågar får aldrig veta
Phonta
 
Inlägg: 242
Blev medlem: 29 maj 2008, 09:49
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Följande användare vill tacka Phonta för detta inlägg
Skogstomten (24 maj 2015, 18:15)

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Springer 12 aug 2012, 23:27

Jag tycker också att det är mycket bra skrivet.
Det som gör detta forum så bra är den ofantliga mängd kunskap som verkar finnas här.
Att då inte tillåtas diskutera hur man gör för att få till ett luftvapen så välskjutande som möjligt för att någon kanske trimmar upp ett luftgevär utan att ha licens för detta skulle nog tyvärr utarma innehållet betänkligt i forumet.
För mig som fortfarande är mer intresserad av tekniken än själva skjutandet så vore det snudd på katastrof.
Daniels inlägg är ju så solklart om man bara tänker efter lite, detta är ett forum för luftvapenintresserade människor. Vi kan överlåta till Polismakten att se till att lagar och förordningar efterlevs i detta land.
Känns som om umgänget i forumet blir mindre ansträngt då :-)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav GunnarT 13 aug 2012, 05:11

Ja för de som vill trimma gör det ändå.... och trimsatserna säljs öppet av vebbutikerna, allt med lagens goda minne.

Sedan är ju detta ett forum även för dem som har licens. Inte medlemmarnas sak att hålla reda på vem som har licens för sitt vapen. Det ska polisen sköta.
Däremot kan man ju påpeka saken ibland i trådarna, i de fall då det uppenbart rör sig om ungdom som inte själva är straffmyndiga.
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Idoanimals 11 nov 2012, 23:22

Men dock så är licensen inte någon garanti alls på att personen är eller förblir denne som så fint visa framfötterna och mognad på klubben följer säkerhetsskrifterna och regler när han väl fått licens.

Liksom hur många med körkort kör med händerna tio i två och aldrig gör U svängar eller kör för fort, något som vi knappast gjorde på uppkörningen.

Dock så tycker jag att det skulle vara licensplikt på trimdelarna övh, och gärna 20-23års gräns på köp och innehav övh på luftvapen
oavs.

Men å andra sidan, vill folk köra "olovligt" så go ahead, men sköt det snyggt och då menar ja inte skjuta ifrån balkongen i rosa morgonrock.

Ut i skogen, upp med lite tavlor här o var o ha kul med lite förnuft, även om polisen kommer så kommer dom garanterat vara mer tillmötesgående än om du skjutit på katter i city.

Men glöm inte att det chansen för en kallese till rättegång ihop med beslagtaget gevär som du inte ser skymten av igen finns !
Hatsan Bt65Rb [b]Lothar Walter
Crosman 1077
Beeman RS2
SigSauer P2022 MetalSlide Edt[/b]
Idoanimals
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 apr 2012, 20:02
Ort: Centrum
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nsk
Luftvapen favorit: BT65 RB Lothar walter

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Bsa_Airsporter 12 nov 2012, 01:15

ja det har blivit en del trådar genom åren med frågan hur man enklast trimmar sitt vapen för att kunna skjuta den fågeln och liknande...
upp till var och en att följa lagen och då detta är ett publikt forum (öppet för allmänheten) så kan även farbror blå läsa utan att man vet det.
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Hillman 12 nov 2012, 08:10

Daniel skrev:Vi tar på inget sätt ansvar för enskilda medlemars förslag på tuning av luftvapen över den licensfria gränsen.
Dom förslag och tips som finns här, är endast till för att förbättra vapnets skjutegenskaper.
Det är var och ens eget ansvar/skyldighet att följa de lagar och föreskrifter som finns i Sverige, och vi vill på inget sätt uppmuntra till att dessa lagar och föreskrifter inte efterföljs



Bra att den här frågan tas upp och påminns om, det får inte bli ett forum som spårar ur och blir en källa till tips om olagligheter.
Tycker man inte om de regler som gäller idag så är det bättre att arbeta för att ändra dem än att försöka kringgå dem.

Vi är ju rätt många medlemmar, om furumet upplevs som seriöst så kanske vi tillsammans kan utöva påtryckningar på lagstiftarna på nåt sätt för att driva fram förändringar!
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Idoanimals 15 nov 2012, 02:08

Hillman skrev:
Daniel skrev:Bra att den här frågan tas upp och påminns om, det får inte bli ett forum som spårar ur och blir en källa till tips om olagligheter.
Tycker man inte om de regler som gäller idag så är det bättre att arbeta för att ändra dem än att försöka kringgå dem.

Vi är ju rätt många medlemmar, om furumet upplevs som seriöst så kanske vi tillsammans kan utöva påtryckningar på lagstiftarna på nåt sätt för att driva fram förändringar!


Bra sagt !
Hatsan Bt65Rb [b]Lothar Walter
Crosman 1077
Beeman RS2
SigSauer P2022 MetalSlide Edt[/b]
Idoanimals
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 13 apr 2012, 20:02
Ort: Centrum
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: Nsk
Luftvapen favorit: BT65 RB Lothar walter

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Frank69 15 nov 2012, 11:29

Hillman skrev:tillsammans kan utöva påtryckningar på lagstiftarna på nåt sätt för att driva fram förändringar!


Är nog inte lätt, då lagar skrivs så att de skall gälla för alla. Dvs även personer som är likgiltiga, eller anser att lagen inte gäller för dem.
Så seriösa skyttar och entusiaster får oftast inte helt den frihet som man kan önska.
Sen kan man ju tänka på att det oftast skall till en anmälan innan "farbror blå" undersöker ärendet. :thumbupp:
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Johan.Halvar 05 jun 2014, 11:13

Förstår faktiskt inte dom som driver upp sina enkelt införskaffade luftvapen till att tjuvjaga med! är man genuint intresserad av jakt & natur tar man väll för tusan jägarexamen och skaffar sig kunskap om diverse saker ämnet innehåller!! att trimma ett luftgevär bara för att se vilken effekt det har på levande varelser är mkt vanställt och osunt!! om man gör det för plinking tävling elr att man är skyddsjägare ja det är en annan sak naturligtvis!!
Johan.Halvar
 

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Callmenobody 05 jun 2014, 12:23

Johan.Halvar skrev:Förstår faktiskt inte dom som driver upp sina enkelt införskaffade luftvapen till att tjuvjaga med! är man genuint intresserad av jakt & natur tar man väll för tusan jägarexamen och skaffar sig kunskap om diverse saker ämnet innehåller!! att trimma ett luftgevär bara för att se vilken effekt det har på levande varelser är mkt vanställt och osunt!! om man gör det för plinking tävling elr att man är skyddsjägare ja det är en annan sak naturligtvis!!


Även om jag inte stödjer det så har jag full förståelse för att vissa trimmar och sedan gör sitt bästa för att decimera vissa fågelbestånd.
Alla kan ju inte ha tillgång till oss som idkar skyddsjakt och har turen/envisheten att skaffa licens.
Säg t.ex. att en lantbrukare har en hall fullständigt nedlusad med duvor, vilket trots allt är vanligt.
Ska han/hon då skaffa jägarexamen så tar det tid, energi och MYCKET pengar för ett luftgevär på jaktlicens.
Om vi tar billigaste alternativet så pratar vi minst 10.000:- fördelat på:
Jägarexamen = 3.000 plus provavgifter
Gevär+sikte = 4.000:-
Vapenskåp = 3.000:-

Alternativet är helt plötsligt väldigt lockande.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Johan.Halvar 05 jun 2014, 12:33

Callmenobody skrev:
Johan.Halvar skrev:Förstår faktiskt inte dom som driver upp sina enkelt införskaffade luftvapen till att tjuvjaga med! är man genuint intresserad av jakt & natur tar man väll för tusan jägarexamen och skaffar sig kunskap om diverse saker ämnet innehåller!! att trimma ett luftgevär bara för att se vilken effekt det har på levande varelser är mkt vanställt och osunt!! om man gör det för plinking tävling elr att man är skyddsjägare ja det är en annan sak naturligtvis!!


Även om jag inte stödjer det så har jag full förståelse för att vissa trimmar och sedan gör sitt bästa för att decimera vissa fågelbestånd.
Alla kan ju inte ha tillgång till oss som idkar skyddsjakt och har turen/envisheten att skaffa licens.
Säg t.ex. att en lantbrukare har en hall fullständigt nedlusad med duvor, vilket trots allt är vanligt.
Ska han/hon då skaffa jägarexamen så tar det tid, energi och MYCKET pengar för ett luftgevär på jaktlicens.
Om vi tar billigaste alternativet så pratar vi minst 10.000:- fördelat på:
Jägarexamen = 3.000 plus provavgifter
Gevär+sikte = 4.000:-
Vapenskåp = 3.000:-

Alternativet är helt plötsligt väldigt lockande.

Absolut jag förstår din poäng! jag kan även gå med på dyl resonemang! men det blir mer av skyddsjakt därav nytta! jag syftar nog mer på nöjesskytte på div djur i naturen vilket troligen förekommer väldigt ofta! med tanke på vad dessa vapen kan ställa till med!!
Johan.Halvar
 

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Silwer 05 jun 2014, 13:17

Det är lekstuga i krutvapenleden med, tro inget annat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav GunnarT 05 jun 2014, 13:47

ÅF säljer trimdelar till luftvapen utan restriktioner ... vilket är lagligt. Väldigt lätt att få tag i med andra ord. Ligger nära till hands då att ungdomar utnyttjar det och trimmar sina vapen.
Jag menar ..... Är man ung så är det häftigt med luftgevär med power. Ingen kan ändra på det.

Sedan det här att följa lagarna ........ Det ska vi ju göra.... på alla områden :|
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Silwer 05 jun 2014, 14:00

Men det är ju lite som bs:et med krutvapen med, folk menar att de är vårdare inte jägare och så vill de minsann visa upp folk i blaskor med kadaver på lalt som går, hur kan man ta det på allvar som seriöst?

Nä jag kan direkt säga tat långt många fler skitstövlar går med krutvapen i skogen är folk med licens på luftvapen.

De här som menas som lever fan med luftvapen är ofta totalt utanför vår krets, och även om de faller inom vår krets så har de begript rätt metod från fel, så jävla svårt är dety nämligen inte kan jag meddela herrarna.

Jaktexamen ger inte automatiskt enorm kunskap och förmåga att leva i nån form av ett med naturen, skitprat rakt av bara.
Jag har hört hur många jävlar so,m helst som sitter och snackar om hur cooolt det vore med jaktvapen för att skjuta saker, hur jävla coola de kommer var med sina studsare osv.

Slå upp närmsta smutsiga jävla jägarblaska och ni hittar packet direkt och lagligt med.

Nä har du läst om hur vi pushar och hurarra över folk som kommer in här och ska trimma sin bössa, har du fan läst fel grabben.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Mattias.A (10 sep 2017, 15:53)

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav bjosse 05 jun 2014, 14:07

Jag tror att man generellt ska vara lite försiktig med att kategorisera och döma olika grupper. Idioter finns på många håll och i många grupper, och det enda dom egentligen har gemensamt är att dom är just idioter...
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Silwer 05 jun 2014, 14:18

Ok bjosse, det har du en poäng med, men jag ser efter de "våra" i första hand, många av oss skjuter många tusen skott per år, många sk jägare nåt handfull antal bara.

Jag tar inte skit från en sån bara, så ok jag är ledsen om ni känner er påhoppade, men för mig så är de flesta av er genuint intresserade av luftvapen och det går naturligtvis in på ert krutskytte med.

Saken är att det påstods saker imo i tråden jag inte är med på, det är inte "jakt och natur" det handlar om då lever man i en saga bara, att låtsas att alla skyttar med licens alla har den saken i skallen är så fel att jag inte vet var jag ska börja ens.

Det har långt er betydelse vilken människa man är, vad man varit med om vad man anser om saker och jag är trött på att alltid höra att lv folk är nån form av skit rakt över som är odugliga och alltid korrupta.

Jag är villig att gå till strid om det tom, för så är det inte, jag håller "oss" högre då det oavsett om man är krutskytt med är en genuin hobby, inte nån jävla lek rakt av.

Sorry att jag lackade ur.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Johan.Halvar 05 jun 2014, 15:28

Ja jävlar det hettar till men stärker en del samtidigt!! tack å hej! skjut å må gott!!
Johan.Halvar
 

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav gottamannen 05 jun 2014, 18:28

Ja nog finns det galningar bland krutgubbar o krutgummor allt, minns när jag som spoling för ett antal 10-tal år sedan fick följa med min morbror på älgjakt o vi skulle passera över en el-linje till vårt pass, ovanför oss några hundra meter hade dom satt ut en äldre herre med dålig syn som såg att det va nåt som rörde sig o börja skjuta, men det var ingen älg han sköt mot, det var oss! Vi kasta oss bakom en sten o kulorna ven över våra huvuden... Minns inte va som hände med han, men troligen var det sista året han va med o jaga...
Air Arms s510 .177
Weihrauch HW97K cal.22
Hatsan At44 cal.22
Weihrauch Hw50s .177
Zoraki HP-01
gottamannen
 
Inlägg: 506
Blev medlem: 24 apr 2014, 18:51
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Luftvapen favorit: Bsa Stutzen

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Silwer 05 jun 2014, 18:33

Jag vet många fler exempel, mne undviker att gå in på det här.

Jag blev mest sur då jag kände det som att vi utmålades som några jävla outlaws som ville få folk till att bla jaga som tonåringar med sin Hatsan bara på att de får hjlp med trimmning.

De flesta som hängt här ett tag märker var rötäggen försvinner smurfar och annat, de ledsnar då de inte får gehör om sina påhittade aktiviteter.

Det klart de ändå finner hur mna gör, men det ska JÄVLAR inte sägas att vi upmuntrat nåt, sen har säkert många av oss en del i ryggsäcken själva men som inte påminner om inbjudna utlänska jägare och kungen som skjuter en älg i arslet.

Det hänger helt enkelt inte på nån jävla jägarexamen för hur man ska tänka, det är bar nödvändigt för att få jaga.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav bjosse 05 jun 2014, 18:52

Silwer skrev:... rötäggen försvinner smurfar och ...


Du har väl inte problem med smurfar hoppas jag :lol:
Save the Earth! It´s the only planet I know that have both airguns and beer!

Bild Bild
Användarvisningsbild
bjosse
 
Inlägg: 2249
Blev medlem: 25 nov 2010, 19:33
Ort: Bjärred
Tack utdelade: 75 gång
Tackad: 173 gånger i 128 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp, VSKF, MSG, MLSG
Luftvapen favorit: BSA Mercury

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Silwer 05 jun 2014, 19:16

hahaha nej inte sånna som inte går på stereoider:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav börne 05 jun 2014, 19:31

Silwer skrev:hahaha nej inte sånna som inte går på stereoider:-)

:smt016
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Offentlig vederläggning

Inläggav Johan.Halvar 06 jun 2014, 00:45

Jägarexamen ger kunskap i mkt!! licenser på krutvapen samt 10+joule luftbössor finns där av en anledning! din histora i brottsregistret etc etc avgör om man är lämpad. sunt tycker iaf jag!! tror nog ingen har nämt något i denna tråden om att man är mer elr mindre störd i skallen för att man skjuter luftvapen samt tunar dem av vetgirighet elr att få dem att skjuta bättre! tvärtom är det väll sunt att kasta så mkt bly man kan per år och ha intresse av att skjuta. träning tävling plinking etc! vad som är galet är däremot att vilken galning som helst kan införskaffa ett pcp samt div tillbehör och få dem att bli rent ut farliga och det blir missbrukat i bla syfte att skjuta div som flyger/går i skogen vår sommar höst parningstider för div vilt mm sånt man får lära sig iom att man tar jägarexamen men ja det finns alldeles för många dårar i krutlägret jag håller med har mkt erfarenhet av idiotiska saker som folk har gjort genom åren! Nivån på tråden har blivit förkastlig tyvärr men den har ändock en god mening från början så inte lönt att tjabbla mer och grusa den!!
Johan.Halvar
 

Nästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer