Baikal IZH-46M

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Baikal IZH-46M

Inläggav Gnapp 09 aug 2014, 22:00

(Obs! Novisrecension men förhoppningsvis bättre än ingen)

Baikal IZH-46M är en rysktillverkad luftpistol som uppfyller den internationella kraven för en 10m tävlingspistol.
Kaliber: 4,5 mm, Utgångshastighet: 140 m/s, Vikt: 1,3 kg, Piplängd: 280 mm, Anslagsenergi: 7,5 J, Nypris: Ca 4200 kr från svensk leverantör augusti 2014.
Bild


Köpte pistolen då jag tänkte börja skjuta pistol som hobby. Är mest intresserad av praktiskt skytte men förstår att man behöver klara presicionsskytte för att få licens på krutvapen så köpte denna för att öva. (Har även beställt en Röhm Twinmaster Trainer och en Hobbexpistol).

Till skillnad från de flesta andra moderna tävlingspistoler som drivs av förfylld tryckluftsbehållare (PCP) så är IZH-46M pneumatisk singelpump. Man måste alltså pumpa en gång inför varje skott. Man pumpar vapnet med en underliggande arm och det krävs inte speciellt mycket kraft då hävarmen är lång och ergonomiskt. En normal 10 åring skulle sannolikt klara att pumpa vapnet med viss möda.

Kvalitet: Pistolen känns definitivt högkvalitativ. Vidtecknad har mer erfarenhet av krutvapen (AK5, AK4 och Glock19) och kan säga att pistolen känns som krutvapen i godset. Något mindre bra är att pistolen levereras i en pappkartong så man behöver köpa till en lämplig väska.

Ergonomi: Balansen är mycket bra. Kolven är ganska grovhuggen i original och de flesta behöver sannolikt ta bort material för att få bra ergonomi. Själv har jag tur då jag har något större händer och bara behövt slipa lite för tummen skall få plats.

Sikte: Mikrometersikte som går att ställa in i höjd och sidled med lättåtkomliga tumskruvar. Man kan välja mellan 4 st sikten med olika bredd.

Avtryckare: Jämfört med krutpistoler är avtryckaren otroligt lätt och då vapnet saknar säkring och ordinär varbygel så får man vara ytterst försiktigt tills man vant sig. Men då man vant sig så känner man tydligt både förtryck och avtryck.

Precision: Testat tre olika diaboler; EXACT Heavy Diabol 0,67g, AirArms Diabolo Field 0,547g samt H&N Sport Finale Match Rifle 0,53g. Bäst resultat på papptavla ger definitivt H&N Finale Match och dessutom är de plattnosade och ger perfekta hål i tavlan. Enligt dokumentationen är precisionen på 10 m mindre än 7 mm vilket verkar stämma om man använder rätt ammunition.

Ljudnivå: Med diabol i så låter pistolen jämförbart med en handklappning och bör inte störa grannar. Vid torrkörning så låter pistolen klart mer men ändå inte så att man behöver hörselskydd.

Omdöme: En högkvalitativ tävlingspistol för ca en tredjedel av priset för PCP konkurrenterna. Visst så krävs lite muskelarbete men man slipper gastuber och man får stabil utgångshastighet. Klart nöjd med köpet än så länge.
Gnapp
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 20 jun 2014, 02:09
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka Gnapp för detta inlägg
Peppe L (23 maj 2020, 13:46)

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Silwer 09 aug 2014, 22:09

Japp, helt klart bättre än inget.

Det här är en överlevare, den dök upp som 46 utan m först på 90tal nångång och är fortfarande med mindre ändringar i produktion.

Jämfört med billigare varaianter säg HW40 och Zoraki och annat är det stor skillnad just på känslan, det är ju nåt att stansa hål med mer på allvar.

Priset var ju vettigt med, det får man inte nån annan SSP matchpicka för i princip nästan, och då pratar jag begagnat förstås.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Gnapp (09 aug 2014, 22:20)

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Jazz 10 aug 2014, 08:26

Jag har skjutit rätt mycket med modellen. Jag är oerhört irreterad över handtagen. Detta är då klubbpistoler som man inte kan anpassa till sig själv. Jag. Tycker vidare att de är instabila och ett tecken på detta är att jag skjuter bättre med en hw än denna pistol. Visst en bra pistol men långt ifrån de erkända märkena. Bättre köp med beg walther eller steyr. Mao, prova innan ni köper.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Etienne 10 aug 2014, 08:54

Det jag är mest imponerad av med den här pistolen är att den är så fenomenalt lättpumpad. Den är helt klart enklast att pumpa av alla SSP:er jag haft, och det är många.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav 1qaz1qaz 10 aug 2014, 09:07

Jazz skrev:Jag har skjutit rätt mycket med modellen. Jag är oerhört irreterad över handtagen. Detta är då klubbpistoler som man inte kan anpassa till sig själv. Jag. Tycker vidare att de är instabila och ett tecken på detta är att jag skjuter bättre med en hw än denna pistol. Visst en bra pistol men långt ifrån de erkända märkena. Bättre köp med beg walther eller steyr. Mao, prova innan ni köper.

Det finns att köpa matchkolvar från S-L. Tror de kostar runt 1600 kr. Då slipper man karva själv i kolven.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Etienne 10 aug 2014, 10:11

1qaz1qaz skrev:
Jazz skrev:Jag har skjutit rätt mycket med modellen. Jag är oerhört irreterad över handtagen. Detta är då klubbpistoler som man inte kan anpassa till sig själv. Jag. Tycker vidare att de är instabila och ett tecken på detta är att jag skjuter bättre med en hw än denna pistol. Visst en bra pistol men långt ifrån de erkända märkena. Bättre köp med beg walther eller steyr. Mao, prova innan ni köper.

Det finns att köpa matchkolvar från S-L. Tror de kostar runt 1600 kr. Då slipper man karva själv i kolven.


Har sett några hobbymakare som sålt grepp i någon form av manipulerbar komposit också.
Annars finns ju Rink också. Beställer man från dem så kan man ju bestämma flera parametrar, storlek, tjocklek, lutning...
Eller så kör man finvarianten och beställer deras individanpassade grejer, och tar en resa till Tyskland för måttning :-) .
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav 1qaz1qaz 10 aug 2014, 10:25

Perfekt, då får man en resa på köpet :)
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Etienne 10 aug 2014, 10:26

Det var dessa jag tänkte på.
För att följa länken så måste du registera dig.



Hittade dessa också.
För att följa länken så måste du registera dig.



Snyggt, men lite i dyraste laget med tanke på att Rink tar cirka 1600 kronor...
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Silwer 10 aug 2014, 20:00

handtagen på dessa är stora och det ÄR för att man ska karva i dem själv för sin näve, jag hart sett en del klagomål på det då den ligger i en prisklass där folk är vana att få allt klart i en kartong, men tanken är alltså att man ska kunna fixa till greppet själv.

Sen få man förstå at de här pengarna för en ny matchpistol även om den nu varit med så länge inte är stora pengar.

Men jag tänker på de som köper Zoraki eller nåt för tavelskjutning då, det här är helt enkelt överlägset.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Geten 15 sep 2015, 21:58

Har en 46m påväg hem till mig just nu och började fundera på vad man ska ha för fodral egentligen? De flesta pistolfodral jag hittar är lite väl små verkar det som...
Geten
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 12 jul 2014, 23:21
Ort: Borås
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Sniperace 16 sep 2015, 08:32

Ett problem jag fått höra är att det nu pga problemen med Putin är svårt att få tag på reservdelar.
Skytteförening en har en sådan där upphaket inte funkar och vildsvinsbutiken säger att Ryssland inte säljer reservdelar pga bråket...
Bild
Användarvisningsbild
Sniperace
 
Inlägg: 1030
Blev medlem: 02 jul 2010, 12:47
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 46 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: VSKF

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Silwer 16 sep 2015, 22:08

Jo jävla diktator, försätta sätta sig över luftvapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Ärtröret 27 jan 2018, 16:38

Hehe Putin alltså.. sicken jävel... själv ska jag bunkra upp med vodka så grabbarna känner sig välkomna.. kanske man borde språkkursa till sig några fraser ryska också... kan vara bra...

Oj, nu blir jag ju garanterat klassad som trollfabrikör här... hehe... men ärligt talat.. putte får gärna ta över det här landet för min del.... tror jag.... men å andra sidan har jag druckit lite av "det lilla vattnet" för tillfället så skit samma...

Ontopic: cool picka, skulle gärna ha en.
Senast redigerad av Ärtröret 27 jan 2018, 16:39, redigerad totalt 1 gång.
Ärtröret
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 13 mar 2017, 23:16
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Hugo56 18 apr 2018, 19:29

Pistolen är bra. Men kolven SKA man fixa.
Har skjutit med de flesta fabrikat Walther co2,och pcp.Hämmerli co2 och pcp.FWB 65. Steyr LP10, Tesro mm. En skytt med en Tesro för 16.000:- skjuter inte med automatik bättre med den än med en IZH 46M. För den skytt som konstant ligger över 560 kan man se en skillnad till Tesrons fördel. I luft räknar man 10 skottserier så det bli lite bättre än 93 P som motsvarar 46-47/per 5 skottsserie. Alltså 10-9-9-9-9=46 och DET klarar en 46M utan problem och även en bra skytt. 46M är dock känslig på ammo och dess hastighet. En Lätt HN kula eller RWS 0.45 gram går 10 m/S snabbare än en rws 0.53 gram, dels pga av vikten men åckså pga av kulans legering. Skjuter man då bättre med en snabbare kula? Teoretiskt ja, i praktiken nej. Lopptiden blir kortare osv. Anledningen att man förlängde luftcylindern på 46 så det blev en 46M var för att 46 inte gick mera än 120 M/S och den rev hålen. Har man inga runda fina hål så blir det jobbigt att tolka poängen. Så ni som skjuter 560 och över, använd en pcp ELLER co2. I Sverige inomhus 20 grader har man inga problem med co2. Okomplicerade, bara ett slagstift, lätta att fylla från en brandsläckare och ingen risk med höga tryck.
Hugo56
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 30 mar 2018, 09:01
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav Avalonblower 19 apr 2018, 18:43

Allt är ju relativt - 60 Bar är inte heller att leka med om något går snett...
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Baikal IZH-46M

Inläggav _Axel_ 20 apr 2018, 11:06

Hugo56 skrev:.... Anledningen att man förlängde luftcylindern på 46 så det blev en 46M var för att 46 inte gick mera än 120 M/S och den rev hålen. Har man inga runda fina hål så blir det jobbigt att tolka poängen. Så ni som skjuter 560 och över, använd en pcp ELLER co2. I Sverige inomhus 20 grader har man inga problem med co2. Okomplicerade, bara ett slagstift, lätta att fylla från en brandsläckare och ingen risk med höga tryck.


Finns å andra sidan ingen anledning att köpa en Baikal när en fin Tau-7 kostar ungefär lika mycket och har bättre försörjning på reservdelar, samt bättre balans. Enda anledningen vore för utomhusskytte, silhouette-skytte odyl. Bästa köpen är en beg Co2 av fint märke!
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

  • Sponsorer