Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav sfe 07 sep 2014, 20:06

Fick idag, med hjälp av en forumsmedlem, syn på listan över bestämmelser som olika länder har angående luftvapen.
http://www.luftvapen.info/luftvapen_gv.pdf
När man ser den listan infinner sig naturligtvis tanken: vilka beslutsunderlag har beslutsfattarna i de olika länderna haft när de fattat sina beslut? Visst ger listan intryck av att besluten ofta varit godtyckliga annars skulle det väl varit betydligt mer lika, om än kanske med varianter, mellan olika länder? Under epitetet "tillstånd krävs" kan ju spannet vara ganska stort, allt från att det räcker med att man rapporterar att man innehar luftvapen till att man måste avlägga skjutprov, vara tävlingsaktiv, ha säkerhetsskåp, vara med i godkänd klubb, ha begränsat antal vapen och kanske betala årlig "registeravgift" (skatt).
Hur har beslutsfattarna resonerat för att komma fram till joule-gränserna? Att föreslå ett gemensamt regelverk inom EU för luftvapen kanske vi inte skall ge oss på för det slutar väl bara med att det blir sämre än vad det är för oss i Sverige idag.
Vart ville jag komma med den här tråden?
Vet egentligen inte men eftersom jag tyckte att listan var intressant (Tack Etienne!) men missat den fram tills nu så kanske andra också har missat den?
Senast redigerad av sfe 07 sep 2014, 22:06, redigerad totalt 1 gång.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav Etienne 07 sep 2014, 20:57

Tack för återkoppling om detta.

Nu är det förvisso ett par år sedan jag uppdaterade listan. Men de flesta värden är nog fortfarande aktuella.

Beträffande motiveringar för gränserna så får man ju tänka på att alla beslutsfattare inte nödvändigtvis har samma målsättning med gränsdragningen. Har man exempelvis mer liberala vapenlagar i landet så minskar ju dels poängen med att ha alltför strikta gränser.

Utöver det så spelar säkert kulturella faktorer in en hel del. T.ex. har det historiskt sett figurerat mycket luftvapen i just England, och dessutom i sådan form som kräver lite mer energi än i detta land, varför det (antagligen) är mer liberala gränser där än i Sverige.
I Tyskland så har man uppenbarligen profilerat sig mot 10m match-skytte.

Gränser kan dessutom vara tilltagna av olika skäl. Dels för att skydda mot skador, och då med någon grans för vad man anser vara lämplig. I Sverige talas det om gränsen för att penetrera ett genomsnittligt skallben.
Men det kan givetvis vara så att man avser att sätta gränserna på annat håll, allt från hudpenetrering till vad som rimligtvis kan orsaka dödsfall.

Vid ett gemensamt regelverk för hela EU så skulle jag faktiskt tro att just 15-16 joule eller så blir gränsen. Min gissning i alla fall.
Användarvisningsbild
Etienne
 
Inlägg: 5560
Blev medlem: 18 aug 2008, 12:19
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 95 gång
Tackad: 273 gånger i 218 inlägg

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav Silwer 08 sep 2014, 00:22

Och jag är pesimist och tror tyskarnas 7.5 j blir gränsen.

UK distansierar sig från EU och kommer köra sitt egna system.

Grannländer vi har utan begränsande regler kan nog räkna med sådana, rykten om finska begränsningar hörs tex.

Vi som lever får se, jag har i princip anpassat mig idag till licensfria regler så jag vill inte ha än lägre gränser.

Licensregler lär säkert försvåras fast de är hopplöst uppföljda idag, allt ser bra ut på papper i kampen mot oss livsfarliga gunslingers.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav arrowinapple 08 sep 2014, 00:53

Holländarna lär bli de stora förlorarna, för utifrån dagens fria effekt så är vilken siffra som helst en mardröm.
Sist ja besökte kompisen där sa han att dom är oroade i sina bigbore föreningar.
arrowinapple
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 08 dec 2011, 23:47
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav GunnarT 08 sep 2014, 01:05

Jag tycker nog 3 joule kan räcka .... så att ingen blir skadad ... :oops:
Om vi ändrar våra tankar kan vi ändra världen.
Användarvisningsbild
GunnarT
 
Inlägg: 2607
Blev medlem: 23 feb 2011, 20:51
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 23 gång
Tackad: 59 gånger i 50 inlägg
Luftvapen favorit: El Gamo David

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav Silwer 08 sep 2014, 08:32

airsoft för alla mao.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav thsu69 08 sep 2014, 09:15

10J är väl ändå helt okay.
Vi ska väl inte gnälla allt för mkt ändå, men klart mer vill ha mer:)
200m/s gräns hade varit lämpligare;)
thsu69
 

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav Silwer 08 sep 2014, 09:17

Jo, problemet är att .1777 blir lidande, tex. jag är inte alls övertygad om att jag måste ha .22 eller .25 för allt.

Må nga underskattar .177 för målskytte imo, visst pilligt med små diaboler men en helt ok kaliber imo annars.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav thsu69 08 sep 2014, 09:38

.177 är underskattat, va bla av mig en period.





Silwer skrev:Jo, problemet är att .1777 blir lidande, tex. jag är inte alls övertygad om att jag måste ha .22 eller .25 för allt.

Må nga underskattar .177 för målskytte imo, visst pilligt med små diaboler men en helt ok kaliber imo annars.
thsu69
 

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav Kapten Kamin 04 jan 2017, 14:31

China har rätt hårda vapenlagar sen innan och nu är airsoft också förbjudet...
Läste nedanstående i en artikel idag, angående vapenlagarna i China.. Plötsligt känns 10J rätt OK.. :o

"2010 skärptes de ytterligare och inkluderar numera även mycket lätta luftgevär med plastkulor.
I december dömdes en 51-årig kvinna i Tianjin till tre och ett halvt års fängelse efter att ha tjänat sitt uppehälle genom att hyra ut sådana luftgevär för prickskytte mot ballonger."
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav Silwer 04 jan 2017, 14:36

nu är vi ingen kommunistat som Kina som bar vill ha folk som slavar och vräka ut skit på marknaden.

Men ja vi vet ju att Scottland förbjöd alla licensfria luftvapenför inte länge sen'

Kanske kan nån sätta luftvapen i samband med vansinnet som var i nyår på många platser, förbjud det är farligt "folk" skjuter varandra med raketer.

Så ja visst kan man gnälla lite men i det lilla formatet funkar ju 10J ändå, tråden är några år gammal med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav Megaklant 04 jan 2017, 14:51

Allt är ju farligt och om det inte är farligt så är det GARANTERAT någon stackare som känner sig kränkt av det.
Så bäst att förbjuda ALLT och det man inte förbjuder gör man obligatoriskt.
Om man skall gå efter brotts statistiken så är köksknivar ju väldigt farliga, människor blir ju dödade med dom varje år.
Ja när jag tänker efter så får man en väldigt vass spets när man använder en pennvässare.
Det krävs definitivt en licens lag för pennvässare!!!
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Luftvapen och bestämmelser i olika länder.

Inläggav MarshalDan 04 jan 2017, 16:02

Ungern hade ju en löjlig skyddjaktlicens förr i tiden, du behövde i princip bara äga ett hus så fick du licens på sk +7.5 luftgevär för att avliva råttor och andra små skadedjur. Det var inte heller nån som kollade vad +7.5 innebar utan det var i princip oändlig joulegräns om du hade licens. Nur har de dock rensat och även börjat kontrollera 7.5J gränserna igen. Fun is over.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster

  • Sponsorer