Vart ska man öva nu för tiden?

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Solomon 07 nov 2014, 19:45

Har återtagit ett gammal luftvapen intresse och kommer troligtvis att skaffa mig ett Hatsan AT44-10 Tactical.

Ett stort problem som jag har idag och aldrig upplevde förr är var man kan övningsskjuta med ej licenspliktiga vapen? Förr gick man bara ut i trädgården och sköt när man hade lust. Ibland stack man till skogs och övningssköt.

Detta verkar vara totalt omöjligt idag. Går du ut i trädgården är det minst 5 som lyckats ringa polisen om att det står en galen terrorist med skjutvapen. Ger du dig ut i skogen tar det runt 5-10 minuter innan minst 3 jägare från de som har jakten i området undrar vad man gör där och upplyser en om att polisen är på väg med.

Har haft polisbesök 3 ggr när jag varit och ensam campat i områden där det inte ens finns folk. Trots det är det alltid nån jägare som spanat på mig och sett att jag haft pistol. Polisen har alltid varit trevliga dock efter att de fattat att det är en helt laglig kolsyrepistol.

Gå till en skytteklubb går ju inte heller. Medelåldern på de som skjuter luftvapen verkar ju vara typ 12. Att de sen är klädda som att de ska vara med i olympiska spelen och har luftvapen som liknar allt annat än ett luftgevär eller luftpistol. Går det ens att missa med de gevären och alla balansvikter och saker? I alla fall så är det ingen vidare trevlig miljö direkt.

Så är enda sättet att skjuta lagliga luftvapen för skojs skull i dagens samhälle att bygga en lång, ljudisolerad bunker nånstans?
Användarvisningsbild
Solomon
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 nov 2014, 18:05
Ort: Månsarp, Jönköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Följande användare vill tacka Solomon för detta inlägg
Kincop (28 feb 2019, 12:43)

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Leopold 07 nov 2014, 20:05

Hej Solomon och välkommen till forumet!

Måste säga att jag inte själv upplevt problemen du berättar om. Skjuter hemma i trädgården inga problem med det, även snackat litet med grannar så de inte behöver känna sig oroliga att jag skulle missat någon säkerhetsaspekt.

I de luftvapenklubbar jag är med i så skulle jag vara glad om det fler unga som hoppar på, vi får arbeta vidare på det. Det är stor skillnad på klubbar som är inriktade på traditionellt inomhus 10m-skytte och de nyare skytteformerna som börjar få organiserad verksamhet, field target och bench rest (sker vanligen utomhus under inverkan av väder och vind).

Kolla om du har någon lämplig klubb i trakten. Min närmaste ligger drygt 10 mil bort men det tycker jag är helt ok med tanke på hur kul det är :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav sfe 07 nov 2014, 20:09

Ojdå! Är det så besvärligt i Jönköping?
Själv skjuter jag i trädgården, hitintills utan problem, eller så står jag på garageinfarten och skjuter på tavla som hänger inne i garaget, inte heller här några problem ännu. Mitt skjutande lär ha fått några andra grannar att rota fram bössor ur gömmorna men det verkar som att de tröttnade ganska snart, men inte jag.
Blir intressant att läsa om några fler här har samma problem som du.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Följande användare vill tacka sfe för detta inlägg
Kincop (28 feb 2019, 12:43)

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Solomon 07 nov 2014, 20:14

Tack för välkomnandet!

Är kanske mest i Jönköpingsregionen folk kan vara lite knepiga. Ska checka med nåt som kallade sig för skyttegillet i trakten som verkar ha en ganska vettig attityd till i alla fall luftvapen. Andra former av vapen intresserar mig inte lika mycket.
Användarvisningsbild
Solomon
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 nov 2014, 18:05
Ort: Månsarp, Jönköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav VictorJ 07 nov 2014, 20:45

Ånej då, jag bor själv i Jönköping (Norrahammar, ca 3km från dig) och jag skjuter på min trädgård efter att informerat grannarna om vad det är för vapen. Skjuter även i skogen utan problem. Satt vid sjön Eckern för någon dag sedan och pangade på spinners 15-50m bort när en herre dök upp bakom mig, han undrade vad jag var för filur och berättade att han ägde marken. Jag skakade hand och berättade vad jag gjorde och han tyckte det verkade intressant, han fick provskjuta dessutom. Efter en stund så önskade han lycka till och tackade för att jag inte sköt på hans träd utan spinners.
Har faktiskt bara positiva möten när jag skjutit.
Ett tips till dig är att fortsätta genom månsarp ut mot sandtaget på vänster sida efter någon km. Fortsätt ytterligare några hundra meter och på höger sida har du en vägbom, där bakom granarna ligger en igenvuxen skjutbana. Den är nedlagd sedan länge men verkar nyttjas av luftskyttar då o då. Tyvärr är alla inte lika noggranna med att plocka med sig gamla tavlor och ammo burkar:-(

Bör väl tilläggas att jag vid skogsmöten varit neutralt klädd, dvs jag ser inte ut att tillhöra en SAS styrka med knivar och kamouflage kläder och har inte ansträngt mig för att "gömma" bilen osv.
Jag förstår faktiskt att en ev svampplockare som stöter på en camoklädd snubbe med en luftpuffra som ser "taktisk" ut ringer polisen, om skytten dessutom verkar vilja gömma sig gör ju inte saken bättre :-)
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Leopold 07 nov 2014, 20:47

Finfina råd där VictorJ :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav VictorJ 07 nov 2014, 20:52

Och jag menar verkligen inte att Salomon "gömmer" sig camoklädd, om någon nu trodde det:-)
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Furby 07 nov 2014, 21:12

Håller med solomon om att det kan vara besvärligt, i många skytteklubbar ses man över axeln om man inte satsar på vm eller liknande och vissa personer blir skitnödiga bara man säger ordet pistol eller gevär. Själv har jag dock möjligheten att skjuta vid min sommarstuga där det visserligen finns grannar men inte på nära håll. Ingen har klagat, många av dom är bönder och har vapenvana eftersom de jagar.
Mitt råd är att solomon skaffar sig en stuga på landet med lite mark runt omkring, sedan är det nog inga problem.
Furby
 
Inlägg: 408
Blev medlem: 15 jul 2013, 20:11
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 36 gånger i 30 inlägg

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Leopold 07 nov 2014, 21:16

Haha... jag tror alla fattar precis Victor! Nej jag kan avslöja att inte heller jag brukar smyga omkring som en ninja-killer med mina luftbössor. Annat är det såklart om man pysslar med andra lv-grenar som airsoft och lagspel men det är en helt annan femma.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Leopold 07 nov 2014, 21:19

Jag tror generellt att det är bra om fler utnyttjar de möjligheter att skjuta luftvapen som våra lagar erbjuder. Man måste våga ta litet plats, folk kan undra och fråga kanske men det får de gärna göra. Ju fler som gör detta desto mindre ovanligt och udda blir det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Kincop (28 feb 2019, 12:47)

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav VictorJ 07 nov 2014, 21:34

Med risk att tråden spårar ur kanske, ursäkta i så fall men är det lagligt att skjuta 10j på sin trädgård? Självklart med fullgott kulfång och utan att ljudet stör grannar?
Jag själv bor någon mil utanför staden fast med grannar runt omkring mig.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Solomon 07 nov 2014, 21:34

Verkar inte som den ville lägga upp min förra post så jag försöker igen :-)

Personligen tycker jag att jag och min hund ser ganska fredliga ut i alla fall. Försöker bifoga en bild. Kepsen var visst camo men det var nog mer en slump. Typ billigaste kepsen på Jula när jag köpte den. Bilden är för övrigt tagen mycket nära området du beskrev. Ska försöka leta reda på det imorgon så tack för tipset!


För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Solomon
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 nov 2014, 18:05
Ort: Månsarp, Jönköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav VictorJ 07 nov 2014, 21:40

Återkom om du inte hittar det så skickar jag koordinaterna.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Följande användare vill tacka VictorJ för detta inlägg
Solomon (07 nov 2014, 21:44)

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Leopold 07 nov 2014, 21:41

Solomon, ingen kan ha något att invända :)

Ni ser jättetrevliga ut om det nu skulle vara behövligt (vilket det inte är).

Victor: ja det är själva poängen med luftskytte att man ska kunna utöva det på hemmaplan, utanför trad skjutbanor. Vad många inte vet är att det även är tillåtet att skjuta med licensbelagda bössor på egen tomt eller där man har markägares tillstånd, givetvis under beaktande av samma regler (sunt förnuft) att tillse att varken folk eller fä eller egendom kan komma till skada. En del pcp-bössor i synnerhet är för högljudda för att funka i vanliga villagrannskap men med många bössor fungerar det ypperligt med litet eftertanke om dämpade kulfång osv, ingen som störs.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav VictorJ 07 nov 2014, 21:46

Jasså man får alltså skjuta 16j hemma också! Då plötsligt blev ju licens ännu mera intressant.
Min TX hade absolut trivts i 16j och smäller inget särkilt så den borde ju gå att skjuta utan problem.
Finns det några absoluta krav på kulfång? Jag syftar på ex antal kvm plank eller liknade, något som inte är en bedömningsfråga alltså utan ett faktum där varken jag eller grannar samt polis kan ha olika åsikter om?
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav XXL 07 nov 2014, 22:04

VictorJ skrev:Finns det några absoluta krav på kulfång? Jag syftar på ex antal kvm plank eller liknade, något som inte är en bedömningsfråga alltså utan ett faktum där varken jag eller grannar samt polis kan ha olika åsikter om?


På licensen från -95 för min Patriot står det som Särskild föreskrift:

"Skjutning ska ske mot lämpligt kulfång och under iakttagande av största försiktighet så att fara eller olägenhet för omgivningen inte uppstår"

Kulfång i betydelsen anordning som förhindrar att kulorna flyger längre än vad man har uppsikt över är nog att betrakta som ett absolut krav.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Leopold 07 nov 2014, 22:18

Säkerheten måste vara ordnad men där skiljer sig egentligen ingenting mot vad som gäller för licensfria vapen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Batistuta 07 nov 2014, 22:44

VictorJ och Solomon starta genast :smt007 jkp luftskytteförening eller liknande så vi kan komma och hälsa på. Jönköping är den perfekt medelpunkten i de mest befolkade landskapen i Sverige.

Det finns trådar om hur man gör, hittar inte det just nu bara :oops:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Frank69 08 nov 2014, 05:01

VictorJ skrev:Jasså man får alltså skjuta 16j hemma också! Då plötsligt blev ju licens ännu mera intressant.


Tyvärr kan det vara så att kommunen har inskrivit i sina stadgar att luftgevärs skytte inte är tillåtet utomhus, inom stadsplanerat område.
Så vill man vara helt säker så får man ta kontakt med sin kommun.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Frank69 08 nov 2014, 05:12

Hej Solomon och välkommen till forumet!
Finns en fördel med att ni från Jönköping/Huskvarna som gillar utomhus luftskytte träffas.
Kolla runt i trakterna vilka banor som finns och hör med föreningar hur de ställer sig till att ni blir medlemmar och använder banan.
Tror säkert ni kan hitta nån som passar.
Som en bonus är ju att ni kan få möjlighet att söka målskytte licenser om ni önskar ha mer kraft i vapnen.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Solomon 08 nov 2014, 05:20

Leopold skrev:Solomon, ingen kan ha något att invända :)

Ni ser jättetrevliga ut om det nu skulle vara behövligt (vilket det inte är).


Min hund är av rasen Bedlington Terrier och ganska ovanlig i Sverige. Egentligen han som heter Solomon.

Tänkte någon kanske undrade :wink:
Användarvisningsbild
Solomon
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 nov 2014, 18:05
Ort: Månsarp, Jönköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav VictorJ 08 nov 2014, 11:48

Batistuta skrev:VictorJ och Solomon starta genast :smt007 jkp luftskytteförening eller liknande så vi kan komma och hälsa på. Jönköping är den perfekt medelpunkten i de mest befolkade landskapen i Sverige.

Det finns trådar om hur man gör, hittar inte det just nu bara :oops:


Visst ligger det riktigt bra till.
Min tanke var att redan förra säsongen börja tävla i FT och för att göra detta ville jag vara aktiv i en skytteförening. Både för träningsmöjligheter och för att skaffa skyttekortet samt licens på TXn, HW97an får gå i 10j ett tag till.
Det finns en rad olika föreningar med några mils omkrets och jag vill påstå att jag ringde dom flesta, svaret var att jag är välkommen till deras 10m innebana men FeildTarget visste dom inte vad det var för nått....
Ringde en krut klubb som ligger 1km från mig, deras intresse för att ha en luftskytt som skjuter på deras 22lr bana var minst sagt svalt, för att inte säga svinkallt. Den klubben består mest av älgjägare som skjuter 15kulor om året bara för att se så siktet stämmer någorlunda om det mot förmodan skulle springa upp en älg framför pipan.
För mig att starta upp en sektion i en redan befintlig klubb är svårt pga tidsbrist, jag har tre barn, hus och fru. Dessutom ett intresse för offroadkörning som också tar tid, en skytte sektion skulle kräva tid för att bli bra och tyvärr har jag inte den tiden :-(
Men nästa år SKA jag ut o tävla och som det ser ut nu får jag åka ca17mil enkel resa en gång i månaden för att fixa skyttekortet.
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Leopold 08 nov 2014, 12:04

Frank69 skrev:...att kommunen har inskrivit i sina stadgar att luftgevärs skytte inte är tillåtet utomhus, inom stadsplanerat område.
Så vill man vara helt säker så får man ta kontakt med sin kommun.


Japp! Tack för att du tog upp denna viktiga sak som jag råkade glömma ovan! Bör vara enkelt att hitta de lokala stadgarna om man söker på kommunens hemsida.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav Solomon 08 nov 2014, 12:23

VictorJ skrev:Återkom om du inte hittar det så skickar jag koordinaterna.


Var runt och letade idag med vovven men jag behöver nog lite bättre beskrivning :?

Ska nog ta och höra efter med kommunen vem som hade den innan och vad som skulle krävas för att få den giltig för luftvapen. Jag är ju sjukpensionär så jag har på tok för mycket tid!
Senast redigerad av Solomon 08 nov 2014, 12:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Solomon
 
Inlägg: 43
Blev medlem: 06 nov 2014, 18:05
Ort: Månsarp, Jönköping
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 4 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Pistol A-3003 Blackbird

Re: Vart ska man öva nu för tiden?

Inläggav VictorJ 08 nov 2014, 12:50

Här är koordinater till skjutbanan:
N57*38'13,4 E014*03'47,9
VictorJ
 
Inlägg: 440
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:30
Ort: Jönköping
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 31 gånger i 23 inlägg
Skytteklubb: Norrahammars sportskytte klubb
Luftvapen favorit: AirArms TX200HC .22

Följande användare vill tacka VictorJ för detta inlägg
Solomon (08 nov 2014, 12:54)

Nästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 28 gäster

  • Sponsorer