Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Leopold 28 dec 2014, 23:05

Tänkte det kunde vara dags att starta en tråd om den här bössan, den som vill bidra får gärna fylla på!

Så här ser den ut när den levereras, utan kikare såklart:
Bild

I stället för kartong som jag är van vid från andra bössor kom den i en sån här fin väska av märke Flambeau, tyvärr rymmer den bara själva vapnet utan kikare så det är bara för transport.
För att följa länken så måste du registera dig.



Följde med litet testdata över 100 skott som skulle visa hur bra reggen funkar, max avvikelse 11 fps max-min, medel 607.85 fps. Verkar ok. Har inte orkat verifiera med min kronograf ännu utan var bara sugen på att skjuta och känna på den!

Intrycken då. Känns som riktigt bra kvalitet i allt, stock och mekanik i absolut toppklass. Inställbar på en oherrans massa vis och ledder, jag tyckte det passade bäst att ställa in kindstödet uppåt-bakåt max, sidojustering mid, och bakkappan bakåt-neråt max, sedan finlira litet därifrån med lutningar etc. Kör med Sportsmatch höga fästen för 30 mm kikare. Tog ca 20 minuter innan jag tyckte det var bra nog, säkert rekord för en pedant som mig :) Är man mer välvuxen än jag (189 cm och rätt långa armar och ben) så kan man beställa extra långa mojänger till dessa delar men det tycker jag inte att jag behöver nu i första läget.

Rätt inställd känns bössan som att sätta sig i en gammal väl insutten favoritfåtölj, allt bara hamnar på plats direkt. Avtrycket har jag inte ens rört, vare sig när det gäller avtryckarknappens position eller avtrycksvikter. Känns helt enkelt perfekt som det är.

Att skjuta med: rena drömmen. Ett fantastiskt bra avtryck, lätt som en fjäder men ändå extremt konsistent utan minsta antydan till släp. Ljudnivå är inte högre än att man kan skjuta i en källare med nakna betongväggar utan hörselskydd i 10J. Inte för att jag gör det i längden men man kan det, inget värre än jag fixar det och jag är rätt överkänslig mot ljud. Typ Zoraki på två pump.

Rörelsen i vapnet under avfyrningen är extremt liten på gränsen till omärkbar. Visst, jag är van vid fjäderbössor och pcp är givetvis något annat men ändå. Den känns i princip stendöd i nävarna, alla vibrationer absorberas av stocken. Det stansas ut ett hål exakt där man siktar mitt framför ögonen i 24x förstoring utan minsta störning i siktbilden och det känns litet ovant. Funkar perfekt även i stående såklart. En intressant grej jag lade märke till eftersom jag skjutit så mycket fjäder är att skottet tycks sitta i tavlan på 10 m vid ungefär samma tidpunkt efter avtryck som pistongen bottnar i en bra fjäderbössa. Det blir otroligt enkelt att träffa med andra ord, superkort locktime.

Tänkte kolla hur många skott man får ut i 10 J. Planen var att bara panga på tills träffbilden började dala. Efter 200 skott hade jag skjutit från 200 bar fylltryck ner till drygt 100 bar. Ingen träffbildsförändring alls, hål i hål. Sköt 50 skott ytterligare ner till ca 70 bar enligt vapnets tryckmätare, ingen träffbildsförändring. Ändå bestämde jag mig att avbryta där, kan hända att hastigheten blivit lägre men utan att det märks på detta korta avstånd. Testade även litet olika ammosorter bla Meisterkugeln och AA field 4.51/4.52, det märktes inga variationer från hål i hål-beteendet så ammotester får vänta tills jag kan skjuta utomhus på längre avstånd.

Att fylla bössan med vanliga fx-pumpen från 70 bar till 200 tog fem minuter, pumpen blev en smula varm och jag med men det var inget jobbigt alls tycker jag. 5 minuters pumpande för så många timmars skjutande är verkligen inget att klaga över :-)

Intrycken så långt är att jag inte kan hitta något att klaga på. Möjligen kan det vara litet pilligt att ladda kulor men jag tror man vänjer sig. Bössan håller tätt än så länge och verkar vara snål med luftförbrukningen.

Nu får jag sluta, blir nästan löjligt med så mycket positivt utan något negativt att komma med men tyvärr. Jo: manometerns siffror är väldigt små, behöver läsglasögon för att se. Och att fodralet gott kunde gjorts såpass stort att bössa plus sikte kan rymmas.
__
PS. En liten anmärkning till... jo skruven för att justera bakkappans höjd kräver en 1/8 " insex, inte 3mm som medskickat och i bruksanvisningen. Tror man generellt får vara beredd på litet blandning tum/mm om man jobbar med bössan. Men det märker man ju enkelt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Ulf (28 dec 2014, 23:12), börne (28 dec 2014, 23:23), Etienne (29 dec 2014, 00:00), losdrivare (29 dec 2014, 00:32), hansmn (29 dec 2014, 06:39), gubbe (29 dec 2014, 07:01), ubbe (29 dec 2014, 16:18)

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav dano_swe 28 dec 2014, 23:15

Grattis! :)
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Leffe357 29 dec 2014, 00:07

Ett tips, pumpa aldrig så att pumpen blir varm, vet inte om det har med fuktfällan eller o-ringar att göra, några väl placerade pausar gör både dig och pumpen gott ;)
Kul att du kom för dig att skaffa en PCP.
Tror dock att du skaffar en flaska så du slipper svettas och samtidigt minimerar fukten i tuben, den blir lite törstigare vid 16J.
Användarvisningsbild
Leffe357
 
Inlägg: 239
Blev medlem: 13 dec 2013, 12:35
Ort: Altersbruk
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 21 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: PLVK, PPK

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav skjutglad 29 dec 2014, 00:18

Grattis till en fin "bysse"
Kan han ha siktet inställt på 16 J klassen kanske:) :thumbupp:
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Leopold 29 dec 2014, 00:37

Leffe357 skrev:Ett tips, pumpa aldrig så att pumpen blir varm, vet inte om det har med fuktfällan eller o-ringar att göra, några väl placerade pausar gör både dig och pumpen gott ;)
Kul att du kom för dig att skaffa en PCP.
Tror dock att du skaffar en flaska så du slipper svettas och samtidigt minimerar fukten i tuben, den blir lite törstigare vid 16J.


Ja det är 16 J så fort licensen blir klar. Det stod i bruksanvisningen till pumpen att man kunde pumpa ungefär fem minuter innan pumpen blir en smula för varm, stämde perfekt. Normalt kommer det att bli de ca tre minuter som krävs att pumpa från ca 110 till 200 bar, då blir pumpen bara halvljummen. Jag gillar inte riktigt att handpumpa pga detta med fukt som kommer med, en nödlösning eftersom alla vettiga tuber var slut i butiken. Men arbetsmässigt är det som sagt en baggis att pumpa en så här liten tub, 200 cc eller vad det är.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Jazz 29 dec 2014, 00:58

Grattis. Tog lite tid innan du bestämde dig, men det blev ju bra. :Thumbupp:
håller tyvärr med dem som säger att skaffa en flaska. Både för geväret och dig själv. Men prova nu och skjut massor.
Senast redigerad av Jazz 29 dec 2014, 01:00, redigerad totalt 1 gång.
Once a champ always a champ.
Se livet som en han hund: Går det inte att äta eller sätta på, så pissa på det och gå vidare.
Jazz
 
Inlägg: 4695
Blev medlem: 14 aug 2008, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 66 gång
Tackad: 225 gånger i 181 inlägg
Skytteklubb: Kristianstad PK,HästvedaPK.Bjö
Luftvapen favorit: Theoben, Steyr Lp

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Lasse 29 dec 2014, 07:30

Grattis Leopold till en fin rigg, kul att du satsar på 16j pcp :Thumbupp:
Ordförande i Bild
Användarvisningsbild
Lasse
 
Inlägg: 1537
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:51
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 584 gång
Tackad: 919 gånger i 263 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav börne 29 dec 2014, 09:26

Leopold skrev:200 cc eller vad det är.

Vad jag förstått är det 216cc i min MPR & tuben är 400mm, vet inte längden på FTP tuben men är ju bara att mäta så har du nåt att gå på i alla fall.

Förövrigt skumt att det inte står vad deras tuber rymmer på Air Arms sida.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Beangan 29 dec 2014, 09:30

Har dom inte ändrat från EV2ans så är det 216cc.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Don Tomaso 29 dec 2014, 10:48

Kan inte göra annat än att hålla med Leopold om intrycken hur bössan är.
Har ju fått min licens så jag håller på att finjustera den till 16J men är inte färdig ännu då man måste justera hammarfjädern lite också. Väntar också på min nya kronograf.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Superbee 29 dec 2014, 11:09

Vilken rigg! Härligt!
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav gubbe 29 dec 2014, 11:58

Leopold skrev:I stället för kartong som jag är van vid från andra bössor kom den i en sån här fin väska av märke Flambeau,


Inte så konstigt kanske. :lol:

Ja visst är den snygg, helt klart. Och skjuter bra gör den också, det har jag sett på nära håll i Norge.
Hoppas nu att licensen droppar in i god tid till nästa säsong så du känner dig redo när tävlingarna börjar.
Kommer bli en spännande och bra säsong tror jag. Precis som det ska vara. :Thumbupp:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav börne 29 dec 2014, 12:01

gubbe skrev:Kommer bli en spännande och bra säsong tror jag. Precis som det ska vara. :Thumbupp:

Ja... Härligt att 16J startfältet fylls på till 2015 :thumbupp:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Silwer 29 dec 2014, 14:26

Pumpen blir aldrig riktigt ett problem när man skjuter i låga effekter som här eller 16J, man får ju skjurta en bra innan nästa pumpning iaf.
Klsrt man ska vila, men att bära runt på 30bar jätteflaska för den här effekten käns menlöst imo, iofs beror det ju på hur mycket man skjuter men tja det är inte direkt hårt slit längre med pump.

Fler bilder, utan stock osv?

Att den käns död är på gott ont exakt vad man är efter, ju stendödare när du avlossar ju bättre, och är trycket därefter med så blir allt omärkligt.
Det blir det många tycker är skittråkigt med vapen och som andra vill ha på vapen som ska utföra en sak så bra som möjligt

Vad väger en sån där naken då?
Standardbilder i all ära men man undrear ju oftra hur den ser ut i verkligheten mer, alla filmer och test då ju oftast när bössan var på gång eller helt ny visade ju en blank bonad sak som kanske var lite väl mycket imo.

Är tuben 40cm?

Den saknar shroud så den kan nog börja låra en aning vid 16J, då inomhus förstås, men det beror ju på med, de har kanske rätt lång pipa.

250skott c:a per fyllning i 10J är bra, jag tycker du ska bestämma dig ta bryta innan man nåt gränsen, det är liksom som att tvinga i 220J eller nåt, mneingslöst med så många användbara skott.

Man kan maxa och hålla på hur man vill men jag tror det håller i länden om man tar det lite lugnt bara, vad fasen ska man med 20skott till liksom?:-)

Glöm inte tråden nu iaf även om det kanske inte direkt är testväder nu, mne det finns ju en hel del att rota i och ta bilder på vad än det ärt för väder.

Jag är helt med på "bilder kan man ju googla upp", och cvisst är det en Standadmässig bössa alla har och deras ganne så är det väl skitsamma kanske, men de härhar verkligen inte fått för mycket personliga bilder osv.

Är alla svarta? eller finns val?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Don Tomaso 29 dec 2014, 14:43

Vad jag vet är alla svarta med aluminiumfärgad shroud. Stocken är laminat i rött, vitt och blått med spegelblank lack.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Silwer 29 dec 2014, 15:50

Ebn sak jagf inte vill se är en mkII en MK3 osv i rask takt, klart de kan uppdatera men gör det isf så att det mer eller mindre iaf är sama jäkla vapen rakt igenom.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Leopold 29 dec 2014, 16:04

Tror inte det blir några bekymmer med skruvarna, bara en liten headsup att kolla noga så verktygen passar ordentligt.

Några uppgifter av intresse:
Piplängd: 19" (483 mm)
Vikt utan kikare: 11 lbs (5 kg)
Volym lufttank: 204 cc

Den är alltså relativt tung men välbalanserad så vikten stör inte alls, snarare tvärtom. Med monterad kikare på knappa kilot blir tyngdpunkten väldigt trevlig tycker jag.

Litet osäker på hur pipan sitter egentligen, den sägs vara "fully floated and shrouded" men har inte skruvat isär och kollat. Finns en kombinerad airstripper/kompensator som riktar en del av utblåset uppåt-bakåt för att motverka rekylrörelse, den ser ut att fungera bra. Nackdelen är att skytten hör mer av skottljudet men det är som sagt inte mycket att bråka om, i alla fall inte i 10 J.

Ska ta litet bilder sen men det är inte lätt att fånga de sköna kurvorna och skiftningarna i laminatet mm på bild... kanske en filmsnutt utomhus passar bättre än sterila inomhusbilder.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Beangan 29 dec 2014, 16:10

Pipan sitter i blocket och sedan ska den inta vara fäst i något där fram, utan kan glida löst. Hur det är i verkligheten är ju en annan sak, men man tycker dom borde ha testat ut något som funkar.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav dano_swe 29 dec 2014, 16:14

Bilder tack! :Drool:

Leopold kommer du inte rodna lite när du kommer med bössan på första tävlingen? Jag menar du som kört med moddad ful-kines so far. Och nu kan du ju inte skylla på någonting annat än dig själv när det går dåligt. :lol: :wink:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Leopold 29 dec 2014, 18:43

dano_swe skrev:Bilder tack! :Drool:


Ok då. Litet motvillig att fota bössan med blixt men bättre än inget. Det man missar helt nästan i bilderna är den avgrundsdjupa klarlackens effekt på hur man uppfattar bössans vackra former. Helt enastående vilket jobb de lagt ner på finishen, de där italienarna.

Först ut, avtryckaren så klart. Bössans yttersta känselspröt mot skyttens nervsystem, litet ovanligt med en knapp men det funkade fint. Finessen är att man får sann fingertoppskänsla och fingret hamnar perfekt rätt på direkten, varje gång.
För att följa länken så måste du registera dig.



En vy bakifrån.
För att följa länken så måste du registera dig.



Och framifrån, med vattenpasset i högsta hugg...
För att följa länken så måste du registera dig.



Laddarmen, gedigen och skön känsla. Gott om plats att ladda som synes, ingen laddskåra och det har nog sina fördelar men kräver litet vana innan man hittar rätt varje gång.
För att följa länken så måste du registera dig.



Handstöd, kanske litet overkill men det kändes riktigt naturligt och hjälper till att få exakt samma handposition varje skott.
För att följa länken så måste du registera dig.



Infästning av shrouden.
För att följa länken så måste du registera dig.



Den champagnefärgade shrouden med sina små droppliknande bucklor. Stiligt värre :)
För att följa länken så måste du registera dig.



Hamstern, ställbar i alla ledder och kan lutas hit och dit tack vare kulleder.
För att följa länken så måste du registera dig.



Diverse bakre delar, allt sitter på kulleder som fixeras bergfast via rejäla insexskruvar. Bakkappan är extremt justerbar och har en infällbar "butthook" som man tydligen ska kunna skjuta ännu bättre med... vad vet jag.
För att följa länken så måste du registera dig.



Sist men inte minst den där manometern man ska hålla litet koll på ibland... supersmå siffror men man lär sig vad strecken betyder antar jag.
För att följa länken så måste du registera dig.



dano_swe skrev:Leopold kommer du inte rodna lite när du kommer med bössan på första tävlingen? Jag menar du som kört med moddad ful-kines so far. Och nu kan du ju inte skylla på någonting annat än dig själv när det går dåligt. :lol: :wink:


Jag kommer att darra som ett aspelöv helt garanterat... det blir inte lätt det där :-)

Men det går alltid att hitta saker att skylla på 8)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
dano_swe (29 dec 2014, 18:49), börne (29 dec 2014, 18:53), janned (29 dec 2014, 20:23), Don Tomaso (29 dec 2014, 22:13), gubbe (30 dec 2014, 06:19)

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav ubbe 29 dec 2014, 18:52

Herregud vilket habegär jag får . :Drool:
Grattis till en fin bössa :Thumbupp:
ubbe
 
Inlägg: 353
Blev medlem: 27 dec 2007, 18:11
Ort: Örebro
Tack utdelade: 76 gång
Tackad: 25 gånger i 15 inlägg
Skytteklubb: Laxå skytteförening
Luftvapen favorit: Fx Royale

Re: Air Arms FTP900 - intryck och erfarenheter

Inläggav Silwer 29 dec 2014, 19:47

Lite eko från äldre tider ändå, mycket EV2 med lite mer linjer och tom tillbaks till PT imo.

Shroud skriver du, är det en sleeve bara eller en shroud i rätt bemärkelse?

Fyller man ännu med lös tub, det ser ju ut så?

Det är mycket stocken som har ändrats i design men ännu har kvar en del av AV2 seriens uttestade justerbara delar, tex. kom mna ju där på att en enda klled inte funkade på hamstern då den ofta lossade och så hade inställningen rört sig, EV2 mk!IV har ju med en enda men mk3 var bättre där.

Jag funderar lite på med att ha en enda led för hela bakkappan och en ev hook för ståskytte? Ser lite pinnigt ut men funkar det så funkar det.

Jo handstöd eller "knapp" är inte så vanligt längre, jag vet inte nån annan som har detta?

Vissa FWB300S match har det fast då av plast, sen finns det ju som dekoration på många sportsterbösor från förr.

Den ser inte lika höglandpolerad ut på dina bilder och det gillar jag då jag tyckte det var allt för mycket överpolerat när den visades upp, iofs då utomhus vilker ju tar fram andra sidor, men jag menar det finns måtta för hur polerat det ska vara imo.

Stocken är förmodligen inte designad av Minelli, liksom som för Daystate så är designen förmodligen gjord av nån annan och sen har de överfört det större tillverkning (inte för att många görs men ändå).

Är det lite kulformade avtryckarbladet bra?

Det ar man sett på matchvapen och så förr men har verkats lite smak och tycke utöver de vanliga.

Dert där med att behöva skylla ifrån sig på vapnet är lite skumt imo om mna nu tävlar och har bygt upp nåt, ingen blir väl banornas mästare för att man bytt vapnet hur bra bössan är är, givetvis går man från komplett skit ur låda till de bättre i klassen så är det givetvis en mräkbar skillnad, men det är endå på vad man slipper ändra eller skaffa till vapnet, få bössor är klarar som de är.

Och man behöver inte skämmas för att man valt att lägga lite mer än Standard-Nisse på sin PCP med plastkolv och inte ens halva priset, llla gör sina val.

Flera som tidigare pratat mycket om slag ur underläge och annat har på senare tid köpt de finare valen själva och med det lägger sig mycket sånt prat till ro.

Dessutom går ju Kinan i fjäder inte pcp
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Recensioner

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer