Motivering för jaktlicens?

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 05 dec 2014, 08:04

Har du nu vatten så kanske du har gårdar i närheten?
Det säkraste sättet är nog att be dem om ett intyg.

Ja det finns lite små gårdar i närheten, men det är bara en som "är i drift" (och därifrån kan jag nog räkna med ett uppdrag). Resten är uppköpta av stadsbor som använder dem som sommarnöje. En del av sommargästerna är "emot vapen", andra är förbannade på fåglarna som "plundrar och förstör".

Jag ska vara helt ärlig: Jag vill försöka få en icke platsbunden licens, men jag vill i praktiken inte åka runt och skyddsjaga. Bössan är för "husbehov". Därav alla detaljerade frågor. Få frågan är hur många uppdrag jag behöver?

Jag har förstått att uppdrag från privatpersoner inte smäller lika högt som sådana från näringsidkare. Jag får väl helt enkelt masa mig runt till de lite större gårdarna lite längre bort!? Om de skriver intyg så vill de säkerligen att jag kommer och skjuter av också (hade varit skönt att slippa).
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Callmenobody 05 dec 2014, 08:43

Ja, licensen är ju behovsmotiverad som alla andra så om du "bara" skall ha den till husbehov så har du ju faktiskt inte uppfyllt kraven för licens som det ser ut i dagsläget. Tyvärr.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav börne 05 dec 2014, 08:46

Du är ju uppenbarligen inte berättigad en jaktlicens för "husbehov"

Känns rätt oseriöst måste jag säga.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 05 dec 2014, 10:37

Ja, licensen är ju behovsmotiverad som alla andra så om du "bara" skall ha den till husbehov så har du ju faktiskt inte uppfyllt kraven för licens som det ser ut i dagsläget. Tyvärr.

Du är ju uppenbarligen inte berättigad en jaktlicens för "husbehov"

Jag hänger inte med riktigt. Antingen är jag dum i huvudet, eller så övertolkar ni begreppet "husbehov", eller så har ni helt enkelt rätt.

Jag anser mig ha ett behov av att bekämpa mink. Det har sin grund i att mitt kräftfiskevatten skadas av minken framfart. Enklast görs det med fälla. Typen L46 är mest effektiv då den ofta tar flera minkar samtidigt. Jag ser bara två rimliga avlivningssätt: 1) gas 2) skjuta dem i fällan. Gas är komplicerat, luftgevär är enkelt. Har någon av er någon idé om hur jag annars avlivar tre fyra minkar i en L46 (tämligen stor och tung fälla)?

Det skulle naturligtvis även kunna vara så att behov av skyddsjakt på egen mark (där det ej bedrivs affärsrörelse) inte utgör tillräcklig grund för jakt/skyddsjaktslicens på luftgevär. Jag har lite svårt att se det när jag kikar på lagar och förordningar. Det nämns aldrig något om att den ekonomiska skadan måste vara av en viss omfattning. Jag tycker också att det är märkligt, då jag utan omsvep eller motiveringar skulle bli beviljad jaktlicens på hagel, finkalibrig- och klass 1 studsare.

Känns rätt oseriöst måste jag säga.

Det förstår jag inte alls. Jag anser mig ha ett behov. Sedan är det väl en annan sak om jag har ett behov i lagens mening. Tyvärr förefaller det även vara en tredje sak om licenshandläggaren anser det. Mina frågor är högst seriösa.
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Callmenobody 05 dec 2014, 12:49

Problemet är inte i lagen utan hur myndigheterna tolkar den.
Egentligen behöver du inte annan motivering än jägarexamen för att få ha jaktvapen men det stämmer inte överens med verkligheten.

Vi vet att handläggaren, polismyndigheten, rikspolisstyrelsen jägareförbunden osv inte har någon laglig grund för att kräva specifika intyg och krav för just luftgevär men det stoppar dem inte från att göra det.

Vi säger bara vad vi av erfarenhet tror resultatet kommer bli. Du är självklart välkommen att ansöka ändå och personligen ser jag det som en positiv sak om du får igenom det men det betyder inte att jag ens för ett ögonblick tror att du kommer få det på ovanstående grunder.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
Öskar (05 dec 2014, 12:54)

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 05 dec 2014, 13:27

Tack Callmenobody!

Jag är ute efter era erfarenheter och bedömningar av vad som accepteras som behov. Synd att det verkar vara en del slumpmässiga inslag myndighetens bedömning.

Jag är bra sugen på att ta ut den på målskytte, för att därefter ansöka om ändring till jakt (utan att bifoga intyg). Det skulle då troligen ge avslag, vilket jag skulle kunna överklaga till högsta instans. På det sättet skulle ett prejudikat tillkomma. Men jag orkar bara inte! Eftersom jag inte är medlem i någon skytteförening blir det dessutom ett visst merjobb och minst sex månaders väntan. Därefter en trög överklagande process. Det blir liksom enklare att fixa intyg, vilket känns löjligt då dessa bara införskaffas för sakens skull. Men om de krävs, så är det bara att anpassa sig. Luftbössa ska jag ha!

Jag är mycket tacksam för alla synpunkter, och kritiska ögon.

Vad tror ni om:
- ett intyg från lantbrukare
- ett intyg från villaägare med stora trädgårdsodlingar
- mitt eget minkavlivningsbehov
räcker det?
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav börne 05 dec 2014, 14:19

Öskar skrev:Om de skriver intyg så vill de säkerligen att jag kommer och skjuter av också (hade varit skönt att slippa).

Det förstår jag inte alls.

Läs det du skrev igen... låter inte det lite oseriöst. Du vill skaffa intyg från bönderna runt dig för att sen söka en licens, men du vill sen inte bedriva skyddsjakt :shock:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 05 dec 2014, 16:39

börne skrev:
Öskar skrev:Om de skriver intyg så vill de säkerligen att jag kommer och skjuter av också (hade varit skönt att slippa).

Det förstår jag inte alls.

Läs det du skrev igen... låter inte det lite oseriöst. Du vill skaffa intyg från bönderna runt dig för att sen söka en licens, men du vill sen inte bedriva skyddsjakt :shock:

Jag måste säga att jag inte hänger med i ditt resonemang. Jag tycker själv att jag har behov av ett licenspliktigt luftgevär för skyddsjakt. Rättsvårdande myndighet bestämmer att jag bara kan få en sådan licens mot att jag också bistår andra med skyddsjakt. Är det då oseriöst att acceptera det? Jag är alltså inte intresserad av att bedriva skyddsjakt åt andra, utan bara åt mig själv. Jag skulle själv helst slippa att fara runt, men om vilkoret är att hjälpa andra, så kan jag tänka mig att göra det.

Vi har en stor mängd människor i Sverige, som masar sig iväg till jobbet fem dagar i veckan. Där utför de för det mesta ett hyggligt jobb. Detta trots att de egentligen inte vill gå till jobbet. Är det oseriöst eller omoraliskt?
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Sundan 12 maj 2015, 22:35

1: Tror inte du får skjuta mink med luftbössa oavsett motivering eller plats,fälla mm.
2: Klart att han vill ha bössa för att lagligt skjuta fåglarna som äter upp hans skörd,varför måste han vilja jaga åt alla andra för det ??

Tycker till motsats till en del av er att det är seriöst att vilja göra det rätta o skaffa licens för ändamålet,även om det bara i slutändan är för att hålla rent på egen gård.
Sundan
 
Inlägg: 678
Blev medlem: 01 jul 2014, 19:23
Ort: Östergötland
Tack utdelade: 30 gång
Tackad: 34 gånger i 32 inlägg

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Callmenobody 13 maj 2015, 06:23

Sundan skrev:1: Tror inte du får skjuta mink med luftbössa oavsett motivering eller plats,fälla mm.
2: Klart att han vill ha bössa för att lagligt skjuta fåglarna som äter upp hans skörd,varför måste han vilja jaga åt alla andra för det ??

Tycker till motsats till en del av er att det är seriöst att vilja göra det rätta o skaffa licens för ändamålet,även om det bara i slutändan är för att hålla rent på egen gård.


Nu har du nog missförstått.
Jag tror att 100% av alla här (inkl mig) vill att alla skall kunna få jaktlicens på luftgevär om man uppfyller de krav som är ställda (jägarexamen) och alla blir glada över varenda licens som skrivs ut då det leder till en större acceptans av luftvapenjakt.

Problemet är som jag skrev ovan att vissa myndigheter anser sig ha tolkningsföreträde och de anser att du skall inte ha luftgevär på jaktlicens, eller skyddsjakt för den delen, utan att du uppfyller ett antal andra krav de ställer, att dessa krav varierar från ort till ort underlättar ju inte direkt.
Det som vi försöker säga är att du får inte jaktlicens för skyddsjakt på din egen trädgård, antagligen får han avslag med motiveringen att han ska anlita en skyddsjägare. Jag bor i Halland och jag kom lätt undan med en motivering från tre lantbrukare och ett företag. Vissa län kräver ett tiotal och platsbinder sedan även vapnet eller tidsbegränsar den.

Personligen hade jag gjort precis som han skrev ovan och samlat på mig intyg från flera granngårdar och liknande med reservationen att då de hjälper mig så hjälper jag självklart dom.
Att jag sedan anser att du inte ens skulle behöva ett endaste intyg om man redan har jägarexamen är en annan sak.

TS
Hur har det gått förresten?
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 13 maj 2015, 15:15

Fick inköpstillstånd i måndags. Det står skyddsjakt på inköpstillståndet. Ingen tidsbegränsning. Ingen platsbegränsning. :-)

Det tog 7 veckor. Ett intyg (mycket välformulerat) från närbelägen gård. Inte en fråga från farbror blå.

Nu ska det byggas minkfällor.

Man tackar och bugar för all rådgivning.
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav XXL 13 maj 2015, 17:25

Ur Naturvårdsverkets författningssamling:

"Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera/deformeras och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4, om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.

Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/deformeras.

19 § Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med beteckning 5,6 x 15 R, om E10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande) användas vid jskyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga 4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja, björktrast, pilfink eller gråsparv."

Om inte ditt gevär är på minst 150 J får du inte jaga mink med det även om du har skyddsjaktlicens.
Oklart om det gäller andra regler för avlivning av fällfångade minkar men du har ju en licens som avser jakt och inte avlivning vilket är ett annat ändamål och ett vapen får inte användas till annat ändamål än vad licensen anger.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 13 maj 2015, 17:48

Om inte ditt gevär är på minst 150 J får du inte jaga mink med det även om du har skyddsjaktlicens.

Vam har pratat om jakt?

Oklart om det gäller andra regler för avlivning av fällfångade minkar men du har ju en licens som avser jakt och inte avlivning vilket är ett annat ändamål och ett vapen får inte användas till annat ändamål än vad licensen anger.

Eftersom Du inte vet, borde Du inte uttala Dig. För övrigt har Du fel.
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Frank69 13 maj 2015, 18:37

Öskar skrev:
Om inte ditt gevär är på minst 150 J får du inte jaga mink med det även om du har skyddsjaktlicens.

Vam har pratat om jakt?

Oklart om det gäller andra regler för avlivning av fällfångade minkar men du har ju en licens som avser jakt och inte avlivning vilket är ett annat ändamål och ett vapen får inte användas till annat ändamål än vad licensen anger.

Eftersom Du inte vet, borde Du inte uttala Dig. För övrigt har Du fel.


Grattis till licensen! :smt020
Använd den med omtanke!

Alla har rätt till att ha sin egen åsikt, och det gäller även på detta forumet! :thumbupp:
När det gäller hänvisningar till jaktlagen har du bara dig själv att skylla då du blandar in detta i ditt ärende!
(Kolla ditt trådnamn...)
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav XXL 13 maj 2015, 19:06

Öskar skrev:
För övrigt har Du fel.


Upplys då de okunniga om vad du vet är rätt och var du hittat stöd för detta.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Öskar 13 maj 2015, 19:51

Upplys då de okunniga om vad du vet är rätt och var du hittat stöd för detta.

Gällande regler för avlivning, samt vilka lagar och förordningar som reglerar detta, framgår med all önskvärd tydlighet av tråden. Se till exempel Hillmans exellenta inlägg.
// Öskar
Användarvisningsbild
Öskar
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 04 maj 2014, 21:00
Ort: Upplands-Bro
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale 400 .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Hillman 13 maj 2015, 20:36

XXL skrev:Ur Naturvårdsverkets författningssamling:

"Räfflade tvåhandsvapen med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) laddade med projektil som konstruerats för att expandera/deformeras och där projektilen drivs av komprimerad luft, kolsyra eller annat liknande utskjutningsmedel (luftgevär m.m.) får användas vid jakt efter viltarter som enligt 16 § får jagas med kulgevär avsedda för patroner i klass 4, om projektilens anslagsenergi uppfyller villkoren för klass 4 enligt 14 §.

Vidare får luftgevär med en minsta kaliber av 5,5 mm (.22) användas vid den skyddsjakt som avses i 19 § första stycket, om projektilen har en minsta utgångshastighet av 180 meter per sekund och om den konstruerats för att expandera/deformeras.

19 § Utan hinder av vad som anges i 14 och 16 § får kulpatroner med beteckning 5,6 x 15 R, om E10 uppgår till minst 40 Joule (.22 Long Zimmer eller motsvarande) användas vid jskyddsjakt med stöd av jaktförordningens bilaga 4 efter råttor, mullvad, sorkar (dock inte bisam), möss, stadsduva, skata, kaja, björktrast, pilfink eller gråsparv."

Om inte ditt gevär är på minst 150 J får du inte jaga mink med det även om du har skyddsjaktlicens.
Oklart om det gäller andra regler för avlivning av fällfångade minkar men du har ju en licens som avser jakt och inte avlivning vilket är ett annat ändamål och ett vapen får inte användas till annat ändamål än vad licensen anger.



Bästa metoden att avliva mink i fälla är att stoppa ner fällan i en säck och skaka ut minken, sen drar man ihop säcken så att man hittar minkskallen och sen klubbar man den. Det bästa är att påken inte har en jaktlicens och har ett annat ändamål (träd) men man får använda den ändå :smt021

Den dag man inte får avliva med ett vapen med jaktlicens då slutar jag nog med jakten och går en knypplingskurs.
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Frank69 14 maj 2015, 05:54

Hillman skrev:Den dag man inte får avliva med ett vapen med jaktlicens då slutar jag nog med jakten och går en knypplingskurs.


Jodå vapen som är på jaktlicens (klass 4 eller högre) är fullt tillåtna för att avliva fällfångade djur.
Jägareförbundet har gett dessa riktlinjer för polisens handläggare:
" - För jägare som bedriver fällfångst finns ett behov av att kunna avliva fångat vilt på ett etiskt acceptabelt sätt, utan att förstöra fällan som sådan. Om jägaren inte innehar ett lämpligt vapen i kaliber .22 LR (5,6x15R) bör tillstånd tillstyrkas till enhandsvapen av enkelskottstyp eller revolver av SA-typ, om förutsättningarna i övrigt för sådant tillstånd är uppfyllda."

Mer finns att läsa här:
För att följa länken så måste du registera dig.



Att inte t.ex luftvapen på skyddsjakt berörs i detta stycket är för att de inte avses som lämpliga för detta ändamålet.
Så är lagen skriven... det som är tillåtet anges... allt annat är otillåtet.
Skulle allt som var otillåtet skrivas in i lagen... då blev den ruggigt lång... :lol:

Skulle någon fortfarande ha en annan åsikt eller ha en undran så kan man kontakta jägareförbundet, de svarar trevligt och sakligt på frågor kring avlivning/jakt.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav gubbe 14 maj 2015, 08:40

Frank69 skrev: - För jägare som bedriver fällfångst finns ett behov av att kunna avliva fångat vilt på ett etiskt acceptabelt sätt, utan att förstöra fällan som sådan. Om jägaren inte innehar ett lämpligt vapen i kaliber .22 LR (5,6x15R) bör tillstånd tillstyrkas till enhandsvapen av enkelskottstyp eller revolver av SA-typ, om förutsättningarna i övrigt för sådant tillstånd är uppfyllda."


Nu är det ju ganska länge sen jag tog jägarexamen men jag är säker på att även "kraftiga" luftgevär var godkända för avlivning (inte jakt).
Kanske har det ändrats sen dess?
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Hillman 14 maj 2015, 17:52

De har inte gjort nån skrivning om träpåkar heller och det beror på att när minken är fångad så är jakten avslutad och du har då bara kravet på dig att avliva på ett humant sätt.
Skyddsjägare
Jag jagar inte för att få skjuta utan skjuter för att kunna jaga!
FX Cyclone .22 Hogan ljuddämpare, Walther LG55
Hillman
 
Inlägg: 343
Blev medlem: 05 feb 2012, 13:50
Ort: Kusmark
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Cyclone .22

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Hedis62 14 maj 2015, 18:48

Enl mina erfarenheter är ju slagfällan överlägsen när det gäller Mink.

För att följa länken så måste du registera dig.

Weihrauch HW 95 cal 22 med Vortek Pg2
Hatsan 125 cal 22 med SAS och Quatro "Fullpower"
Hatsan 95 cal 22 med SAS Och Quatro "Fullpower".
Gamo Magnum cal 4,5
Diana 23 cal 4,5
Användarvisningsbild
Hedis62
 
Inlägg: 425
Blev medlem: 15 jan 2011, 17:41
Ort: Pauliström och Upplands-väsby.
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 16 gånger i 15 inlägg
Luftvapen favorit: HW 95

Re: Motivering för jaktlicens?

Inläggav Callmenobody 10 jun 2015, 06:37

Jag missade visst resultatet:
Grattis till licensen! :)
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Föregående

Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer