Ny bössa för luftjakt

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 26 apr 2015, 14:04

Men då borde jag skicka ner den till fx så de får kolla några olika batcher o sälja några askar av rätt då? Det blir så himla dyrt o bökigt att köpa en massa olika som bara blir liggande :-/
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Nitro 26 apr 2015, 14:26

FX säljer ingen ammo!
Att hitta rätt ammo och batch som pipan gillar är just det som skyttar runt om i världen söker.
Men kan sortera varje skott, väga och det finns till och med de som handsvarvar varje skott.

Så när man väl hittar en batch som går bra, då gäller det att köpa på sig.
Enligt många så var JSB ammo bättre 2009 och tidigare då det var en annan ägare. Vad jag hört så har de nya ägararna speedat upp produktionen med sämre resultat som följd.
Fast nu har de ju kommit med sina premium bulor som är handsorterade och vägda till ett högre pris.
Men pipan kanske trivs bättre med något annat, så det blir nog till att prova sig fram tror jag.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
gubbe (26 apr 2015, 14:28)

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 27 apr 2015, 12:01

Update: Har haft kontakt med Fredrik (bra service!) som har en ide om att det är hammarfjädern som är felinställd. Tryckkurvan är helt åt fanders. Vilken tur att jag inte skruvat nåt själv :)
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 24 jun 2015, 11:53

Nu har bössan kommit tillbaka o vi var i inomhushallen o sköt i måndags. Det gick inget vidare. Inte mindre spridning än innan bössan åkte på service. Hur det var med hastighet-tryck-kurvan vet jag inte. Av en slump skruvade vi bort shrouden och så ett rött kladd därinne o på airstrippern. Polerpasta? Verkligen amatörmässigt att inte rengöra bössan efter service. Den var flammig av fett på utsidan också.
Tar nu sats för att höra av mej till Fredrik igen men det tar emot av nån anledning. Konstigt. Det är kanske så självklart att bössan borde komma tillbaka i bra skick efter service så det känns rent av fånigt, nästan idiotförklarande, att skicka ner den igen. Jaha men skruva o rengör själv då!? kanske ni tänker. Jooo, men med min historia med min gamla fx2000 så är det inget jag är inne på. Den här gången förväntar jag mej en bössa som levererar från start. Inte efter två års meck. Och är det så att den levererar redan nu så borde det väl följa med ett protokoll som visar goda resultat av en seriös testskjutning?
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav losdrivare 24 jun 2015, 12:47

Har de betett sig som idioter så är man i sin fulla rätt att behandla dem därefter. Men att kräva att få det som man lovats från början = en bössa som är åtgärdad och skjuter bra, är det minsta man kan begära. Den här bössan är ju bevisligen inte seriöst testad innan de skickade iväg den, det är ett hafsjobb utan dokumenterad effekt.

Jag som sett både bössan och träffbilderna har min bestämda uppfattning att aldrig någonsin köpa en FX. Av det flertal jag pratat med och hört om genom forumet som har lite högre precicionskrav och köpt en ny FX så är det bara EN som blivit nöjd, och det är Dudda. Även i det fallet var det först efter att bössan åkt tillbaka till fabriken och fått handpåläggning av Fredrik Axelsson själv.

I det här fallet var det inte Fredrik som hade gått igenom bössan, men då det var en anställd på FX så det blir ju ändå representativt för fabriken. Enligt serviceprotokollet var pipan polerad och hammarjusteringen utbytt och inställd. Som jag minns det var det en träffbild som följde med, men den var inte särskilt bra och det följde inte med någon uppgift om vilken ammunition eller batch som använts. Bössan var full med fettfläckar när den kom tillbaka och det var så mycket polermedel kvar kring shroudfästet att det är stor risk att det tog i diabolerna. Helt sanslöst!

Det här är helt enkelt inte acceptabelt för en bössa i denna prisklass, tycker jag. Man ska inte behöva skjuta ~1000 skott, polera pipan själv eller justera tryckkurvan. Och om det nu behövs måste det ju för böveln följa med en instruktion om det! Men en bössa för 10.000 kr ska skjuta bra direkt ur kartong! Det ska följa med en dokumenterad träffbild, med anteckning om vilken ammunition och batch som använts när bössan är ny, och även (ännu viktigare) när en bössa kommer tillbaka från fabrik efter åtgärd. Dessutom bör det följa med en burk med de skott som använts så att ägaren kan reproducera resultatet och se att det faktiskt gjorts en åtgärd som fungerat.

Hade det varit jag hade jag hävt köpet på denna.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
stoorn (24 jun 2015, 14:08), Superbee (23 nov 2015, 07:41)

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 24 jun 2015, 14:10

Hittar inte tråden om Duddas bössa. Nån som kan posta en länk?
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav losdrivare 24 jun 2015, 15:00

stoorn skrev:Hittar inte tråden om Duddas bössa. Nån som kan posta en länk?


viewtopic.php?p=255233#p255233
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Följande användare vill tacka losdrivare för detta inlägg
stoorn (24 jun 2015, 15:22)

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 24 jun 2015, 15:23

3 mm! Det var inte dåligt. De träffbilder som kom med protokollet från min service var inte i närheten. Ska hem o mäta dem.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Dudda 24 jun 2015, 17:54

Här är en grupp på 50m skjutit med endast bipod. Just denna batch med ammo går makalöst bra.
För att följa länken så måste du registera dig.

Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 25 jun 2015, 09:40

Oj helt galet. Där har du 5-6 mm va? Jag fick två lappar med ca 15 mm c-c från FX (5 skott @ 37 m). Det växlar upp till ca 20 mm på 50 m -typ det jag har åstadkommit i skyttehallen med sandsäckar och kikarsikte. Nog borde jag kunna begära bättre än så? Annars är det ju knappt nån mening att byta från min gamla fx2000.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Dudda 25 jun 2015, 10:27

stoorn skrev:Oj helt galet. Där har du 5-6 mm va? Jag fick två lappar med ca 15 mm c-c från FX (5 skott @ 37 m). Det växlar upp till ca 20 mm på 50 m -typ det jag har åstadkommit i skyttehallen med sandsäckar och kikarsikte. Nog borde jag kunna begära bättre än så? Annars är det ju knappt nån mening att byta från min gamla fx2000.


Japp stämmer, om jag tar en annan batch med ammo så blir resultatet inte såhär bra. Testa att köpa några askar ammo av olika batch-nr och se om det hjälper. 10-12mm ska bössorna klara på 50m
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka Dudda för detta inlägg
atte69 (07 jun 2016, 15:36)

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav losdrivare 25 jun 2015, 11:13

Grundproblemet är ju fortfarande att den nya bössan kräver en massa handpåläggning av kunden och att FX själva inte kunnat visa upp träffbilder som visar att bössan klarar vad man borde kunna förvänta sig.

Hade bössan varit rentorkad och det medföljt träffbilder med max 12 mm CC på 50 meter och information om vilken batch som använts (eller ännu bättre om det medföljt en burk av den batchen) så hade det varit en annan sak.

Som det är nu så har bössan varit till FX för åtgärd, men problemet kvarstår. Den skjuter fortfarande inte särskilt bra.
Röhm Twinmaster Top
Användarvisningsbild
losdrivare
 
Inlägg: 2378
Blev medlem: 13 nov 2009, 14:09
Ort: Umeå
Tack utdelade: 337 gång
Tackad: 284 gånger i 179 inlägg
Skytteklubb: PLVK
Luftvapen favorit: Air Arms Pro Target

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 29 jun 2015, 15:54

Har skickat bössan till FX igen och beskrivit vad som har hänt och vad jag förväntar mej när bössan kommer tillbaka:
• En väl genomgången och rengjord bössa.
• Provskjuten där man kan konstatera god precision (10 mm c-c på 50 meter borde inte vara orimligt?) några serier i följd. Protokoll med träffbilder och förhållanden.
• Dokumentation av vad som gjorts med bössan av verkstaden.
• Några burkar av en batch JSB-kulor som går bra i bössan tar jag gärna med och kan betala för. Det minsta jag begär är ett batchnummer som går bra i bössan och var jag kan köpa burkar ur den batchen.

Så blev det. Hoppas det leder till att det blir ordning på bössan nu. Jag vill ju bara ha en som skjuter bra. Lite tråkigt det här: jag skulle ju jaga med bössan på semestern i sommar. Det lär inte hinnas med om inte FX är väldigt snabba på servicen.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 08 sep 2015, 18:51

Bössan kom tillbaka igår. FX har monterat i en regulator och bytt fartreglaget till ett reglage med två lägen istället för tre. Någon som vet vad det är för tanke med det? Jag hänger inte med riktigt.

Inget batchnummer kom det heller. "Det var inte den bästa batchen kulor så testa med lite olika sorter...". Och så får jag gärna komma ner med bössan till fabriken om jag vill. Men det vill jag ju inte. Det kostar ju fem tusen å flyga fram å tillbaka.

Precisionen då? Bättre än förra gången! Fyra femskottsserier @50 m på respektive 11 mm, 8 mm, 14 mm och 7 mm. Det är bättre än förut.

Ska jag behålla bössan eller skicka tillbaka den? Vet inte. Får sova på saken. Det är bara en alltför välbekant historia som uppspelar sig. Min gamla fx2000 som nu gått förtjänstfullt i ca 10 år tog det två år att få iordning. (Finns i en annan tråd.)
Senast redigerad av stoorn 08 sep 2015, 18:51, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Silwer 08 sep 2015, 19:24

Detta är en FX Bobcat .25 eller hur var det? För jakt med tror jag mig minnas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Sir Ville 08 sep 2015, 19:53

stoorn skrev:Bössan kom tillbaka igår. FX har monterat i en regulator och bytt fartreglaget till ett reglage med två lägen istället för tre. Någon som vet vad det är för tanke med det? Jag hänger inte med riktigt.

Inget batchnummer kom det heller. "Det var inte den bästa batchen kulor så testa med lite olika sorter...". Och så får jag gärna komma ner med bössan till fabriken om jag vill. Men det vill jag ju inte. Det kostar ju fem tusen å flyga fram å tillbaka.

Precisionen då? Bättre än förra gången! Fyra femskottsserier @50 m på respektive 11 mm, 8 mm, 14 mm och 7 mm. Det är bättre än förut.

Ska jag behålla bössan eller skicka tillbaka den? Vet inte. Får sova på saken. Det är bara en alltför välbekant historia som uppspelar sig. Min gamla fx2000 som nu gått förtjänstfullt i ca 10 år tog det två år att få iordning. (Finns i en annan tråd.)


Tråkigt. Men så är det. Dessutom så är väl de träffbilderna helt OK på 50m, speciellt de på 7 & 8 mm CC. De är ju kanon och även 11mm ligger ju sub-moa.
Varför är reglaget numera av tvåsteg fattar jag inte.
Är det som Silwerräven säger att bössan är till jakt så är precisionen ju över behovet. Eller ??
Senast redigerad av Sir Ville 08 sep 2015, 19:54, redigerad totalt 1 gång.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 08 sep 2015, 21:41

Så sant, för jakt, och då duger det ju. Men jag är väl lite besviken på att inte fått ett batchnummer, jamenar det kan väl max ta 15 minuter att testa några batcher kulor för FX men kostar typ 1000 pix å flera timmar innan jag har fått tag i olika batcher å varit iväg till hallen för å prova.
Åhej. Jag får köpa en bunt olika batcher å masa mej iväg till hallen å prova. Men motivationen ligger inte på topp när jaktsäsongen är över å jag varit utan bössa hela sommaren.
Hm mycket gnäll idag. Dags å sova o ta nya tag imorgon!
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Sir Ville 08 sep 2015, 22:25

Jag lider med dig. Man vill ha sina pengar värde.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav stoorn 22 nov 2015, 22:01

Nån som har en stock till bobcat mk1 liggande å som vill sälja? Ska ge bössan en chans till i hallen o om den går bra så behåller jag den. Sist vi var iväg gick det inte alls att skjuta. Efteråt visade det sig att det satt en skruv under magasinet. Ett slags säkerhetsåtgärd från FX. Men varför kan de inte tala om det då!? En vända till hallen i onödan. Tur att det är trevligt sällskap :)
Användarvisningsbild
stoorn
 
Inlägg: 250
Blev medlem: 21 jul 2012, 16:10
Ort: Umeå
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 7 inlägg

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Silwer 22 nov 2015, 22:33

Det här är ingen kul läsning.

Och otur då du ju hittade mycket barnsjukdommar på FX2000 mins jag.

Varför tar de dig inte på allvar?

Är du en oviktig kund på nåt sätt?
För om nu det är ytterst ovanligt med problem på modellen vore det väl av intresse att fixa den byta pipa osv eller?

Är svaret att en jävla massa bössor kommer in så är det ju avgjort och du som snäll svensk ligger långt ner i högen efter de mer högljudda.

Jag hade iaf tappat förtroende helt för den här bössan, återköp och testat nåt annat märke.

Det är inte Hatsan vi snackar om här, du har betalt för bra grejor och ska ha det och inga undanflykter.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Superbee 23 nov 2015, 07:47

Ett genomsnitt på 10 mm på 20 skott vid 50 meter är ju inte direkt dåligt, är man på den nivån spelar ju avtrycksteknik in även på ett pcp med fullt stöd.
Körde du med sorterade kulor avseende vikt och storlek?

Det verkar som du fått riktigt dålig service, men nu börjar jag undra vad du begär av bössan och FX egentligen???
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Silwer 23 nov 2015, 08:50

Iofs ja, det är kanske så att det här är vad man får och att det inte är fel på bössan.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Kapten Kamin 23 nov 2015, 09:04

Jo 10mm CC på 50 meter hade jag varit nöjd med vilken dag som helst i veckan...
Ska man under det konsekvent, så misstänker jag att det är en massa andra saker utöver bössan som måste stämma perfekt.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Skottiråttan 23 nov 2015, 09:06

Superbee skrev:..
Det verkar som du fått riktigt dålig service, men nu börjar jag undra vad du begär av bössan och FX egentligen???


Jag har plöjt genom denna tråd och håller med superbee, har det utlovats något bättre är det här av FX?
Tycker man ser det alltför ofta, bara för att bössan är dyr så kommer inte alla exemplar skjuta under 1/4-1/2 moa ur kartongen @50m.
När skall skyttar inse att vapen är individer som agerar som instrument? Saker och ting allt måste vara i samklang för att det skall bli det.
Titta på Leos kinapicka som han lekt fram till samklang och fint skytte. :Thumbupp:
Det tillkommer en ny dimension i luftgevärsskyttet när man faktiskt börjar träffa det man siktar på :)
Användarvisningsbild
Skottiråttan
 
Inlägg: 253
Blev medlem: 08 sep 2015, 18:01
Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 19 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: HJF
Luftvapen favorit: HW95, LGR, St110

Re: Ny bössa för luftjakt

Inläggav Silwer 23 nov 2015, 09:49

Fast där har det bygts om och ändrats mycket på vapnet så det är inte relevant, det var inte lek.

Men om detta är det utlovade över många skott så kan ju inte FX göra värst med den.

Nu har det iofs varit turer med problem, konstiga saker.
Senast redigerad av Silwer 23 nov 2015, 09:50, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

FöregåendeNästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer