Lingo? FB?

Förslag på hur vi kan förbättra luftvapen forumet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 14:27

Har nån tänkt på att det svävar många special luftvapenord här som folk som är nya inte begriper?

Säg bara nåt sånt som "hamster", eller "regulator" eller "pistong" till Troyervärden på en FT bana som jag fö inet begriper ett skit av :-)

Vissa ord är engelska som helt enkelt saknar et svenskt ord, jag efterlyser inte et svenskt ord men vad handlar det om?

Är det ingen klurig som kan sätta ihop nåt sånt o klista på forumet?

Forumet börjar blir rätt segt med några få "snackare", en del enbart klubb/tävling inriktade och så de nya som tittar in, om inte sån skit som Facebook ska ta över så måste man nog göra forumet lite mer familjärt och mer klubbinriktat så folk känner sig som en medlem i nåt.

Jag avskyr sånt, men jag förstår det, ok att man inte kan konkurrera bort FB, men det är nog dags att revidera forumidén, jag är medveten att det blir hårt för Admin och särskilt moderatorerna, så troligen går det inte idag då dessa är just från en falang inom detta.

Slå vakt om saken iaf, kanske inte idag men nån dag, ej klagomål bara tankar. :)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav Leopold 18 aug 2015, 15:25

När det gäller specialbegrepp så finns det redan en del som är inlagda i forumet, tex BC och barrel droop. Kanske kan man utöka den funktionen med en del begrepp som tillkommit?

Det där med att göra forumet mer familjärt och som att man blir medlem i en klubb tål att funderas på vad man kan göra. En hel del av det som diskuteras på forumet bygger på att man delar liknande fritidsintressen och aktiviteter, antingen enskilt eller tillsammans med andra likasinnade. Forumtävlingar och div utmaningar kan kanske funka och det var ett tag sedan. Men idéer är välkomna!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lingo? FB?

Inläggav mikaeln12 18 aug 2015, 15:27

Silwer skrev:Har nån tänkt på att det svävar många special luftvapenord här som folk som är nya inte begriper?

Säg bara nåt sånt som "hamster", eller "regulator" eller "pistong" till Troyervärden på en FT bana som jag fö inet begriper ett skit av :-)

Vissa ord är engelska som helt enkelt saknar et svenskt ord, jag efterlyser inte et svenskt ord men vad handlar det om?

Är det ingen klurig som kan sätta ihop nåt sånt o klista på forumet?

Forumet börjar blir rätt segt med några få "snackare", en del enbart klubb/tävling inriktade och så de nya som tittar in, om inte sån skit som Facebook ska ta över så måste man nog göra forumet lite mer familjärt och mer klubbinriktat så folk känner sig som en medlem i nåt.

Jag avskyr sånt, men jag förstår det, ok att man inte kan konkurrera bort FB, men det är nog dags att revidera forumidén, jag är medveten att det blir hårt för Admin och särskilt moderatorerna, så troligen går det inte idag då dessa är just från en falang inom detta.

Slå vakt om saken iaf, kanske inte idag men nån dag, ej klagomål bara tankar. :)

Mycket bra idé!
Du är ju själv en flitig och högt aktad skribent på forumet så varför inte ge oss en bra start med det du kan?
Sedan när det finns en volym på det hela kan säkert moderator göra en lämplig struktur att presentera på lämpligt vis.
mikaeln12
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:52
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp Dagstorp
Luftvapen favorit: FWB

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 15:31

jo vissa finns som pcp, jag vet.

Och jag är bättre på at mummla i skägget i källaren än vara öppen, men jag tror man kan göra nåt på sikt eftersom jag hör gnäll om alla norrlänningar och elitävlare här, jag vet att en del kan man aldrig få nöjda givetvis.

Jag har funderat på det hela iaf, jag är ju den som föredrar forum över selfies och saker som "nu har jag ätit" som input eller "ja vad fantastiskt va lika vi är jag äter också".

Jaja, det är ingen fara på taket men jag ser en risk att forumet binder in sig bara, det finns förvisso inget svenskt alternativt idag men det betyder inte att man ska helt vila på lagrarna :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 15:32

mikaeln12 skrev:Mycket bra idé!
Du är ju själv en flitig och högt aktad skribent på forumet så varför inte ge oss en bra start med det du kan?
Sedan när det finns en volym på det hela kan säkert moderator göra en lämplig struktur att presentera på lämpligt vis.


Jag kan läsa ironi :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav mikaeln12 18 aug 2015, 15:40

Silwer skrev:
mikaeln12 skrev:Mycket bra idé!
Du är ju själv en flitig och högt aktad skribent på forumet så varför inte ge oss en bra start med det du kan?
Sedan när det finns en volym på det hela kan säkert moderator göra en lämplig struktur att presentera på lämpligt vis.


Jag kan läsa ironi :-)

Visst är det så :)
Det finns massor av saker vi skulle önska att andra gjorde men i slutänden är själv bäste dräng.
Med det vill jag ändå säga att det är ett bra förslag att ha en egen Wikiluftvapen med all den kunskap som finns spridd i alla trådar.
mikaeln12
 
Inlägg: 62
Blev medlem: 22 apr 2013, 09:52
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp Dagstorp
Luftvapen favorit: FWB

Re: Lingo? FB?

Inläggav Daniel 18 aug 2015, 16:23

silwer

om du kan skriva en lista med olika ord samt förklaringar så kan jag lägga in dem såsom pcp så det kommer upp en förklaring
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Lingo? FB?

Inläggav Daniel 18 aug 2015, 16:25

här är det som är upplagt hittils. lexicon.php?letter=All&
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 16:26

Alltså det här ligger i förslag, och är bara det inte ett bestämande påstående.

Jag vet att jag är dålig på att styra upp sånt här i vilket fall, det var bar en tanke, take it or leave it ungefär.

Jag bidrar inte med nåt särskilt, men det är typ vad jag gör här och det vet ni med.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav Daniel 18 aug 2015, 16:28

Silwer skrev:Alltså det här ligger i förslag, och är bara det inte ett bestämande påstående.

Jag vet att jag är dålig på att styra upp sånt här i vilket fall, det var bar en tanke, take it or leave it ungefär.

Jag bidrar inte med nåt särskilt, men det är typ vad jag gör här och det vet ni med.


okey men känner du för att göra det så är det ju bara bra.
eller om nån annan känner sig manad.
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: Lingo? FB?

Inläggav Batistuta 18 aug 2015, 20:18

Tycker det var en bra ide Silwer.
Jag fyller på med lite ord som många nybörjare har svårt för, det finns garanterat 100 tals ord man svänger sig med som en vanlig man inte har en susning om :mrgreen:

SvSF och alla andra förbund
FWB
shroud
stock
Korn
korntunnel
Sleev
bakkappa
Hamster
Pistong
kronograf
parallax
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 20:35

jo men det ska finas en kort beskrivning med, inte nåt långrandigt såklart, bara en förklaring.

Det är det svåra att skriva en förklaring som är kort och konsis.

Ok, jag begriper att det inte är möjligt med en del saker, men nog borde man kunna förklara en hel del lätt?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav börne 18 aug 2015, 21:14

Gjorde ett försök, är ingen mästare på att skriva men går ju att fixa till om det är nåt som låter helt galet.

SvSF... Svenska Skyttesportförbundet

AA... Air Arms. En Engelsk vapentillverkare.

FWB... Feinwerkbau. En tysk vapentillverkare.

Shroud... Ett rör som sitter utanpå pipan som är längre än själva pipan, fungerar lite som en ljuddämpare.

Stock... Gevärskolv.

Korn... Sitter längst fram på pipan, används tillsammans med ett bakre sikte om man skjuter utan kikarsikte.

Korntunnel... Sitter längst fram på pipan, används tillsammans med ett bakre sikte (Diopter) vid korthållsskytte typ 10 meters luftgevär.

Sleeve... En tunn hylsa som gör att fjädern tightas till inne i pistongen.

Bakkappa... Det du har mot axeln längst bak på gevärsstocken, kan vara fast, justerbar i höjdled eller helt justerbar för att passa mot kroppen.

Hamster... Ett fast eller justerbart stöd vilket är fäst på gevärsstockens undersida och vilar på skyttens hand eller knä beroende av skjutställning.

Pistong... En kolv med en packning (pistongpackning) längst fram som tätar mot kompressisionstuben.

Kronograf... Utrustning för att mäta farten på diabolen.

Parallax... Med parallax menas det riktningsfel som uppstår då ögat inte befinner sig rakt bakom siktet. Används även för att avståndsbedöma målet i tex field target.

FT... Field Target. En skytteform som skjuts utomhus mot fallmål på varierande avstånd från 10 - 50 meter med luftgevär.
Senast redigerad av börne 19 aug 2015, 14:38, redigerad totalt 6 gånger.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Lingo? FB?

Inläggav Batistuta 18 aug 2015, 21:17

Mycket bra börne :cheeRs:
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Lingo? FB?

Inläggav jtq 18 aug 2015, 21:25

Leopold skrev:Det där med att göra forumet mer familjärt och som att man blir medlem i en klubb tål att funderas på vad man kan göra. En hel del av det som diskuteras på forumet bygger på att man delar liknande fritidsintressen och aktiviteter, antingen enskilt eller tillsammans med andra likasinnade. Forumtävlingar och div utmaningar kan kanske funka och det var ett tag sedan. Men idéer är välkomna!


Ett sätt att göra forumet mer trevligt och familjärt och få nya medlemmar att stanna kan vara att man funderar över hur forumet modereras, ofta tramsas nybörjares trådar sönder om det inte handlar om forumelitens favoritmärken.
jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Re: Lingo? FB?

Inläggav Sir Ville 18 aug 2015, 21:32

Silwer skrev:jo vissa finns som pcp, jag vet.

Och jag är bättre på at mummla i skägget i källaren än vara öppen, men jag tror man kan göra nåt på sikt eftersom jag hör gnäll om alla norrlänningar och elitävlare här, jag vet att en del kan man aldrig få nöjda givetvis.

Jag har funderat på det hela iaf, jag är ju den som föredrar forum över selfies och saker som "nu har jag ätit" som input eller "ja vad fantastiskt va lika vi är jag äter också".

Jaja, det är ingen fara på taket men jag ser en risk att forumet binder in sig bara, det finns förvisso inget svenskt alternativt idag men det betyder inte att man ska helt vila på lagrarna :-)


Du mumlar minsann inte i skägget utan talar din mening. Därför är du uppskattad av bl. a av mig.
Sir Ville
 
Inlägg: 974
Blev medlem: 24 jun 2015, 20:28
Ort: Genarp, Södra Skåne
Tack utdelade: 54 gång
Tackad: 61 gånger i 47 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp , Vittsjö, Tåstarp
Luftvapen favorit: AGN Vulcan .22, HW 97

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 21:38

sleeve kan ju menas shroud med, vissa vapen har ju et yterrör som inte sträcker sig över mynningen tex fwb300s.
Det brukar diskuteras som en sleevad pipa,

Hammare?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav dano_swe 18 aug 2015, 21:45

Trycke - Slang för avtryckare, den del på ett eldvapen som skytten trycker in för att avfyra vapnet.
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Lingo? FB?

Inläggav Leopold 18 aug 2015, 21:49

Plockade bort några inlägg som handlar om personer.

jtq skrev:Ett sätt att göra forumet mer trevligt och familjärt och få nya medlemmar att stanna kan vara att man funderar över hur forumet modereras, ofta tramsas nybörjares trådar sönder om det inte handlar om forumelitens favoritmärken.


Visst, det är mycket snack som drabbar särskilt en viss turkisk tillverkare och deras produkter. Även om jag kan tycka det är tröttsamt i längden så tycker jag folk får säga vad de vill om diverse bössor och annan hårdvara. Skulle se märkligt ut om vi gick in och censurerade dylikt. Själv bekommer det mig inte det minsta om folk snackar skit om mina små favoriter i luftvapenvärlden, tex den snorbilliga SAG AR1000. Jag vet vad man kan åstadkomma med dylika vapen och skiter i vad folk kan tycka.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 21:50

dano_swe skrev:Trycke - Slang för avtryckare, den del på ett eldvapen som skytten trycker in för att avfyra vapnet.

sant, det misstas ofta för kraften i vapnet har jag märkt fast avtrycket menas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 22:05

ev hylsa eller vad man har i fjädern på ett fjädergevär är för mig en Guide.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav börne 18 aug 2015, 22:19

Silwer skrev:ev hylsa eller vad man har i fjädern på ett fjädergevär är för mig en Guide.

Vad jag tror att Batistuta menade var en Piston sleeve, som är en tunn hylsa utanpå fjädern. Går att göra i lite olika material, jag själv har en av PET plast i min TX200.

Här en från ett V-Mach kit.
För att följa länken så måste du registera dig.



En fjäderguide är oftast inuti fjädern, även om det finns både inre & yttre fjäderguider som i tex Vortek PG2 kiten.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 22:28

ok sant, jag tänkte på en inre styrning typ Guide=inre fjäderstyrning isf.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Lingo? FB?

Inläggav Leopold 18 aug 2015, 22:32

Några fler begrepp som är bra att veta:
"Moly" = Molybdendisulfid (MoS2), kan förekomma i fett eller som ett fint pulver och används för att smörja hårdbelastade kontaktytor metall mot metall.

Tophat = främre fjäderstyrning av plast eller metall, kan ha litet ytterligare funktioner som att ge extra vikt i pistongen och/eller ge extra förspänning av fjädern.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lingo? FB?

Inläggav Silwer 18 aug 2015, 23:17

Forumeliten? Är det moderatorerna eller medlemmar?
Jag kan medela att jo jag kan bli spydig över vissa märken, men bara för att det alltid snart ska visas jävlarinamma, och åren går.
Jag är vanlig medlem och inte modererande här.

Sluta vara så snarstuckna, de flesta vill ha nån form av uppbackning när det låter stort.

Se och prova och bestäm själva och sluta leka kurragömma med allt så fpr man den acceptans man tänkt sig.

Hatsan må jag tycka saker om, men jag tvingar inte bort nån från andra tankar.
Ni står i försvarställning ständigt, varför?

Sorry, fel tråd för det, men en tanke bara då tydligen många menar sig kränkta.
Senast redigerad av Silwer 18 aug 2015, 23:24, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Nästa

Återgå till Förslagslåda

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer