Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Jazz skrev:Sakos lr drogs tillbaks först med precisions problem. Nu ska den komma igen. Angående 6,5x55 så anser ju jag att 25-250 är ett bättre allternativ. Varför begränsa sig med en liten patron. Samma med 308 varför? 30-06 är bättre eller som jag med 300wm. Sedan anser ju jag att 338 är ännu bättre men tyvärr har jag inte råd med ett så dyrt vapen just nu.
Jazz skrev:Sakos lr drogs tillbaks först med precisions problem. Nu ska den komma igen. Angående 6,5x55 så anser ju jag att 25-250 är ett bättre allternativ. Varför begränsa sig med en liten patron. Samma med 308 varför? 30-06 är bättre eller som jag med 300wm. Sedan anser ju jag att 338 är ännu bättre men tyvärr har jag inte råd med ett så dyrt vapen just nu.
ogster skrev:Jazz skrev:Sakos lr drogs tillbaks först med precisions problem. Nu ska den komma igen. Angående 6,5x55 så anser ju jag att 25-250 är ett bättre allternativ. Varför begränsa sig med en liten patron. Samma med 308 varför? 30-06 är bättre eller som jag med 300wm. Sedan anser ju jag att 338 är ännu bättre men tyvärr har jag inte råd med ett så dyrt vapen just nu.
Intressant.
Utveckla gärna varför du tycker 25-250 är bättre än 6,5x55 till långhålls skytte.
Men om din nya 300wm får sämre kulbana än en 6,5x55 och kostar mer att använda har du då inte begränsat dig i ditt val då?
(Med tanke på den korta pipan)
338 är självklart ett ännu bättre val men den är nästan identisk med 6,5x55 upp till 1100m sen börjar den dra ifrån rejält.
Inte så ofta man har användning av en sån kaliber med andra ord, nått man även bör tänka på när man väljer kaliber är att dom flesta tävlingar kör med D-max på 5400meter och då får inte alla va med (tex 300wm/7mm RM/ 338 osv)
Jazz skrev:Samma sabot men 300wm laddad fullt med N110. Ffffast får kanske räkna på det först. Borde bli nästan helt rak kulbana ut till 7400m. Nä allvarligt, har aldrig hört något positivt om de sabboterna. Tydligen dålig precision.
Jazz skrev:Jo 300m så funkar allt över 22 magnum. I varjefall om vädret är bra. 65,5x55 är bra men förtjänar inte sin kult status. Tycker den är ganska omodärn i likhet med 308 och 30-30.
Jazz skrev:Nä en 6,5 x55 kan aldrig komma upp i hastighet där den stabiliseras på över tusen meter. 6,5x55 är och förblir en patron för etusiaster som inte kan räkna och inget vet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster