Evelox Cp1 .22

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Evelox Cp1 .22

Inläggav karlssson 06 sep 2015, 11:33

Jag vet inte vad jag hade för förväntningar när jag packade upp denna Diabolleverantör. Jag hade ju en gång i tiden köpt en en amerikansk pjäs i samma pris klass. Niohundra nittionio svenska pengar. Den förra gången blev jag tvungen att kosta på den pjäsen tusentals kronor för att kunna träffa den välkända ladugårdsväggen. Denna Cp 1 meddelade direkt vid första okulärbesiktningen att detta var högsta cnckvalitet.

För att följa länken så måste du registera dig.



Så i helgen tog jag min dotter och crony samt Cp 1 till skogen för lite kvalitetstid. Solen sken.Dock lite kyligt i vinden. Efter nästan en burk bly
så har jag bestämt mig. Detta blir en "orörd keeper".Till en början tyckte jag trycket var för långt och lite raspigt. Efter ett par hundra skott så
är det bara långt.Och det kan jag leva med. Det är första gången jag tar i en pistol som påminner om ett C-vapen och som passar min han direkt. Jag har medelstora händer . Jag kan inte fatta hur denna pjäs kan kosta 999:-. Det enda jag har att klaga på är det långa trycket och att om jag inte lutar pistolen framåt då jag laddar så faller diabolen ner i ett litet urtag under matarpinnen.


För att följa länken så måste du registera dig.



Det var 13 grader när jag sköt. Co2 tuben räckte till ca 40 jämna skott. På bilden under ser man hastigheten V4. De ska läsas från vänster till höger. Vid första snedstrecket fick den vila lite , den blev för kall. Vid andra snedstrecket sitter en ny tub i. Dock blev det ett väldigt litet hål i den första tuben. Tavlan är skjuten på 8 m med kudden som stöd.
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Det övre hålet på tavlan är spikhålet. Min dotter som delar mitt intresse blev helförtjust,så vi får väl se hur mycket jag får använda den.
För att följa länken så måste du registera dig.


Så denna gång fick jag verkligen vad jag betalade för, och det med råge.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Följande användare vill tacka karlssson för detta inlägg
gubbe (06 sep 2015, 12:12), dano_swe (06 sep 2015, 21:13)

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav gubbe 06 sep 2015, 12:13

Det är inte utan att man blir sugen på att prova. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav Air 06 sep 2015, 12:15

Tack för visningen ser fin ut har sneglat lite på den.
Hur är ljudnivån skulle man kunna skjuta inomhus
i vinter kanske. :)
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav karlssson 06 sep 2015, 12:21

Air skrev:Tack för visningen ser fin ut har sneglat lite på den.
Hur är ljudnivån skulle man kunna skjuta inomhus
i vinter kanske. :)

Den snärtar till som en Co2 picka i allmänhet.jag skulle nog inte skjuta i en lägenhet. I en villa är det väl ok.man behöver ju inte hörselskydd.
Jag har stugan högt uppe på ett berg i väglöst land med milsvida sikt. Och jag fick till ekoefeckt som rullade över sjön nedanför.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav Air 06 sep 2015, 12:26

Tack blir lite högljudd det var synd men kände det på mig.
Har en Crosman 2240 den smäller ganska bra den med.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav Archon 06 sep 2015, 14:00

Jag äger själv en CP-1:a (av märket Kandar), och kan bara hålla med. Det ÄR verkligen prisvärda vapen, absolut. Jag är jättenöjd med mitt exemplar. Den träffar där man siktar och är precis lagom kraftfull. Dessutom är den lagom tung, välbalanserad och ligger skönt i handen. Enda kruxet är väl att man inte kan justera avtrycket på ett enkelt och åtkomligt sätt. Skjuter ofta med den inne i lägenheten och visst är ljudnivån relativt hög med luftvapenmått mätt men det är inte så att man behöver hörselskydd. Man vänjer sig fort. Grannarna tror jag inte hör ett skit. Det är bara jag som uppfattar ljudet eftersom jag är närmast vapnet. Utomhus är ljudet ännu lägre eftersom det inte blir något eko från väggarna.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav Hawkeye 06 sep 2015, 14:09

Finns lite mekartips på denna sida. För att följa länken så måste du registera dig.

Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav GRiDLoK 06 sep 2015, 14:23

Definitivt en trevlig picka för de pengarna. Riktigt nöjd med min.

Annars är det bara att tillverka en shroud till den, om man tycker den är högljudd. Det tänker jag göra! Lånat idén från TinBum...

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av GRiDLoK 06 sep 2015, 14:27, redigerad totalt 1 gång.
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK
 
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 jul 2010, 22:44
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav karlssson 06 sep 2015, 14:47

Hawkeye skrev:Finns lite mekartips på denna sida. För att följa länken så måste du registera dig.



Hmmm.. Jag som hade tänkt låta den vara orörd. Så gick det med det. Få se nu, hur var det man gjorde :?
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav Hawkeye 06 sep 2015, 15:18

Pistolen finns även med magasin. Då kostar den 1 399 kr. Det står inte hur många kulor magasinet rymmer.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav karlssson 06 sep 2015, 15:36

Den kan nog behöva den tid det tar att ladda om .Med mag blir den nog kall och ojämn.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav sfe 06 sep 2015, 17:29

Jag köpte min förra fredagen och är jättenöjd! Efter att ha skjutit några patroner blev det dock isärplockning och utöver att slipa och polera hammarens glidytor, liksom avtrycksmekanismens, så satte jag i 2 skruvar i avtryckaren (ett hål av dessa två var redan borrat), bytte stoppstiftet mot två skruvar så att man kommer åt de första två skruvarna och satte i en skruv i varbygeln som stopp för avtryckarens rörelse (så att avtryckaren inte kan röras ytterligare längre bak efter att skottet gått). Med de här modifieringarna blev den ännu bättre. Pistolen är för 999 SEK klart godtagbar direkt ur kartong men modifieringarna gör den bättre och är inte speciellt svåra att utföra. Det som återstår är greppet som inte passar mig speciellt bra. När jag köpte min första pistol förra sommaren insåg jag att jag har ganska stora händer och det känner jag av på CP-1. Får se vad jag hittar på. Att göra ett helt nytt grepp från scratch blir lite småkrångligt eftersom det är en och samma träbit som har ganska krångliga urfräsningar för låda och avtryckare. Jag vill inte heller förstöra utseendet på greppet genom att karva bort resp lägga till med smältlim och sånt som pistolskyttar tydligen brukar använda för att anpassa greppen på sina tävlingsvapen. Handkantshyllan på greppet skulle sitta runt 1/2 cm längre ner för att passa mig.

Jag har aldrig lyckats få ner en diabol i "gropen" men jag har lagt märke till att diabolen glider betydligt lättare på plats om man lutar pistolen lite framåt och skakar lite på den så diabolen glider in i "patronläget" innan man trycker laddpinnen på plats.

Så, vem blir först med en karbinvariant av CP-1? 8)
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Sv: Evelox Cp1 .22

Inläggav Puttemjuk 06 sep 2015, 18:01

Hawkeye skrev:Pistolen finns även med magasin. Då kostar den 1 399 kr. Det står inte hur många kulor magasinet rymmer.


Min 5.5mm rymmer 7 skott. Har för mig att 4.5mm har 9 skott.

Jag har en 4.5mm utan magasin och en 5.5mm med magasin. På 5.5mm så är kornet för lågt, med siktet nedskruvat fullt träffar dem 5 cm för högt. Prövat distanser under kornet men det räcker inte så jag ska försöka mig på att fräsa ner siktet lite.

Jag är otroligt nöjd med mina, de skjuter mycket tätt och trycket är bra.

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav sfe 06 sep 2015, 20:55

Är det egentligen någon fördel med magasin? Jag har inte testat, bör påpekas, men jag förväntar mig att den totala tiden för att skjuta blir ungefär densamma som utan magasin, om man räknar in att ladda magasinet. Till Walther-vapnen finns ju lösa magasin att köpa (och snabbladdare att köpa eller göra) och visst är det roligt att bränna av 40 skott med 5 omladdningar på bara några minuter men finns det lösa mag att köpa till CP-1? På CP-1 måste man använda bägge händerna för att mata fram en ny kula, och därigenom ändra sin kroppsställning ganska mycket, till skillnad från Walther Lever och Umarex Colt SAA där man kan mata fram en ny kula med vapnet i stort sett i skjutställning.
Det är bara så jag tänker. Det är ingen argumentation. Förklara för mig vad fördelen är med magasin på den här pistolen? Jag har inte fattat det ännu.
(Bör man dessutom har laddbygeln på vänster sida om man är högerhänt för att få full fördel av magasinet? Pistoler med bygeln på vänster sida finns visst att köpa nu.)
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav karlssson 07 sep 2015, 07:29

Nu har jag satt i innerfjäder och ställskruv till trycket. Trycket blev helt rent men hårt. Innerfjädern åker ur igen. 135 m/s-14,6 gr kula i varmt väder räcker gott. Dessutom ekonomiskt.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav Hawkeye 07 sep 2015, 09:33

Jag har en 4.5mm utan magasin och en 5.5mm med magasin. På 5.5mm så är kornet för lågt, med siktet nedskruvat fullt träffar dem 5 cm för högt. Prövat distanser under kornet men det räcker inte så jag ska försöka mig på att fräsa ner siktet lite.


Norrmannen Rune säger samma sak i sin långa och utdragna recension på Youtube. Är det ett standardfel eller är det ojämn kvalitet på pistolerna? Enligt honom så går det inte att justera. För att följa länken så måste du registera dig.

Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Evelox Cp1 .22

Inläggav karlssson 07 sep 2015, 10:01

Det är nog ett standardfel. Min gör lika. Mig gör det dock inget, då jag låter det svarta vila på kornet. Så som jag gör med C-vapen och precisionstavla. Då går den mitt i på tio meter. jag kan tänka mig att den centrerar på 20m eller nåt.
Användarvisningsbild
karlssson
 
Inlägg: 785
Blev medlem: 13 jul 2011, 11:52
Ort: Falun
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Re: Sv: Evelox Cp1 .22

Inläggav Puttemjuk 07 sep 2015, 17:17

Hawkeye skrev:
Jag har en 4.5mm utan magasin och en 5.5mm med magasin. På 5.5mm så är kornet för lågt, med siktet nedskruvat fullt träffar dem 5 cm för högt. Prövat distanser under kornet men det räcker inte så jag ska försöka mig på att fräsa ner siktet lite.


Norrmannen Rune säger samma sak i sin långa och utdragna recension på Youtube. Är det ett standardfel eller är det ojämn kvalitet på pistolerna? Enligt honom så går det inte att justera. För att följa länken så måste du registera dig.



Jag samma problem med krutpistoler.

Inga problem att justera, lättast är ett högre korn men det går ju att fräsa ur siktet lite så bladet går längre ner. Har inte samma problem med den utan magasin.

Den har fått en rödpunkt nu så problemet är på ett sätt löst :-P

Anledningen till magasin på ena är mest att jag ville prova. 4.5mm har jag för att träna och 5.5mm med magasin för att ha lite skoj!

Skickat från min LG-H815 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer