Ranking lista

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ranking lista

Inläggav börne 14 sep 2015, 19:08

thorgus skrev:Om man skall vara lite petig så vill jag gärna tillgodoräkna mig poängen från tävlingen i Vittsjö hellre än Onsalas vårtävling, vilket skulle ge mig ungefär 1,73 poäng till. Nu ändrar ju detta inget placeringsmässigt, men ändå :mrgreen:

Hade gärna bytt ut sista Onsala mot Vittsjö :wink:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ranking lista

Inläggav Leopold 14 sep 2015, 19:16

Säga vad man vill om rankinglistan men den är i alla fall dynamisk... typ hela havet stormar efter varje ny rankingtävling :-)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ranking lista

Inläggav Kapten Kamin 14 sep 2015, 19:32

Kul att det är jämt. .. :thumbupp:
Det är några stycken nu som har potential att vinna i 16J.
Det sporrar i alla fall mig till fortsatt träning! :smt037
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ranking lista

Inläggav Leopold 14 sep 2015, 19:45

Jodå jag tycker rankinglistan är bra som sporre. Både för att försöka förbättra sig en smula hela tiden, träna och ligga i och att inte banga ur för tävlingar om man inte är tvungen av en eller annan orsak.

Förstår helt och hållet alla som vill ha den kvar även för "icke 16J-klasserna", funkar ju likadant i dessa.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ranking lista

Inläggav dano_swe 14 sep 2015, 19:46

Leopold skrev:Jodå jag tycker rankinglistan är bra som sporre. Både för att försöka förbättra sig en smula hela tiden, träna och ligga i och att inte banga ur för tävlingar om man inte är tvungen av en eller annan orsak.

Förstår helt och hållet alla som vill ha den kvar även för "icke 16J-klasserna", funkar ju likadant i dessa.


:thumbupp:
Användarvisningsbild
dano_swe
 
Inlägg: 3297
Blev medlem: 31 okt 2009, 09:36
Ort: Gbg
Tack utdelade: 347 gång
Tackad: 719 gånger i 337 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LG 110 HP Hunting

Re: Ranking lista

Inläggav martinw 14 sep 2015, 19:46

Det är ju inget enkelt jobb att vara grenledare, men jag tror Lasse har hygglig koll efter säsongen.
Sen att det är marginaler som räknas syns ju, med någon träff mer eller mindre kan man hamna på plats två eller sju.
Även min husgud tomaz har ju visat sig mänsklig, lär väl snart få påhälsning där uppe i toppen.
Vi får fundera på hur vi undviker en helt röd kolumn och en helt svart...
Sälj dina luftbössor och skjut med dina krutvapen, det här är inget för dig.
martinw
 
Inlägg: 1111
Blev medlem: 11 jun 2008, 19:32
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 196 gånger i 121 inlägg
Skytteklubb: Örgryte Skytteklubb

Re: Ranking lista

Inläggav gubbe 14 sep 2015, 19:59

börne skrev:Nu när listan är klar för i år så ser man hur skumt det ser ut att en tävling inte ens räknas


Synd kan jag tycka. :roll:
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Ranking lista

Inläggav Leopold 14 sep 2015, 20:06

martinw skrev:Vi får fundera på hur vi undviker en helt röd kolumn och en helt svart...


Det där är en intressant tumregel tycker jag. Optimalt så borde en tävling ha ungefär 50/50 svarta/röda när den mognat till och är på väg ut ur de fem senaste tävlingarna. Jag tror att vi lär oss hela tiden och blir bättre och bättre på att pricka in både rätt faktisk svårighetsgrad på tävlingarna och att sätta ett någorlunda rätt Troyervärde som gör att deltagarna får "betalt" vad de ska ha i rankingen, varken mer eller mindre.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ranking lista

Inläggav Tomaz 14 sep 2015, 20:06

martinw skrev:Även min husgud tomaz har ju visat sig mänsklig, lär väl snart få påhälsning där uppe i toppen.


Bring it on...
Men just nu är det jag som är king i ranKING...För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Ranking lista

Inläggav poho 14 sep 2015, 20:21

Leopold skrev:Jodå jag tycker rankinglistan är bra som sporre. Både för att försöka förbättra sig en smula hela tiden, träna och ligga i och att inte banga ur för tävlingar om man inte är tvungen av en eller annan orsak.

Förstår helt och hållet alla som vill ha den kvar även för "icke 16J-klasserna", funkar ju likadant i dessa.


Jag tycker också det är roligt att kunna jämföra skillnaden mellan de olika klasserna.
Undantaget debutant och junior klasserna som bör ha poäng för plåtträff också.
poho
 
Inlägg: 333
Blev medlem: 28 apr 2012, 11:28
Ort: Sölvesborg
Tack utdelade: 178 gång
Tackad: 236 gånger i 100 inlägg
Skytteklubb: Msg

Re: Ranking lista

Inläggav Kapten Kamin 14 sep 2015, 21:02

martinw skrev:Vi får fundera på hur vi undviker en helt röd kolumn och en helt svart...

Jo, att min vinst i Onsala (Edit: i våras) ger drygt 2 poäng mindre än min 5:e -plats senast, kan verka lite mysko, men skit samma. Är nöjd att ligga 3a bland så kompetenta skyttar. :smt037
Senast redigerad av Kapten Kamin 14 sep 2015, 21:14, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ranking lista

Inläggav Leopold 14 sep 2015, 21:49

Jo så länge vi har detta rankingsystem så kommer vi att få stå ut med att vissa tävlingar ger dåligt "betalt" i rankingen, andra ger bättre. Det man vill uppnå är att banans Troyervärde ska avspegla banans faktiska svårighetsgrad som den upplevs av skyttarna, en svår bana bör givetvis ge en potential att få höga rankingpoäng om man presterar bra givet tävlingsförutsättningarna.

Detta lyckas inte alltid och det största bekymret är hur man bedömer inverkan av vind på varje individuellt mål efter min erfarenhet. Ljus, vinkel är betydligt mer kontrollerbara faktorer och borde inte vara något problem för skyttar på VM-nivå, ser egentligen ingen anledning att ha med de faktorerna alls i Troyerkalkylen.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ranking lista

Inläggav Tomaz 14 sep 2015, 22:45

En seger ska alltid vara en seger.... och alla segrar i rankingtävlingar bör ju värderas lika oavsett troyer.
Skjuter man bättre än alla andra på en rankingtävling, så är ju det en prestation oavsett vad man (mer eller mindre godtyckligt) bedömer troyervärdet till..

Räkna procent av vinnarresultatet i ranking i stället och bort med troyervärde som bas, tycker jag...
tex vinnaren på 41 poäng har 100,0 %, tvåan på 38 poäng får 92,7 %, trean på 37 poäng får 90,2 % och så vidare...
Bäst snittvärde på alla tävlingar som räknas, är bäst helt enkelt..
Alla rankingtävlingar värderas då således lika, utan att blanda in ett godtyckligt troyervärde som ett lotteri i efterhand...


I Onsalas blåsiga vårtävling så vann tex Fredrik 16J klassen med två poängs marginal, men på grund av låga resultat i förhållande till beräknat troyervärde, så betydde inte segern någonting i rankinglistan...trots att han spöade 13 deltagare i sin klass.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Följande användare vill tacka Tomaz för detta inlägg
hansmn (15 sep 2015, 01:44)

Re: Ranking lista

Inläggav skjutglad 15 sep 2015, 07:05

Håller med Tomaz att vinner du så skall den segern alltid
värderas lika mot alla andra segrar oavsett Troyer värde.
Det engelska systemet med %av segraren som får 100%
tycker jag är mer rättvist.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Re: Ranking lista

Inläggav Batistuta 15 sep 2015, 08:10

Om man nu ponerar att alla tävlingar är rankinggrundande och de bästa inte orkar skjuta alla tävlingar så finns det ju en chans för de som ligger under toppen att få några 100 % vinster. Anses då tävlingen som "lätt" blir det förmodligen diskussion om värdet av 100 %:aren på de tävlingarna.

Jag tycker troyersystemet är ett relativt rättvisande system som också visar skjutskickligheten och därmed borde det vara lättare för grenledaren att ta ut landslag mm.

Det här ämnet borde brytas ut till en egen tråd för diskussion.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Ranking lista

Inläggav börne 15 sep 2015, 08:23

Samt om det blir säg bara tre rankingtävlingar för att ta ut ett landslag, kommer det att komma deltagare till dom "mindre" betydelsefulla tävlingarna då? Eller kommer dom som satsar på VM att stanna hemma då tävlingen är mer eller mindre oviktig, visst... det ger såklart träning osv. Bara en tanke.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ranking lista

Inläggav Tomaz 15 sep 2015, 08:40

Det bli förmodligen färre rankingtävlingar för att ge plats åt "vanliga" tävlingar gissar jag och då lär ju de rankinktävlingarna bli välbesökta av de som satsar på landslaget...dvs de bästa tävlar mot varandra under de förutsättningar som finns den dagen, utan troyerlotteri...

Troyervärdet är missvisande och speglar inte skjutskickligheten eller banans faktiska svårigheter, beroende på att det är ett väldigt godtyckligt beräkningssystem..det är ju liksom bara att kolla hur ojämnt man bedömt banors svårighetsgrad i år..

Troyer tillför ingenting, bättre att skyttarna får göra upp om ranking över sitt faktiska resultat jämfört med sina medtävlare...

Banans troyervärde kan man ha med som en kuriosa när man lägger banan för att uppskatta en ungefärlig svårighetsnivå, men att blanda in troyervärdet i rankig blir ett lotteri, det har vi ju sett i år...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Ranking lista

Inläggav thorgus 15 sep 2015, 08:55

Har sagt det förut och säger det igen, ansvaret för att basen för utdelning av rankingpoäng ser ut som den gör vilar på mina axlar.

Dock var mitt ursprungliga förslag att samtliga intjänade rankingpoäng under löpande kalenderår skulle divideras med antalet tävlingar, dvs man skulle inte kunna "bli av" med ett mindre bra resultat förrän motsvarande datum året därpå, och för den delen inte förlora ett bra resultat heller - detta vann inget gehör i utvecklingsgruppen, utan istället blev det den varianten vi ser idag där dom 3 bästa av de 5 senast genomförda tävlingarna räknas.

Med facit i hand inser jag hur "trubbigt" instrumentet T-värde är pga att delar i systemet är bedömningsbaserade.

Vad gäller den senast genomförda tävlingen i Onsala så kan jag säga att denna blev svårare än vårens pga att vinden hade en annan riktning än i våras och därmed utsatte alla stationer för vindpåverkan vilket inte var fallet i våras då några stationer pga vindriktningen förblev opåverkade av vind, därav ett högre T-värde på hösttävlingen än på vårtävlingen trots en väldigt likartad bana.

Vill också säga att om man vill skrota dagens system så tror jag inte att det skulle medföra så stora problem då dagens banor håller överlag rätt hög och jämn nivå, detta var en osäkerhetsfaktor när jag föreslog nuvarande system.
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: Ranking lista

Inläggav Batistuta 15 sep 2015, 09:45

thorgus skrev:Dock var mitt ursprungliga förslag att samtliga intjänade rankingpoäng under löpande kalenderår skulle divideras med antalet tävlingar, dvs man skulle inte kunna "bli av" med ett mindre bra resultat förrän motsvarande datum året därpå, och för den delen inte förlora ett bra resultat heller - detta vann inget gehör i utvecklingsgruppen, utan istället blev det den varianten vi ser idag där dom 3 bästa av de 5 senast genomförda tävlingarna räknas.

Det förslaget hade jag röstat för :thumbupp:

Jag anser att alla tävlingar ska vara rankinggrundande sedan görs avgörandet på de två eller tre bästa resultaten (rankingresultatet) då har en som misslyckas på en tävling en eller två chanser att ta igen en dålig dag, mer rättvist.

Sedan tycker jag visst att troyersystemet tillför mycket och årets bedömning av banor anser jag vara excellent. Alla banor har enligt mig varit helt korrekt bedömda.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Ranking lista

Inläggav thorgus 15 sep 2015, 10:04

Ser man till hur bred toppen har blivit i 16j-pcp så tror jag att modellen med % skulle kunna fungera idag, klassen har under året kommit att ha ett flertal olika segrare, vilket indikerar en jämn hög nivå hos många av det skyttar som deltar.

Att medelscore blev högre under Onsalas hösttävling än under vårtävlingen trots högre T-värde indikerar också att många skyttar är under utveckling, vilket är mycket glädjande - ser reda fram emot nästa års tävlingar oavsett vilket rankingsystem som kommer att användas :) .
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Följande användare vill tacka thorgus för detta inlägg
Kapten Kamin (15 sep 2015, 13:34)

Re: Ranking lista

Inläggav Batistuta 15 sep 2015, 10:28

Tomaz skrev:Det bli förmodligen färre rankingtävlingar för att ge plats åt "vanliga" tävlingar gissar jag och då lär ju de rankinktävlingarna bli välbesökta av de som satsar på landslaget...dvs de bästa tävlar mot varandra under de förutsättningar som finns den dagen, utan troyerlotteri...


Jag tor vi begår ett stort misstag om vi har färre tävlingar som räknas. Eliten satsar bara på några få rankingtävlingar och väljer bort de andra. Tror det slutar med katastrof för hela sporten tyvärr. Vi är alldeles för små för sånt elittänk. Alla tävlingar ska vara rankinggrundande sedan väljs de tre bästa resultaten för året och ligger som grund för rankingen.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
TheFoes (15 sep 2015, 10:28), börne (15 sep 2015, 11:14)

Re: Ranking lista

Inläggav Tomaz 15 sep 2015, 11:28

Batistuta skrev:
Tomaz skrev:Det bli förmodligen färre rankingtävlingar för att ge plats åt "vanliga" tävlingar gissar jag och då lär ju de rankinktävlingarna bli välbesökta av de som satsar på landslaget...dvs de bästa tävlar mot varandra under de förutsättningar som finns den dagen, utan troyerlotteri...


Jag tor vi begår ett stort misstag om vi har färre tävlingar som räknas. Eliten satsar bara på några få rankingtävlingar och väljer bort de andra. Tror det slutar med katastrof för hela sporten tyvärr. Vi är alldeles för små för sånt elittänk. Alla tävlingar ska vara rankinggrundande sedan väljs de tre bästa resultaten för året och ligger som grund för rankingen.


Det som har diskuterats med färre rankingtävlingar, är att det öppnar upp för fler vanliga tävlingar med lite friare format, där man kan tex kan köra 30 måls rundor i stället och folk som nu är bundna till en PCP eller fjäder, kan gå två varv och tävla i båda.
Som det är nu ger det inte utrymme för folk att prova på olika saker när i princip varenda tävling är en rankingtävling.
Dessutom är det en högre tröskel för nybörjare att ta sig in i sporten när de gör sin debut på en rankingtävling med en svårare bana.
Jag har ju tom hört om nybörjare som inte ens vågar komma och testa FT, just för att det är en rankingtävling (vilket låter extra svårt och seriöst)..

Om det gavs utrymme för fler vanliga enklare tävlingar, där folk kan gå två varv utan problem, samt slippa oket att det är en rankingtävling, så skulle man förmodligen få fler nybörjare, folk som vill skjuta både pcp och fjäder kan göra det, samt få fler starter...
Dock så får man på andra sidan räkna med att långväga skyttar med bara en bössa, inte tycker det är värt att åka på en 30 måls bana..
Frågan är vad man vinner mest på...En rankingtävling där alla som slåss om poäng kommer, eller en vanlig tävling där folk kan experimentera lite med olika klasser utan krav på rankingplaceringar...

Båda typer av tävlingar behövs och jag tror att vi måste lämna lite mer utrymme till "vanliga" tävlingar...
Ur rankingsynpunkt eller test för landslag, så skulle det egentligen räcka med tre tävlingar..
RM/SM som en tävling, samt två ytterligare tävlingar utspridda på säsongen som väljs ut av grenledaren i sammarbete med de klubbar som är villiga att arrangera en lite svårare rankingtävling med 50 mål..
Är det fler föreningar som vill arrangera så får man ha en löpande lista från år till år vilka som arrangerar rankingtävling..

Personligen skulle jag nog åka på de flesta tävlingar ändå, även om de var långväga och bara 30 skott..
Och kanske tom ta med en 16j fjäderbössa och skrämma Thorbjörn med ibland... :lol: :wink:

Men, det skulle även vara skönt att slippa själva kravet att man måste vara med på alla tävlingar för att inte missa rankingpoäng...
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Ranking lista

Inläggav skjutglad 15 sep 2015, 12:15

Har alltid varit för att alla skall vara med och jag får nog hålla med
Tomaz att vi behöver lite mer vanliga tävlingar.
Där "motionsskytten" som vill lufta lite olika bössor
och vill tävla utan den "seriositet" som det blir vid rankingtävlingar.
Man kan skjuta seriöst här givetvis med men man kan också ta det lite mer på skoj.
Dels så är det idag svårt för klubbarna att få ekonomi med
en start och 50 mål. Dels så vet vi är det jobbigt för dom få som
varje gång i klubben skall röja banor och ställa ut mål.
Det är lite enklare med 30 mål. Banan kan vara utmanande än då.
Man kan ha lite olika extra klasser som mixed med 2 kompisar i lag skjuter
eller mixad dam/herr. Detta skall man tydligen kunna skjuta på VM nu 2016.

Tror att vi alla vill att så många som möjligt skall komma och prova på
och skjuta FT men rankingtävlingar kanske känns fel med 50 mål.
Även om vi alla vet som skjuter att man har väldigt trevligt på rankingtävlingarna också och
blir bra bemöt som debutant så kan det verka lite avskräckande.

Vi skall inte glömma då vi är så heta på rankinggraderingen att oavsett hur du ligger där
så kan grenledaren välja någon helt annan som han tycker just då är bättre lämpad.
Vi skall inte stirra oss blinda på denna utan ta den med en nypa salt och ta den för
vad den är en del av ett verktyg för grenledaren att ta fram ett landslag.
Du har egentligen aldrig förlorat förrän du ger upp.
skjutglad
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 20 dec 2010, 11:22
Ort: Förslöv
Tack utdelade: 534 gång
Tackad: 1274 gånger i 389 inlägg
Skytteklubb: Hemmeslöv JSK
Luftvapen favorit: Walther LG 300 XT

Följande användare vill tacka skjutglad för detta inlägg
päran (15 sep 2015, 12:48)

Re: Ranking lista

Inläggav börne 15 sep 2015, 13:23

Jag är positiv för att ha lite fler "vanliga" tävlingar... Bara det kommer folk så det inte blir att folk uteblir pga att det inte ger poäng. Då är vi illa ute som Bati skrev. Men nåt måste göras då deltagarantalet måste upp.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ranking lista

Inläggav Silwer 15 sep 2015, 13:26

Är det verkligen en sanning då?

Hur många uteblir när ingen ranking finns mao?

är det 3st eller vad?

Inse att en toppelit är liten och som vi ser inte ens alla av dem tänker på sin ev. ranking i första hand.

Nu när det blivit öppnare med trådar här och som det verkar lyft ändå, kasta inet grus i maskineriet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

FöregåendeNästa

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer