AA s510 Extra .177 tuning

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Superbee 10 nov 2015, 21:22

No problemos :)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Bullpup 96 17 nov 2015, 14:50

Kan vara VÄL VÄRT att läsa...

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 17 nov 2015, 15:09

Ok så en FAC då med reg körd i 16J eller var är det där blir typ som en ny bössa efteråt?

Ser onekligen bra ut och AA borde sälja den enbart i liknade skick.

Det imponerar verkligen inte att dra ner FAC verianten i effekt, bland det sämsta jag sett nästan borträknat rent skräp.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Bullpup 96 17 nov 2015, 15:27

Håller helt med silwer!
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Superbee 17 nov 2015, 16:17

Borde vara en bra guide för TS. Han har ju i vart fall en bell-curve ur lådan vilket TS inte verkar ha haft. Han tar även tag i den stenhårda hammarfjädern och kapar med gott resultat.

Hur går det för TS?
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav pike55555 18 nov 2015, 09:03

Jag har beställt och väntar på en Altaros regulator. Valde den mest för att jag inte vill borra i en jubileumsmodell utan vill kunna återgå till original. Tror väl egentligen (utan egentliga belägg)
att en reg med som ges möjlighet att justera det atmosfäriska trycket mot utsidan kan funka bättre. Kan är INTE någon expert på detta men det är åtminstone vad jag läst mig till på andra forum.

Får se vad reggen gör till att börja med. Hoppas men tror inte att det ska räcka för att få fina kurvor i 10j och högre effekt.
Har tänkt att nästa steg får bli att experimentera med hammarfjäder (ny mjukare fjäder och/alt kortare lika stark fjäder. Också tänkt testa med att minska förspänningen på, ursäkta om uttrycken inte är korrekta men ni förstår säker vad jag menar, ventilsätesfjädern, Mao fjädern som håller emot när hammaren slår för att släppa ut luft. Tänker mig att testa med annan mjukare fjäder där också. Modifierad lättare hammare kan också vara ett alternativ.

Ser detta som ett kul långsiktigt projekt. Om det går att få den att gå bra i 10j och högre effekt vet jag inte. Jag får bestämma mig för vad den ska optimeras för när jag lärt mig mer om bysse.

Tycker detta ska bli kul och hoppas kunna lära mig lite på vägen.
Återkommer med info när jag kommit vidare!
pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Superbee 18 nov 2015, 09:09

Det låter som helt rätt koncept, vore kul att följa om du uppdaterar din progress.
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav pike55555 08 dec 2015, 08:29

Nu har jag fått regulatorn och fått den att fungera. Det jag sett hittills vad gäller regulatorn verkar lovande men tyvärr så har fylltuben börjat ta slut.
Nu när den börjar bli tom så passade jag på att använda fylltuben som regulator genom att låta den sitta kopplad på bössan samtidigt som jag sköt lite serier. Började på 132 bar och sköt ca 25 skott på full fart och 25 skott på lägsta fart. Eftersom fylltuben är så stor så får jag skott med så gott som identiskt tryck i bössan. Tömde sedan ur luft till nytt tryck och sköt nya serier. Fortsatte på detta vis ända ner till 35 bar på full fart och 70 bar på lägsta fart. Syftet med detta var att hitta ett lämpligt tryck att ställa regulatorn på. Resultatet ser ni i de två graferna nedan. Jag lägger även till tabellerna sist om det är någon som skulle vara intresserade av att se dom.

Något som jag förvånades över var hur jämt den skjuter vid låga tryck. På full fart så ger den väldigt jämna serier vid så lågt tryck som 35 bar. Det verkar som att jag skulle kunna använda den som 10J bössa med inställning på högsta hastighet om jag sätter regulatortrycket på 35 bar vilket bör ge många skott (vet inte hur lågt man kan ställa Altaros så hur det fungerar får jag se).

En annan sak som jag tycker är anmärkningsvärd är att den levererar jämna serier på både högsta och lägsta fartinställning vid alla olika tryck.
Det som får bestämma regulatortryck är vilket fartregister jag bestämmer mig för. Bössan verkar hantera alla tryck bra. 80-90 bar verkar den gå som jämnast även om det inte skiljer mycket mot andra tryck.
En möjlig setup är att sätta regulatorn på 75 bar och få 16J på maxfart och ca 147m/s vid lägsta tryck.

En annan slutsats är att fartomställare som inte går att ställa i fasta hack är inte bra alls. Annan fart än full eller lägsta är omöjligt att hitta tillbaks till och då kommer man u aldrig veta hur bössan går. Nu har ju FX patent på den lösningen men man kanske kan modda AA bössan själv så att det går att ställa i hack...

Nu ska det bli kul med fylld tank så att jag kan börja testa regulatorn på allvar!

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.







För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av pike55555 10 dec 2015, 08:34, redigerad totalt 1 gång.
pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Följande användare vill tacka pike55555 för detta inlägg
Bullpup 96 (08 dec 2015, 12:22)

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Bullpup 96 08 dec 2015, 12:22

pike55555 skrev:Nu har jag fått regulatorn och fått den att fungera. Det jag sett hittills vad gäller regulatorn verkar lovande men tyvärr så har fylltuben börjat ta slut.
Nu när den börjar bli tom så passade jag på att använda fylltuben som regulator genom att låta den sitta kopplad på bössan samtidigt som jag sköt lite serier. Började på 132 bar och sköt ca 25 skott på full fart och 25 skott på lägsta fart. Eftersom fylltuben är så stor så får jag skott med så gott som identiskt tryck i bössan. Tömde sedan ur luft till nytt tryck och sköt nya serier. Fortsatte på detta vis ända ner till 35 bar på full fart och 70 bar på lägsta fart. Syftet med detta var att hitta ett lämpligt tryck att ställa regulatorn på. Resultatet ser ni i de två graferna nedan. Jag lägger även till tabellerna sist om det är någon som skulle vara intresserade av att se dom.

Något som jag förvånades över var hur jämt den skjuter vid låga tryck. På full fart så ger den väldigt jämna serier vid så lågt tryck som 35 bar. Det verkar som att jag skulle kunna använda den som 10J bössa med inställning på högsta hastighet om jag sätter regulatortrycket på 35 bar vilket bör ge många skott (vet inte hur lågt man kan ställa Altaros så hur det fungerar får jag se).

En annan sak som jag tycker är anmärkningsvärd är att den levererar jämna serier på både högsta och lägsta fartinställning vid alla olika tryck.
Det som får bestämma regulatortryck är vilket fartregister jag bestämmer mig för. Bössan verkar hantera alla tryck bra. 80-90 bar verkar den gå som jämnast även om det inte skiljer mycket mot andra tryck.
En möjlig setup är att sätta regulatorn på 75 bar och få 16J på maxfart och ca 147m/s vid lägsta tryck.

En annan slutsats är att fartomställare som inte går att ställa i fasta hack är inte bra alls. Annan fart än full eller lägsta är omöjligt att hitta tillbaks till och då kommer man u aldrig veta hur bössan går. Nu har ju FX patent på den lösningen men man kanske kan modda AA bössan själv så att det går att ställa i hack...

Nu ska det bli kul med fylld tank så att jag kan börja testa regulatorn på allvar!

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.







För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.


Grymt jobbat :thumbupp: måste tagit lång tid men det är värt det i slutändan :cheeRs:
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 08 dec 2015, 13:07

Underliga tabeller imo.

Gör en effektkurva dvs J eller V på Y axeln och skottets nummer på X axeln.

Det är överskådligt


Fartvredet sitter väl efter regulatorn? Som på FX, isf är den just bara en strypning i transfekanalen och egentligen inget som är avancerat nig för att ens bry sig i reguleringen, dock fungerar den ju för speciella tillfällen när låg effekt önskas inte för att säg precisionsskjuta på 7j med hela tiden.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Superbee 08 dec 2015, 13:22

Det är inget fel på graferna....

Kul att den går såpass jämnt och fint nu!
Nu kommer du bli nöjd :)

Strongt att du tog tag i problemet och löste det med reggen!
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav pike55555 08 dec 2015, 15:49

kolumnerna i tabellen är för olika tryck i tanken. Skotten i ordningsföljd går uppifrån och nedåt, Mao skott 1 i varje serie överst.

Tack Bullpup & superbee, jo det tog sin tid att göra testet men det ger en bra förståelse för bössan och input till hur regulatorn ska ställas. Superbee graferna visar inte hur bössan går med reg monterad (tyvärr...) Men bössan går väldigt jämt och fint med jämt tryck vilket är finfint!
pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Superbee 08 dec 2015, 16:15

Aahh såg det nu att du använde fylltuben som reg.
Aja det kommer nog bli bra, i med reggen nu så får vi se om altaros reg är nåt att ha :)
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav pike55555 11 dec 2015, 20:21

Så har jag kommit ett steg till.
Monterat regulatorn och ställt den på vad som verkar vara ca 80 bars tryck.
Får nu nedan kurvor på lägsta och högsta fartinställning (de undre kurvorna är de med reg, de som är brantare är utan reg). Starttryck 220 bar.
X-axeln = nr på skott, y-axeln = m/s.

Bättre än utan men inte ok än, antingen fungerar inte regulatorn (Altaros) riktigt som den ska eller så tar den tjyvluft (förbi o-ringen som tätar kring infästningen av regulatorn). Den är väldigt känslig verkar det som vad gäller o-ringen, har lyckats skada två o-ringar redan och med minsta skada på o-ringen verkar regulatorn sättas helt ur spel.
Några ideér så här långt?

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Superbee 11 dec 2015, 21:08

Det ser inte ut som att reggen funkar som den ska, hur länge väntade du mellan varje skott?

Jag hade en reg som läckte förbi minimalt, då blev första skotten i ett mag högre än de sista, vid paus för omladdning d.v.s. Med 10-skottsmag blev skott nr 11 (första skott i mag 2) betydligt högre fart på än skott nr 10 (sista skott i mag 1) etc.

Tog ett tag att klura ut vad i helsike som var galet, för sköt man relativt snabbt så gick ju de sista skotten i ett mag riktigt jämnt....
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 11 dec 2015, 21:24

Spontana tankar... 80 bar är alldeles för lågt för en xtra fac. Du bör nog närma dig 140-150 bar om du kör med original fjäder och hamnare. 80 bar är för 16j setup
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav pike55555 11 dec 2015, 21:31

Superbee skrev:Det ser inte ut som att reggen funkar som den ska, hur länge väntade du mellan varje skott?

Jag hade en reg som läckte förbi minimalt, då blev första skotten i ett mag högre än de sista, vid paus för omladdning d.v.s. Med 10-skottsmag blev skott nr 11 (första skott i mag 2) betydligt högre fart på än skott nr 10 (sista skott i mag 1) etc.

Tog ett tag att klura ut vad i helsike som var galet, för sköt man relativt snabbt så gick ju de sista skotten i ett mag riktigt jämnt....


Hm, ska testa att vänta längre mellan varje skott och se om det gör någon skillnad, tror dock inte det, i lägsta fart tex så ser man ju en tydlig skillnad mellan de tio maggen också, dvs att farten succesivt blir lägre... Att man ska behöva vara detektiv för att få ordning på en bössa :shock:
pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav pike55555 11 dec 2015, 21:33

Dudda skrev:Spontana tankar... 80 bar är alldeles för lågt för en xtra fac. Du bör nog närma dig 140-150 bar om du kör med original fjäder och hamnare. 80 bar är för 16j setup


Fast å andra sidan så gav ju 80 bars konstant tryck en jämn kurva när jag använde tuben som reg så jag förstår inte varför inte 80 bar skulle kunna funka som reg-tryck?... Se mitt tidigare inlägg med olika grafer så ser du vad jag menar.
pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Bullpup 96 11 dec 2015, 21:57

Vissa regulatorer fungerar inte så bra vid låga tryck. Kan vara något att tänka på om du inte får ordning på det längre fram
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav pike55555 11 dec 2015, 22:57

Bullpup 96 skrev:Vissa regulatorer fungerar inte så bra vid låga tryck. Kan vara något att tänka på om du inte får ordning på det längre fram


Tack, bra poäng, ska dra upp trycket och se om det blir bättre.
pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Silwer 11 dec 2015, 23:22

och ännuy vil du inte ge en graf man fattar?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav pike55555 11 dec 2015, 23:30

Jag ska ordna det imorgon på det vis jag uppfattar att du vill se graferna :thumbupp:
pike55555
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 22 nov 2014, 22:44
Tack utdelade: 7 gång
Tackad: 15 gånger i 14 inlägg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Deichenpoff 12 dec 2015, 07:34

men hur ska man tänka med regtrycket, man ska använda ett högre om man skjuter med vredet på max och ett lågt om man skjuter på lägsta eller?
alltså man tappar funktionen av hastighetsvredet väl?
helt säker på att jag inte har tid!
Användarvisningsbild
Deichenpoff
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 28 okt 2012, 17:49
Ort: Tving
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 24 gånger i 24 inlägg
Skytteklubb: msg

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Bullpup 96 12 dec 2015, 09:29

Hastighetsvredet är väl bara en strypning i TP så det borde inte göra någon större skillnad mot utan reg. Reg gör ju bara att det är samma tryck luft som släpps ut vid varje skott
Användarvisningsbild
Bullpup 96
 
Inlägg: 981
Blev medlem: 13 jun 2015, 18:31
Ort: Asgard
Tack utdelade: 127 gång
Tackad: 64 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: The Cricket Club
Luftvapen favorit: Cricket

Re: AA s510 Extra .177 tuning

Inläggav Dudda 12 dec 2015, 10:14

pike55555 skrev:
Dudda skrev:Spontana tankar... 80 bar är alldeles för lågt för en xtra fac. Du bör nog närma dig 140-150 bar om du kör med original fjäder och hamnare. 80 bar är för 16j setup


Fast å andra sidan så gav ju 80 bars konstant tryck en jämn kurva när jag använde tuben som reg så jag förstår inte varför inte 80 bar skulle kunna funka som reg-tryck?... Se mitt tidigare inlägg med olika grafer så ser du vad jag menar.


Så enkelt är det inte. Utan reggen och 80 bar i tanken ger en längre öppningstid och med tanken kopplad ökad volym jämför mot reg.

Prova att höja trycket på reggen och skjut några stängar igen.
Walther lgv .177
Användarvisningsbild
Dudda
 
Inlägg: 1784
Blev medlem: 07 jul 2009, 02:12
Ort: Skåne
Tack utdelade: 187 gång
Tackad: 96 gånger i 83 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms

FöregåendeNästa

Återgå till Air Arms

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

  • Sponsorer