BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Här skriver vi endast Recensioner om diverse luftvapen och kommenterar dessa.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Inläggav ITPiraten 16 maj 2009, 16:03

Här kommer min review av BSA Lightning XL. Som vanligt kommer detta att vara en review där jag förklarar lite av känsla och detaljer, samt precision och användning. Kom ihåg att detta är mina egna erfarenheter och förklaringar. Vissa stunder kan det vara svårt att förstå vad jag menar, men då går det ju bra att fråga.

-------------------------

Som ni kanske vet köpte jag en BSA Lightning XL i samarbete med Team Sportias olika butiker i Norrbotten. Priset var 3695 och leveranstiden var 1 förmiddag (3 timmar!). Ett problem som jag inte hade förutspått var att jag måste leverera eventuella garantiärenden till "orginalbutiken" och inte till den däe jag bor. Detta beror på att Team Sportia inte samarbetar på returnivå.

Nåja, nog om var jag köpte den och tillbaka till geväret "in hand" så att säga. Stocken är av trä, om än lite mer basic än vad som var på Hatsan geväret, jag gillade faktiskt den Turkiska valnöten, så ger det ett bra kvalitéts intryck. Ett irritationsmoment är säkringen som finns vid sidan av stocken ovanför avtryckaren. Efter 3-4 skott måste jag knuffa fram den eftersom rekylen för det lite bakåt varje gång geväret avlossas.

Geväret är väldigt lätt och väldigt kort. Detta gör att stående skytte är verkligen vingligt och skakigt. Dom hade gärna fått lägga på ett extra kilo på vapnet så att man kan hålla den lite mer stabilt. Detta är givetvis något man måste lära sig hantera, en vanesak så att säga. Jag kommer troligen att vikta ned geväret inom kort för att få lite bättre känsla.

Avtryckaren är den klassiska 2-stegs avtrycket från BSA. Samma kvalité och känsla som när jag var barn. Inställbart för den petige, men fungerade perfekt för mig utan justeringar.

BSA skickade också med en CD skiva tillsammans med geväret. På den skivan kan man bland annat se filmer på hur man justerar avtryck, hur man håller geväret för bästa precision, hur man justerar sikten och mycket annat roligt. Kanske inte så användbart för den som redan kan allt, men informativt och trevligt för nybörjaren.

Siktesfästet på detta gevär är anpassat för BSA. Jag använder ett Gamo siktesfäste nu men det är inte 100% rätt på detta vapen. Det verkar faktiskt som att det är 12-13mm infästning istället för "luftgevärstandarden" 11mm.

Lightning XL:en är utrustad med en ljuddämpare som utgör ungefär 60% av piplängden. Hur effektiv denna ljuddämpare verkligen är har det pratats mycket om i andra reviews på nätet, jag kan tänka mig att geväret är mycket snärtigare utan ljuddämparen. Ljudet från detta vapen är ett dämpat "thud" ljud. Inget Gamo-twang.

Hatsan 100x:en hade faktiskt ett liknande ljud, men på den var det lite högre och snärtigare.

Jag var också och testade precisionen på geväret igår, vilket var riktigt bra. Jag lyckades samla 5-6 kulor i mitten på Gamo's standardtavlor på 20 meter utan problem.

Idag när solen sken så tänkte vi fara ut och skjuta lite extra mycket och träna oss på 30+ meter. Dom 3 första skotten gick helt utomordentligt och hamnade exakt där jag ville. Men det fjärde skottet hamnade till och med utanför tavlan(?). Eftersom jag redan träffat jättebra insåg jag att något var fel.

Jag provade ett 10 tal skott mot tavlan och alla placerades med ca 5-10 cm från den punkt jag siktade. Dom hamnade också runt om målet, inte på samma sida eller höjd. Efter mycket huvudbry och funderingar om vad som kunde vara fel så tänkte jag nolla siktet igen och flyttade mig fram på 10 meters avstånd istället för 30 som vi nu sköt på.

När jag laddade geväret och tog upp siktet till ögat så var hela bilden förvriden och sned. Efter ett snabbt skaktest så visade det sig att mitt Bushnell 3-9x50 sikte rasat samman invändigt. Detta gevär har en väldigt "elak" rekyl och tydligen höll inte mitt sikte för denna hantering, trots att ALLA Bushnell sikten är godkända för luftgevär.

Cirka 5 minuter senare hade jag ett nytt Bushnell 3-12x40 sikte med Wide Angle i handen istället. 15 min efter det hade jag monterat siktet och nollat det. Jag måste säga att detta sikte är otroligt mycket bättre än mitt förra, vilket jag redan vid inköp misstänkte hade något fel. Det var helt omöjligt att få fokus på både kors och mål, man fick alltid ställa siktet i något sorts mittläge då båda var ur fokus.

Det nya siktet har inställningar för olika yards och detta medför att jag kan fokusera med 12x förstoring på ett mål som är 10 meter ifrån utan att man störs av bakgrundsplotter. Väldigt smidigt, väldigt zoomat och väldigt exakt.

Nu sätter jag 5 skott på 30 meter inom en radie på 3 cm utan stöd. Det är klart godkänt och jag måste bara lovorda både precision och kvalité på detta gevär, om än det skulle ha varit lite tyngre och kanske aningen längre. Men för skadedjursbekämpning så är detta bara bra.

Om du, som jag, testat BSA gevär som barn och tyckte att dom var fina, så kommer du inte bli besviken på Lightning XL geväret heller.

Filmer, bilder och övriga saker kommer inom kort. Om du känner att det är något jag missat eller du skulle vilja veta mer om så får du gärna skriva här på forumet... =)

Bild inlagd av Admin


För att följa länken så måste du registera dig.

ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Inläggav Daniel 16 maj 2009, 16:12

kul läsning

BSA skickade också med en CD skiva tillsammans med geväret. På den skivan kan man bland annat se filmer på hur man justerar avtryck,


du får gärna beskriva hur man justerar avtrycket på denna bössa! jag tycker avtrycket är otroligt hårt och dåligt!

flyttar denna till recenssioner
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Inläggav ITPiraten 16 maj 2009, 16:59

Bättre upp. Du kan få se en liten instruktionsfilm om hur man gör. Det är nog det enklaste sättet att förklara på. =)

För att följa länken så måste du registera dig.



(Glömde att lägga på uppspelningskontroller på filmen, har fixat det nu!)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Inläggav Bsa_Airsporter 16 maj 2009, 18:32

Titt ännu en nöjd BSA ägare :mrgreen: Till alla er som säger att det är skit: testa en som är standard och en som är tunad, skillnaden är enorm..
Men som BSA-ägare kan jag bara lovorda dessa bössor :mrgreen: (har även listat ut vad det var för fel på min bössa) :roll:

Till det du sa att den har 12-13mm skena. jo det har Bsa alltid använt och jag tror inte dom kommer byta till 11mm inom den senaste tiden :wink: Dom har egna fästen till sikten som jag rekomenderar :-) finns nog inte i sverige :roll:

Du kommer få många roliga timmar med denna bössan :mrgreen:
Bild
AA S400 Carbine .20 16J Nikon 4-16x42
AA S400 Classic .22 10J Nikon 4-16x42
AA TX200 HC .22 10J MTC 3-12x44
Bsa Airsporter S .177 16J MTC 10x44
FWB600 .177 7.9J sport dot
Användarvisningsbild
Bsa_Airsporter
 
Inlägg: 5229
Blev medlem: 07 aug 2008, 15:26
Ort: Mörlunda
Tack utdelade: 46 gång
Tackad: 65 gånger i 65 inlägg
Luftvapen favorit: Air Arms S400 .20

Re: BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Inläggav Daniel 16 maj 2009, 23:43

ska testa skruva på dens kruven o se om trycket blir bättre än vad det är nu'1


såhär ser min ut.
Bild
Don't walk in front of me, I may not follow; Don't walk behind me, I may not lead; Walk beside me, and just be my friend
Användarvisningsbild
Daniel
 
Inlägg: 5340
Blev medlem: 26 dec 2007, 21:05
Ort: Lögdeå
Tack utdelade: 176 gång
Tackad: 216 gånger i 164 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Theoben slr 98

Re: BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Inläggav ITPiraten 17 maj 2009, 18:01

Jag har skjutit runt 400 kulor med min bössa nu, att använda Gamo's fästen fungerar fint, men jag ska nog beställa BSA fästen inom kort. Jag blir lite paranoid när saker och ting inte stämmer överens på vapnet... =)
ITPiraten
 
Inlägg: 45
Blev medlem: 13 maj 2009, 00:28
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: BSA Lightning XL 4.5 (3-12x40)

Re: BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Inläggav MisterWittur 27 mar 2012, 02:52

Bsa_Airsporter skrev:Titt ännu en nöjd BSA ägare :mrgreen: Till alla er som säger att det är skit: testa en som är standard och en som är tunad, skillnaden är enorm..
Men som BSA-ägare kan jag bara lovorda dessa bössor :mrgreen: (har även listat ut vad det var för fel på min bössa) :roll:

Till det du sa att den har 12-13mm skena. jo det har Bsa alltid använt och jag tror inte dom kommer byta till 11mm inom den senaste tiden :wink: Dom har egna fästen till sikten som jag rekomenderar :-) finns nog inte i sverige :roll:

Du kommer få många roliga timmar med denna bössan :mrgreen:



Kan dessa fästen funka på en tactical XL? eller kan dom rubbas av rekylen?
För att följa länken så måste du registera dig.

PCP - Där väcktes intresset igen.
Användarvisningsbild
MisterWittur
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 07 jul 2011, 00:58
Ort: Surahammar
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: BSA Lightning XL (4.5mm) Review

Inläggav Blackfivx 24 jan 2018, 06:09

I think I have more information on this issue. May help you
Blackfivx
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 24 jan 2018, 04:40
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg


Återgå till Recensioner

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 5 gäster

  • Sponsorer