FX Impact pris

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

FX Impact pris

Inläggav ientity 25 aug 2016, 09:18

Hej alla, hade ett gammalt konto ja inte kan lyckas hitta så gjorde ett nytt.
Kan inte bestämma mig en gas hatsan eller gå all in med FX Impact, såg en video där de lyckades skjuta extremt många skott från en tub, tror de var 16 joule tom, UK anpassad.
10 joule borde ju betyda extremt många skott från en tub !

Undrar om kaliber .25 är ok för 10 joule eller om de blir för långsamt att skjuta med ?
Finns de någon möjlighet att köpa detta vapnet billigare utomlands ? Någon som har tips på bra webshoppar ? Tycker priset är enormt för pcp, även om man är 40 och har råd så hade det inte varit fel och kunna spara någon tusenlapp :)
ientity
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 aug 2016, 09:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: FX Impact pris

Inläggav Don Tomaso 25 aug 2016, 09:34

Skall du bara ha den i 10J så är kaliber .25 kass., det är kaliber .177 som gäller för 10J om det skall vara roligt att skjuta. Kaliber .22 kan funka men kulan faller mer när avståndet ökar.
Air Arms S410 SL XTRA .177
FX Royale 200 .22
Hw 77K .22
CZ 455 SS Evolution .22LR
Padre i Hw 97 klubben
Buick Roadmaster Sedanet 1949
Corvette cab 92:a 350 LT1
Användarvisningsbild
Don Tomaso
 
Inlägg: 1095
Blev medlem: 30 jul 2009, 11:16
Ort: På landet sydväst om Växjö
Tack utdelade: 97 gång
Tackad: 45 gånger i 44 inlägg
Skytteklubb: VSKF, MSG
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: FX Impact pris

Inläggav Kapten Kamin 25 aug 2016, 09:50

ientity skrev:Hej alla, hade ett gammalt konto ja inte kan lyckas hitta så gjorde ett nytt.
Kan inte bestämma mig en gas hatsan eller gå all in med FX Impact, såg en video där de lyckades skjuta extremt många skott från en tub, tror de var 16 joule tom, UK anpassad.
10 joule borde ju betyda extremt många skott från en tub !

Undrar om kaliber .25 är ok för 10 joule eller om de blir för långsamt att skjuta med ?
Finns de någon möjlighet att köpa detta vapnet billigare utomlands ? Någon som har tips på bra webshoppar ? Tycker priset är enormt för pcp, även om man är 40 och har råd så hade det inte varit fel och kunna spara någon tusenlapp :)

För 10J =.177 alla dagar i veckan.
Tänk på att du vill ha dykartub och fyllkit också med så stor flaska. Annars får du pumpa ihjäl dig. .
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: FX Impact pris

Inläggav ientity 25 aug 2016, 12:24

Har ju företag så diverse kompressorer är ju ganska lätta inköp, men klarar dessa 200 bar ? Var köper man extrar pipor ? Vad ja förstår är det dessa man byter ut vid olika kaliber ? Så kan man ha åtminstonde .177 och .25 ?

Det kanske är galenskap och köpa en strypt FX Impact då ? Som och köpa en Ferrari med fiat 3 cylindrig motor :)

Har kikat på pyramids Air hemsidan också, det finns en fin Hatsan 135 verkar som verkar skjuta rätt stabilt, dock är de ju knappast lagliga.
Vad säger tullen om det ?

Finns det något sätt att få licens på fullfarts pcp då ? Antar jaktlicensen hjälper föga. Ja menar mina tomma burkar börjar bete sig lite hotfullt, så skyddsjakt på dessa är snart nödvändigt :)
ientity
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 aug 2016, 09:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: FX Impact pris

Inläggav Kapten Kamin 25 aug 2016, 12:26

ientity skrev:Har ju företag så diverse kompressorer är ju ganska lätta inköp, men klarar dessa 200 bar ? Var köper man extrar pipor ? Vad ja förstår är det dessa man byter ut vid olika kaliber ? Så kan man ha åtminstonde .177 och .25 ?

Det kanske är galenskap och köpa en strypt FX Impact då ? Som och köpa en Ferrari med fiat 3 cylindrig motor :)

Har kikat på pyramids Air hemsidan också, det finns en fin Hatsan 135 verkar som verkar skjuta rätt stabilt, dock är de ju knappast lagliga.
Vad säger tullen om det ?

Finns det något sätt att få licens på fullfarts pcp då ? Antar jaktlicensen hjälper föga. Ja menar mina tomma burkar börjar bete sig lite hotfullt, så skyddsjakt på dessa är snart nödvändigt :)

Extra pipor kräver alltid licens.
Målskyttelicens får du genom att gå med i en klubb som åysslar med den typ av skytte du vill köra. Ex Field Target eller bänkskytte. 6 månader sen kan du söka licens.
Kan nog hålla med om att Impacten är lite overkill om du bara ska köra 10J.
Finns rimligare alternativ då, tex Wildcaten?
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: FX Impact pris

Inläggav ientity 25 aug 2016, 12:36

Kapten Kamin, du har helt rätt, Wildcat är ett förnuftigare alternativ, men tycker impacten är toksnygg, dock hade den varit betydligt roligare med lite mer fart i, då kan man åtminstone använda krafthjulet eller vad man ska kalla det för och skruva ner kraften när man vill skjuta lite mer skott.

Jag ville kombinera den med min snygga Nitecore SRT7 ficklampa, så kan frugan skaka ännu mer på huvudet haha. Ficklampor och vapen, varför är det så kul ?
Helst ett kombinerat bra optiskt sikte med laser, sen är det bara och ge burkjävlarna vad de tål !
ientity
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 aug 2016, 09:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: FX Impact pris

Inläggav ientity 25 aug 2016, 12:42

Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?
ientity
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 aug 2016, 09:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: FX Impact pris

Inläggav Kapten Kamin 25 aug 2016, 12:45

ientity skrev:Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?

Håller med om att det inte är logiskt. Dock kräver lös pipa en licens.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: FX Impact pris

Inläggav Enfemtifyra 25 aug 2016, 13:07

Pipan bör går ju gå att få utbytt utan att söka licens om man skickar in den till ex Hurricane.
Problemet är att den gamla då rimligen går förlorad, om så av ingen annan anledning än att det uppenbarligen krävs tillstånd för lösa pipor, även på en licensfri bössa.

Exakt hur detta går till, och om det är så som det verkar stå i vapenlagen att den gamla ska skrotas vore intressant att veta.
Enklast höra med handlare kanske och få veta vad det kostar samtidigt.

Vapenlagen känns inte alltid lätt att tolka när det kommer till (licensfria) luftvapen.
Enfemtifyra
 
Inlägg: 138
Blev medlem: 17 jul 2014, 00:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 13 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr Lg 110 FT

Re: FX Impact pris

Inläggav mikebike 25 aug 2016, 13:23

ientity skrev:Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?

Bössan/strypningen vet inte vilken pipa du har. Monterar du en grövre och/eller längre pipa får du ut högre effekt.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: FX Impact pris

Inläggav ahayeah 25 aug 2016, 15:25

mikebike skrev:
ientity skrev:Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?

Bössan/strypningen vet inte vilken pipa du har. Monterar du en grövre och/eller längre pipa får du ut högre effekt.

Med det argumentet borde fjädrar, trimkit mm också vara licenspliktigt även innan man monterar det. Men det är ju fritt fram att köpa dem.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: FX Impact pris

Inläggav Pryltokig 25 aug 2016, 17:30

ahayeah skrev:
mikebike skrev:
ientity skrev:Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?

Bössan/strypningen vet inte vilken pipa du har. Monterar du en grövre och/eller längre pipa får du ut högre effekt.

Med det argumentet borde fjädrar, trimkit mm också vara licenspliktigt även innan man monterar det. Men det är ju fritt fram att köpa dem.


Att kunna köpa lagliga delar/byggsats för att skruva ihop något olagligt/licenspliktigt är ett klassiskt kryphål. När det gäller krutvapen är det ganska lätt identifierbara delar (pipa, stomme & trumma) i kombination med ett stort allmänintresse att förhindra fri tillgänglighet till skjutbara (krut-)vapen som gjort att man licensbelagt även dessa delar. Då det gäller delar till licensfria luftvapen (tex. pipor) finns inte detta argumentet, då den kompletta produkten kan köpas helt fritt av alla +18. Huruvida lagen ändå skall/bör tillämpas på komponenter (pipor) till licensfria luftvapen kommer antagligen ältas här till döddagar..

Att inte starka fjädrar/trimkit etc. är licenspliktiga beror väl dels på att allmänintresset inte varit tillräckligt stort (hittills) samt att det i praktiken blir omöjligt att tillämpa. Det går ju inte rent praktiskt att licensbelägga alla typer av fjädrar som (efter ev. modifiering) skulle kunna användas till fjäderbössor/hammarfjäder och alla borr/verktyg som skulle kunna användas för att borra upp transferporten osv.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: FX Impact pris

Inläggav ientity 25 aug 2016, 17:55

mikebike skrev:
ientity skrev:Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?

Bössan/strypningen vet inte vilken pipa du har. Monterar du en grövre och/eller längre pipa får du ut högre effekt.


Men om bössan är strypt blir ju en tyngre kul med automatik långsammare ? Så då kvittar väl åter igen pipan ? Kanske de inte alls funkar jag är för okunnig :)
ientity
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 aug 2016, 09:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Följande användare vill tacka ientity för detta inlägg
mikebike (26 aug 2016, 08:18)

Re: FX Impact pris

Inläggav Pryltokig 25 aug 2016, 18:30

ientity skrev:
mikebike skrev:
ientity skrev:Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?

Bössan/strypningen vet inte vilken pipa du har. Monterar du en grövre och/eller längre pipa får du ut högre effekt.


Men om bössan är strypt blir ju en tyngre kul med automatik långsammare ? Så då kvittar väl åter igen pipan ? Kanske de inte alls funkar jag är för okunnig :)


Jag är böjd att hålla med, dvs. är vapnet strypt blir eventuell effektskillnad högst marginell. Ungefär som om man växlar mellan tunga och lätta kulor men "licens på lösa pipor" härstammar från krutvapen-restriktioner och har inget med ev. trimning att göra.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: FX Impact pris

Inläggav ientity 25 aug 2016, 20:20

Pryltokig skrev:
ientity skrev:
mikebike skrev:
ientity skrev:Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?

Bössan/strypningen vet inte vilken pipa du har. Monterar du en grövre och/eller längre pipa får du ut högre effekt.


Men om bössan är strypt blir ju en tyngre kul med automatik långsammare ? Så då kvittar väl åter igen pipan ? Kanske de inte alls funkar jag är för okunnig :)


Jag är böjd att hålla med, dvs. är vapnet strypt blir eventuell effektskillnad högst marginell. Ungefär som om man växlar mellan tunga och lätta kulor men "licens på lösa pipor" härstammar från krutvapen-restriktioner och har inget med ev. trimning att göra.



Då är jag med, lagen i Sverige är ju inte alltid rationell :) Med tanke på att vem som helst ostraffad kan få jägarexamen på 3 dagar och därefter både hagelbrakare och älgstudsare med optisk zoom som kan fälla en elefant på 1000m :) Men ett vapen som går på luft är ajabaja. Vad säger lagen om eldkastare då ? :) :smt037
För att följa länken så måste du registera dig.

ientity
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 25 aug 2016, 09:12
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: FX Impact pris

Inläggav mikebike 26 aug 2016, 08:19

ientity skrev:
mikebike skrev:
ientity skrev:Föresten du skrev de krävs licens för att byta pipa ? Vad har pipan med hastigheten och göra, förutom de lilla som längden påverkar ? Köper jag till en .177 pipa så är det väl bössan som skapar strypningen inte pipan ?

Bössan/strypningen vet inte vilken pipa du har. Monterar du en grövre och/eller längre pipa får du ut högre effekt.


Men om bössan är strypt blir ju en tyngre kul med automatik långsammare ? Så då kvittar väl åter igen pipan ? Kanske de inte alls funkar jag är för okunnig :)

När jag bytte från 5.5 till 9mm pipa dubblades nästan anslagsenergin.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: FX Impact pris

Inläggav Silwer 26 aug 2016, 08:54

En vanlig luftkompressor för säg verkstadsbruk ger 10 bar kanske inte 200 bar.

Jag tycker en Gas Hatsan kan var nåt.
Senast redigerad av Silwer 26 aug 2016, 08:54, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FX Impact pris

Inläggav jojon80 26 aug 2016, 11:29

[

Det har kommit ut ett beg här på sidan under säljes. Nu äger jag ingen Impact själv, men skulle tro att en sån i cal 25 leverar på långhåll. Men dock inte i 10 joule.

Ska du köra 10 joule så gå på 177. Men du kan inte räkna med några fantastiskta träffbilder på långhåll för kulan är för lätt.

ientity skrev:Finns de någon möjlighet att köpa detta vapnet billigare utomlands ? Någon som har tips på bra webshoppar ? Tycker priset är enormt för pcp, även om man är 40 och har råd så hade det inte varit fel och kunna spara någon tusenlapp :)
Senast redigerad av jojon80 26 aug 2016, 11:33, redigerad totalt 1 gång.
jojon80
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 29 mar 2016, 21:42
Ort: skogen
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: bsa

Re: FX Impact pris

Inläggav jojon80 26 aug 2016, 16:10

det kanske jag får äta upp förresten, kan hända att det finns duktiga skyttar här som kan parera och räkna på vinden och sätta några skott inom en femkrona på hundra meter med .177
jojon80
 
Inlägg: 172
Blev medlem: 29 mar 2016, 21:42
Ort: skogen
Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 11 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: bsa

Re: FX Impact pris

Inläggav GRiDLoK 26 aug 2016, 16:43

ientity skrev:Har ju företag så diverse kompressorer är ju ganska lätta inköp, men klarar dessa 200 bar ? Var köper man extrar pipor ? Vad ja förstår är det dessa man byter ut vid olika kaliber ? Så kan man ha åtminstonde .177 och .25 ?

Det kanske är galenskap och köpa en strypt FX Impact då ? Som och köpa en Ferrari med fiat 3 cylindrig motor :)

Har kikat på pyramids Air hemsidan också, det finns en fin Hatsan 135 verkar som verkar skjuta rätt stabilt, dock är de ju knappast lagliga.
Vad säger tullen om det ?

Finns det något sätt att få licens på fullfarts pcp då ? Antar jaktlicensen hjälper föga. Ja menar mina tomma burkar börjar bete sig lite hotfullt, så skyddsjakt på dessa är snart nödvändigt :)



Som Silwer skrev, en verkstadskompressor klarar inte fylltrycket! Till luftskytte behöver du en dykkompressor som klarar 300 bar. Detta för att fylla dykflaskan. Dykflaskan kopplas sedan till lufttuben. Skaffar du en dykkompressor som fyller 200 bar, så lär du inte ha glädje av den till luftskyttet. Du måste ha högre tryck i flaskan, än i vapentuben.

Pcpfyllkalk.html

Testa fyllnadskalkylatorn ovan.

Ett billigare alternativ är att skaffa en kompressor för luftskytte, ännu billigare att skaffa en handpump :D

/Lasse
FX Streamline tactical .177
FX Typhoon Custom .25
Hatsan: AT44 LW Long .22, 125 .25, 95 .22
Beeman C1 .22 Pre-92
Custom made .35 Bullpup
Dianor, BSA...
Användarvisningsbild
GRiDLoK
 
Inlägg: 723
Blev medlem: 15 jul 2010, 22:44
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 39 gånger i 34 inlägg
Skytteklubb: ingen förtillfället
Luftvapen favorit: Beeman C1, liten och rapp!

Re: FX Impact pris

Inläggav ahayeah 26 aug 2016, 18:13

Det märkligaste i det här är väl att Impacten skulle va snygg.. av alla fula vapen fx gjort så är den nog topp 3. Ser ut som en supersoaker ju!
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: FX Impact pris

Inläggav XY1 26 aug 2016, 19:12

ahayeah skrev:Det märkligaste i det här är väl att Impacten skulle va snygg.. av alla fula vapen fx gjort så är den nog topp 3. Ser ut som en supersoaker ju!


Smaken är som baken....
Steyr LG110 FT/BR 16J, LP 50
AA TX200 Mk3 10J, S400 MPR FT 10J
FX Panthera 700, .22
Thomas BR/FT FAC
RAW BM500, .22 FAC
Morini CM 162E Titan
Weihrauch HW98, .22 27J
Användarvisningsbild
XY1
 
Inlägg: 603
Blev medlem: 15 aug 2013, 14:21
Ort: ÄLVSJÖ
Tack utdelade: 440 gång
Tackad: 258 gånger i 126 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Steyr LG110

Re: FX Impact pris

Inläggav Sniperr_ 26 aug 2016, 19:38

ahayeah skrev:supersoaker


Bild

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: FX Impact pris

Inläggav Silwer 26 aug 2016, 19:58

Är det smma bössa i olika färger på bilderna?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: FX Impact pris

Inläggav ahayeah 26 aug 2016, 21:00

Båda är väl vattengevär? Någon borde lägga in en bild på en impact så ni ser vad jag menar.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Nästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster

  • Sponsorer