Skytteträning, min vandring mot mitten...

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skytteträning, min vandring mot mitten...

Inläggav Lady_K 11 okt 2016, 18:26

Behöver som Ni ser lite goda råd för att förbättra resultaten. Det står och stampar på samma ställe nu. Grupperna som hittar rätt har blivit tätare, men "tappar ut" skott åt alla håll. Det verkar helt omöjligt att pipan pekade dit dessa sitter, men ändå hamnar de där. Vad skall jag vara särskilt uppmärksam på för att komma vidare?

För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Lady_K 03 jan 2017, 13:07, redigerad totalt 1 gång.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav Tompten 11 okt 2016, 18:31

Hej. Vad skjuter du med? Avstånd? Skytteställning? Vilken ammunition? Lite lättare att ge tips med lite mer information. =)
Senast redigerad av Tompten 11 okt 2016, 18:33, redigerad totalt 1 gång.
Tompten
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 06 jun 2016, 09:54
Ort: Gävle
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01, HW97KT

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav Lady_K 11 okt 2016, 18:40

Pistolen är en Crosman 2300T. Stående 7.5m på tavlor för detta avstånd. Just de här är skjutna med JSB Match Light, men blir lika illa som med billigare ammo.
Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav dreg 11 okt 2016, 20:17

På det hela tycker jag det ser riktigt bra ut.
Slängskotten är dåliga avfyrningar.
Fokus på sikte och korn, heeeeela tiden. Mest fokus på hur kornet ligger i siktet.
Krama, krama, krama.
Inte titta på tavlan, bara riktmedlet.
Håll koll på kornet hela tiden under avfyrningen.
Träna avfyrning (torrklicka) mot vit bakgrund (Bulgarisk träning)
Ställ dig så pipmynningen är ca 5-10 cm från en vit vägg dörr el dyl.
Torrklicka och håll koll på hur kornet rör sig i siktet, 1/2 mm rörelse i siktet kan bli flera centimetrar på tavlan.
Fingrets placering i tryckskon. Rester sig kornet ligger fingret för högt i skon, sjunker kornet ligger fingret för lågt.
Drar kornet åt höger ligger fingret för långt in i skon, drar det år vänster har du för lite finger i skon.
Du ska kunna pressa tryckskon så hårt du bara orkar utan att kornet flyttar sig i siktet.
Jag kan tyvärr göra texten jäkligt lång i ämnet, men jag tror jag börjar så här. Annars orkar du väl inte läsa allt.
Glöm inte att hålla koll på tummen.
Lycka till.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav Leopold 11 okt 2016, 20:28

Mycket bra råd dreg! Även rätt enkla pistoler kan funka för att träna det grundläggande och känna att det går framåt. Har haft enorm nytta av min gamle Zoraki HP01 tex och där har man inte heller något superperfekt avtryck precis. Fördjupas intresset och att man skaffar sig en gammal begagnad matchpistol tex så drar man direkt nytta av de tekniska fördelarna i ett väsentligt mer förfinat avtryck, väldigt mycket bättre sikte och grepp osv.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav Tompten 11 okt 2016, 20:42

Ja, dreg fick med det mesta som jag skulle kunnat bistå med i tipsväg. Kan väl tillägga andningen, som också är viktig. Och att försöka göra likadan vid varje avfyrning. Gör du en justering som du tycker funkar, försök att minnas vad du gjorde, och gör likadant framöver. =)
Tompten
 
Inlägg: 96
Blev medlem: 06 jun 2016, 09:54
Ort: Gävle
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 6 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Zoraki HP-01, HW97KT

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav soul 11 okt 2016, 20:45

Vad skjuter du med för kulor? Det blir ju fina runda hål så jag förmodar att det är någon plattnos?
Går dessa kulor bra i ditt vapen även om du som skytt inte har lika mycket inverkan? t.ex om du skjuter från ett väldigt bra stöd.
En första sak att utesluta är ju om vapnet kan samla träffarna bra med ammon som du skjuter, sprider vapnet en hel del så blir det ju knappast mindre när du själv står å håller i puffran.
hw30s 4,5mm
qb20 4,5mm
AA TX200HC 5,5mm
soul
 
Inlägg: 1509
Blev medlem: 17 sep 2008, 12:51
Ort: Avesta
Tack utdelade: 45 gång
Tackad: 63 gånger i 55 inlägg
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav dreg 11 okt 2016, 20:46

Leopold skrev:Mycket bra råd dreg! Även rätt enkla pistoler kan funka för att träna det grundläggande och känna att det går framåt. Har haft enorm nytta av min gamle Zoraki HP01 tex och där har man inte heller något superperfekt avtryck precis. Fördjupas intresset och att man skaffar sig en gammal begagnad matchpistol tex så drar man direkt nytta av de tekniska fördelarna i ett väsentligt mer förfinat avtryck, väldigt mycket bättre sikte och grepp osv.



Ja visst är det så.
Och vem f-n har påstått att det är lätt att skjuta pistol? :-)
Bara att göra för TS som för oss andra, nöta nöta nöta.
Man måste äga pistolen och inte tvärt om :wink:
Meeeen det är väl därför man håller på, för att det inte är så jäkla enkelt.
Det där lilla sista handlar ofta om att man har en riktigt bra dag och att ljuset är bra.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav _Axel_ 12 okt 2016, 07:26

Styrketräning
Användarvisningsbild
_Axel_
 
Inlägg: 516
Blev medlem: 31 jan 2008, 17:51
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 61 gånger i 53 inlägg

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav Lady_K 16 okt 2016, 18:09

Tack för alla råd och förslag. Särskilt det om att "torrträna" mot en vit vägg. Det visade mig tydligt att avfyrningen ofta var ostadig. Dagens tavlor är forfarande "spretiga". Slängskotten finns där, men lite mindre yviga. Känns också som om jag gör något fel i hur jag håller pistolen. Någon serie har träffbilden flyttats åt sidan eller uppåt även om den är någorlunda samlad där. Svårt att säga om resultatet blev bättre eller sämre. Mindre spridda slängskott, men samtidigt mera spretigt överlag.

Har ändrat lite på förutsättningarna med bättre ljus på tavlan och ett bredare korn på pistolen. Nu är siktet helt acceptabelt.

Trycket däremot är förfärligt. Inte nog med en lång rörelse, det har även mycket friktion så avtryckaren rör sig i små hopp istället för en mjuk rörelse. Olika för varje skott. Detta är mycket störande även om det blivit bättre sedan jag spännt det så det kräver större kraft och friktionen därmed märks mindre.

Skall försöka att polera ytorna i upphaket och lägge på ett bra smörjmedel. Kanske molykote, eller ni har något annat att rekommendera? Synd att Crosman har åstadkommit ett så dåligt trycke på en i övrigt acceptabel pistol. Alla förslag på hur detta kan förbättras tas tacksamt emot.

Håller även på att träna styrkan i armen. Känner att det saknas en del i den vägen för att kunna hålla riktigt stadigt.

Tavlorna sitter i ordning som en sida läses. De är skjutna 2 + 3 + 2 serier med en lång paus emellan.

För att följa länken så måste du registera dig.

Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Skytteträning, goda råd sökes...

Inläggav dreg 16 okt 2016, 20:54

Hej.
Jag tycker faktiskt inte det ser så jäkla tokigt ut.
Det är inte lätt att skjuta pistol, i synnerhet inte luftpistol.
Ställ inte för höga krav på dig själv, då kommer du tröttna.
Glöm inte att du är nybörjare.
Glöm inte att du inte har världens bästa pistol.
Sätt upp realistiska mål.
tex:
Allt från ring sex och inåt är bra.
När allt sitter där hela tiden höjer du dina krav, tex allt i svart.
Sedan allt från ring 8 och inåt.
Efterrikta i några sekunder, håll koll på kornet under tiden. Har det flyttat sig?
Skjut inte mer än fem skott per tavla.
Vila ordentligt mellan varje skott.
Vila ordentligt mellan varje serie.
Slappna av i greppet låt hela pistolen vila mot bänken, inte bara pipan, utan även kolven, Slappna av i kroppen under vilan. Tänk hösäck.
Mist 5 sekunders vila mellan varje skott.
Titta inte på tavlan när du vilar. Blicken ska vara ofokuserad under vilan, "mongostirra" ut i tomma intet.
Efter hård koncentration behöver ögat åtminstone 3-5 sekunder för att "ladda om". Ju äldre man blir ju längre tid tar det.
När du har vilat går du in i skarpt läge.
Varje skott räknas!
Skjuter du ett dåligt skott, fokusera om och ge dig fan på att nästa skott ska bli bättre
Skjut inte mer än 10 stycken 5-skotts serier, sedan tar du en längre vila. Gör något annat i nån timme.
Egentligen skjuter man bara två skott per tavla i luftpistolskytte, sedan byter man tavla, det blir en naturlig vila där.
Vet inte om du är junior, senior eller dam men en luftpistolmatch för herrar består av 60 st tävlingsskott, plus ett fritt antal provskott. Tiden för herrar är 1 timme och 45 minuter.
Dam och juniorer skjuter 40 st tävlingsskott plus ett fritt antal provskott. Skjuttiden för dessa är 1 timme och 15 minuter.
Nämner detta för att du ska reflektera över hur lång tid du tar på dig att skjuta 40 eller 60 skott.
Vad är det 30 minuter?
Lycka till.
mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Skytteträning, min vandring mot mitten...

Inläggav Lady_K 03 jan 2017, 13:33

Så var det då dags att skriva lite igen om min törnebeströdda vandring mot mitten av tavlan. Flera askar diaboler har skjutits sedan mina förra inlägg i denna tråd. Jag har även bytt skjutplats så det är mycket mera ljus på tavlan. Avståndet har därmed dessvärre också ändrats och är nu endast 7.2 meter, så resultatet är i verkligheten en aning sämre än det ser ut på 7.5-meters tavlorna... Har styrketränat skjutarmen och känner att det blivit lättare att hålla någorlunda stadigt. Har även minskat på tempot en hel del. Skjuter nästan varje dag nu, men färre skott vid dessa tillfällen. Oftast två tavlor = 20 skott per tillfälle.

Avtryckaren är bättre nu efter lite polering och många skott, men inte bra. Från att ha känts som att dra en rasp över en rostig järnbit känns den "slät", men fortfarande tveksam. Har fått ställa den hårt som på en grovpistol för att den skall röra sig utan ryck och även återgå när den slåpps så jag vågar avbryta utan att riskera tappa ett vådaskott.

Även om resultatet definitivt har förbättrats så har jag fortfarande svårt att undvika slängskott. Ungefär minst vart femte skott träffar på ett helt annat ställe än där det var tänkt... Inte lika yvigt, men svårigheten är kvar. Vad tusan gör jag för fel?...

Idag och igår blev det många skott, tavlorna är skjutna dessa två dagar. En av gårdagens med kraftigt stöd, men ändå ett slängskott. Ibland tror jag det är pistolen som sprider dessa, men det är nog en fåfäng tanke.... Undrar vad en bätte pistol skulle göra på resultatet, men då det rimligtvis är i handen som håller den felet finns så håtter jag tillbaka köpivern. Speciellt som det näppeligen är de fantastiska skjutegenskaperna som gör att jag valt en Crosman.

Nåväl, bara att träna på. Till slut så sitter skotten i varje fall inom det svarta.


För att följa länken så måste du registera dig.

Lady_K
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 jun 2016, 11:25
Ort: Skåne
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Skytteträning, min vandring mot mitten...

Inläggav sfe 03 jan 2017, 14:43

Ta till dig dreg:s råd. Finns inte mycket att tillägga där. Träningen mot vit vägg (eller lampa eller vad som helst som syns bra) är också praktisk för att testa att ändra greppet runt kolven. Att flytta handen bara någon mm kan ge stora förändringar och man ser på kornets rörelse om man gör rätt eller fel på ett helt annat sätt än vad man kan se om man skjuter mot tavla..
Själv brukar jag träna mot vitt när jag ser nåt halvintressant program på TV. Ingen högintensiv träning kanske men man utnyttjar tiden som man annars fullständigt skulle lagt på ett TV-program som egentligen inte är världens bästa och träningen blir inte lika tråkig som om man bara skulle stå och klicka mot en vit vägg.
Därmed inte sagt att du skall välja bort att klicka mot en vit vägg med full koncentration endast på det. Absolut inte. Men du kan klicka framför TV:n också.

Om du styrketränar tror jag det är viktigt att du tränar HELA överkroppen och inte bara armen du håller vapnet i. Inte minst för att enformig träning kan ge skador men också för att du faktiskt utnyttjar hela kroppen när du skjuter, trots att du håller i vapnet med bara en hand.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Skytteträning, min vandring mot mitten...

Inläggav Nitro 03 jan 2017, 16:01

Skjuter inte pistol själv, men varför inte ta goda råd från självaste kungen i detta.
Ragnar Skanåker ger tips och råd på youtube

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Skytteträning, min vandring mot mitten...

Inläggav Skogstomten 03 jan 2017, 16:45

dreg: tackar för alla tips, mycket bra och pedagogiskt skrivet! :thumbupp: Nu har jag lite mer saker att testa för att se hur jag ska få ihop det bättre.
Skogstomten
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 apr 2015, 23:07
Ort: Södertälje
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster

  • Sponsorer