Fx cyclone, spridd träffbild

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Seb 13 nov 2016, 23:08

Hej, tänkte höra om någon på forumet haft liknande problem.

Jag köpte bössan ny 20/8 i år och har sen dess skjutit ca 3-4 askar och har nyligen satt dit en lane regulator för att föbättra precisionen.

I helgen var jag ute och sköt på 25 och 40 m, det var mer eller mindre vindstilla, soligt och runt -2 till -3C. Bössan är licensfri 10j utförande. Ammo JSB JUMBO RS 5,52mm (0,87g).
Sikte hawke 8-32x 56 på 20x förstoring, väl justerad parallax.
Tuben var nyfylld.
Runda fina kjolar på diabolerna.
Regulator på 135 bar.
FX ST pipa, skruvar väl åtdragna.

Tavlan nedan skjuten på 40m:
5 av skotten i 8 skotts mag sitter i det övre hålet, mer eller mindre hål i hål. Men sedan på de 3 övriga så har den dragit rejält nedåt höger. Enl mig och övriga på klubben alldeles för mycket.

Kommer nog åka och skjuta den i skottstol inomhus för helt utesluta yttre faktorer.

Har någon annan haft liknande problem och isåfall vad löste det ?


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Seb 13 nov 2016, 23:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Seb 13 nov 2016, 23:12

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Silwer 14 nov 2016, 00:26

oj det var inget vidare.
Är du säker på att regulatorn funkar som den ska?
135bar för 10J låter vansinne för mig, du bör kunna liga under 100bar lätt.

40m är ju en bra bit för 10J, men jag tycker som sagt ändå art detta är dåligt så jag ju inte tror du valde den sämsta tavlan.

.22 har ju en väl krökt kulbana i 10J, nästan imo värdelös och ett dumt val mest.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav börne 14 nov 2016, 07:19

Silwer skrev:.22 har ju en väl krökt kulbana i 10J, nästan imo värdelös och ett dumt val mest.

Ska man ha den på licens senare så är det kanske inte så dumt :wink:

Har tyvärr inget att säga om träffbilden Seb :-(
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:42)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Seb 14 nov 2016, 07:43

[quote="Silwer"]oj det var inget vidare.
Är du säker på att regulatorn funkar som den ska?
135bar för 10J låter vansinne för mig, du bör kunna liga under 100bar lätt.

40m är ju en bra bit för 10J, men jag tycker som sagt ändå art detta är dåligt så jag ju inte tror du valde den sämsta tavlan.

.22 har ju en väl krökt kulbana i 10J, nästan imo värdelös och ett dumt val mest.[/quote

...värdelös och dumt val...
IOM att 5 av träffarna är såpass samlade så tror jag ändå bössan har potential och kan ge ett bra övningsskytte innan licens, även cal 22. Men frågan är varför den sprider såhär.
Reggen var förinställd på 135 bar och den har legat väldigt jämnt över cronografen inomhus. Men jag hade ingen crono när jag sköt i kylan.
Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Air 14 nov 2016, 08:24

Som Silwer skriver så regulatorn bör vara på 95-100bar den där är inställd för FP.
Nästa problem hur ställer man in den själv då.Man behöver mätutrustning för att
ställa in det perfekt.Det här tänker inte många på nu är det poppis med reg det
måste jag med köpa osv.
Ska man skjuta 5,5mm i 10J får man vara nöjd med 30m hyfsade träffbilder sen är
inte ST pipan pressad för dessa låga farter heller.Fx är inte intresserade av att ge
köparna val av pipressnig fast man har maskin i fabrik tråkigt nog.
Hoppas det löser sig enklast är nog att fixa licens på den som du har den nu.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Följande användare vill tacka Air för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:42)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Batistuta 14 nov 2016, 10:00

Seb skrev:För att följa länken så måste du registera dig.


Jag tycker inte den träffbilden är dålig, det behövs ju inte mycket för att träffbilden ska flytta sig en bit. Minsta avtrycksfel så är det kört plus många andra faktorer. Dock är nog regulatorn lite för högt ställd.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:42)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Seb 14 nov 2016, 10:31

Air skrev:Som Silwer skriver så regulatorn bör vara på 95-100bar den där är inställd för FP.
Nästa problem hur ställer man in den själv då.Man behöver mätutrustning för att
ställa in det perfekt.Det här tänker inte många på nu är det poppis med reg det
måste jag med köpa osv.
Ska man skjuta 5,5mm i 10J får man vara nöjd med 30m hyfsade träffbilder sen är
inte ST pipan pressad för dessa låga farter heller.Fx är inte intresserade av att ge
köparna val av pipressnig fast man har maskin i fabrik tråkigt nog.
Hoppas det löser sig enklast är nog att fixa licens på den som du har den nu.


Ok, jag kan testa att lägga mig lägre i tryck på reggen. Men det är mycket mekk iom att tuben måste delas för att ställa trycket. Ska inte vara några problem att lägga sig på runt 100 bar. Enda anledningen till att jag skaffade reg var pga precisions problem iom att man får en hastighets ökning när man kommer neråt 140-150 bar. Och att det i praktiken inte går att utnyttja tub tryck över 190 bar iom att hammarn inte orkar öppna på samma nivå.

Licens är en annan seg historia, medlem och aktiv i ett halvår och lika länge till för handläggning.

Tack för tipsen.
Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Air 14 nov 2016, 11:28

Ett oregulerat luftvapen har en kurva i tryckintervallet där den går jämnast men
det är ganska många skott om man inte har pressat för mycket på utgångshastighet.
Själv handpumpar jag ock vet var kurvan är som bäst på mina PCP då passar jag på
att skjuta bra tavlor sen är det lättare bäst att ta ett par pumptag så ligger man kvar där.
För mig har det därför inte varit aktuellt med reg.Nu är inte jag den som säger vad som är riktigt man gör det som passar en bäst bara ett alternativ.
Air
 
Inlägg: 2159
Blev medlem: 13 mar 2009, 17:44
Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 251 gånger i 216 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Leopold 14 nov 2016, 15:30

Batistuta skrev:
Seb skrev:För att följa länken så måste du registera dig.


Jag tycker inte den träffbilden är dålig, det behövs ju inte mycket för att träffbilden ska flytta sig en bit. Minsta avtrycksfel så är det kört plus många andra faktorer. Dock är nog regulatorn lite för högt ställd.


Tror det var denna deltavla som jag sköt för att testa. Första träffen tog väldigt lågt och är inte med på bild, jag trodde det var skottställt mitt i men så var det inte fick jag snabbt reda på.

Resten av skotten enligt rätt överhåll via dottar, samma riktpunkt på alla sju kvarvarande skott och borde alla ha hamnat mycket väl samlat. Fyra av skotten hamnade där jag väntade mig, övriga tre seglade iväg mycket tydligt neråt höger (väldigt lätt att följa kulbanan i siktet med cal .22 i 10 J).

Praktiskt taget vindstilla, fullt stöd och siktet justerat efter mina ögon via dioptriringen och fokusringen till att bli verifierat parallaxfritt och knivskarpt på målavståndet. Bössan har ett fint avtryck och det var bra avfyrningar allihop. Jag är ingen perfekt skytt men vet vad det är för träffbilder man förväntar sig på 40 meter under dessa förhållanden, här fick jag tre "flyers" på sju skott och det känns som att bössan borde kunna prestera betydligt bättre än så här.

Det finns ju litet olika spår man kan utforska som sagt.

Regulatortrycket diskuterades, kanske det höga regulatortrycket ger överskottsluft i 10J som destabiliserar diabolen när den lämnar mynningen? Jag vet för litet om regulatorer och hur de ska ställas in och konsekvenser av för höga regultaortryck förutom onödigt hög luftförbrukning. Kanske en "air splitter" kan ta hand om ev överskottsluft om det är problemet.

Annars är det ju detta med kulsorter som kan ta tid att hitta vad som passar pipan bäst. Har för mig att du testat med några olika JSB-varianter sebbe men med ungefär samma resultat, finns ju även andra märken att testa tex H&N.

Du nämnde även att du sett att det läcker ut fett från hålet i tubsidan man har med denna typ av regulator, detta efter att bössan stått en tid i upprätt position. Tycker att överskottsfett borde blåsas ur med tiden och att det skulle visa sig i variationer i kulhastighet om det vore problemet... men du har ju haft mycket jämn utgångshastighet i alla fall inomhus. Måste testa utgångshastigheten även utomhus nu när det är litet kallare, kanske fettet stelnar till och ger bekymmer med ojämn hastighet i slutänden?

En bössa i denna prisklass som säljs som licensfri ska prestera utmärkt mer eller mindre rakt ur boxen, detta att pipan skulle kräva fullfart för att samla vettigt låter inte rimligt i mina öron.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:42)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Silwer 14 nov 2016, 16:33

dock är det .22 i 10J och 40m, det är ingen bra träffbild han visar men exakt vad ska man förvänta sig är så svårt imo.

Jag inser att att vid fullfart så blir det ju andra förutsättningarm, och att valet av bössan är gjord för att köra den i fullfart senare.

Valen är ju fel nu helt enkelt, visst förbättra det kan man, men få det till ett mycket bra val är nog omöjligt med de här kriterierna som önskas.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Leopold 14 nov 2016, 16:52

Nej det var kanske orimligt att förvänta sig en tight samling på 40 meter i cal .22 i 10J. Men det var vad jag väntade mig att se, iofs utan att ha skjutit .22 tidigare i 10J (däremot åtskilligt .177 i 10J, både fjäderbössor och pcp under motsvarande förhållanden).

Kanske bäst att andra som har erfarenhet av dessa bössor i denna kaliber och effekt uttalar sig om det rimliga i träffbilden.

Liknande frågor har kommit upp förut här på forumet med liknande bössor, några ytterligare idéer att prova är att skjuta handladdat utan magasin (för att se om magasinladdningen ev deformerar diabolerna), och att kolla så transferporten inte har grader som deformerar kulorna. Ev kan man skjuta ett mag ner i en vattentunna och kontrollera att diabolerna ser jämna och fina ut när man fiskat upp dom.

Otroligt frustrerande när det inte blir som man tänkt sig med träffbilderna. Vet en som fick ordning på det bara genom att byta från en batch JSB RS till en annan...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Silwer 14 nov 2016, 17:37

Cycloneblocken är jobbiga att singelmata tyvärr, visst har en del då gjort enkotsmagasin för dem, men det förekommer inte längre idag.

Sen har du såklart rätt i att söka bra ammo måste man alltid göra även om man startar på rätt märken.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Batistuta 14 nov 2016, 17:53

Jag har ju en FX FT i 5.5 innan jag fick licens på den gick den bra upp till 25-30 meter. Vid 40 meter och 10 joule tror jag inte att kulan stabiliserar sig tillräckligt för perfekta skott varje gång, därav flyers. Min egen teori.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Larzzon 14 nov 2016, 19:56

Har du provat någon annan ammunition än JSB Exact jumbo rs 5.52?
Det kan vara intressant att laborera med lite olika diametrar tex. JSB Exact jumbo 5.53, då jag själv upplever att kulor som laddar lite tightare är att föredra i min pipa.
Sen har det hänt att jag fått batcher där diametern har varierat väldigt mycket med liknade träffbilder som resultat.
Senast redigerad av Larzzon 14 nov 2016, 19:57, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Följande användare vill tacka Larzzon för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:43)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Leopold 14 nov 2016, 20:22

Larzzon skrev:Har du provat någon annan ammunition än JSB Exact jumbo rs 5.52?
Det kan vara intressant att laborera med lite olika diametrar tex. JSB Exact jumbo 5.53, då jag själv upplever att kulor som laddar lite tightare är att föredra i min pipa.
Sen har det hänt att jag fått batcher där diametern har varierat väldigt mycket med liknade träffbilder som resultat.


Vad ser du som ett rimligt riktmärke vad gäller träffbilder under dessa förutsättningar: cal .22, 10 J, 40 meter, vindstilla? Som sagt, jag har svårt att acceptera som ett faktum att ST-pipor cal .22 inte ska kunna samla vettigt i 10J på 40 - 50m även om jag kan förstå att de kanske presterar som bäst i ett högre hastighetsregister.

Finns en lägstanivå för en kvalitetsbössas precision som man inte kan underskrida oavsett effekt och klarar inte bössan detta skulle de inte sälja dessa i den konfigurationen som jag ser det, alltför mycket bekymmer för alla parter.

Nu är jag kanske hård men efter att ha lång erfarenhet även av enkla fjäderbössor som HW30s och vad de kan prestera på div avstånd så vore det väl ändå fan om man inte ska kunna vänta sig bättre av ett pcp-gevär från FX.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:43)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Nitro 14 nov 2016, 20:35

Leopold skrev:Nu är jag kanske hård men efter att ha lång erfarenhet även av enkla fjäderbössor som HW30s och vad de kan prestera på div avstånd så vore det väl ändå fan om man inte ska kunna vänta sig bättre av ett pcp-gevär från FX.

Nä det är jag inte alls säker på. Helt olika förutsättningar.
HW30 går som bäst med .177 i 10J
En FX .22 10J är inga höjdar förutsättningar. Dessutom troligtvis inte heller utprovad med rätt ammo.
Dessutom är just HW30 känd för sin lättskjutenhet och precision.
Så jag håller HW30 högre under dessa förutsättningar när det gäller att samla.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:43)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Silwer 14 nov 2016, 20:35

det är väl en jävla skillnad?

Du menar att pipkonfiguration aldrig spelar nån roll? inte heller kaliber?

Du jämför mot 7.5J bössan HW30s.

Du slår fast att alla tillverkare oavsett deras målgrupper är mist lika bra som en HW30s?

Vi har FWB300s där med i låg effekt som klår mycket modernt egentligen, är det så du tro allt tillverkas idag?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav skånepåg 14 nov 2016, 21:29

Jag är ingen expert och framför allt ingen bra skytt :( , men jag skjuter med FX verminator 5.5mm(st pipa), jsb rs kulor, singelladdade, 38 meter, 10 joule, utomhus bra förhållande, sittandes med bra stöd, 5 skotts grupper på ca 15mm(hålen inom denna diameter, inget sticker ut), ibland bättre ibland sämre, dock aldrig mer än 20mm.... Jsb jumbo 5.52 ca 17mm, jsb heavy 5.52 ca 20mm.

Tycker det jag ser på bilden ovan är inte som de ska, oavsett jsb kulor skulle jag vilja säga, även i 10 joule.

Dock bör hastigheten kollas.
Sjunker det neråt 8-9 joule då förvärras oddsen ganska mycket, ligg på 10 joule vid pipan, så blir det 9.9 joule vid 4 meter.
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Följande användare vill tacka skånepåg för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:44)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Larzzon 14 nov 2016, 21:32

Leopold skrev:
Larzzon skrev:Har du provat någon annan ammunition än JSB Exact jumbo rs 5.52?
Det kan vara intressant att laborera med lite olika diametrar tex. JSB Exact jumbo 5.53, då jag själv upplever att kulor som laddar lite tightare är att föredra i min pipa.
Sen har det hänt att jag fått batcher där diametern har varierat väldigt mycket med liknade träffbilder som resultat.


Vad ser du som ett rimligt riktmärke vad gäller träffbilder under dessa förutsättningar: cal .22, 10 J, 40 meter, vindstilla? Som sagt, jag har svårt att acceptera som ett faktum att ST-pipor cal .22 inte ska kunna samla vettigt i 10J på 40 - 50m även om jag kan förstå att de kanske presterar som bäst i ett högre hastighetsregister.


Jag har ingen erfarenhet av cal. 22 i 10J, men jag hade också förväntat mig bättre, men den erfarenhet jag har är att vindarna kan vara väldigt överraskande, man tror det är vindstilla men det är det inte, det kan blåsa mer eller mindre på olika avstånd fram till vallen. Det är rätt intressant att placera ut vindvimplarna med lagom mellanrum och titta på dessa. Ibland pekar de tvärs emot varandra.

Och 40-50m är långt för 10J, det behövs inte mycket vind för att kulan ska sticka iväg ett par centimeter på dessa avstånd och förstöra gruppen.
Jag har sett vad min bössa kan leverera i skottstol inomhus, men det är ytterst sällan jag uppnår dessa resultat i verkligheten.

Tittar man på träffbilden ovan och plockar bort ett par flyers så skjuter bössan bra, frågan är bara vad som orsakar dessa flyers? Ammunition, vind?
Jag har själv fått erfara att ST-pipan kan vara väldigt kräsen när det gäller ammunition, så det är väl min första gissning.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Följande användare vill tacka Larzzon för detta inlägg
Seb (14 nov 2016, 21:44)

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Silwer 14 nov 2016, 21:59

Vilket jag tog upp direkt, men jag inser att jag råkade i en kompistråd igen med ryggdunkningar.
Rena hypotetiska svar tackas mm.

Jag tycker man kan ange när man inte vill ha ev negativa svar.
Senast redigerad av Silwer 14 nov 2016, 22:00, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav skånepåg 14 nov 2016, 22:04

jo visst kan vinden avgöra en del, men man känner när det kan finnas kastvindar och liknande.

säkrast och nog de enda vettiga är att skjuta inomhus, då vet man ganska snabbt om det är vinden eller bössan/diabolerna.

smart är vid ett sånt tillfälle att ha tålamod, luft så man kan fylla på, tid och framför allt lite olika diaboler med sig, då vet man när man går hem förhoppningsvis.

skulle bössan sprida inomhus också oavsett olika diaboler, då bör man samma dag innan man går hem mäta hastigheten på 10 skott på raken i 2 omgångar, är hastigheten bra överlag, ja då är det pipan(mindre troligt) eller laddning av skotten som orsakar det(en liten vass kant som tar emot diabolen vid laddning eller magasinet som är kasst)....
Användarvisningsbild
skånepåg
 
Inlägg: 332
Blev medlem: 31 jul 2015, 17:27
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 30 gånger i 28 inlägg

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Leopold 14 nov 2016, 23:01

Om det finns garanti kvar så finns ju möjligheten att reklamera.

Jag förstår fullt och fast att man vill ha på fötterna när man reklamerar och då kokar det ner till vad som är rimligt att begära av en bössa under givna förutsättningar. Det är vad många av frågorna i tråden handlat om. En del tycker det ser acceptabelt ut, andra (tex jag) tycker inte det ser rimligt ut alls efter vad man har anledning att förvänta sig.

Kanske har man kommit i ett läge där det är dags att ta kontakt med återförsäljaren eller tillverkaren för en ordentlig test och ev åtgärd. Det krävs kontrollerade testförutsättningar för att avgöra ev fel och åtgärd som jag ser det, inte rimligt att man som köpare ska försöka fixa "bevis" för detta via skottstol och inomhushallar på 25 - 50 meter.

Jag har testskjutit bössan, den skjuter inte bra som jag ser det och bekräftar vad Seb upplevt som ägare. Det är den korta versionen och jag tycker ägaren Seb gjort allt man rimligen kan begära i felsökning. Testat olika ammo etc, till och med installerat regulator, bytt sikte.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Seb 14 nov 2016, 23:02

Tack för alla tips.
Kommer troligen försöka skjuta i skottstol inomhus. Eller kontakta ÅF el FX direkt.
De flesta förordar jsb,känns det som. Kanske inte rs utan hellre tyngre, eller är det någon annan ammo som någon vet funkat bra i fx st pipor ?
Användarvisningsbild
Seb
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 19 aug 2016, 21:32
Ort: Växjö
Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 30 gånger i 11 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airguns

Re: Fx cyclone, spridd träffbild

Inläggav Lastlogon 15 nov 2016, 07:24

Jag kan inte tänka mig att det blir så mycket bättre på 40m med en .22 10j. Diabolerna går ju fruktansvärt långsamt redan ur pipan, säg högst 130ms. På 40m lär ju hastigheten ha sjunkit till högst 90-100. Minsta lilla vindputs eller att du håller bössan bara lite, lite snett kommer att synas mycket tydligt på tavlan. Jag har själv en streamline .22, ska testa vid tillfälle för att se hur det ser ut på 40m. Den skjuter hål i hål på 20m, det är det längsta jag har vågat skjuta, jag ser bokstavligen kulans bana och hur den sjunker i siktet. En .22 i 10J är helt värdelös på 40m, en .25 ännu sämre, ska du skjuta licensfritt så är det ju .177 som gäller, men fortfarande inte på 40m. Fasen, ingen av nämna kalibrar är ju "bra" på 40m licensfritt. Att tro att en .22 ska kunna prestera väl på 40m är ren nonsens. Det finns en anledning till att dom som skjuter på 40-50m inte kör under 16J. Och dom som lyckas få fina grupper på 50m har oftast 30J eller högre. Din bössa kommer att prestera gudomligt även på 75m i 40J, bara slöseri att ha en sån fin bössa och inte skaffa licens.
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Nästa

Återgå till Fx Airguns

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer