Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 22 nov 2016, 17:42

Bakgrund:
Jag har en Diana 35 tillverkad 1968, köpt 1969, som jag då sköt massor med på allt möjligt när jag var ung och dum. Har nu på ålderns höst lekt med att piffa upp kunskaperna och försökt få denna relik användbar för att öva lite. Kanske ev köper något nytt vidunder senare.

Peter Allvén på SLJSF mätte med sin kronometer att med hans JSB Exact RS gav min Diana 222 m/s, vilket gav mig inspiration till att inte pensionera geväret riktigt än. Sen urgammalt hade jag HDF och RWS Meisterkugeln (och Dogg Match som jag redan för flera decennier sen upptäckte mest var slumpens verk).

Har nu bytt det gamla kikarsiktet (Weaver V22-A, 3-6 ggr 16 mm objektiv, och som inte ens hade någon parallaxjustering) till ett fint Hawke 4-12x50 AO med Hawke endels-fäste. Siktet verkar sitta bra, har inte kunnat notera någon rörelse. Jag var dock försiktig med att skruva åt ringarna mot själv siktet eftersom det sitter en gummitejp där som verkar vara tänkt att dämpa något.

• Har skjutit rent pipan med en del "kuddar".
• Har haft lite silikonolja på pippackningen.
• Skjuter med JSB Exact RS (men har även testat mina gamla HDF och RWS Meisterkugeln)

Resultat:
Resultatet är inget vidare. Ibland, nästan slumpässigt, våldsamt dålig precision i höjdled. Vi pratar om flera cm ibland på 10 meter! Men emellanåt får jag fina serier.

Jag har sett den utmärkta filmen Artillery Hold som tipsades om i annan tråd. (Jag hade annars just köpt stöd som jag fyllt med ris, och trodde det skulle vara det ultimata att lägga stocken på och vila kolven mot baktill, men se där bedrog jag mig tydligen, för min Diana tillhör tydligen de där som är mkt känsliga. När jag var ung använde jag aldrig stöd, så jag förstod väl inte ens hur skadliga de kunde vara.)

Möjliga åtgärder:
Eftersom den har presterat bra hastighet så har jag inte känt behov av att byta fjäder, men i annan tråd Re: Diana mod 35 påstods att en Diana 35 skulle skjuta mjukare (mindre twang) genom att byta till en V-mach fjäder. Jag vet inte om det verkligen ökar precisionen (genom mindre vibrationer), men personen som tipsade om det, Bsa_Airsporter, visade träffbilder på tavla som såg rent osannolikt bra ut. Min bössa skramlar rätt rejält, men det har den alltid gjort.

Jag har ett svagt minne av att jag för flera decennier sen, kanske 70-tal, av någon anledning bytte fjäder och pippackning, men är osäker på det. I vilket fall som helst så har jag inget som helst minne att jag någonsin har hällt in någon olja i transferporten in till pistongpackningen. Så vitt jag förstår så har dessa Diana 35 alltid en läderpackning till pistongen, medan pip-packningen är en o-ring i gummi.

Jag har nyligen läst att pistongpackning i läder skall tydligen ha lite olja, men då får det absolut inte vara något som kan antändas vid höga tryck och temperaturer.

I en kommentar till För att följa länken så måste du registera dig.

 så skriver BB Pelletier följande 2008-05-23:
You can shoot your rifle a lot, if you like. The mainspring can always be replaced and the leather piston seal will hold up for many decades, if you keep it oiled.

Drop 5-10 drops of pure silicone oil down the transfer port (the hole behind the breech when the barrel is broken open. If you can’t find pure silicone oil (a dive shop would have it) then you can use petroleum oil. It will bang and smoke a little, but that was what we used in that rifle when it was new.

Men på Luftvapen.info skriver en duttowisch74 2014-10:
Diana 35 är ett fint vapen! Har själv fyra stycken. Tänk på att du ska smörja upp läderpackningen med olja. Häll i och låt stå en vecka, dra den lite upp och ner under veckan. Jag kör med Biltemas 5W-40 helsyntetiska olja (som är en riktig helsyntetisk), fungerar perfekt.

Ovanstående förvånar mig något, för även en syntetolja kan väl antändas? Och då är det ju tabu!?

Frågor:

1. Bör jag droppa in silikonolja i transferporten? I så fall, hur mycket?

2. Bör jag byta pip-packning? Jag bifogar en bild på hur den nuvarande ser ut. Den är rätt sammanpressad i övre delen, och sätter man nageln mot den är den ganska hård men i övrigt oskadd och flexibel. Jag tror som ovan sagts att den är bytt för några decennier sen.
För att följa länken så måste du registera dig.



3. Är det verkligen värt att krångla med ny fjäder för att få bössan både tystare och med högre precision (kanske mindre känslig för hur man håller den?)?

4. Byta hela pistongen? Usch vad krångligt! Den här modellen av Diana har en avtryckare som inte går att demontera utan att borra ut en nit etc, och jag är inte det minsta road av att hålla på med sådant bara för meckandets skull. Det här gör jag bara om jag måste för att få bra resultat. Avtryckaren har jag redan meckat med: filat och polerat bort slitage för att få ett mer distinkt avtryck, och det tycker jag att jag lyckades med.
Senast redigerad av Bull 22 nov 2016, 23:42, redigerad totalt 1 gång.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav gubbe 22 nov 2016, 20:09

Bull skrev:Bakgrund:


Trevlig läsning Bull. :)
Tycker hela ditt inlägg visar att du har stor kunskap om hur ett fjädergevär fungerar.
Om kronograf mätningen visade ett jämnt resultat så är nog inte pistongpackningen problemet.
Lite olja är nog ändå inte fel och oavsett vilken du väljer så finns det nog risk att det "dieslar" lite i början.
Pip packningen skulle jag bytt samt kollat att piplåset fungerar perfekt.
Kanske ta en titt i pipmynningen också för att se att kröningen är bra.
Bättre att dra pipan med rengöringslappar och någon bra olja än att skjuta "kuddar" eftersom pistongen slår i hårt på grund av för litet motstånd.
Sen får man aldrig glömma att många fjädergevär är svårskjutna. Har aldrig haft ett D35 men jag har hör att dom kan vara lite bångstyriga. :)
Användarvisningsbild
gubbe
 
Inlägg: 10464
Blev medlem: 08 nov 2008, 18:24
Ort: Nossebro
Tack utdelade: 3058 gång
Tackad: 1630 gånger i 817 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Stormbringer 22 nov 2016, 21:25

Lite tips och tankar kommer här..

Verkade som det var bra tryck vid chronomätning. Men som "gubbe" skriver, gjordes flera mätningar med jämnt resultat så torde pistongpackning vara okej.
Byt pippackning och testa med lite symaskinsolja till pistongpackning.. Om man skall använda rengöringskuddar bör man även ladda med "kula" bakom för att förhindra pistongislag vid avfyrning.

Ang spridning. fanns spridning även med gamla siktet? Om inte kan det kanske vara nya siktet som spökar?

Men börja med pippackning och se om det hjälper. Om inte så kan du iaf utesluta den felkällan till en låg kostnad och liten arbetsinsats.

Lycka till!
/Stormbringer

Diana 23
Diana 25
Diana 27
Diana 35
Haenel 49a
Stormbringer
 
Inlägg: 80
Blev medlem: 18 jul 2015, 22:25
Ort: Västerås
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 22 nov 2016, 23:36

Tack för svaren, och här kommer lite svar/kompletteringar:

Kronografmätningen som Peter gjorde var rätt jämn med Exact RS (men klart sämre med mina gamla diaboler). Men jag tänkte mig att en pistong eller packning ibland kanske skulle kunna pysa ut när den inte orkar med, eller när den blivit lite varm? Och att det kunde vara skälet att den ibland skjuter åt helvete.

När jag sköt med kuddar så hade jag alltid en skräp-pellet (Dogg Match) bakom för att pistongen inte skall ta stryk. Jag hade faktiskt även dränkt in de första kuddarna i Hoppes no 9, och sen kört några torra kuddar. Innan jag ens ägde några kuddar så drog jag en slags viska flera gånger genom pipan och som jag hade dränkt in med Hoppes no 9.

Piplåset känns distinkt och bra, och jag kan inte känna att det skulle glappa eller så.

Angående kikarsiktet: Nej, med det gamla siktet så varierade den också med enstaka häftiga outliers, vilket störde mig en hel del, men jag tänkte att det kanske berodde på mina då mycket gamla diaboler (hade inte köpt nya) samt en dålig skjutteknik där jag hade bössan mot ett rätt hårt stöd, samt att siktet i sig var rätt tveksamt och svårtittat utan parallaxjustering.

Stormbringer, du föreslår symaskinsolja i pistongen!! Jag trodde det var jättetabu! Den kommer väl att explodera!?

Finns det problem eller risker med att köra med silikonolja? Är inte det bäst?
(En silikonspray som exvis WD-40 och liknande brukar vara lättflytande när de appliceras, men blir så småningom mer som ett tunt fett. Borde vara hyfsat bra, och borde väl gå bra till läder, och borde väl inte explodera? Det verkar vara det som BB Pelletier förordade.)

Att köpa en pippackning skall jag nog i alla fall göra, och någon slags olja bör jag nog pyttsa i; är 0.1 ml lagom?
Senast redigerad av Bull 23 nov 2016, 10:06, redigerad totalt 1 gång.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Frank69 23 nov 2016, 09:14

Det finns massor man kan förfina på ett gammalt luftvapen.
Var inte rädd för att öppna och inspektera innanmätet... :) det är nästan nödvändigt att göra.
Utöver de åtgärderna som du redan har gjort/fått tips om så finns det några till.
Men först bör du ställa dig själv följande frågor...
1. Vad skall vapnet användas till för skytteform... avstånd... 10meter... 50meter... inomhus... utomhus...
2. Vilken kraft behövs...
(då vapnet ligger för högt i hastighet för att vara licensfritt så kan du vinna rekylmässigt på att trimma ner det)

När du har funderat ut vad vapnet skall användas till och vilken kraft som är önskvärd så finns det tre punkter som kan ses över förutsatt att vapnet är helt och oskadat för övrigt.

1. Piplåset... skruven måste vara korrekt spänd... dvs inte för löst så pipan hänger... och inte för hårt så den inte kan svänga fritt. (dvs ungefär samma som man önskar vid artillery hold)
2. Vapnet måste bli fri från allt oljud/skrammel... det skall bara låta ett svagt DOFF... och ha en rekyl rakt bakåt... inget skramlande eller vinglande rekyl.
Det åtgärdar man med att installera ett litet kitt... finns olika märken och skolor... :)
3. Ta ner hastigheten ger en avsevärt bättre precision (för att rekylen minskar) byt eller kapa befintlig fjäder...
Hade vapnet varit i mina ägor så hade jag också inspekterat innanmätet och vid behov honat komptuben.
Lycka till med ditt projekt... och ha inte brått utan ge det tid och var noggrann.
Ta en massa bilder när du demonterar vapnet så du vet hur det var monterat...
lätt att glömma hur de satt ihop om det får ligga ett tag när man väntat några veckor på delar.
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 23 nov 2016, 10:02

Frank69 skrev:(då vapnet ligger för högt i hastighet för att vara licensfritt så kan du vinna rekylmässigt på att trimma ner det)

Kort kommentar om hastighet och licens på min Diana: Det ÄR licensfritt! Köpt 1969.

Med RWS Meisterkugeln så blev det bara 9 joule.(0.542 gram)
Med HDF nr. 81922 så blev det 11 joule. (0.445 gram)
Med JSB Exact RS så blev det 11,75 joule. (0.476 gram)
Allt mätt vid mynningen.

Skramlar gör den, har alltid gjort. Hade önskat ett poff istället.
Vill dock absolut inte göra den ännu svagare. Men om det finns fjäder med samma kraft men med någon slags inbyggd dämp så vore det trevligt.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Frank69 23 nov 2016, 12:14

Ok... då behöver du kanske inte bekymra dig om hastigheten... :)
Det jag menade var att du ev kunde få en vinst rekylmässigt om du kunde få ner hastigheten till gränsen för licensfritt...
Men du ligger ju redan där... så då får man gå andra vägar.
Det man gör är att montera in styrningar så fjädern bara kan röra sig i längsled.
Typ ett sådant här:
För att följa länken så måste du registera dig.


Men som sagt... öppna vapnet och se vad som finns på insidan...
Vapnet mår bara bra av en invändig rengöring och nytt fjäderfett i vilket fall som helst. :)
Bjud gärna på nån bild när du skruvar osv... det uppskattas! :smt020
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Micke 24 nov 2016, 10:14

Hallå Bull!

Bara lite funderingar;
Du skriver att du kör med kikarsikte. Detta är ju monterat på gevärets fasta del. Om det nu är så att det är glapp vid den lilla kulan som klämmer pipan i låst läge skulle detta ge en spridning i höjdled. Pipan blir inte låst i exakt samma läge efter varje stängning.
Man kan notera att på Dianas modeller 65/66 sitter en låsvippa vid pipaxeln för att se till att pipan alltid hamnar i exakt samma position, alltså en grunka som inte fanns på föregångaren, Diana 60.

Är även tallriksfjädern (som trycker pipan åt sidan) sliten, eller pipaxeln minsta glapp, skulle även detta ge spridning.

Bara lite teorier...

M.v.h.

/ Micke
Diana 75, Diana 60, 10.5cm kanon (strv 102)
Användarvisningsbild
Micke
 
Inlägg: 1529
Blev medlem: 26 maj 2008, 16:39
Ort: Östhammar
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 26 gånger i 21 inlägg
Skytteklubb: Östhammars skytteförening
Luftvapen favorit: Diana 60

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 25 nov 2016, 12:14

Frank69 skrev:Det man gör är att montera in styrningar så fjädern bara kan röra sig i längsled.
Typ ett sådant här:
För att följa länken så måste du registera dig.



Har kollat in Vortex (Pro-Guide2 'Quiet' Tunekit) enligt ovanstående länk, men inget står där om någon variant som skulle passa en Diana 35. ProGunner säljer en version "Diana 34-36-38", så jag ville fråga dem om den skulle passa en Diana 35 eftersom deras beteckning är lite oklar om det inkluderar "35"

Det visar sig att firman ProGunner har inget telefonnummer, ingen e-postadress, utan bara ett formulär för e-post. Skickade en tydlig och artig förfrågan, men firman svarar överhuvud taget inte på flera dagar!! Trots att jag skickade förfrågan två gånger (på svenska eftersom de har svenska som ett av språken, och firman har ju postadress i Sverige)! Inte ens ett auto-svar!

En okontaktbar firma! Så otroligt oseriöst!! Vad är det för skojare? Jag vågar knappt ens tänka tanken att man hade köpt något av firman och behövde komma i kontakt för en reklamation – då är det väl släckt och rullgardin nere som gäller!?
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Per-Erik 25 nov 2016, 14:51

Dom äldre dianorna 25-27-35 osv (som med några undantag (16,22,50) slutar på ojämn slutsiffra) har inte så mycket gemensamt med dom nyare 34-36-38 osv (som med få undantag (31) slutar på jämn siffra).

MVH/Per-Erik
Användarvisningsbild
Per-Erik
 
Inlägg: 81
Blev medlem: 20 feb 2009, 10:07
Ort: Sveg/Härliga Härjedalen
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 16 gånger i 12 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav duttowisch74 25 nov 2016, 20:43

Köp Biltemas 5/40W helsyntetisk och med stängd pipa trycker du ner (med oljekanna) olja i pipan. Tryck ner så mycket du kan. Sen låter du den stå 2-3dagar. Efter detta fäller du pipan några gånger och låter den stå lite till. Efter någon dag samma sak. Efter typ en vecka ställer du den upp och ner för att överflödig olja ska rinna ur. Första skotten ryker en del, men den dieslar inte av oljan. Är packningen ok men torr räcker detta.
duttowisch74
 
Inlägg: 245
Blev medlem: 08 feb 2013, 18:09
Ort: Skåne
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: Morini

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav T.Lundberg 25 nov 2016, 20:54

Fuel up that ol diesel ......
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 27 nov 2016, 11:53

Frank69 skrev:Men först bör du ställa dig själv följande frågor...
1. Vad skall vapnet användas till för skytteform... avstånd... 10meter... 50meter... inomhus... utomhus...

Svaret på den frågan är ett obetingat JA! :)

Frank69 skrev:Det finns massor man kan förfina på ett gammalt luftvapen.
Var inte rädd för att öppna och inspektera innanmätet... :) det är nästan nödvändigt att göra.
... Vapnet mår bara bra av en invändig rengöring och nytt fjäderfett i vilket fall som helst. :)

... tre punkter som kan ses över förutsatt att vapnet är helt och oskadat för övrigt:

1. Piplåset... skruven måste vara korrekt spänd... dvs inte för löst så pipan hänger... och inte för hårt så den inte kan svänga fritt. (dvs ungefär samma som man önskar vid artillery hold)

2. Vapnet måste bli fri från allt oljud/skrammel... det skall bara låta ett svagt DOFF... och ha en rekyl rakt bakåt... inget skramlande eller vinglande rekyl.
Det åtgärdar man med att installera ett litet kitt... finns olika märken och skolor... :)

3. Ta ner hastigheten ger en avsevärt bättre precision (för att rekylen minskar) byt eller kapa befintlig fjäder...
Hade vapnet varit i mina ägor så hade jag också inspekterat innanmätet och vid behov honat komptuben.


Ja, jag håller med om att en inspektion vore mkt bra, och att få bukt med det kraftiga slabadang som varje skott annars ger. Jag har därför börjat demontera bössan.

I första inlägget skrev jag att jag hade en svag känsla av att jag hade bytt fjäder för några decennier sen, men det är säkerligen fel. Jag har visserligen av outgrundlig anledning en gammal fjäder från ett luftgevär liggande i en låda, och den fjädern ser väldigt mycket likadan ut, men jag känner inte igen mig ett dugg när jag börjar demontera, så det var nog på sin höjd bara en pippackning jag bytte en gång för mycket länge sen.

Jag har ett antal frågor att tampas med, där jag relaterar dem till dina tre frågor:

1. Piplåset: Du säger att skruven måste vara "korrekt spänd", men hur tusan avgör man det? När jag skruvade isär den så var skruven lite lätt trög att skruva upp, men den var inte alls särskilt hårt dragen, men ej heller med något glapp. När jag sen skall skruva ihop den, borde man då inte skruva så långt det går utan att pipan blir trög att bryta?

När jag lossade pipan så trillade tyvärr brickorna ut på vänstra sidan, så det var lite svårt att veta i vilken ordning de satt och hur de var vända: de är nämligen lite olika tjocka, och innerdiametern är heller inte exakt lika, och en av brickorna ser ut att vara en antingen pyttelite konkav. Genoma att studera slitaget på respekive bricka så tror jag dock att jag har klurat ut hur de satt.

Vad som är lite märkligt är dock att medan brickorna på höger sida (som ser hela annorlunda ut) var väl inoljade/infettade, så var brickorna på vänster sida nästan torra med bara lite trög gegga/smuts emellan!? De borde väl rimligtvis vara lika välsmorda på båda sidor?

Se nedanstående bilder (där gula eltråden bara är till för att hålla samman brickorna, och jag har avsitktligt petat isär brickorna för att det skall vara enkelt att se):
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



2. Fri från skrammel: Absolut vad jag vill! Du säger att det "åtgärdar man med att installera ett litet kitt" – mer om det lite längre ner här:

3. Att ta ner hastigheten har vi redan talat om tidigare, och det vill jag ju absolut inte (och skall ej heller behöva). Du talar även om att du ev hade "honat komptuben" – vad betyder det att "hona"?

Nu åter till fråga 2 om att få bort skrammel:
Frank69 skrev:Det man gör är att montera in styrningar så fjädern bara kan röra sig i längsled.
Typ ett sådant här:
För att följa länken så måste du registera dig.



Jo, men med tanke på vad Vorteks utbud tycks vara, och på följande information:
Per-Erik skrev:Dom äldre dianorna 25-27-35 osv (som med några undantag (16,22,50) slutar på ojämn slutsiffra) har inte så mycket gemensamt med dom nyare 34-36-38 osv (som med få undantag (31) slutar på jämn siffra).

... så verkar det som att Vortek helt enkelt inte har någonting som är avsett för en Diana 35 (eller hur?).

Då återstår frågan om det finns andra kit som är avsedda för Diana 35. Jag har inte funnit någon sådan (och om det finns så vill jag definitivt inte kasta ut mer pengar på ett sådant kit än vad bössan är värd, för då kan man lika gärna köpa en ny bössa).

Oavsett vad så behöver jag ju komma åt fjädern. Jag har läst på massor av utländska sidor och jämfört rekommendationer, och det tycks vara nära nog konsensus att Maccari tar är bästa rekommendation (heavy eller velocity verkar inte spela så stor roll, och de verkar numera bara sälja heavy), såvida man inte har ett "kit" med fina styrningar och inkluderande lämpligt fett/tjära. Några har även värmt på krympslang på någon stång med gott resultat.

Men när jag skall demontera det hela så uppstår problem. Så här ser den delen ut:
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



De två sprintarna går att ta bort om man avlastar dem genom att komprimera fjäderpaketet en smula med en tving.

Men det otrevliga är den nit som håller avtryckaren. Det här geväret har inte avtryckare av modell T01, utan den är av den äldre modellen. Jag har verkligen ingen lust att borra bort den niten!

Jag prövade med att se hur långt jag kommer om jag lämnar niten som den är, och bara tar bort de två huvudsprintarna (jag använde en tving och en slags "kopp" som jag satte i bakänden så att tvingen hade något att klämma mot på röret som sitter inuti stora röret).
Så här ser det ut efter att ha gjort det:

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



Som synes kommer jag inte längre eftersom den där niten/sprinten vid avtryckaren blockerar resten.

En kommentar vad gäller det där lilla röret med 3 kulor:
För att följa länken så måste du registera dig.


Det där som ser ut som fett/geggamoja är mer som ett slags lim faktiskt - något hårt limartad men som går att skrapa bort. Egendomligt. Sen kan man se att det snett till höger om fjädern ligger en liten klump – det är en metallklump/flisa som uppenbarligen inte borde finnas där. Den ser inte ut som något som brutits av nyligen, utan mer som en rest från tillverkningen.

Nu är jag tveksam om jag skall gå vidare eller ej. Den där nitade sprinten är inte kul.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Batistuta 27 nov 2016, 12:16

Det är ingen "nit" och är bara att slå ut.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Ulf 27 nov 2016, 17:21

Precis som Batistuta säger, knacka ut sprinten med en dorn.

Sen rengör du inuti tuben med t-röd på trasa /papper innan du drar ut pistongen.

Rengör pistongpackningen med t-röd, låt torka nån timme.
Därefter ska den smörjas rikligt med MINERALOLJA tills den är mättad.

(brukar själv låta den dra i sej olja nåt dygn, därefter få rinna av på papper/galler, och slutligen torkas ren på ev överflödig olja innan montering.)

Rent allmänt är helsyntetoljor gjorda för moderna motorer och maskiner, D-35 är gjord för minerala produkter.
Synteterna har inte samma smörjande egenskaper, och kan verka uttorkande på "fel" ställen.

Ang Vortekkit : 34-36-38 har grövre tub, därmed grövre fjäder, går inte in i en 35:a.

my 5 cents..
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 27 nov 2016, 18:19

Batistuta skrev:Det är ingen "nit" och är bara att slå ut.

Ulf skrev:Precis som Batistuta säger, knacka ut sprinten med en dorn.

Ok. Den såg rätt "nitad" ut genom att den är slagen med ett spetsigt dorn på vardera sidan för att göra den konisk på vardera sidan (se bild i mitt föregående inlägg). Det kändes inte helt rätt att bara brutalt banka igenom den där då den är konad, men jag prövade att försiktigt knacka på den med ett platt dorn, och den har kommit en bit. Med lite mer "övervåld" så kommer den kanske ut. Men jag gissar att sätet/hålet blir lite förstört/utvidgat, så jag måste väl vid återmontering banga den konisk igen för att den skall sitta bra och inte kunna krypa utåt av sig själv?

Ulf skrev:Sen rengör du inuti tuben med t-röd på trasa /papper innan du drar ut pistongen.

Rengör pistongpackningen med t-röd, låt torka nån timme.
Därefter ska den smörjas rikligt med MINERALOLJA tills den är mättad.

(brukar själv låta den dra i sej olja nåt dygn, därefter få rinna av på papper/galler, och slutligen torkas ren på ev överflödig olja innan montering.)

Rent allmänt är helsyntetoljor gjorda för moderna motorer och maskiner, D-35 är gjord för minerala produkter.
Synteterna har inte samma smörjande egenskaper, och kan verka uttorkande på "fel" ställen.

Ok, tackar för tipsen!
Men att du förordar mineralolja förbryllar mig en hel del, eftersom det finns många på nätet som säger att man absolut inte skall ha det. T.ex skriver Umair Bhaur 2011 i För att följa länken så måste du registera dig.

många tips, bl.a:
Never use mineral based oils or mineral based grease in internals of airguns
Normally no mineral based lubricant should reach the piston head otherwise it will cause dieseling which is harmful for the gun, spring and seal.

Och B.B. Pelletiers skriver två långa artiklar 2014: För att följa länken så måste du registera dig.

och För att följa länken så måste du registera dig.

.
Bl.a skriver han (min översättning): För gevär som går långsammare än 180 m/s så kan man använda vanlig hushållsolja, eller vilken petroleumolja som helst. För gevär som går snabbare så använder han silikonolja för luftkammare såsom t.ex RWS Air Chamber Lube & Dropper, Silicone Oil för 15$.
För syntetiska packningar rekommenderar han också den oljan.

Jag hade därför tänkt använda silikonolja. Jag tvivlar på att den produkt han nämner skiljer sig nämnvärt från "vanlig" silikonolja av exvis märket WD-40 – silikonoljor brukar bete sig likartat, nämligen mycket lättflytande till en början, men blir med tiden lite mer som ett fett.
Åsikter?
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Brogubben 27 nov 2016, 19:00

Ulf skrev:Precis som Batistuta säger, knacka ut sprinten med en dorn.

Sen rengör du inuti tuben med t-röd på trasa /papper innan du drar ut pistongen.

Rengör pistongpackningen med t-röd, låt torka nån timme.
Därefter ska den smörjas rikligt med MINERALOLJA tills den är mättad.

(brukar själv låta den dra i sej olja nåt dygn, därefter få rinna av på papper/galler, och slutligen torkas ren på ev överflödig olja innan montering.)


Rent allmänt är helsyntetoljor gjorda för moderna motorer och maskiner, D-35 är gjord för minerala produkter.
Synteterna har inte samma smörjande egenskaper, och kan verka uttorkande på "fel" ställen.

Ang Vortekkit : 34-36-38 har grövre tub, därmed grövre fjäder, går inte in i en 35:a.

my 5 cents..

Hmmm....en dum undran bara......."Rengör pistongpackningen med t-röd, låt torka nån timme.
Därefter ska den smörjas rikligt med MINERALOLJA tills den är mättad."
Pratar ni om en gammal hederlig läderpackning? :roll:
Brogubben
 
Inlägg: 90
Blev medlem: 17 maj 2008, 07:32
Ort: Linköping
Tack utdelade: 126 gång
Tackad: 9 gånger i 6 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Cyclone,Alla mina Gamo

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Leopold 27 nov 2016, 19:04

Bull skrev:Jag hade därför tänkt använda silikonolja. Jag tvivlar på att den produkt han nämner skiljer sig nämnvärt från "vanlig" silikonolja av exvis märket WD-40 – silikonoljor brukar bete sig likartat, nämligen mycket lättflytande till en början, men blir med tiden lite mer som ett fett.
Åsikter?


WD40 är en olja som är helt silikonfri, står så på burken. Den är till för att driva ut fukt framför allt men har vissa korrosionshindrande egenskaper, smörjning litet sisådär. WD står för "water displacement".

Bra frågor om varför man ska ha den mineral el syntetbaserat på läderpackningar, jag har själv ingen aning men använder inte läderpackningar. På syntetpackningar av typ polyurethan (ex Vortek VacSeal) så rekommenderar jag ett tunt skikt av FWB Spezial Gleitfett men det är inte vad du frågar efter.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 27 nov 2016, 19:27

Brogubben skrev:Hmmm....en dum undran bara......."Rengör pistongpackningen med t-röd, låt torka nån timme.
Därefter ska den smörjas rikligt med MINERALOLJA tills den är mättad."
Pratar ni om en gammal hederlig läderpackning? :roll:

Ja det är en läderpackning. Det står i början av tråden. (Och jag har nu även verifierat det)

Leopold skrev:WD40 är en olja som är helt silikonfri, står så på burken. Den är till för att driva ut fukt framför allt men har vissa korrosionshindrande egenskaper, smörjning litet sisådär. WD står för "water displacement".

Nej, WD-40 gör massor av oljor av olika typ. Följande är köpt på Mekonomen:
För att följa länken så måste du registera dig.



Leopold skrev:Bra frågor om varför man ska ha den mineral el syntetbaserat på läderpackningar, jag har själv ingen aning men använder inte läderpackningar. På syntetpackningar av typ polyurethan (ex Vortek VacSeal) så rekommenderar jag ett tunt skikt av FWB Spezial Gleitfett men det är inte vad du frågar efter.

Jag har en viss tilltro till herr Pelletiers, för han har skrivit om ämnet på sin blogg i många år och fått många kommentarer, och han har även tidigare förordat silikonolja. Den där artikeln jag refererade till är från 2014, så jag tänkte att han nog bör ha konvergerat in på ett uppsättning metoder nu. Frågan är dock om det är något speciellt med just den silikonolja han använder (jag själv tvivlar på det, men det är svårt att vara säker). För syntetpackningar är han rätt bestämd med att det skall vara mycket sparsamt med olja, och för läder skiljer han således på om det är ett snabbt gevär eller ej. Min Diana går omkring 200 m/s beroende på kulvikt (222 m/s med de där lätta Exact RS som gav nästan 12 joule vid mynningen). Jag är dock alltid intresserad av att höra vad andra har för erfarenheter. :)

Jag lyckades knacka ut sprinten med en smula mer våld (obehagligt) och ta ut allt. Mitt tips till andra är att se till att plocka bort den lilla fjädern vid avtryckaren innan man knackar ut sprinten, för annars lär saker flyga åt tjotafanders.

Jag återkommer senare till bilder på innanmätet, för det såg inget vidare ut tycker jag – men just nu skall jag äta middag :)
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Leopold 27 nov 2016, 19:42

Visste inte att WD-40 även gör silikonojebaserade produkter. Alltid lär man sig något nytt här, gott :)

Jag kan inte säga något om vad som är bäst för läderpackningar, silikonojebaserat, "syntetbaserat" vad det nu kan betyda, mineraloljebaserat.

Misstänker att det någonstans måste finnas med en parameter av hur detonationskänslig oljan är. Förr i tiden fanns det teorier om att "kraftiga luftgevär" var beroende av att det skulle finnas ett visst mått av detonation för att dessa luftbössor skulle fungera på avsedd effektnivå.

För att fatta mig kort: det där tror jag inte på. Jag har kört min experimentbössa SAG AR1000 på allsköns effektnivåer 10 - 25 J och inte i något läge har det varit bra med diesling vilket är ett annat namn för när man får detonation av smörjmedlet. Där har jag enbart använt syntetpackning, PU.

Som jag ser det kan man acceptera några "dieselskott" precis efter omsmörjning (lätt att detektera dessa pga knepigt hög hastighet och karakteristisk doft av förbränningen), men aldrig att detta kan vara bra i längden. Så jag ser det som bluff och båg att medvetet få bössan att diesla konstant för att hålla uppe effekten i en bössa.

Snarare är det precis tvärtom enligt min mening. En bössa som dieslar kan aldrig leverera konsistent effekt och kommer därför att skjuta väldigt hipp som happ.

Så jag tycker dina frågor är skitbra även om jag tyvärr inte har något bra svar själv. Hade jag en läderpackning skulle jag eftersträvat den minst detonationskänsliga oljan som går att uppbringa men så måste den ju också ha egenskapen att hålla läderpackningen tillräckligt smidig och tät. Bara att konstatera: jag vet inte vad man ska välja av de alternativ du presenterar.

Väntar med spänning på vad erfaret läderpackningsfolk kan tillföra :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Batistuta 27 nov 2016, 19:54

Angående olja på läderpackningen finns det väl olika skolor. Sist använde jag symaskinsolja som någon rekommenderade och det funkade inte så bra. Packningen sög inte åt sig tillräckligt och tätade dåligt efter xx antal skott. Jag plockade ur och la den i motorolja(eller vad det vapenolja?) som jag sedan torkade så rent det gick. Minimalt med diesling och därefter har den fungerat bra.

Testa med det du tror på, fungerar det inte så gör om, man lär sig alltid något :thumbupp:

Angående sprinten/niten så finns det inget som heter övervåld i min värld, bara tillräckligt mycket våld för att lösa problemet. Skämt åsido lycka till med bössan, jag har några Dianor som jag vårdar ömt. Fina gamla gevär som är väl värda att renovera.
:smt020
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav börne 27 nov 2016, 20:05

Leopold skrev:Visste inte att WD-40 även gör silikonojebaserade produkter. Alltid lär man sig något nytt här, gott :)

Dom gör en massa olika. För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Ulf 27 nov 2016, 22:13

"Men att du förordar mineralolja förbryllar mig en hel del, eftersom det finns många på nätet som säger att man absolut inte skall ha det."

När bössor med läderpistongpackning tillverkades, fanns bara mineralolja att tillgå. Då borde det rimligtvis funka bra med att "renovera" med samma olja, är min "värld" ;-)

Att använda syntetolja och smörja gamla mekaniska saker, som tillverkades när ingen syntetolja fanns, är alls inte bra ,har jag fått höra många ggr av garvade mekkar inom både industri & bilverkstäder.
Syntetolja rengör för mycket istället för att just smörja i gamla prylar.


Gör som du själv tycker å tror, är bara jag som är gammelmodig, :)
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav atte69 27 nov 2016, 22:53

Finns ju många olika sorters mineralolja ..eller rättare sagt olika tillsatser...beroende på användningsområde ..en motorolja skall kunna förbrännas om den kommer in i motorn ..ex hydraulolja lämnar brännbara gaser vid ca 170 grader växelådsolja typ 80w90 vid nästan det dubbla .å motorolja nånstans mittemellan..med risk för att ja kan minnas lite fel men idet stora hela stämmer det
Senast redigerad av atte69 28 nov 2016, 09:37, redigerad totalt 1 gång.
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav dagevert 28 nov 2016, 09:01

Frank69 skrev:1. Piplåset... skruven måste vara korrekt spänd... dvs inte för löst så pipan hänger... och inte för hårt så den inte kan svänga fritt.


Korrekt for HW's konstruksjon, men ikke for Diana med fjærende "shims". De kan godt svinge fritt, og fortsatt gi utmerket presisjon.

Bull skrev:Den här modellen av Diana har en avtryckare som inte går att demontera utan att borra ut en nit etc.


Det er korrekt at avtrekksmekanismens bolter er nitet i endene. Men du trenger ikke demontere de to boltene i avtrekket for å få ut mekanismen av tuben, bare hold avtrekkeren inne, så får du alt i tuben ut.

Stempelet bær uansett ut, det hender skruen som holder stempelpakningen på disse børsene har løsnet av julingen den får hvis børsa skytes uten kule eller med tørr stempelpakning, og da er det viktig å bytte skruen(som også hodel på plass av en tverrbolt.)
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Nästa

Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer