Intressant att få en liten insikt i hur framdrivningsgaser (tex luft) kan ställa till det för projektilen precis när den lämnar pipan. För luftvapen så finns det ju airstrippers och
shroud-konstruktioner som i någon mån ska hantera dessa störmoment, även ljuddämpare borde ha liknande effekt.
Vid lämpligt tillfälle (vindstilla / inomhus) ska jag kolla om det är någon skillnad när man kör med resp utan den där airstripper/kompensatorklumpen på
AA FTP900.
Dock inte lätt att utforska sådana här komplexa system, låt vara att de olika delkomponenterna är grundade i teorier och idéer som kan verka sunda men sammantaget är det nästan omöjligt att reda ut hur de samverkar.
Just på FTP900 så är det ju en del som ta bort den där klumpen för att de tycker den är tung och ful, passar på att friflyta pipan helt dvs tar bort ramstödet på mitten av pipan (där den normalt är upphängd i gummibussningar). Ofta sätter man dit en mindre smidigare airstripper.
Skulle man då få en förbättring (eller försämring) så vet man inte vad den beror på. Kanske är den nya airstrippern mer (eller mindre) effektiv? Eller är det att pipsvängningarna (barrel harmonics) förändrats så att de blir mer (eller mindre) gynnsamma? Eller är det att den kompenserande luftpuffen uppåt/bakåt man har med originalklumpen uteblir med en mer traditionellt utformad airstripper?
Dvs, tar jag bara bort airstrippern så ändrar jag samtidigt en mängd faktorer som var för sig kan påverka resultatet. Enbart tyngden av denna klump flyttar i sig självt ner träffläget en bit helt enkelt genom att pipan böjs en aning neråt. Pipan är såpass vekt upphängd i original att man får kompensatorn att toucha lufttuben genom att klämma ihop litet lätt med fingrarna...