Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 28 nov 2016, 12:22

Leopold skrev:Misstänker att det någonstans måste finnas med en parameter av hur detonationskänslig oljan är.
... Hade jag en läderpackning skulle jag eftersträvat den minst detonationskänsliga oljan som går att uppbringa men så måste den ju också ha egenskapen att hålla läderpackningen tillräckligt smidig och tät.

B.B. Pelletiers skriver att den silikonolja han använder har en hög flampunkt, vilket är viktigt eftersom temperaturen momentant kan uppgå till 1000 grader vid varje skott. Min gissning är att det gäller alla silikonoljor (i princip alla silikonbaserade produkter tål otroligt höga temperaturer). Så förmodligen är silikonolja överlägset med avseende på diesling, men det är fullt tänkbart att en läderpackning kanske kan behöva "grundas" med mineralolja för att den skall förbli smidig internt. Min tro är alltså: först mätta packningen med mineralolja (typ motorolja), sen noggrant torka av ytan, sen silikonolja för smörjningen mot cylindern. Möjligen kanske cylinderväggen bör ha en försiktig ytterst tunn strykning med molybden-fett? (Eller kanske bara molybdenpulver?)

När man läser på nätet måste man vara lite försiktig med begreppet dieseling, för vissa avser detonationer med det begreppet, medan andra (däribland Pelletier) menar att dieseling "bara" är en kontrollerad förbränning av olja/fett, och att alla fjädergevär som är snabbare än ca 180 m/s dieslar i mer eller mindre utsträckning, men så länge man inte hör någon explosion utan bara ser en viss rök så kommer dennna diesling inte att förstöra bössan.

En gång strax innan jag demonterade mitt gevär small det till som faan! Jag hade aldrig hört något liknande förut. Jag undrade först om jag kanske glömt stoppa i en diabol och att det låter så då man kört tomt (vilket jag aldrig någonsin har gjort med mitt gevär så jag vet inte hur det låter, men jag har hört när en dum expedit i en affär gjorde så, och det lät inte så värst mycket), men smällen var så hög så det var förmodligen en detonation. Jag hade då skjutit flera skott ganska snabbt på varandra, så kolven hade kanske blivit varm(?). Geväret sköt som en påse nötter efter den smällen – dvs åt helvete! Men efter ett tag tycktes den långsamt återgå till mer normalt beteende.

Bottom line: Detonationer är mord och tabu! Men lite rök utan detonationer kan kanske vara ok. Men förmodligen skall även sådan rök helst undvikas för jag misstänker att även en sådan kontrollerad förbränning orsakar slumpmässigt varierande tryck och därmed varierande kulhastigheter.

Ulf skrev:När bössor med läderpistongpackning tillverkades, fanns bara mineralolja att tillgå. Då borde det rimligtvis funka bra med att "renovera" med samma olja, är min "värld" ;-)

Att använda syntetolja och smörja gamla mekaniska saker, som tillverkades när ingen syntetolja fanns, är alls inte bra ,har jag fått höra många ggr av garvade mekkar inom både industri & bilverkstäder.
Syntetolja rengör för mycket istället för att just smörja i gamla prylar.

Du har en klar poäng där. Skall man dessutom vara pietetsfull när man renoverar så kan man givetvis inte använda vare sig silikon eller syntet. Men jag är nog inte så ortodox. Som jag skrev här ovan så tror jag på att kombinera, dvs först impregnera packningen med mineralolja (typ motorolja), sen noggrant torka av ytan, sen silikonolja för den ytliga smörjningen mot cylindern, vilket minskar risken för detonationer.

dagevert skrev:
Bull skrev:Den här modellen av Diana har en avtryckare som inte går att demontera utan att borra ut en nit etc.

Det er korrekt at avtrekksmekanismens bolter er nitet i endene. Men du trenger ikke demontere de to boltene i avtrekket for å få ut mekanismen av tuben, bare hold avtrekkeren inne, så får du alt i tuben ut.

Nja, sprinten som håller hela avtryckaren var jag ju tvungen att banka ut eftersom den annars spärrar tuben så att innanmätet inte går att få ut. Den sprinten var lite nitat/konad i ändarna, så det krävdes tyvärr ett visst våld. Så här ser det ut om man inte tar bort den sprinten (som ju uppenbarligen blockerar den lilla cylindern och hela pistongen):
För att följa länken så måste du registera dig.




Fortsatt demontering:

Som jag skrev i gårdagens inlägg så lyckades jag ju försiktigt men ihållande banka ut sprinten till avtryckaren. Innan sprinten lossades så hade jag avlägsnat den fjäder i avtryckarens bakre del, eftersom den hade annars flugit all världens väg då man drar ur sprinten.

Nu kunde jag dra ut den cylinder som jobbar mot avtryckaren och som trycker på pistongen, och sen dra ut pistongen.
Pistongen var häpnadsväckande trög att få ur! Kändes först som om den satt fast! Otroligt att det här geväret har kunnat spotta iväg kulor över 200 m/s med en så trög pistong.

Så här ser delarna ut, och jag tycker inte att de ser något vidare bra ut:
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



Som du ser så har det blivit en slags "repor" på packningen (inte djupa, mest repor i geggamojan), och de blev när jag drog ut pistongen, och de tycks ha orsakats av öppningen/flänsen i stora cylindern där länkarmen till pistongen går. Jag måste nog senare smärgla den kanten, för den tycks vara lite vass (mycket dåligt tycker jag att Diana inte jämnade till den redan i tillverkningen).

Pistongens inre pinne är ju rostig! Det är väl kanske inte något kritiskt, men det förvånar mig, och det känns inte bra. Jag har dock ingen annan rost på bössan annat än en del rostprickar på stora cylinderns utsida.

Nu kommer den stora jättefrågan:

Skall jag eller skall jag inte köpa ny pistongpackning?
Skall jag eller skall jag inte köpa ett helt "kit"?


Vad gäller hela kit så verkar det inte finnas något avsett för Diana 35(?) Jag har i alla fall inte sett något.
Men det finns packningar som ev kan passa.
Ur stilistisk ortodox pietetsynpunkt så skall man väl behålla läderpackningen. Men jag är nog inte så ortodox, utan kan tänka mig moderna material – det är ju trots allt inte någon 18-hundratals-bössa.

Jag prövade att skruva bort skruven som håller packningen, men det verkade vara stört omöjligt. Men dagevert skriver:
dagevert skrev:Stempelet bær uansett ut, det hender skruen som holder stempelpakningen på disse børsene har løsnet av julingen den får hvis børsa skytes uten kule eller med tørr stempelpakning, og da er det viktig å bytte skruen(som også hodel på plass av en tverrbolt.)

Du talar om att skruven hålls på plats med en tvärbult! Hmm, så här ser packningen ut i närbild, och där finns något konstigt som skulle kunna vara en tvärbult:
För att följa länken så måste du registera dig.



Men den bulten/sprinten/pinnen är inte genomgående, och vid tillverkningen har man ju körnat ner den rejält så att få ut den där verkar helt hopplöst!?

Om jag skall behålla läderpackningen och bara göra ren och olja in så behöver jag ju inte skruva ut skruven, men om jag skall byta packning till syntetpackning så måste jag ju få bort skruven utan destruktivt våld.

Vad tycker ni?
Senast redigerad av Bull 28 nov 2016, 12:48, redigerad totalt 1 gång.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Bull för detta inlägg
Andy12 (24 jul 2017, 12:34)

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Silwer 28 nov 2016, 12:28

rengör iaf skiten innan du visar, det där är ju svårt att se.

Jag vet vad vissa här ogillar syntpackning och menar att man ska köra läder för det är vad bössan är bygd för, själv tropr jag på motsatsen, byt till syntet så får du en jämnare bössa och inga problem med tat kladda in skiten som nu.

Rengör
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Leopold 28 nov 2016, 13:12

Tack för en utmärkt beskrivning Bull och även dina tankegångar om smörjmedel vs diesling, jag tror du är rätt på det och skulle nog gjort som du tänker. Dock skulle jag inte vilja ha något MoS2-baserat fett som smörjning mellan packning och komptub, denna substans är till för hårdbelastade smörjskikt metall mot metall och är ett i mitt tycke alltför trögt fett för detta syfte. Det behövs knappast ytterligare smörjning mellan din rengjorda och nysmorda läderpackning och komptuben.

I mina ögon ser innanmätet fint ut, rak och fin fjäder och packningen verkar hålla ihop fint. Att det gick trögt att dra ur ser man på de små reporna i packningen och jag tror du har förklaringen i din analys, åtgärdas som du säger med att jämna till dessa kanter (något man brukar få göra med de flesta bössor f.ö).

Innan återmontering av pistongen kan man smörja litet i bakkant pistong där den ligger an mot komptuben, där skulle jag valt tex Maccari Clear Tar eller liknande snabbt fett.

Den rengjorda fjädern ska smörjas i ändarna och ett tunt lager på fjäderns utsida, även här föredrar jag ett snabbt teflonbaserat fett eftersom jag haft dåliga erfarenheter med MoS2 när det så småningom börjar leta sig fram till pistongpackningen. Enda stället jag vill ha MoS2-fett är i ytterst minimala mängder på upphaksytor*.

Men det är litet olika trosriktningar när det gäller smörjmedel, kanske skiljer det sig om man har läderpackning eller syntetpackning av olika sorter vad som funkar bra som smörjmedel. Finns även skillnader i hur mycket spel man har mellan ingående delar som fjäderguide-fjäder, pistong-komptub. En del bössor kräver kletigare fett för att inte skramla.

Mina åsikter om smörjning baseras på bössor med syntetpackning och minimalt spel mellan komponenter, riktigt tajta fjäderguider. Dessa råd behöver inte nödvändigtvis vara "spot on" för äldre kvalitetsbössor, kan egentligen inte uttala mig om det eftersom jag inte har pillat med äldre bössor.

När det gäller den sista bilden du visar, är det en sönderkörnad skruv och du absolut vill demontera den för att tex konvertera till syntetpackning så kan man förmodligen frigöra den från körnslagens ingrepp med en dremel & diamantslipstift, sedan lossa den med en lämplig urdragare. Fast jag hade nog inte valt den vägen med tanke på att din packning ser så bra ut... i mina lekmannaögon då.
___
*) ... samt i brytled och uppspänningsdetaljer osv, metall som pressas mot metall under hög belastning.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav dagevert 28 nov 2016, 13:33

Bull skrev:Nja, sprinten som håller hela avtryckaren var jag ju tvungen att banka ut eftersom den annars spärrar tuben så att innanmätet inte går att få ut. Den sprinten var lite nitat/konad i ändarna, så det krävdes tyvärr ett visst våld. Så här ser det ut om man inte tar bort den sprinten (som ju uppenbarligen blockerar den lilla cylindern och hela pistongen):
För att följa länken så måste du registera dig.



.........................

Bull skrev:Jag prövade att skruva bort skruven som håller packningen, men det verkade vara stört omöjligt. Men dagevert skriver:
dagevert skrev:Stempelet bær uansett ut, det hender skruen som holder stempelpakningen på disse børsene har løsnet av julingen den får hvis børsa skytes uten kule eller med tørr stempelpakning, og da er det viktig å bytte skruen(som også hodel på plass av en tverrbolt.)

Du talar om att skruven hålls på plats med en tvärbult! Hmm, så här ser packningen ut i närbild, och där finns något konstigt som skulle kunna vara en tvärbult:
För att följa länken så måste du registera dig.



Men den bulten/sprinten/pinnen är inte genomgående, och vid tillverkningen har man ju körnat ner den rejält så att få ut den där verkar helt hopplöst!?

Om jag skall behålla läderpackningen och bara göra ren och olja in så behöver jag ju inte skruva ut skruven, men om jag skall byta packning till syntetpackning så måste jag ju få bort skruven utan destruktivt våld.

Vad tycker ni?


...Mye mulig jeg blander med Diana 27, har skrudd mest på den det siste året... D35'ene har ligget en stund etter at D27 kom i hus!


Splinten er navngitt som DP100 her:

För att följa länken så måste du registera dig.



Men om pakningsskuen ikke er skadd synes jeg du bare skal la pakningen sitte. Lærpakninger blir gjerne gode med bare litt olje.

Selv har jeg tvunget ut ødelagt skrue av D35 stempel, uten å borre ut splinten. Den går ut om du tar i hardt.... Renset opp gjengene med en M5-tapp, og tilpasset ny skrue som jeg har festet med litt blå loctite.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 28 nov 2016, 15:31

Kul med en stor skara intresserade åhörare/tittare i denna "dokusåpa/reality show" – spänningen är olidlig :-)

Jag tänkte nu bara visa hur packningen ser ut när den är rengjord med diverse lösningsmedel:

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



Bilderna visar var sin sida av packningen. Den högra bilden visar att packningen är något skadad i kanten, medan ytan som skall täta mot komptuben ser rätt bra ut. Varför kanten ser skadad ut vet jag ej (detonation? eller en defekt redan vid Dianans födsel?), men bilden skildrar skadan som lite större än vad det ser ut i verkligheten tycker jag.

Om ni tror att det där duger gott så slipper jag krånglet med att borra bort sprint och köpa en ny packning för flera hundra kr.

Och i så fall behövs bara pippackning. Tobbe trodde den här skulle passa: För att följa länken så måste du registera dig.

, men han verkade inte 100 på det. O-ringen har ytterdiameter 13,5 mm, innerdiameter 8,4 mm, tjocklek 2,3 mm. Den ser i och för sig rätt ok ut, om än något tillplattad, men jag tror det vore hälsosamt med en ny o-ring ty gummi hårdnar alltid med åren.
45 kr för en o-ring => väldigt bra marginaler!!

Vortek säljer två olika o-ringar i olika material, men ingen nämner explicit just Diana 35, utan bara "Diana / RWS 34,36,38,45,24,etc and like models".

Sen tänkte jag köpa diverse fett etc. Några av följande:

Maccaris fjädetjära säljs av Hurricane för 175 kr: För att följa länken så måste du registera dig.

, se original För att följa länken så måste du registera dig.



Maccaris klar tjära säljs av Hurricane för 145 kr: För att följa länken så måste du registera dig.

, se original För att följa länken så måste du registera dig.



Maccaris mollyfett säljs av Hurricane för 135 kr: För att följa länken så måste du registera dig.

, se original: För att följa länken så måste du registera dig.

(men den heter där Super Moly grease, och det är oklart om det är samma. ca 40 gram)

Molybdenpulver säljs av Hurricane för 99 kr: För att följa länken så måste du registera dig.



Molydenolja säljs av Hurricane för 115 kr: För att följa länken så måste du registera dig.



Leopold föreslog Maccari Clear Tar. Jag har aldrig blivit klok på hur den är jämfört med övriga. Är den tjockare och trögare än deras mollyfett? Fjädertjära är väl det hårdaste och segaste antar jag, men ändå lite glatt i ytan. Det är fjädertjära (heavy) som är vad många rekommenderar för att få bra dämpning, speciellt omkring fjäder etc. Kanske slöar det ned farten något, men skall i gengäld göra det hela lite mer "smooth".
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 29 nov 2016, 19:11

Jag hoppas att ni har tagit en ordentlig titt på de två bilderna jag visade i förra inlägget, som visar närbilder på den rengjorda pistongpackningen(?)

Lite förvånande så har ingen kommit med några kommentar till det, så jag förmodar att ingen har ansett packningen vara i för dåligt skick eller att den bör bytas ut (förutom Silwer förstås som av principskäl bara vill ha syntet). Om någon har invändningar mot att fortsätta med den packningen, så hojta gärna till.

Ett ytterligare skäl varför jag är lite tveksam till att byta ut packningen (förutom strulet att man skulle behöva borra bort sprinten på ett eller annat sätt, eller förstöra gängorna, med kanske åtföljande tveksam återmontering) är att den tänkta ersättningsprodukten, För att följa länken så måste du registera dig.

, ser ut att i änden vara metall (dels hylsan, dels skruvens huvud) som verkar vara formgiven så att den metallen kommer att komma i direktkontakt med botten på kompcylindern. Det tycker jag verkar vara väldigt dåligt, för då kommer ju den där metallen att tjonga i botten på cylindern med starka vibrationer som följd. Den befintliga läderpackningen är däremot gjord så att det som tjongar i botten kommer att vara läder och ickemetallisk bricka, vilket rimligtvis måste vara bättre än att metall tjongar mot metall.

Jag har nu införskaffat "Premium Synthetic" motorolja 5W-40 på mekonomen, och ställt hela pistongen i ett smalt glas med den oljan. Den får stå där och "safta sig" en vecka eller så.

Varför just syntetisk motorolja? Jo, dels för att jag tror att en läderpackning mår bäst av ett suga åt sig en "vanlig" olja i motsats till silikonolja eller liknande, dels för att duttowisch74 (se tidigare inlägg) rekommenderade en helsyntetolja och har uppnått bra resultat med den utan diesling, dels att Umair Bhaur (se tidigare inlägg där jag länkat till hans artikel) bestämt avråder från ren mineralolja, dels anses mineraloja av många diesla en hel del, men slutligen har jag läst en del om syntetoljor:

Syntetolja är egentligen inte alls helt syntetisk, utan dess ursprung är mineral-kolväten också, men man har genom kemiska metoder gjort större molekyler av lämplig sort ifrån exempelvis gasmolekyler eller andra lättare fraktioner istället för att direkt destillera råolja. Se För att följa länken så måste du registera dig.

och För att följa länken så måste du registera dig.

och För att följa länken så måste du registera dig.

.

Helsyntet har bättre värmeupptagningsförmåga och mycket goda egenskaper vid kyla, men den tål även högre temperaturer än traditionella mineraloljor, vilket nog är den viktigaste faktorn för ett fjädergevär där ju temperaturen momentant kan närma sig 1000°C. Dessutom är syntetoljans molekyler mer stabila.

Som jag tidigare skrivit så avser jag att torka av packningen och sedan använda silikonolja för det ytterska skiktet runt pistongpackningen eftersom den oljan tycks ha högst flampunkt och därmed minst problem med diesling, och ett visst överskott av olja blir då inte så kritiskt.


Har beställt super molyfett, svart fjädertjära och klar fjädertjära direkt från Macarris (För att följa länken så måste du registera dig.

, blev billigare än från Hurricane trots frakten från USA). (Namnet tjära är nog eg fel, för så vitt jag förstår så är det inte tjära, men känns lite som det).

Återstår pippackning. Ingen tycks sälja en sådan där de explicit säger att den passar Diana 35, men Tobbe "trodde" att hans o-ring för 45 kr skulle funka, och den är med överväldigande sannolikhet exakt samma o-ring som som Vortek säljer för en halv dollar. Mailade Vortek och frågade om den passar Diana 35, och jag angav mina mått. Har dock inte fått svar än. Har någon av er läsare ett tips eller råd om det där?

Nu har jag inte så mycket mer att säga, utom att jag ägnat en viss tid åt att studera hur hela den där mekanismen är tänkt att fungera, för att därmed försöka gissa mig till var någonstans man skall lägga på vilket sorts fett.

Slutligen har jag funderingar på att kanske lägga en gummibricka (som egentligen är en packning) i vardera änden av fjädern för att få dämpning och slippa metall mot metall. Jag har två sådan packningar som passar perfekt. Har du några åsikter om det?
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Leopold 29 nov 2016, 19:32

Fina närbilder av den rengjorda packningen! Jag får nog ta tillbaks vad jag sa tidigare att den ser bra ut... faktum är att den både ser ut att vara sprucken och att den knappast kommer att täta något vidare om man ser på skadan på högra bilden. Möjligt att den kan återfå det mesta av former och ursprungliga egenskaper av att dränkas i olja, har inte själv experimenterat med detta.

Kanske lika bra att byta pistongpackning? Tror inte det är fel att byta till en ny läderpackning om man vill behålla originalegenskaperna. Även en ny läderpackning måste prepareras enligt metoderna du har koll på.

Pippackning, själv har jag använt passande o-ring från en billig sortimentslåda från Biltema i en av mina fjäderbössor och det funkade fint. En halv dollar verkar relativt rimligt för en passande standard o-ring.

Ang Maccari Clear Tar så är det - såvitt jag förstått - ett teflonbaserat fett med bra glidegenskaper. Känns väldigt halkigt mellan fingrarna, "Heavy (black) Tar" är segare än sirap, Moly vill jag som sagt inte ha i närheten av snabbrörliga ytor metall mot icke-metall eftersom jag haft mycket bekymmer med det. Finns många olika uppfattningar om vad som funkar bäst till vad, jag har berättat vad jag märkt funkar.

Det där med gummibrickor i fjäderändarna tror jag inte är en bra idé eftersom fjädern behöver kunna röra sig i ändpunkterna under kompressions-/expansionsfas.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 29 nov 2016, 20:36

Leopold skrev:Det där med gummibrickor i fjäderändarna tror jag inte är en bra idé eftersom fjädern behöver kunna röra sig i ändpunkterna under kompressions-/expansionsfas.

?? Röra sig?
De där "kiten" som går att köpa till andra bössor brukar ju ha en plastbussning (nylon?) i vardera änden av fjädern för att hålla den på plats!
Gummipackningar borde väl få en likartad effekt eller bättre, eftersom de är lite flexibla för vibrationer och smårörelser?
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Leopold 29 nov 2016, 21:35

Bull skrev:
Leopold skrev:Det där med gummibrickor i fjäderändarna tror jag inte är en bra idé eftersom fjädern behöver kunna röra sig i ändpunkterna under kompressions-/expansionsfas.

?? Röra sig?
De där "kiten" som går att köpa till andra bössor brukar ju ha en plastbussning (nylon?) i vardera änden av fjädern för att hålla den på plats!
Gummipackningar borde väl få en likartad effekt eller bättre, eftersom de är lite flexibla för vibrationer och smårörelser?


Nylon/Delrin är relativt hårda plaster som fungerar som glidyta, även metallbrickor fungerar bra för att inte hindra fjäderns rotation. Självfallet med rätt smörjning typ vad som diskuterats. Gummibussningar/motsv skulle göra att det griper i fjäderändarna och det går emot åtminstone min uppfattning om hur det ska vara.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Silwer 29 nov 2016, 22:17

Bra bilder med den rengjorda packningen, och som sagt det är viktigt att just kanterna är hela så packningen kan fungera, visst möjlugt att denna med olja kommer att fungera bra, ingen aning.

Det här är känsligt, inga skador i framkant är bra.

När det gäller pipackningen är det inte sällan så att den inte är en oring utan en gummiring som har platta sidor och är bredare än en vanlig oring, så byt mot en likadan.

Jag hade ändå försökt byta till syntetpackning då det sen inte kräver att man oljar in nånting, och att det tom kan ge lite mer effekt.

Men jo jag ser problemet med att få bort den gamla packningen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav dagevert 30 nov 2016, 10:38

Bull skrev:Slutligen har jag funderingar på att kanske lägga en gummibricka (som egentligen är en packning) i vardera änden av fjädern för att få dämpning och slippa metall mot metall. Jag har två sådan packningar som passar perfekt. Har du några åsikter om det?


Som Leupold sier, du vil ha fri rotasjon i endene, ikke dempning.

Styr unna syntetpakninger i børsa, den er bygget for lærpakninger(kompresjonsforhold etc)
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Ulf 30 nov 2016, 16:06

Röstar bort tanken på gummipackningar i fjäderändarna.

På min Webley Tracker, satt en gummibricka i bakre fjäderänden som original.
Bytte ut den mot en stålbricka, och vips blev den lättare att skjuta med.

Fjäderkit med trånga "plastguider" är avsedda att kunna vrida sej mot vapnets gods i yttersta ändarna.
Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 01 dec 2016, 11:58

Leopold skrev:Fina närbilder av den rengjorda packningen! Jag får nog ta tillbaks vad jag sa tidigare att den ser bra ut... faktum är att den både ser ut att vara sprucken och att den knappast kommer att täta något vidare om man ser på skadan på högra bilden. Möjligt att den kan återfå det mesta av former och ursprungliga egenskaper av att dränkas i olja, har inte själv experimenterat med detta.

Kanske lika bra att byta pistongpackning? Tror inte det är fel att byta till en ny läderpackning om man vill behålla originalegenskaperna. Även en ny läderpackning måste prepareras enligt metoderna du har koll på.

Hmm, jo den ser tveksam ut. Nu efter att den stått i olja ett par dagar så har jag tagit upp den, prövat den i cylindern, och slutligen petat lite med fingret och lite försiktigt med nageln. En liten flaga av lädret lossnade när jag testade den i cylindern. Den är inte sprucken, men ihopvikt/ihoptryckt i kanten på ett klart osnyggt sätt:
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



Den högra bilden motsvaras av högra bilden jag tidigare visade av samma område. Det visar sig att det som såg avskavt ut på den tidigare bilden av samma område är ett veck som blivit ihoptryckt, och som jag nu vecklat ut. Ser inte kul ut. Den vänstra bilden visar att jag försiktigt har petat i det som såg ut som en spricka i den tidigare bilden jag visade av samma område. Även här är det alltså ett slags veck som blivit ihoppressat. Alltså inga sprickor, men klart obra avvikelser från önskat utseende.

(Om du undrar varför den där sprinten in mot skruven inte sitter på samma ställe i förhållande till de här vecken/skadorna så är det för att jag vridit packningen.)

Vad gäller att byta till ny läder-packning så är det väl knappast någon som säljer nya sådana idag? Då kan man väl lika gärna byta till en livslångt beständig polyuretan?

Silwer skrev:Bra bilder med den rengjorda packningen, och som sagt det är viktigt att just kanterna är hela så packningen kan fungera, visst möjlugt att denna med olja kommer att fungera bra, ingen aning.

Det här är känsligt, inga skador i framkant är bra.

Jag hade ändå försökt byta till syntetpackning då det sen inte kräver att man oljar in nånting, och att det tom kan ge lite mer effekt.

Jag är lite förvånade att du säger du tycker kanterna ser bra ut, för det är just kanterna som jag tycker ser dåliga ut, medan däremot själva "cylinderytan" på läderpackningen ser rätt fin ut.( Eller är det cylinderytan du menade med "kanter"? Men om det verkligen är kanterna som är viktiga (och inte bara cylinderytan), så är den här packningen definitivt inte frisk.)

Det finns ett packnings-paket att köpa från Vortek som skall passa just Diana 35:
För att följa länken så måste du registera dig.


Bra pris. Men de tycker att man skall välja mellan två varianter: ProSEAL28-RedOP eller ORing-28 Piston Seal utan att de förklarar varför man skall välja den ena eller andra.

Har du eller någon annan en klar uppfattning om vilken som är att föredra.

När jag prövade den befintliga lädertätade och inoljade pistongen i cylindern så var det ett ganska varierande motstånd, vilket tyder på en inte helt perfekt rund cylinder. Kilspåret för kikarsiktet är ju även bultat/nitat/limmat mot tuben så där är den definitivt inte helt jämn. Inuti cylindern kan jag dock inte se några repor eller andra betydande skador eller rostangrepp eller så, speciellt inte i främre delen.

Jag skall också säga att jag fick ett svar från Vortek igår kväll. Jag hade ju invändningar mot produkten att det såg ut som att metall kommer att tjonga in i botten på kompcylindern. Men han försäkrade mig att det inte är som det ser ut att vara, utan vid montering så kommer metallen vara vara väl försänkt i packningen så att den aldrig någonsin skall kunna slå i botten. Utmärkt så! Han sa sen "O-ring recommended", utan närmare motivering. Det förvånade mig, för jag hade förväntat mig att ProSEAL28 var den som var lämpligast. I texten för produkten För att följa länken så måste du registera dig.

så skriver de:
"Our Vortek ProSEAL28-M advantages surpass Oring type seals and theres no need for special, expensive super lubes required". Därför tänkte jag att ProSeal28 nog är bäst.

Jag begärde idag ett förtydligande varför han rekommenderade O-ring, och vi får väl se vad han säger.

Leopold skrev:Det där med gummibrickor i fjäderändarna tror jag inte är en bra idé eftersom fjädern behöver kunna röra sig i ändpunkterna under kompressions-/expansionsfas.
Ulf skrev:Röstar bort tanken på gummipackningar i fjäderändarna.

På min Webley Tracker, satt en gummibricka i bakre fjäderänden som original.
Bytte ut den mot en stålbricka, och vips blev den lättare att skjuta med.

Jag funderar på att lägga in en metallbricka mellan gummipackningen och fjädern – då får man ju det bästa ur alla världar! Fritt roterbar och samtidigt metalliskt isolerade från tuben. :)
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav dagevert 01 dec 2016, 14:36

För att följa länken så måste du registera dig.

For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 01 dec 2016, 15:27

dagevert skrev:http://www.network54.com/Forum/670444/message/1287619810/How+to+make+replacement+leather+piston+seals

Kul julpyssel! :-)
Speciellt om man vill vara riktigt pietetsfull och tidstrogen i sin renovering, då är det nog rätt väg. Men då skulle det naturligtvis vara tabu att använda fetter av typ Maccari-produkter med molybdendisulfid och tefloninblandat fett etcetera, och man bör då heller inte montera ett biffigt kikarsikte på geväret, för det vore ju helgerån.

Min Diana har ett alldeles nyköpt fint Hawke Vantage 4-12x50 AO Mil-Dot IR, knappast något som fanns 1968. Man skulle få hålla sig till korn och siktskåra eller diopter, vilket är något jag aldrig kommer gå tillbaks till, även om jag kan förstå att det är coolt på någon riktigt antik bössa. Den som om 100 år vill renovera min bössa kanske bör återgå till läderpackning och öppna riktmedel, men jag tänkte använda mitt gevär på riktigt och göra det så bra och tyst som möjligt, och helst skall den med stolthet kunna möta en ordinär PCP.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Silwer 01 dec 2016, 15:38

ok, jag är ändå tveksam till att behålla den där läderapackningen, men gör som du vill, jag hade bytt till syntet i vilket fall.

Jag förstår teorin att de möjligen om de alltid sköttes inoljade var snällare med läderpistong packning, men alltså det handlar inte om en magnumbössa här, syntet all the way.:-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Leopold 01 dec 2016, 18:55

Om det är svårt att få tag på passande läderpackningar så skulle jag inte vara jätteorolig att ersätta med bra syntetpackning.

Av alternativen du nämner så kan jag bara säga att jag har noll erfarenhet av o-ringsbaserade pistongpackningar. Beror till stor del på att jag är tveksam till dessa, har svårt att se hur de kan fullgöra alla de uppgifter som krävs av en bra pistongpackning: täta bra under kompressionsfasen samtidigt som den ska styra pistongen, plus att ge en buffert som kan dämpa om man får genomslag tex av en otät packning eller avsaknad av kula i loppet.

De flesta "vanliga" packningar är utformade så att de tätar under kompressionsfas genom att trycket tvingar ut någon form av "läpp" mot kompressionscylinderns väggar. Standard HW-packningar funkar på så vis tex och i viss mån även tex Vorteks VacSeal och liknande. Kan inte se motsvarande funktion i en o-ringsbaserad pistongpackning,

En läderpackning ger allt detta och det gör enligt min uppfattning även packningar typ Vortek VacSeal. En viktig sak om du ska ersätta en läderpackning är att se till att dödvolymen framför packningen i sitt ändläge inte ökar alltför mycket från hur det är med originalpackningen.

Men jag vet att det finns folk som är helt inne på o-ringsbaserade pistongpackningar och eftersom jag inte ens provat själv så ska jag nog inte yttra mig om det.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Ulf 01 dec 2016, 22:02

Jag antar att du redan kollat denna länk beträffande reservdelar.


För att följa länken så måste du registera dig.

Bild

www.plvk.se
----------------------------------------------------------


Anhängare till Elitserielaget -=Det Svarta Hotet=-
Användarvisningsbild
Ulf
 
Inlägg: 3884
Blev medlem: 31 dec 2007, 11:41
Ort: Piteå
Tack utdelade: 463 gång
Tackad: 299 gånger i 200 inlägg
Skytteklubb: Piteå Luftvapen Klubb
Luftvapen favorit: Vortek-drivna luftgevär

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 01 dec 2016, 22:27

Ulf skrev:Jag antar att du redan kollat denna länk beträffande reservdelar.
För att följa länken så måste du registera dig.


Känner till. Men tyvärr är Progunner en firma som inte har något telefonnummer, ingen e-postadress, utan bara ett formulär för e-post, och firman svarar överhuvud taget inte om man använder sig av det formuläret! Jag kan inte handla av en okontaktbar firma!
Jag skrev om det i inlägget högre upp i denna tråd.
Det får nog bli amerikanska Vortek.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Bull för detta inlägg
Ulf (02 dec 2016, 14:04)

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Batistuta 02 dec 2016, 17:02

Tobbe har säkert packningar som passar, både syntet o läder. Han brukar svara på mail väldigt snabbt.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 28 dec 2016, 11:58

Här följer fortsättning på följetongen av renovering av min Diana 35.
I detta inlägg redovisar jag vad jag gjorde, och i nästa inlägg redovisar jag resultaten.

För att följa länken så måste du registera dig.

Jag köpte 3 sorters Maccari-fetter: Heavy Tar, Clear Tar, Super Moly Paste. (Svindyrt!)
Jag köpte Vortek Diana Seal Conversion Kit hos Hurricane för hutlösa 289 kr (För att följa länken så måste du registera dig.

). (Vortek tar 16.80 $, För att följa länken så måste du registera dig.

, men de säljer inte till Norden ty Hurricane har givits ensamrätt på det, som därmed kan ta ut vilka priser som helst.) Det är alltså en Vortek syntetpackning som de säger smörjs med Moly.

För pippackningen köpte jag 2 olika o-ringar på Rotera i Västberga för 10 resp 12 kr styck: Innerdiameter 8 mm, den ena 3 mm tjock med hårdhet 70 och material NBR (Buna-N = nitril), den andra 2.5 mm med hårdhet 80 och material FPM (Viton som som tål högre temperaturer än nitril). Jag fastnade till slut för den med 2.5 mm tjocklek vilket verkar vara den tjocklek som normalt säljs som pippackning till Diana. Noggrann mätning av sätet för O-ringen visar: Innerdiameter 8.6 mm, ytterdiameter 13.8 mm , djup 2.8 mm, bredd 2.6 mm.

Sen fixade jag till 2 metallbrickor som jag skall ha tillsammans med gummipackninger på vardera sidan om fjädern, och jag satte på 12 cm krympslang om stolpen i pistongen för att det skall bli lite mindre glapp och erhålla dämpning (så att metall inte skall skramla mot metall för mycket). Komptuben rengjordes mycket noggrant inuti med en mop på en pinne, indränkt med diverse olika saker tills den kom ut ren. Se nedanstående bilder:
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.




Infettning
Det här har ju stötts och blötts i massor. Jag sökte ännu mer på nätet och fann vad jag uppfattade som den bästa auktoriteten på området:
CharlieDaTuna: Se För att följa länken så måste du registera dig.

som Wordfil eller För att följa länken så måste du registera dig.

som html, av Charlie från februari 2012.
Se även hans stora sajt med massor av Word-filer: För att följa länken så måste du registera dig.

, speciellt:
För att följa länken så måste du registera dig.

vilket är en Word-fil med exakt samma innehåll som inlägget För att följa länken så måste du registera dig.

, båda publicerade i februari 2012. Jag har tagit stort intryck av den informationen.
Men sen har han även gett mer detaljerade svar i inlägget: För att följa länken så måste du registera dig.

från juni 2012. Allt otroligt bra och seriöst av en person som uppenbarligen kan anses vara en auktoritet på området.

För att följa länken så måste du registera dig.


Byte av pistongpackning
Jag borrade ur sprinten på den gamla packningen med en 3.5 mm borr (försökte först få bort den genom att fräsa bort körn-slagningarna, och jag försökte även med en utdragare som jag hade borrat ett hål för, men det gick inte). Själva sprinten visade sig vara en slät sprint med diameter 3 mm, och den gick in i ett hål i skruven så det hade i vilket fall som helst varit helt omöjligt att med våld skruva ut skruven! Jag borde väl använt en 3 mm borr, men jag tyckte den såg större ut, och det var rätt besvärligt. Se vidstående bild.

Monterade sen Diana Seal Conversion Kit. Dess skruv går inte alls lika långt in som originalskruven, så det är därför omöjligt att återmontera den där sprinten i pistongen som går på tvären in mot skruven och som är avsedd att låsa skruven. Jag lämnade således det tvärgående hålet tomt. Istället la jag LocTite skruvlåsning Normal på gängorna.
För att följa länken så måste du registera dig.



Problem: Den där Diana Seal Conversion Kit var problematisk. När jag skulle monterera pistongen enligt CharlieDaTunas rekommendation (med silikonolja) så var den ultrahård att få in! Den var så ultrahård att få in att dess kanter blev lite skadade! Man kunde t.o.m se att ett par röda spån hade skavts loss. Och den blå brickan var ju för stor så även den tog emot inne i kompcylindern som inte är perfekt rund utan något lite oval eller ojämn utefter sin längd. Det blev tydliga repor/skador på den blå brickan.

Jag slipade därför ner den brickan ca 2 tiondeler med smärgelduk 120, 240, våtslippapper 280 och slutligen 800. Då gick den in i cylindern utan att ta emot någonstans. Diametern var då ca 27.8 mm.

För att följa länken så måste du registera dig.

Själva den röda packningen var faktiskt ganska hård plast, och det hade som sagt skavts bort ett par tunna spån från dess kant. Uppenbarligen hade jag inte lyckats fila av grader och kanter i alla hålen i cylindern, så jag använde diverse olika metoder inkl avgradningsverktyg för att få bort dessa grader, men det var svårt.

Sen slipade jag ner kanten på den röda packningen, inte bara den vassa kanten som vetter framåt utan hela den packningens "utsida". Jag använde våtslippapper 280 och sen 800. Initialt var packningen 28.4 mm längs ut på kanten, och efter min behandling blev den en tiondel mindre, ca 28.3 mm. Jag prövade den flera gånger i kompcylindern med silikonteflon, och torkade ren kompcylindern och la ett nytt lager efter varje omgång tills jag blev någorlunda nöjd. Se vidstående bild.
För att följa länken så måste du registera dig.


Sen fettade jag in brickans kant med Molypasta (enligt CharlieDaTunas smörjsystem) och försökte igen. Nu äntligen var det inte så himla jävla trögt. Men ändå krävdes det över 2 kg för att röra den. När man väl börjat röra den sjönk kraften nedåt 1-1.5 kg eller så. Om man räknar med 1.5 kg över 10 cm (vilket är längden på kompressionsdelen) så blir det 1.5 Joule som försvinner i friktion. Möjligen kan man kanske argumentera för att kraften vid en mycket snabb förskjutning är mycket lägre än 1 kg pga att de då blir en film som smörjer. Se vidstående bild.


Infettning och montering av resten:
Se nedanstående bilder på infettning av alla delar, där jag lagt Heavy Tar, Clear Tar och Molypasta på olika delar, i huvudsak i enlighet med CharlieDaTunas smörjschema, men med avvikelse att jag använde lite Heavy Tar på utsidan av gejdern som går i fjädern (därför att jag tror Clear Tar skulle migrera framåt, och jag har otroligt svårt att tro att Heavy tar kan mätbart orsaka så mycket friktion att det påverkar effekten, samtidigt som jag tror att Heavy Tar bättre nedbringar vibrationer och twang), men jag har Clear Tar inuti gejdern som ju går mot den där krympslangen.
För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.

För att följa länken så måste du registera dig.



Man kanske kan tycka att det ser ut att vara mycket fett, men det är ju en närbild, och så här såg det ut när Pelletier la på Velocity Tar: För att följa länken så måste du registera dig.

(som är ett något lättare men fortfarande svart fett som Maccari inte säljer längre). Jag använder dock Heavy Tar. Senare, 2014, säger han sig använda enbart Moly på fjädern, och han gör det på både insidan och utsidan av fjädern. CharlieDaTuna använder däremot Heavy Tar, och han lägger det enbart på utsidan av fjädern, eftersom han använder Clear Tar på fjäderguiden som ju går mot insidan av fjädern (där jag tror mer på Heavy Tar som stannar kvar bättre och att det ju är metall-mot-metall och inte någon plast, men jag la ovanpå det ett extremt tunt lager Moly, alltså bara på gejderns utsida, inte på fjäderns utsida).

För avtrycket så slipade jag den där plattan som på engelska kallas "sear" så att jag fick bort märkena från avtryckarens piggar, och sen polerade jag. Allt med maskin (kiselkarbid). Jag gjorde sen samma sak med "läppen" som avtryckaren har för att hålla den blanka metallcylindern på plats inför avtrycket. Den läppen såg ut att ha blivit lite sliten så att dess kant blivit lite rundad vilket ju kan ge ett otillförlitligt avtryck. Jag slipade den därför med våtslippapper 280 och sen 800 så den blev riktigt rak och fin med en väldefinierad ganska vass kant.

Sprinten som håller hela avtryckaren var knepig att banka in, och jag har inte körnat den eller på något sätt försökt återställa "nitningen", men jag tror den är tillräckligt trög för att den inte skall kunna röra sig – det krävdes ju trots allt hammare för att få in den.

Synnerligen knepig och nervös återmontering av dessa kladdiga saker och en flimsig anordning med en tving som vinglig fjäderkompressor, och där sprintar måste passas in precis exakt i hål där diverse rör etc måste vara exakt rätt vridna och de där tre kulorna måste vara på plats (hålls på plats med Clear Tar).

Pipans pivot var väl rengjord och nu infettad med Super Moly. Jag drog skruven så att jag tyckte pipan var lite lagom hård men ändå mjuk i sin rörelse.

Resultatet redovisar jag i nästa inlägg. Redan nu kan jag dock antyda att jag tyvärr vart rätt besviken...
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Bull för detta inlägg
XXL (28 dec 2016, 17:19), Ulf (01 jan 2017, 13:13)

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 28 dec 2016, 12:52

Resultat och Provskjutning:
I allt testande och pillande med pippackning med provstängning av pipa etc, så gjorde jag tyvärr ett kardinalmisstag:
Vid det allra första skottet, så glömde jag klantigt nog att stoppa i en kula, så det blev tomskott! Otroligt klantigt, och jag har aldrig gjort så förr. Jag hoppas innerligt att bössan inte tog alltför mycket skada av det. Kan detta ha sabbat den nya fina pistongpackningen?

Här nedan följer mätning med sprillans nyköpta kronograf Air-Crony, som sägs ha en noggrannhet på 0.15 m/s.

JSB Exact RS, 0.475 gram:
De 10 första skotten med 3 mm pippackning:
11.94 J, 224.23 m/s, [221.54–225.71], ∆ 4.17 m/s

Så långt verkar ju effekten ok. Den enda mätning som gjordes innan jag började pilla med bössan var den mätning som Peter Allvén gjorde med sin kronograf i mycket kall väderlek. Över 5 skott så gav samma diaboler då medelvärdet 11.75 joule, 222.4 m/s, med spridning 2.2 m/s.

Det som jag uppfattar som mycket negativt nu är spridningen på hela 4.17 m/s. Min förhoppning hade varit att få ner den till under 2 m/s efter allt oljande och fettande.

Twangen är förvisso betydligt bättre, men inte så mycket bättre som jag hoppats. Förr var det ett förfärligt SLABBADANGGGGG! Vasst, hårt och mycket bullrigt. Nu är det mer som ett hårt och rätt högt SMACK! Min förhoppning hade varit ett mjukare TJOMP! Jag har dock inte råkat ut för någon dieseling alls.

Nåväl, inte så tyst och mjuk twang som jag hoppats på, men låt oss se om den där spridningen i hastighet skulle förbättras efter lite inskjutning:

Jag experimenterade med att omväxlande använda en 3 mm pippackning (utan brickor) eller 2.5 mm pippackning med 0.75 mm brickor under (som original). Mitt slutomdöme om de olika packningarna är att det inte spelar så himla stor roll. Men den sköt lägre med 3 mm packning, förmodligen pga att pipan då inte stänger helt och hållet (dvs packningen tar emot en liten smula). Spridningen på tavlan var rätt lika, men möjligen kunde enstaka skott hamna långt under med 3 mm-packning. Jag fastnade till slut för att det nog är bäst med 2.5 mm packning plus 0.75 mm brickor under.

Här 6 serier om 5 skott Exact RS, 0.475 gram:
11.94 J, 224.33 m/s, ∆ 3.91 m/s
11.86 J, 233.45 m/s, ∆ 3.16 m/s
11.79 J, 222.85 m/s, ∆ 4.17 m/s
11.85 J, 223.43 m/s, ∆ 6.26 m/s
12.09 J, 225.68 m/s, ∆ 3.80 m/s
11.60 J, 221.07 m/s, ∆ 3.00 m/s

Variationen i hastighet sjunker inte!
Jag har vidare noterat att bössan är lika känslig som tidigare för hur jag håller. Jag hade väl hoppats på att minskad twang skulle göra den lite mer "smooth" och därmed mindre känslig för hur man håller, men så tycks det inte ha blivit.

Här nedan visas bilder på tavla på 10 meters avstånd och med olika sätt att hålla bössan.
Stöd F-B betyder att stockens främre del ligger på ett Gamo-stöd med ris och kolven stöds också av motsvarande stöd så att jag statiskt kan rikta in siktet precist och knappt behöver hålla i bössan. A.H. betyder Artillery Hold (dvs man lägger bössan löst på handen och håller bakkappan mycket löst mot axeln).
För att följa länken så måste du registera dig.


3 mm pippackning + 0.10 mm bricka, 5x5 skott Exact RS, 0.475 gram.
11.68 J, 221.77 m/s, [219.39–222.82], ∆ 3.43 m/s Stöd F-B
11.74 J, 222.36 m/s, [220.84–225.17], ∆ 4.33 m/s Stöd F-B
11.52 J, 220.38 m/s, [219.15–220.87], ∆ 1.72 m/s A.H.
12.08 J, 225.60 m/s, [223.32–227,12], ∆ 3.80 m/s A.H.
11.52 J, 220.37 m/s, [219.28–222.77], ∆ 3.49 m/s A.H.

För att följa länken så måste du registera dig.


Här ännu en bild, dels med stöd fram-bak som förut, men nu med två olika sorters A.H: där A.H. Pivot betyder att handen ligger precis under bössans jämviktsläge/balanspunkt, medan A.H. F-B betyder att handen ligger längst fram under stocken och jag håller löst i bakkappan.
(I höjdled kan bilden inte jämföras med föregående bild därför att jag har justerat siktet däremellan.)
2.5 mm pippackning + 0.75 mm brickor, 5x5 skott Exact RS, 0.475 gram.
11.14 J, 216.67 m/s, [214.77–218.31], ∆ 3.54 m/s Stöd F-B
11.23 J, 217.52 m/s, [216.75–218.33], ∆ 1.58 m/s Stöd F-B
11.17 J, 216.93 m/s, [214.58–218,70], ∆ 4.12 m/s A.H. Pivot
11.02 J, 215.46 m/s, [214.16–216.85], ∆ 2.67 m/s A.H. Pivot
11.25 J, 217.71 m/s, [216.72–218.62], ∆ 1.90 m/s A.H. F-B

Jag har skjutit betydligt fler skott än de jag redovisar här, och notera att energin sjunker stadigt! Jag hade förväntat mig tvärtom, dvs ju mer packningen blev inskjuten desto lägre friktion och högre energi. Men i praktiken tycks det gå sämre ju längre jag skjuter! Jag har ju efter ett par hundra skott snart förlorat en hel joule. Ytterst irriterande! Packningen smörjde jag ju in precis enligt de anvisningar som CharlieDaTuna gett, och som skulle vara tillräckligt för att försörja packningen med fett under dess livstid! Samma höga variation i hastighet – ytterst irriterande. Hastighetsvariationen spelar väl kanske ingen roll på 10 meter, men på längre håll har det nog betydelse.

Generellt skjuter den högre upp ju längre fram på stocken som stödet ligger eller A.H hålls.
Nu hade jag skjutit så många skott att jag tyckte pipan började bli en aningens för lös – nästan så att den hängde, så jag drog åt skruven ytterligare ett snäpp. Pipan känns då lagom trög att röra. Resultatet blev att skotten gick väsentligt högre upp och åt vänster, så jag har nu justerat siktet efter det.
För att följa länken så måste du registera dig.


Jag har kommit underfund med att det bästa stödet som tycks ge den minsta spridningen är att bara ha stödet på en punkt och då precis vid bössans jämviktspunkt. Och det stödet är då lite lätt glatt så att bössan kan glida, till skillnad från läder på det stora stödet som håller bössan med rätt hög friktion. Med ett sådant stöd åstadkommer jag tajtare grupper än det mer vingliga Artillery Hold som ju även dallrar med mina hjärtslag. Jag kallar det stödet vid jämviktspunkten för Pivotstöd eftersom bössan ligger som på en pivot och balanserar. Det ser då ut som vidstående bild.

För att följa länken så måste du registera dig.


Här nedan visas ännu en bild, men nu med olika diaboler (givetvis efter renoveringen).
Allt med Pivotstöd.
11.23 J, 217.56 m/s, [215.03–218.67], ∆ 3.64 m/s JSB Exact RS, 0.475 gram
11.20 J, 211.11 m/s, [207.80–212.84], ∆ 5.04 m/s JSB Exact Express, 0.510 gram
11.35 J, 202.32 m/s, [195.68–207.66], ∆ 11.98 m/s Dogg match, 0.555 gram (20 kulors medel)
10.90 J, 221.21 m/s, [218.20–225.30], ∆ 7.10 m/s HDF nr. 81922, 0.445 gram (10 kulors medel)
  9.43 J, 186.60 m/s, [183.03–191.19], ∆ 8.16 m/s RWS Meisterkugeln, 0.542 g (10 kulors medel)

RS och Express verkar båda bra, men RS har ju lite högre hastighet vilket är bra på lite längre håll. De andra diabolerna är mycket gamla saker jag haft liggande mycket länge.


Jag störs rejält av den ständigt sjunkande hastigheten och den stora variationen i hastighet (och här avser jag givetvis bara RS och Express). Det är nästan så jag börjar ha den hädiska tanken att den gamla läderpackningen hade varit bättre och att jag därmed slösat bort 300 spänn helt i onödan!

För att följa länken så måste du registera dig.


Här en bild som är tagen innan jag började renovera bössan. Samma diabol (Exact RS). Som synes lite hipp som, trots att dessa serier nog var de allra bästa jag fick till.

När de serierna togs hade jag ingen kronograf, så jag har inga numeriska hastighetsdata. Jag är osäker på hur jag höll bössan, men jag tror att den längst upp till vänster är med stöd medan resten är något som liknar A.H. Vid andra tillfällen gick enstaka skott åt tjotafanders. Jag var då missnöjd med resultaten, men man kan ju alltid fråga sig hur mycket som var bössan och hur mycket som var skit bakom spakarna.

För att följa länken så måste du registera dig.


Här är en bild som visar hur jag kan mäta genom kronografen samtidigt som jag siktar på tavlan.

Fönstret i Air Chrony är bara 56x59 mm, vilket egentligen är på tog för litet för att bekvämt kunna se tavlan i kikarsiktet, men här ser jag till att skjuta i nederkanten av fönstret, och för ändamålet har jag en pinne i hörnet för att lättare kunna rikta in enheten och se till att jag inte skjuter sönder kronografen. Kikarsiktet kommer tyvärr få lite skymd sikt, men med god belysning på tavlan går det rätt bra ändå.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Följande användare vill tacka Bull för detta inlägg
XXL (28 dec 2016, 17:19), Ulf (01 jan 2017, 13:17), Andy12 (22 jul 2017, 20:29)

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Silwer 28 dec 2016, 14:35

Kan det tänkas att fjädern hugger i krypslangen lite och olika vilket ger ojämn effekt och lägre effekt?

Trots allt får det inte var för lite spel heller.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Följande användare vill tacka Silwer för detta inlägg
Ulf (01 jan 2017, 13:17)

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Bull 28 dec 2016, 15:33

Silwer skrev:Kan det tänkas att fjädern hugger i krypslangen lite och olika vilket ger ojämn effekt och lägre effekt?
Trots allt får det inte var för lite spel heller.

Nix! Krympslangen berör givetvis aldrig fjädern (det vore olämpligt) utan gejdern (dvs metallröret) går utanpå pinnen med den vita krympslangen, och den krympslangen är infettad tunt med Clear Tar och gejdern glider extremt mjukt och jämnt över pinnen. Se bild i tidigare inlägg.

Jag är tämligen övertygad om att det är packningen som är problemet, att dess friktion i komptuben är för hög och ojämn. Jag vet dock inte vad man kan räkna med att erhålla för spridning i utgångshastighet – mitt antagande/mål var under 1 %.
Bull
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 29 okt 2016, 12:37
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 7 gånger i 4 inlägg

Re: Diana 35: Usel precision. Olja packningar?

Inläggav Silwer 28 dec 2016, 15:46

Ja bra fjäderbössor är oerhört jämna när de är inskjutna, som ett regulerat pcp.

Slipa lite på packningen? Vet att en del finputsat på dem på vissa vapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

FöregåendeNästa

Återgå till Diana

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster

  • Sponsorer