Att skjuta med luftgevär i typ villaträdgård

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Att skjuta med luftgevär i typ villaträdgård

Inläggav axel 30 nov 2016, 20:14

En enkel fundering; om jag får licens på bössan och har den i 16J/fullfart. Då borde jag rimligen inte få lov använda luftgeväret i min trädgård? Det skulle isåfall ses som likvärdigt att jag tar ut 22lr:an och pangar loss i trädgården?
Användarvisningsbild
axel
 
Inlägg: 361
Blev medlem: 01 jan 2014, 19:40
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 33 gånger i 23 inlägg

Re: HW97 eller 77?

Inläggav Silwer 30 nov 2016, 20:33

Beror väl på förhållanderna du har med avstånd och säkerhet.

En .22 kör du ju fullfart på inte 16j inte för att det betyder nåt just här, 16j är bara en tävlingsklass i Sverige.

Stör du inte grannar eller utsätter dem för npn fara så är det en jäkla skillnad på en smällandes .22lr bässa på några hundra joule och 20j+ fjäderluftbössa som väl mest låter lite mekaniskt.

Båda är licensvapen men båda är inte klass 4 jaktvapen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: HW97 eller 77?

Inläggav Nitro 30 nov 2016, 20:35

axel skrev:En enkel fundering; om jag får licens på bössan och har den i 16J/fullfart. Då borde jag rimligen inte få lov använda luftgeväret i min trädgård? Det skulle isåfall ses som likvärdigt att jag tar ut 22lr:an och pangar loss i trädgården?

Inga problem så länge du har ett bra kulfång och det kan ske på ett säkert sätt.
Det som skulle kunna störa grannarna är om ljudet stör och då blir det miljö och hälsa som kan komma att ha synpunkter.
Ragnar Skanåker sköt krutpistol hemma. Det blev liv om det men Skanåker vann processen då kulfånget var portabelt och därmed kan det inte räknas som skjutbana.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: HW97 eller 77?

Inläggav Leopold 30 nov 2016, 20:36

axel skrev:En enkel fundering; om jag får licens på bössan och har den i 16J/fullfart. Då borde jag rimligen inte få lov använda luftgeväret i min trädgård? Det skulle isåfall ses som likvärdigt att jag tar ut 22lr:an och pangar loss i trädgården?


Kolla upp ordningslagen kap 3, §6: "Sprängning och skjutning med eldvapen får inte utan tillstånd av Polismyndigheten äga rum inom område som omfattas av detaljplan. Den som är under 18 år får inte utan tillstånd av Polismyndigheten inom område som omfattas av detaljplan utomhus använda luft- eller fjädervapen med vilka kulor, hagel eller andra projektiler kan skjutas ut. Detsamma gäller utanför sådant område, om inte vapnet används under uppsikt av någon som har fyllt 20 år."

Alltid bra att kolla vad som är förbjudet och vad som är tillåtet. Uppenbart är det skillnad mellan eldvapen och luftvapen i det fall du frågar efter.

Sedan är det självklart att man får se till att det kan ske på säkert sätt utan fara för folk och fä, egendom, och att man visar rimlig hänsyn mht ljud osv. Inte fel att prata med grannar som kanske kan undra vad man pysslar med.
__
SäkB är ett reglemente som reglerar säkerhet vid civilt skytte, dock mest inriktat på krutskytte och skjutbanor. På senare tid har det tillkommit delar som är relevanta för luftskytte och faktiskt även skytte på egna tomten.

Men på det hela taget, en av de absolut största finesserna med luftskytte är ju att man kan bedriva detta på andra ställen än skjutbanor och det gäller att utnyttja de möjligheterna på ett klokt sätt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
atte69 (30 nov 2016, 22:21)

Re: HW97 eller 77?

Inläggav zpiff 30 nov 2016, 21:32

Lepold, skriver mycket bra om att man måste se vad reglerna säger. Är det sedan ok att köra enligt regler så kan det vara bra att informera grannar, och om de vill se vad som kommer att användas komma och se och prova.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: HW97 eller 77?

Inläggav Slaskmack 30 nov 2016, 21:36

axel skrev:En enkel fundering; om jag får licens på bössan och har den i 16J/fullfart. Då borde jag rimligen inte få lov använda luftgeväret i min trädgård? Det skulle isåfall ses som likvärdigt att jag tar ut 22lr:an och pangar loss i trädgården?


Förbud att använda eldvapen inom tätbebyggt område gäller inte luftvapen.
Sunt förnuft bara.
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: HW97 eller 77?

Inläggav Slaskmack 30 nov 2016, 21:39

Nitro skrev:
axel skrev:En enkel fundering; om jag får licens på bössan och har den i 16J/fullfart. Då borde jag rimligen inte få lov använda luftgeväret i min trädgård? Det skulle isåfall ses som likvärdigt att jag tar ut 22lr:an och pangar loss i trädgården?

Inga problem så länge du har ett bra kulfång och det kan ske på ett säkert sätt.
Det som skulle kunna störa grannarna är om ljudet stör och då blir det miljö och hälsa som kan komma att ha synpunkter.
Ragnar Skanåker sköt krutpistol hemma. Det blev liv om det men Skanåker vann processen då kulfånget var portabelt och därmed kan det inte räknas som skjutbana.


Var det inte även så att Ragnar hade kurser och besökare som också sköt hemma hos honom. Och det var detta som sved i någons ögon
Användarvisningsbild
Slaskmack
 
Inlägg: 158
Blev medlem: 29 sep 2008, 14:49
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 18 gånger i 12 inlägg

Re: HW97 eller 77?

Inläggav Leopold 30 nov 2016, 22:11

Jag tycker det är onödigt att blanda in krutskytte på privat mark i diskussionen - utanför detaljplanerat område antas men skit samma. Det är en annan diskussion som jag ser det.

Vi talar om luftvapen här. Som sagt, en av de många sakerna jag älskar med luftvapenskytte är att vi är fria att bedriva detta under ansvarsfyllda former tex i den egna trädgården. Skjuter vi på annans mark behöver vi markägarens tillstånd och det känns väldigt naturligt som jag ser det.
___
Med tanke på ljud och vad Nitro påpekade, visst jag har haft en del funderingar på hur pass bra det är att panga på i vår lilla villaträdgård med min AA ftp900. Bössan låter avsevärt mer i 16J än vad min fjäderbössa gör i samma effekt. Kulfånget är nyttigt att ljuddämpa kan jag tipsa om, en stor del i vad som kan störa.

Men jag har kollat det rätt noga. Först med frugan som inte tycker det kan vara mycket att bråka om (hon är iofs partisk...), sedan med aktuella nära grannar och de har inga som helst synpunkter. Snarare tvärtom har jag fått höra, vissa tycker det är gott att höra att det är litet aktivitet i grannskapet... :)

Givetvis undviker att skjuta om grannarna tex har grillpartaj eller barnkalas i deras trädgårdar, försöker tajma in det så det stör minimalt.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: HW97 eller 77?

Inläggav atte69 30 nov 2016, 22:19

väldigt bra diskussion och informativ för många tror jag ,med bra och lättfattade svar som inte vrängs å ältas .
skulle nästan legat i en egen tråd ,,
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: HW97 eller 77?

Inläggav Leopold 30 nov 2016, 22:36

Ja vi kan gott bryta ut detta till en egen tråd. Finns liknande trådar tidigare men detta är en aktuell betraktelse och bör ha en egen tråd.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Att skjuta med luftgevär i typ villaträdgård

Inläggav Leopold 30 nov 2016, 22:44

Sagt och gjort. Helt klart förändras saker över tid, både lagar & regler men även de sociala normerna som man försöker parera för i utövandet av sitt intresse. Därför tycker jag det är på sin plats med en nystart på detta tema som iofs behandlats tidigare.

Bara "panga på"! :)
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Att skjuta med luftgevär i typ villaträdgård

Inläggav Martin 30 nov 2016, 23:23

Mig veterligen får väl målskyttevapen (vilket jag antar är licenstypen) bara nyttjas på godkända skjutbanor..?

Man kan väl komma runt det med temporära banor, men är nog aja baja att ha fast bana hemma för licensvapen. Antar att det var "temporära" Skanåker nyttjade.

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Att skjuta med luftgevär i typ villaträdgård

Inläggav Silwer 30 nov 2016, 23:23

Och som sagt detta är en fördel med luftvapen, en möjlighet att få skjuta utanför jakt eller en skjutbana.

Sen ok, om big bore ska blandas in blir det givetvis extremt igen.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Att skjuta med luftgevär i typ villaträdgård

Inläggav Martin 30 nov 2016, 23:25

Skall väl tilläggas att för mig får ni göra vad ni vill :)

Jag har 3 minuter till skjutbanan :-)

Skickat från min F8331 via Tapatalk
Bild
http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
Användarvisningsbild
Martin
 
Inlägg: 3925
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:34
Ort: Onsala
Tack utdelade: 190 gång
Tackad: 604 gånger i 247 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FWB 300s, HW30/80/97, FX Elite

Re: Att skjuta med luftgevär i typ villaträdgård

Inläggav Leopold 30 nov 2016, 23:49

Lagar och förordningar är allmänt tillgängliga, bara att läsa och tolka hur de kan tillämpas på det man själv vill pyssla med. Varför begränsa sig själv med lagtolkningar som bara drabbar ens eget handlingsutrymme och inte ens stämmer?

Själv vill jag i alla lägen följa vad lagen föreskriver. Redan berättat vad som står genom citat ovan. Jag har inga 3 minuter till någon intressant regelrätt och av polisen godkänd skjutbana men jag har min lilla trädgård med ca 18 meters skjutavstånd till mitt säkrade målområde.

Det är helt ok för mig att träna i trädgården enligt gällande lag (se ovan). Så det är det jag gör. Men det är inte bara lag som styr, även sunt förnuft och att bibehålla goda kontakter med grannar. Så lämpligen talar man med dessa.

Är de omöjliga att ha att göra med så kan man kanske driva det vidare med stöd i lag men det blir svårhanterligt och spekulativt att diskutera det i tråden. Känns inte aktuellt alls utan jag vill driva en positiv anda i denna tråd vilket är helt möjligt för de allra flesta av oss.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Att skjuta med luftgevär i typ villaträdgård

Inläggav Leopold 01 dec 2016, 00:14

Silwer skrev:Och som sagt detta är en fördel med luftvapen, en möjlighet att få skjuta utanför jakt eller en skjutbana.

Sen ok, om big bore ska blandas in blir det givetvis extremt igen.


Jo där har vi ett extremläge som jag ser det, något som jag tror lagstiftarna inte hade koll på. Själv skulle jag inte vilja utmana på den punkten, många bigbore luftgevär är i allt väsentligt att jämföra med .22LR eller mer vad gäller energi.

Även om det är intressant att dra det till extremer så tror jag det blir rent hypotetiska resonemang. Bättre att fokusera på vad det är folk har för det mesta. Max 10 J, vissa kanske 16J, en del kanske mer på sina licensvapen.

Hade jag själv haft ett "bigbore" 60J+ så hade jag inte skjutit med det i min lilla villaträdgård, lika litet som jag skulle känna mig benägen att skjuta med .22LR "Zimmer" ammo som ligger i samma effektregister (dvs .22LR med i princip bara tändhatten som drivladdning). Tekniskt sett vore de mer eller mindre likvärdiga, luftvarianten vore lagligt sett ok medan den där "Zimmer" 22LR vore olaglig inom detaljplanerat område...

Jag styr bort från dessa gråzoner oavsett lagar och rationalitet. Använd omdöme och litet social skills så kan ni göra vad ni vill och har full laglig rätt att göra!
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 46 gäster

  • Sponsorer