Hur f*n siktar ni egentligen?

Här pratar vi om Fieldtarget i allmänhet

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Leopold 01 dec 2016, 22:30

Haha... bra fråga eller hur :)

Började med att gubbe här på forumet och jag snackade litet om det här. Hur man siktar när man kör FT eller mer generellt skjuter med kikarsikte.

Inte tänkt mycket på det får erkännas. Men eftersom jag skjuter en hel del pistol och där är det ju korn & skåra som gäller, där har man fokus på kornet och målet är normalt mer eller mindre blurrigt.

Lätt att man drar med sig detta sätt att sikta in i kikarsiktenas underbara värld... dvs att du har stenhårt fokus på "kornet" (dvs korset i siktet) och behandlar målet litet i periferin.

Gubbe föreslog att man kan byta fokus när man kör med kikarsikte och i synnerhet när man har sikten som har en belyst riktprick typ Sightron S3 etc. Dvs: fokusera på målet hela tiden och släpp skottet när korset/punkten vandrar in i Killzone. Det låter kanske inte så revolutionerande men för mig var det en ögonöppnare att testa. Det är verkligen en enorm skillnad att skjuta på detta vis, i alla fall för mig. Sitter otroligt långt inne och jag faller ofta tillbaka på det vanliga sättet dvs fokus på korset.

Har ni testat detta, analyserat? Vad har ni kommit fram till?

En liknande sak är att jag oftast fokuserat på korsets mitt vad gäller kompensation för vindavdrift. Dvs jag har mitt fokus en bra bit utanför där skottet väntas träffa om det blåser en del, minskar min chans att faktiskt se träffen. Här försöker jag träna in mig på att istället sikta efter dottar i siktet, då kan jag kompensera betydligt mer exakt på efterföljande skott under liknande förhållanden om jag kan uppfatta en felträff. Även detta sitter långt inne och jag faller tillbaka på gamla vanor väldigt lätt.

Hur gör ni andra?
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
David_M (02 dec 2016, 08:05), Luftpangarn (09 nov 2018, 11:38)

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Kapten Kamin 02 dec 2016, 04:54

Leopold skrev:Hur gör ni andra?

Jag håller mitt i och trycker av...
Tänker jag för mycket på hur jag gör, så får jag huvudvärk... :o
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav börne 02 dec 2016, 06:58

Går på en rutin & som Kapten säger tänker jag inte ens på det, men jag fokuserar på målet. Håller jag ut 4-5 dotar som det vissa gånger blivit i hård vind senaste träningarna måste man ju hålla kvar blicken på kz, skulle man fokuserat på hårkorsets mitt istället för 4 dotar åt sidan där kz är hade man ju fokuserat bredvid målet.

Men som sagt inget jag ens tänker på när jag skjuter.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav David_M 02 dec 2016, 08:13

Har inga dottar i min kikare och kan bekräfta svårigheten när man håller ut för vind. Svårt att se var kulan tar på ett väl beskjutet mål när fokus ligger på korset. I övrigt är mitt fokus på korset och mindre på killzone.
Användarvisningsbild
David_M
 
Inlägg: 439
Blev medlem: 18 aug 2014, 18:21
Ort: Halmstad
Tack utdelade: 1259 gång
Tackad: 922 gånger i 209 inlägg
Skytteklubb: I16/Lv6 SF
Luftvapen favorit: AA FTP900

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Bara7 02 dec 2016, 08:54

Skjuter alltid med två ögon öppna, försöker alltid ställa in okularet så både mål och kors syns lika bra(eller dåligt). Fokus på målet, riktmedlet sekundärt, när de sammanfaller går skottet.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Leopold 02 dec 2016, 14:34

Självklart måste siktandet gå på rutin, jag menar inte att man som skytt kan stå och fundera på sådana här basic prylar när man skjuter. Att "hålla mitt i och trycka av" är ju ett sätt att uttrycka det hela som passar in på båda sätten jag försökte beskriva.

Jag borde inte använt begreppet 'fokus' när det gäller kikarsikte eftersom både kors och målbild ska ligga i samma fokusplan om man ställt in parallaxen rätt. Frågeställningen handlar snarare om vad man låser blicken på: korset eller målet men det förstod ni nog alla.

Där kom jag som sagt på mig själv med att jag brukar ha blicken låst på korset i min rutin (utan att tänka på det), nu försöker jag träna in en ny rutin som handlar om att låsa blicken på målet som Bara7 skriver. Bra även med det du säger om att ha båda ögonen öppna, viktigt inte minst för balansen.

Ska bli intressant att undersöka om det ger något bra på sikt. Helt klart känns det litet ovant i början och resultaten svajar litet upp och ner men så är det när man rotar med de mest grundläggande komponenterna i skyttet.

Helt klart finns ett samband med det där med att hålla ut för vind, det är inte bra att ha blicken fäst på korsets mitt när man behöver uppfatta hur träffen tar på en välbeskjuten KZ som David_M skriver.

Så det är mycket möjligt att vi har en viktig och grundläggande skillnad här när det gäller hur man siktar med öppna riktmedel / diopter vs kikarsikte. Jag har aldrig sett något skrivet om detta. Däremot har det skrivits en väldig massa om hur siktbilden ska se ut med korn/skåra och diopter, ett obligatoriskt moment i varje nybörjarutbildning och det är tydligt att det etsats sig fast och burits vidare in i andra skytteformer för min del.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Bara7 02 dec 2016, 15:19

Med båda ögonen öppna får jag en mer avslappnad position vid skyttet.
Rent tekniskt gör jag som så att jag börjar sikta in mig strax ovan tavlan och faller sakta ner mot målet, försöker hålla mig på den vertikala linjen tills horisontalen är på plats, där går skottet. Jag ligger inte och vandrar omkring centrum för det blir jag för trött för, speciellt om många skott skall skjutas.

Tror inte det finns ett bra sätt att skjuta på, när jag sköt på riktigt så skulle skottet gå direkt när bössan kom upp i position. För tävling är det annorlunda då man har tid på sig och kan ta det lugnt. Ett bra tips kan vara att ta med äggaklockan och ett tidtagar ur för att kontrollera hur lång tid det tar att avlossa skottet. Själv brukar jag tävla där det skall gå tre skott på 2 minuter.

Lycka till med träningen
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Tomaz 02 dec 2016, 17:43

Viktig tycker jag att man tränar in några siktbilder i hjärnan hur det ska se ut i siktet när skottet ska gå, och som man kan bläddra fram i hjärnan och fokusera på..... så att man inte börjar fundera hur man ska sikta först när man lägger an. Men samtidigt måste man kunna vara flexibel och kunna ändra sig snabbt om vinden ändrar sig...
I sittande FT ställning är det ju lättare att snabbt ändra sig vilken dot man ska välja i för vindavdrift. Men i stående har jag bestämt mig för hur siktbilden ska se ut redan när jag lyfter bössan för att ta skottet...går liksom inte att börja fundera hur man ska sikta först när man tittar genom siktet tycker jag...
Själva riktmedlet är också väldigt viktigt att man trivs med. Jag gillar rena riktmedel utan onödigt många dottar och streck hit och dit så att man inte behöver lägga fokus på att räkna till rätt streck när man siktar. Belyst dot i mitten är också bra när man ska fokusera på en siktbild i stående...Jag bestämmer mig för var belysta dotten ska vara i målet innan jag lyfter bössan, sen är det bara att trycka av när dottet är på rätt plats i målet....

Skriver jag osammanhängande och obegripligt så beror det på att jag har feber och en rejäl förkylning... :o
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav T.Lundberg 02 dec 2016, 17:55

Siktar och siktar... jävla krav.... håll mitt i och tryck av när tavlan/målet fladdrar förbi och be till högre makter att vinden/solen /månen är med dig och .... :) Eller som en grisskytt förklarade ...tänk inte så förbannat träna och lär dig att hålla ut för vinden
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav sigge63 02 dec 2016, 22:18

T.Lundberg skrev:Siktar och siktar... jävla krav.... håll mitt i och tryck av när tavlan/målet fladdrar förbi och be till högre makter att vinden/solen /månen är med dig och .... :) Eller som en grisskytt förklarade ...tänk inte så förbannat träna och lär dig att hålla ut för vinden


:Thumbupp: :smt016
sigge63
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 22 jan 2012, 15:24
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 42 gånger i 31 inlägg
Skytteklubb: MSG
Luftvapen favorit: Diana 56TH

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Batistuta 03 dec 2016, 17:38

Jag tänkte lite på detta idag när vi tränade och jag fokuserar nog helt och håller på korset och att det ska ligga rätt i tavlan innan jag skjuter. Jag smyger mig på ringen underifrån och fladdrar sakta men säkert mot mitten :-P

Men som Tomaz skriver att ha siktbilden klar för sig innan man tagit upp bössan måste vara psykologisk riktigt. Ska nog försöka med det nästa gång.

Dottarna funderar jag inte på när jag skjuter, om det blåser håller jag ut "lagom" utan hänsyn till dottar. Kanske ska börja och tänka mer dottar utomhus.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav thorgus 03 dec 2016, 18:38

För mig som använder riktmedlet endast, dvs, inte skruvar, så är det en absolut nödvändighet att fokusera på "rätt" dot, för att sedan placera denna på "rätt" ställe i förhållande till målet.

Vid vindstilla så blir det ju "rätt" dot mitt i killzone, men vid vindförhållanden så får man ibland hitta en mer relevant riktpunkt, detta kan vara tex vänsterkant på killzone, men det kan också vara ögat eller svansen på gamoråttan om det friskar i.

Så svaret på frågan från mig blir - i första hand focus på riktmedlet.
Om man inte vet vart man är på väg, hur vet man då när man har kommit fram ?

Bild
thorgus
 
Inlägg: 2118
Blev medlem: 26 feb 2011, 11:20
Tack utdelade: 364 gång
Tackad: 521 gånger i 235 inlägg
Skytteklubb: Onsala

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Mostneeded 04 dec 2016, 00:26

For min del blir det fokus på målet. Helt klart. Trådkorset, eller doten/juletreet om vi snakker om holdover eller for vind, forsøker jeg å "se igjennom" uten å låse blikket på retikkelet.
Å skyte med begge øynene åpne gjør jeg bare når jeg bruke rødpunkt, eller max 2x forstørrelse i kikkerten. Funker ikke for meg med begge øynene åpne ved høyere forstørrelse/magnification.
Mostneeded
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 23 okt 2014, 17:34
Ort: Ålesund - Norge
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: FX Impact

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav fonkystuff 04 dec 2016, 09:18

Tomaz skrev:Viktig tycker jag att man tränar in några siktbilder i hjärnan hur det ska se ut i siktet när skottet ska gå, och som man kan bläddra fram i hjärnan och fokusera på..... så att man inte börjar fundera hur man ska sikta först när man lägger an. Men samtidigt måste man kunna vara flexibel och kunna ändra sig snabbt om vinden ändrar sig...
I sittande FT ställning är det ju lättare att snabbt ändra sig vilken dot man ska välja i för vindavdrift. Men i stående har jag bestämt mig för hur siktbilden ska se ut redan när jag lyfter bössan för att ta skottet...går liksom inte att börja fundera hur man ska sikta först när man tittar genom siktet tycker jag...
Själva riktmedlet är också väldigt viktigt att man trivs med. Jag gillar rena riktmedel utan onödigt många dottar och streck hit och dit så att man inte behöver lägga fokus på att räkna till rätt streck när man siktar. Belyst dot i mitten är också bra när man ska fokusera på en siktbild i stående...Jag bestämmer mig för var belysta dotten ska vara i målet innan jag lyfter bössan, sen är det bara att trycka av när dottet är på rätt plats i målet....

Skriver jag osammanhängande och obegripligt så beror det på att jag har feber och en rejäl förkylning... :o


Jag tolkar det som att Du fokuserar på riktmedlet?
Användarvisningsbild
fonkystuff
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 29 apr 2008, 11:59
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Tomaz 04 dec 2016, 11:27

Ja så är det nog...mest fokus på riktmedlet, det är ju läget på det som avgör när skottet ska gå...
Målen jag skjuter på sitter ju still och det är riktmedlet som rör sig och som jag försöker styra dit jag vill, så det stämmer överens med siktbilden jag vill ha när skottet ska gå...så för att kunna styra rörelserna måste jag nog ha fokus på riktmedlet...Här spelar förstoringsgraden på siktet in också...Jag har med åren fått en tendens till att gå ner i förstoring för att bättre hinna med i rörelserna och säkrare kunna avgöra när skottet ska gå...
Senast redigerad av Tomaz 04 dec 2016, 11:31, redigerad totalt 2 gånger.
Användarvisningsbild
Tomaz
 
Inlägg: 3742
Blev medlem: 26 dec 2007, 23:41
Ort: Värmland
Tack utdelade: 945 gång
Tackad: 1311 gånger i 481 inlägg
Skytteklubb: Forshaga
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav fonkystuff 04 dec 2016, 11:41

Ok - bra beskrivet. Jag skiljer på olika typer av skytte. Vid älgbana, hagel lr annat rörligt blir det målfokusering, men vid "precisionsskytte" fokuserar jag på riktmedlet. Det är faktiskt ganska jobbigt att ställa om - har jag skjutit mycket rörligt får jag problem vid precision och tvärt om.
Intressant tråd!
Användarvisningsbild
fonkystuff
 
Inlägg: 130
Blev medlem: 29 apr 2008, 11:59
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 10 gång
Tackad: 2 gånger i 1 inlägg

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Leopold 04 dec 2016, 18:04

Var ute och drog ca 100 bulor nu i eftermiddags på 15m / 15mm, 30m / 25mm, 45m / 40mm i stå, knä & sittande för att hårdtesta detta att låsa på målet i stället för korset.

Upplevde att skillnaden var störst i stående och knästående, det är ju på sätt och vis som att skjuta på rörligt mål eftersom det rör sig en del i dessa skjutställningar när man skjuter på relativt små mål i hög förstoring (valde 24x).

Kompensation för vindavdrift på de litet längre hållen, där känner jag igen mig i särskilt Tomaz beskrivning att man liksom bestämt sig för hur siktbilden ska se ut när skottet ska gå, med skillnaden att jag låste blicken på KZ. Den röda riktpunkten var tänd i siktet och jag upplevde att det underlättade mycket (särskilt nu när det var så murrigt ljus).

Måste arbeta med att kalibrera min timing om jag ska köra med denna modell för jag märker att jag trycker av en liten smula sent litet för ofta. Men det ska nog gå med en del träning. Sedan är det ju ett elände med att avtryckarfingret förlorar känslan efter en stund ute i detta ruggiga väder kanske har det påverkat litet.

Höll förresten på att få med mig en fasan hem... det började bli riktigt skumt framåt fyra och rätt vad det var dök det upp ett stort jäkla huvud i kikaren mitt i 15mm KZ där jag siktade :-) Han var framme och kollade nyfiket på fallmålet och tassade vidare. Ändå skjuter jag med båda ögonen öppna men han smög in från höger och där ser jag ju inte med denna bössa (har gummituta på okularet som blockar all sikt åt höger). Och härom veckan hoppade det förbi en stor hare som även den undkom med nöd och näppe... från höger. Litet lurigt det där.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav börne 04 dec 2016, 18:32

OT... Men hade ju en ekorre framför ekorren i Onsala en gång... räknas en eventuell fällning :-)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Leopold 04 dec 2016, 18:40

börne skrev:OT... Men hade ju en ekorre framför ekorren i Onsala en gång... räknas en eventuell fällning :-)


Ja visst blir man paff :-)

Eller som på sistone när vi mer eller mindre fick försöka skjuta i Onsala när nötkreaturen gav oss en break för några minuter... inte så lätt att missa deras närvaro dock.

Men jo jag tycker det var kul att vi fått igång en diskussion om något som knappast diskuterats alls vad jag sett på stora vida Internet och likväl rätt fundamentala saker om hur själva siktandet går till med kikarsikte. Det är nu i vintertid man kan fundera litet och testa saker och ting. Aldrig att jag skulle fiffla med det här en månad innan VM tex...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav zpiff 04 dec 2016, 22:06

Jag älskar diopter!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Silwer 04 dec 2016, 22:08

Leopold skrev:
börne skrev:OT... Men hade ju en ekorre framför ekorren i Onsala en gång... räknas en eventuell fällning :-)


Ja visst blir man paff :-)

Eller som på sistone när vi mer eller mindre fick försöka skjuta i Onsala när nötkreaturen gav oss en break för några minuter... inte så lätt att missa deras närvaro dock.

.


Js just detta är ju helt vad tåden är skapad för, väldigt mycket vilda djur som sätter fram skallen framför målen :-)
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Lastlogon 12 dec 2016, 08:27

Vilken förstoringsgrad använder ni vid olika avstånd? Jag tycker att det är intressant, använder ni som har t.e.x sikten med 24x förstoring och mer nånsin det? Jag vill gärna tro att 9x räcker t.e.x till 50m, hur ofta behöver man egentligen 16x t.e.x? Är på väg att köpa ett sikte till min FX och vet att jag i framtiden vill sitta och skjuta på 75m i alla fall, kommer 14x att räcka?
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Bara7 12 dec 2016, 08:55

Det hänger lite på dina egna krav, själv skjuter jag med 4ggr upp till 50m. Jag träffar men inte alls med täta samlingar. för täta samlingar vill jag ha hög förstoring och därmed endast fokusera på målet(träffbilden). Jag tycker om att kunna ser ringarna på tavlan, men för jakt väljer jag stor kikare 3-12ggr.


Lastlogon skrev:Vilken förstoringsgrad använder ni vid olika avstånd? Jag tycker att det är intressant, använder ni som har t.e.x sikten med 24x förstoring och mer nånsin det? Jag vill gärna tro att 9x räcker t.e.x till 50m, hur ofta behöver man egentligen 16x t.e.x? Är på väg att köpa ett sikte till min FX och vet att jag i framtiden vill sitta och skjuta på 75m i alla fall, kommer 14x att räcka?
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav Leopold 12 dec 2016, 09:10

Det är litet olika för min del men med mina FT-bössor brukar jag avståndsbedöma med så hög förstoring som möjligt tex 32x eller 50x, är det mörkt och murrigt kanske man får dra ner litet på förstoringen så att kontrasten blir bra nog.

När skottet ska tas drar jag ner förstoringen till 24x i sittande & knästående, för stående ytterligare litet lägre 20x. Kanske jag kommer att prova ännu lägre förstoring i stående som är den skjutställning jag experimenterar mest med just nu.

Men jag vet de som kör 50x rakt över och trivs med det och skjuter bra. Det handlar ju vad man vant sig vid men fördelarna med de litet lägre förstoringarna är att man får bättre kontrast/ljusstyrka och vidare synfält / skärpedjup och kan lättare se hur vinden rör sig i grässtrån etc framme i målområdet.

På min lilla smidiga .22LR-rigg kör jag med fast förstoring 10x, har man hyfsad klass på optiken och ett bra riktmedel så är det oftast tillräckligt för att pricka rätt och kunna se träffarna i det svarta på 50m. Möjligen är det i minsta laget för petnoga målskytte på längre avstånd vi får se.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Hur f*n siktar ni egentligen?

Inläggav börne 12 dec 2016, 09:18

Jag skjuter alltid på 32x i sitt, knä & stå.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Nästa

Återgå till Field Target

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster

  • Sponsorer