Gevärpär?

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Gevärpär?

Inläggav cazrack 31 dec 2016, 11:41

Silwer skrev:Det skiljer bar att den har en lite finare stock än den vanliga HW30s, så det är samma bössa annars.


Men det finns en modell som heter HW30S Deluxe.
cazrack
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 dec 2016, 00:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Gevärpär?

Inläggav Silwer 31 dec 2016, 11:45

ja just det
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gevärpär?

Inläggav cazrack 31 dec 2016, 12:46

Lastlogon skrev:Fråga först om det är direktimport från Tyskland, om det är det så är bössan på 7,5J. Vilket ifs duger fint, men HW30s är riktigt, riktigt trevlig i 10J. Om det visar sig att den har 7.5J och du vill ha 10J så måste du ändå kosta på dig c:a 300:- för en ny fjäder. Lite snabb huvudräkning gör att du hamnar på minst 2300:- exklusive frakter, eller så kan du köpa en som är på 10J redan från början för 2195:- hos Hurricane.


Verkar stämma frågade Hurricane

Är det skillnad på den hw30s ni säljer i Sverige i Joule och utgångshastighet i 4,5mm jämfört med den som säljs i Tyskland?

Svar: vår har lite mer pulver
cazrack
 
Inlägg: 29
Blev medlem: 27 dec 2016, 00:42
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 2 inlägg

Re: Gevärpär?

Inläggav Lastlogon 31 dec 2016, 13:18

cazrack skrev:
Lastlogon skrev:Fråga först om det är direktimport från Tyskland, om det är det så är bössan på 7,5J. Vilket ifs duger fint, men HW30s är riktigt, riktigt trevlig i 10J. Om det visar sig att den har 7.5J och du vill ha 10J så måste du ändå kosta på dig c:a 300:- för en ny fjäder. Lite snabb huvudräkning gör att du hamnar på minst 2300:- exklusive frakter, eller så kan du köpa en som är på 10J redan från början för 2195:- hos Hurricane.


Verkar stämma frågade Hurricane

Är det skillnad på den hw30s ni säljer i Sverige i Joule och utgångshastighet i 4,5mm jämfört med den som säljs i Tyskland?

Svar: vår har lite mer pulver


Ja, helt korrekt. Det är det bara upp till dig att välja, Gevärpär verkar som sagt vara jättebra att ha att göra med, har själv pratat med honom och han är trevlig. Antingen en 7,5J bössa för 2000:- eller en 10J bössa för 2195:-
Jag hade personligen tagit den med 10J för 195:- extra, du hamnar då på totalt 2420:- inkl frakt om du köper från Hurricane med 10J
Och totalt 2250:- inkl frakt om du handlar från Gevärpär 7,5J.
Det är en riktigt fin och lugn bössa som har fantastisk precision och andas kvalité, du kommer inte att bli besviken!
Användarvisningsbild
Lastlogon
 
Inlägg: 300
Blev medlem: 18 sep 2016, 08:27
Ort: Stockholm och Dalarna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Skytteklubb: Falubygdens Jaktskytteklubb
Luftvapen favorit: Nintendo NES

Re: Gevärpär?

Inläggav Skogstomten 31 dec 2016, 13:24

En liten känslig fråga kanske

Köper man av Tobbe på Hurricane så är det ett registrerat AB som är registrerad för att betala in moms osv sen 2012. Omsatte ca 10,5 miljoner ex moms 2015 enligt bolagsredovisningen osv.

Köper man av Gevärpär =trevlig, kunnig, problemfritt, delvis samma bössor osv. Har han registrerad firma, betalar in moms osv? Kollade lite snabbt på "alla bolag" och lyckades inte hitta något. Men han kan mycket väl ha registrerad tex enskild firma ändå utan ordet "vapen/gevärpär/ eller liknande i namnet finns så det betyder inte så mycket. Jag undrade mest om någon här vet hur det ligger till? Vad brukar det stå på kvittot, är momsen redovisad separat på det, används kontantfaktura eller kassaapparat med skatteverkets "svarta låda" tex?

Många skiter i det vilket är helt fritt. Men som företagare själv så tycker jag att det är en viktig parameter att väg in OM man själv tycker att det är viktigt vill säga.

Känns ju som att Gevärpär säljer i betydligt mycket högre omfattning än att det skulle gå under skatteverkets regler för "hobbyverksamhet".
Skogstomten
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 apr 2015, 23:07
Ort: Södertälje
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Gevärpär?

Inläggav T.Lundberg 31 dec 2016, 13:43

Fråga Gevärpär direkt?
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Gevärpär?

Inläggav dreg 31 dec 2016, 13:49

Inte för att jag tycker du har med det att göra, och du ska fullständigt skita i om PG har firma eller inte! Du har väl inte tänkt köpa nåt av honom!
är du någon skattesnut eller liknande?
Men visst, han har firma.
Sedan håller jag med TL, ring och fråga honom själv.
Din Fjack!!!
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Gevärpär?

Inläggav Silwer 31 dec 2016, 14:09

exakt...din Fjack!!
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gevärpär?

Inläggav Skogstomten 31 dec 2016, 15:04

Tydligen en öm tå? Och som jag skrev det är fritt att bry sig om det eller inte. Blir dock lite förvånad på den respons ni ger och hur ni uttrycker er. Känns som en lite trist attityd då jag främst ville lyfta ytterligare en parameter som VISSA kanske bryr sig om och vill väga in när man köper grejor.

Tack för informationen dreg! Då har han ju tydligen registrerad firma vilket var det som jag undrade över. Fick fram efternamnet via telefonnummret och han är tex registrerad för moms sen 2013.

Har haft kontakt med både Tobbe och Gevärpär och de är mycket sympatiska personer som är bra att ha att göra med. Så ingen skugga över någon av de.
Skogstomten
 
Inlägg: 53
Blev medlem: 20 apr 2015, 23:07
Ort: Södertälje
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg

Re: Gevärpär?

Inläggav MarshalDan 31 dec 2016, 16:18

Jag funderade själv på detta faktiskt. Men med tanke på min egna hobbyverksamhet var väldigt, ska vi säga, väl uppbyggd, så har jag inte direkt nån rätt att ifrågasätta andras metoder.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Gevärpär?

Inläggav Springer 31 dec 2016, 16:38

Skogstomten skrev:En liten känslig fråga kanske

Köper man av Tobbe på Hurricane så är det ett registrerat AB som är registrerad för att betala in moms osv sen 2012. Omsatte ca 10,5 miljoner ex moms 2015 enligt bolagsredovisningen osv.

Köper man av Gevärpär =trevlig, kunnig, problemfritt, delvis samma bössor osv. Har han registrerad firma, betalar in moms osv? Kollade lite snabbt på "alla bolag" och lyckades inte hitta något. Men han kan mycket väl ha registrerad tex enskild firma ändå utan ordet "vapen/gevärpär/ eller liknande i namnet finns så det betyder inte så mycket. Jag undrade mest om någon här vet hur det ligger till? Vad brukar det stå på kvittot, är momsen redovisad separat på det, används kontantfaktura eller kassaapparat med skatteverkets "svarta låda" tex?

Många skiter i det vilket är helt fritt. Men som företagare själv så tycker jag att det är en viktig parameter att väg in OM man själv tycker att det är viktigt vill säga.

Känns ju som att Gevärpär säljer i betydligt mycket högre omfattning än att det skulle gå under skatteverkets regler för "hobbyverksamhet".

Inte för att jag har med det att göra men...vilken bransch jobbar du i som behöver momskvitto på ett luftgevär? :roll: :wink: :-)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Gevärpär?

Inläggav bjerka 31 dec 2016, 16:49

Jag fattar ditt resonemang och köper det till 100%

Småföretagarna är de som till stor del driver det här landet framåt, parallell/direktimporter bidrar inte direkt till den lilla välfärd som kvar i det här landet som jag tycker är på ruinens brant.

Jag köper också hellre av en momsregistrerad firma av precis samma anledning som dig. Jag driver också företag och betalar miljoner till statskassan.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Följande användare vill tacka bjerka för detta inlägg
Kapten Kamin (31 dec 2016, 18:44)

Re: Gevärpär?

Inläggav Silwer 31 dec 2016, 17:00

men alltså jag har som sagt köp begagnat på amssor av marknader eller säg via Blocket/Tradera, ska jag bry mig i om bokföringen är ok före?

Jag fattar att det inte finns en garanti eller så, men jag godtar det för det priset jag tycker är bra.

Håller ni på så så köpt enbart nytt från handlare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gevärpär?

Inläggav bjerka 31 dec 2016, 17:11

Det är inte det som det handlar om, men är det för avancerat att förstå så behöver vi inte ens ta den disskutionen.

Gott nytt år !!
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Gevärpär?

Inläggav Oden 31 dec 2016, 17:28

Har köpt ett flertal lite udda U.K bössor av honom och det har inte varit några moln överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
Oden
 
Inlägg: 2168
Blev medlem: 18 mar 2009, 19:45
Ort: Bodafors
Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 68 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: Fjäder I Alla Väder

Re: Gevärpär?

Inläggav atte69 31 dec 2016, 17:51

Hur det än är så säljer han mest begagnat på hobbynivå ..jo ja vet han säljer även lite nytt troligen gråimport ..men tror inte det är så fruktlösa summor i vinst vi pratar om då många bössor finns länge hos han .han har stort kontaktnät angående beg bössor .han förser vår hobby med ämnen som vi annars hade varit utan .han har det som en bisyssla ..kvitton jag fått är numrerade ..är själv egenföretagare ..så jag är nog tillräckligt insatt tror jag .naturligtvis så slår det ju mot ex hurricane som lever på det .men där köper man nytt å reservdelar mm på ett annat sett ..tycker nog dom kompletterar varandra till viss del .
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Gevärpär?

Inläggav Kapten Kamin 31 dec 2016, 18:38

dreg skrev:är du någon skattesnut eller liknande?

Är du nån forumsnut eller liknande?
Dubbel-Fjack !

Att kolla upp om en handlare kör svart eller vitt är allas rätt. Sen kan man göra ett aktivt val om man vill stötta handlaren eller inte. Det finns ju tydliga gränser för hur mycket man kan tjäna innan man ska betala vinstskatt.
Kör själv eget och betalar in hyfsade summor till stadskassan varje år.
Kan bli rätt sne på folk som jobbar svart och sen gnäller på att "samhället gå utför" Fjackar allihopa! :cheeRs:

"-Det är kul att betala skatt", sa min revisor.
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Gevärpär?

Inläggav T.Lundberg 31 dec 2016, 18:45

Det sade Mona Sahlin med eller om det tom var sexigt. Men ett forum är inte skattemyndigheten eller konsumentupplysningen. Så Trippel Fjack + Moms ....så ingen får för sig något ;)
Senast redigerad av T.Lundberg 31 dec 2016, 18:50, redigerad totalt 1 gång.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Gevärpär?

Inläggav Silwer 31 dec 2016, 18:46

Hon startade ju dock eget sen och gick back enorma summor vad jag förstod, men det gjorde nog inget då det var häftigt att betala skatt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gevärpär?

Inläggav Beangan 31 dec 2016, 18:49

Kul att betala skatt? ALDRIG!
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

Re: Gevärpär?

Inläggav atte69 31 dec 2016, 19:08

Nu var ju inte detta nån SKATTETRÅD men de e ju nyår ...visst e de kul å betala Mycket skatt...då har man ju tjänat mycket ....å kan få tillbaka mycket...tyvärr kan jag inte nolltaxering...men åter till tråden ...tror inte Pär kan leva gott resten av livet på dom pengarna som bössorna drar in de e nog just en hobby ...vissa samlar .vissa skjuter ...vissa säljer......en hobby ...
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Gevärpär?

Inläggav ahayeah 31 dec 2016, 19:15

Och sociala avgifter va tydligen inte alls häftigt att betala så det sket hon i det gamla fjacket!
hur som helst så länge Mona inte skjuter luftvapen har hon inget här att göra. Det här har ju spårat ur tillräckligt ändå.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Gevärpär?

Inläggav bjerka 31 dec 2016, 19:18

Bara för att någon sa att han hellre köpte på en momsregistrarad firma än hos någon som har gråimport.

Det var väldigt känsligt, eller kanske för avancerat för vissa att förstå varför. Det var kanske frustration som gjorde att det spårade ur då.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Gevärpär?

Inläggav Silwer 31 dec 2016, 19:19

tror ni verkligen han säljer begbössor nog ta leva på, tänk at han ju köpt dem före med.

Jag tycker ofta det är lite samma och samma, så stor eä inte marknaden fö de främst tyska matchvapen osv han kan få köpa från Tyskland.

Visst får han in pengar, men som nån skrev månag vågar inte köpa och imporeara själv från säg egun.

Nä jag är skeptisk till at det är en guldgruva.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Gevärpär?

Inläggav bjerka 31 dec 2016, 19:25

Jag tycker nog inte heller att det är skitroligt att betala skatt, men kan med gott samvete ha mina barn i förskola och skola och gratis tandvård och sjukvård.

Däremot så kan jag kräkas när våra äldre och sjuka får äta filmjölk till middag, det är ett jävla hån. Men det kanske kanske gråimporten kan råda bot på.. skämt åsido

Ni kanske fattar varför vissa tycker det känns bättre att handla på en momsregistrerad firma.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

FöregåendeNästa

Återgå till Weihrauch

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster

  • Sponsorer