Ficklampa för skytte i mörkret

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Sniperr_ 31 dec 2016, 13:51

Någon som kan ge mig tips på en prisvärd ficklampa som kan monteras på kikarsiktet eller någonstans på bössan när dett är kolsvart ute? Jag brukar skjuta i skogen men går ju inte när det blir för mörkt, har beställt en ny rangefinder som ska funka bättre vid skymning men nu vill jag ha en stark ficklampa också. Har sett såna här men dom kan inte vara lätta att montera på ett kikarsikte med så bred lins:
Bild

Vad har ni för tipps? Inget kina tack, de må funka bra på nära håll men inte mer än så i min erfarenhet. Budget runt 1500kr och gärna uppladdningsbar samt räckvidd på ca 100m hade varit nice men 50m funkar också.
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Harbard 31 dec 2016, 14:08

Det finns "bra" kina ficklampor faktiskt, jag använder själv en vid jakt och den kastar ut till 500-600m, lyser starkare än min 1000kr Klarus samt längre. Kvalitén är det som skilljer dock ;)

Om du ska montera på bössan så ska det vara en som inte sprider så värst mycket, istället ska den kasta långt- då funkar nästan vilken ThruNite som helst :) Positivt med en kastare är att den lyser betydligt längre, men negativt är att det blir jobbigt i skog då den inte sprider så pass mycket. Bra för målskytte dock :)

Min rekommendation blir endå Klarus XT11, en sann trotjänare, lyser ut till 400m men sprider väldigt mycket, vilket är bra för att lysa av fält eller skog snabbt, funkar även kanon om man ska ha den monterad på bössan när man t.ex går i skogen, man slipper svinga runt med bössan för att lysa av skogen, med Klarus XT11 behöver du bara rikta lampan dit du går så är hela skogen upplyst.

Jag har alltid en lampa borta vid tavlan som lyser upp tavlan och sen använder jag en ficklampa monterad på bössan för att lysa upp resten av skottlinjen :)
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Sniperr_ 31 dec 2016, 14:31

Tack så mycket! Låter ju bra, det är alltså denna För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Sniperr_ 31 dec 2016, 14:35

Vem har bästa uppladningsbara batteri till en sådan, 18650 eller använder du inte uppladdningsbara
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Sniperr_ 31 dec 2016, 14:39

Eller denna?

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Harbard 31 dec 2016, 15:01

Jag använder mig av Klarus egna 18650 batterier :) Hittils har det hållit i 4 år av konstant laddning och användning. Men de börjar bli slita :) Precis, köpte min XT11 hos Garderoben. Jag köpte detta kittet : För att följa länken så måste du registera dig.



Den andra du länkade till " KLARUS XT11GT " verkar lite knepig, tveksam till att den lever upp till standardversionen XT11. 2000Lumens är nödvändigtvis inte bättre än 1000lumens i en XT11, du lär få ha med dig extra batterier till den. Kör på vanliga XT11 så blir du förhoppningsvis nöjd :) Köp det paketet med väska, laddare, batteri och grönt filter :)
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav ogster 31 dec 2016, 15:01

Fenix har riktigt bra batterier, vid val av ficklampa hade jag valt nån med ställbar kägla.

Har du testad en ND30, det är sjukt bra grej om man nu ska hållas i mörkret?

(Har en Fenix Tk75 och den ger bra skjutljus, dock lite klumpig...)
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav ogster 31 dec 2016, 15:03

Tänk även på att en remoteswitch till en lampa som sitter på ett gevär är ovärderligt.
En ödmjuk jäkel
Användarvisningsbild
ogster
 
Inlägg: 3028
Blev medlem: 09 jun 2008, 16:20
Ort: Kiruna
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 134 gånger i 111 inlägg
Luftvapen favorit: Fx Airguns

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Harbard 31 dec 2016, 15:08

Kan berätta att jag har användt min XT11 nästan varje dag i 4 års tid, jag har den med mig i fickan varje gång jag går ut när det är mörkt, använder den som cykellampa, fiske lampa, jakt lampa, vapen lampa och även använt den under vattnet en gång :D Och på tal om användning, jag har tappat den många gånger men den är solid!
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Sniperr_ 31 dec 2016, 16:41

Verkar som att x11gt är bättre i denna video

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav bjerka 31 dec 2016, 16:55

Jag kör med ledlenser t7 med remote switch. Den har även väldigt fina glaslinser som tillbehör i röd/grön/gul/blå.

Nu behöver väl inte du färgfilter, men ändå.

Jag använder enbart grönt filter men det är när jag jagar.
Vanliga AAA batterier (3st)

Tycker den är toppen.
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Sniperr_ 31 dec 2016, 17:56

Ficklampa beställd, blev en Klarus. Tack alla. När det finns så otroligt mycket att välja mellan kan man lätt bryta ihop....
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Harbard 31 dec 2016, 20:28

Vilken Klarus blev det? XT11gt lyser ju starkare men tänk på batteritiden ;) Jag använder nästan alltid min XT11 på medium läget, då varar batterierna i flera dagar av konstant användning. På högsta läget så varar den drygt 2 timmar, beroende på vilket batteri jag använder. Finns ju blixtedyra 18650 batterier med som ger betydligt längre lystid.

Grönt filter är skönt, det använder jag också vid jakt i symbios med ett par Gen2 NVG och IR laser ;)
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Sniperr_ 31 dec 2016, 20:34

Det blev XT11GT, på medium läget har båda samma lumen, och ett extra batteri ifall det skulle vara så att det behövs, men jag brukar inte ha så stort tålamod med skyttet så jag kan ligga 2h om ens 1h. Håller det 1h på max är jag nöjd.
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Harbard 31 dec 2016, 21:55

Kanon :) Du lär bli nöjd! Ett tips, laptopsbatterier samt vissa batterier till skruvdragare innehåller Samsung 18650 uppladdningsbara batterier :) Har skördat många sånna från skroten och de funkar finemang, lite klenare än "rediga" 18650 men duger med ett 20st i fickan om man ska ut på vandring ;)
Det är just det som kina 18650 är, Samsung batterier i annan fake klädsel, brukar heta Ultrafire och sen något påhittat 6000mah siffra (på riktigt är de 1300mah)
Senast redigerad av Harbard 31 dec 2016, 21:58, redigerad totalt 1 gång.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Kantal 02 jan 2017, 06:51

Köpte själv ett jaktkit baserat på Olight M20SX.
Innehöll lampan, ett rött, grönt och blått filter, fjärrbrytare, vapenfäste och ett batteri.
Gav ca 1100Kr från För att följa länken så måste du registera dig.

då svensk återförsäljare inte ens var nära det priset.

Angående lampor från kina, har köpt två stycken olika och ingen av dem håller strömmen länge och de
fladdrar i ljusstyrka hela tiden med ett 18650 batteri. Stoppar jag dock i två cr123a så slutar de fladdra
och blir rätt bra drag i dem, men batterierna tar fort slut. Bra mycket snabbare än en bra reglerad lampa.

Så om det ska köpas EN lampa som ska vara någon säkerhetslampa för allvarliga situationer så skulle jag ALDRIG lita på en billig kinalampa.
Har själv bra lampor med både AAA, AA, CR123A, 18650 och det är både pannlampor och handlampor.
__________________________________
Mvh Peter
FX Typhoon .177
FX Cutlas .22
FX Impact .22 - Såld
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 01 mar 2008, 07:14
Ort: Skellefteå Kommun
Tack utdelade: 167 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Knivsöder 02 jan 2017, 07:28

Den här har jag köpt ett par stycken av:

För att följa länken så måste du registera dig.



Laddningsbar och med zoomfunktion. Den har en jämn och bra ljusstråle och jag kan verkligen rekommendera den.
___________________________________________
Hellre en stor stark fjäder än en liten tub med luft
Användarvisningsbild
Knivsöder
 
Inlägg: 384
Blev medlem: 02 sep 2009, 10:59
Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 98 gånger i 46 inlägg
Skytteklubb: www.sljsf.se
Luftvapen favorit: Diana, FWB

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Sniperr_ 02 jan 2017, 09:36

Vet inte om dom är starka nog, och jag såg hela videon på 36min om lampan jag beställde, tyckte den såg bra ut faktiskt. But only time can tell
Användarvisningsbild
Sniperr_
 
Inlägg: 282
Blev medlem: 04 jul 2015, 15:43
Ort: Värnamo
Tack utdelade: 37 gång
Tackad: 12 gånger i 11 inlägg

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Bara7 02 jan 2017, 12:20

Jag köpte en White cykel/pannlampa på 4000 lm, helt fantastiskt ljus. 3h i fulldrift med baklampa eller 12h på lägsta inställning. Lägsta position är starkare än den starkaste ficklampa jag hittills sett, det går inte att cykla med den i lägsta utan att bilisterna klagar(de tycker det är bättre de bländar mig).
Gav 1100kr.

Funderade på att ta med den till nattskytte, kommer bli som dagtid på banan. Måste vara perfekt för jakt då den bländar djuret helt som blir paralyserat och på så sätt ger tid till att sikta in sig.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Harbard 02 jan 2017, 13:07

Bara7: Kollade upp den, verkar kanon men hur långt kastar den? Såg att den har 4 lampor, en nackdel jämnfört mot en CREE XM ljusdiod. Tar bara onödig ström i mitt tycke :)

Ska nämna att Lumens har ingenting med hur långt en ficklampa kan lysa, du kan ha en 500lumens lampa som lyser 1km om den har tillräckligt djup reflektor, sen finns det 4000lumens lampor som bara lyser 100m bara för reflektor är näst intill obefintlig. Thrunite, Ledlenser, Klarus XT11 modeller och Fenix TK modeller är de märken som är absolut bäst.

Sen finns det olika typer av reflektor, vissa är släta, andra ser ut som apelsinskal och andra som massa gropar.

Fenix gör sjuka lampor som kastar kilometer, bra för jakt på öppna fält med krutvapen eller för sök eller för att impa Dyra är de dock. Klarus gör mindre lampor lämpade åt militär och som vapenlampa, den sprider lite mer vilket är otroligt skönt att ha som vapenlampa om det är enda ljuskällan man har när man går runt med bössan :)

En ficklampa jag dock sparar ihop till är Fenix Tk75 ;) Ingen vapenlampa men som eftersökslampa hehe..
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Bara7 02 jan 2017, 15:21

"Jag" har ingen glädje av en smal stråle, då kör jag med lasern(5W, bränner garanterat hål på tavlan vid 50m). Vad jag behöver är 100m framåt med mycket bred stråle för luftgevär och cykelturen. Visst är det fräckt med kraftiga ficklampor, har några 3W som jag ännu inte hittat något användningsområde till, används nu i bilen för kolla olja på kvällen.

Har bättre alternativ istället för ficklampa om aktivitet skall göras på natten, NW kikare, skall snart införskaffas till bössan, har redan googles.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Bara7 02 jan 2017, 21:12

Kollade lite på Fenix Tk75 och de andra modellerna, det fanns ett par att välja mellan i det segmentet, jag fastnade för en kraftigare modell med endast ett större batteri, men dessa lampor är rent för klumpiga för att vara praktiska, prestanda har de enligt teknisk specifikation. Personligen tycker jag att ingen del skall vara tjockare än att det går att greppa om för att kunna hantera lampan på ett mer effektivt sätt i mörkret.

Kul med fler som delar detta intresse.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav Harbard 03 jan 2017, 01:28

NV kikarsikte har jag funderat på ett tag, jag har en IR laser som lyser någon kilometer och kan ställa in den så det blir som en ficklampa, synlig bara med NV, lätt att göra själv, bara att ta bort kristallen från en grön laserpekare som köps in från kina :)

Försökt använda GN1'ettan' gen2 till att titta genom kikarsiktet men det är hopplöst med en sån 2 ögon google och sikten, monokulär NV hade ju funkat något sådär om man kör rödpunkt. Vill man leka black-ops så kan man ju ha laserpekare på bössan och plinka burkar i mörket med nattkikare på huvvet.. Olagligt ja, roligt? troligen ja.

Bildförstärkare är tydligen det svenska ordet på NVG.. aah, jaja ni fattar.
Senast redigerad av Harbard 03 jan 2017, 01:30, redigerad totalt 1 gång.
"Framgång är världens enda domare över rätt och fel"
* HarSan BT65 .25 Tactical extreme edition 2015 feat remix 200Joules super deadly 600m Simo Häyhä no scope took out bird, sooo amaziing!
Användarvisningsbild
Harbard
 
Inlägg: 399
Blev medlem: 30 aug 2012, 04:31
Ort: Ronneby
Tack utdelade: 32 gång
Tackad: 28 gånger i 22 inlägg
Skytteklubb: Skogens fria skytteklubb
Luftvapen favorit: Hatsan ;)

Re: Ficklampa för skytte i mörkret

Inläggav bjerka 03 jan 2017, 08:21

Jag funderar på en DFA 75. Digital front attachment, för info.
Jag har kollat i en sån och det är helt fantastiskt, det fina är att den går inte sönder i dagsljus, smidigt att montera/demontera.

Annars får jag hålla mig till min ledlenser ett tag till..
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500


Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 32 gäster

  • Sponsorer