Ruger 10/22 takedown

I denna forumdel avhandlar vi gevär som skjuts med krutladdade patroner

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Kategoriregler
Luftvapen.info tillåter inte att jakt diskuteras i denna kategori.

Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 24 jan 2017, 21:52

Jaha, lade ut min fina välbäddade gamla savage arms mk II, som jag jobbat så många timmar med, till försäljning (för att licensportföljen börjar bli lite volymiös). Kunde inte låta bli att beställa en 10/22 takedown, ujujuj jag som gillar att träffa det jag siktar på. Men som tur är kan man uppgradera den så att den blir någorlunda välskjutande. Kommer bums fixa trycket och nog byta kolv. Så med massor med pengar kanske bössan blir duglig. Skall fundera ut något bra sätt att fästa siktet på pipan så att 0:an håller sig någorlunda still då man demonterat o återmonterat. Det lär dröja några månader innan licensen kommer, men återkommer till våren med lite erfarenheter. Någon på forumet som har erfarenhet av denna bössa månde?
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav Puttemjuk 24 jan 2017, 22:12

Min spred rätt mycket de första tusen skotten innan pipan var inblyad, cc på 6-7 cm. Men nu håller den utan problem en femkrona.

Jag köpte Warne QD fästen och den håller nollan snyggt efter isär och ihopsättning. Jag har alltid min isärplockad under transport.

Jag köpte Rugers egna BX trycke som är helt ok och en stor uppgradering mot originaltrycke.

Min var lite kärv de första hundra skotten. Den var rätt mycket matningsfel(1 på 10) men efter lite inslitning så går den som tåget.

Kolven är rätt liten och är lite känslig hur man håller den. Men håller man konsekvent levererar den. Jag och kompisarna brukar skjuta snabbtävlingar på pingisbollar, inga problem att träffa dom på 50 meter.

Jag kommer nog att uppgradera stocken härnäst.

Använd loctite på skruvarna till weaver railen, annars skruvar de ur sig när man skjuter.

Satsa på bra ringar, hade snålringar som bara rörde sig. Mitt sikte lossnade första bandagen men det var bara att knacka tillbaka.

Jag justerade låsringen också, den verkar rätt generöst inställd från fabrik. Läs manualen så den inte blir för hårt åtdragen.

Ammoförbrukningen i kaliber 22lr har slagit i taket ;) och det trots att jag skjuter pistol!




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 24 jan 2017, 22:48

Supertack för infon! Då blir det ett BX trycke! Pingisbollen på 50 helt ok! Ok skall satsa på bra ringar. Var köper man loctite, är inte det snabblim, då får man ju aldrig upp skruvarna igen?
Kan ringen dras för hårt? 4 click efter inspänning verkar folk på forum skriva, samt att man skall spänna o släppa slutstycket raskt 4-5 ggr. Warne QD verkar vara snabbfästen, tar du bort siktet då du demonterar?
Oj sorry många frågor.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 24 jan 2017, 22:49

Skjuter du på mälaröarnas skyttegille (om det är ekerö i Sthlm du bor på) Har du oxå en Cyclone?
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Ruger 10/22 takedown

Inläggav Puttemjuk 25 jan 2017, 20:50

Jajemänsan, skjuter bland annat i gillet och äger en Cyclone. Var ute idag och rastade Rugern!

Jag var försiktigare ned ringen då det står att den kan skadas. Med pipan isatt drog jag åt ringen med fingerkraft, sedan lossade jag pipan och tog två klick till. Fler än så gjorde ihopsättningen för trög men med två klick försvann flexandet.

Att släppa fram slutstycket 4-5 ggr står i manualen. Så det hela sätter sig när man monterat ihop den.

Monterar av kikaren varje gång och blå loctite finns på Clas Ohlson eller lokala bygghandlaren. Loctite 243 heter den.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 25 jan 2017, 22:19

Vad kul! Då måste vi skjuta tillsammans lite i vår! Är du även med i SLJSF (Sthlms luftjaktskytteförening) . Om inte så måste du gå med, det är en superfin förening, med fantastiskt trevliga o duktiga skyttar.

Snälla säg till nästa gång du skall till mälaröarnas skyttegille så kommer jag. Vill så gärna känna på en takedown. Vet inte när min licens kommer, ansökan skickades in för treeckor sedan.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 25 jan 2017, 22:20

Jag tar med min fullfartscyclone såklart
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 25 jan 2017, 22:22

Skall du skjuta i helgen?
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav Puttemjuk 26 jan 2017, 19:09

Tjena. Helgen är tyvärr uppbokad med annat :( Jag hojtar till nästa gång vi ger oss ut!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 26 jan 2017, 19:14

Perfekt!!!
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav jtq 08 feb 2017, 11:04

Hej,

Riktigt kul gevär och en riktig "money pit". Jag har uppgraderat min en del men de bästa uppgraderingarna har varit trycke och kolv, kör med Kidd trigger job kit vilket ger ett riktigt bra trycke och Magpul Hunter X-22 stock.

Om man gillar att plinka rekommenderar jag att köpa ett gäng BX-25 magasin och massor av ammo, det går åt fort när man har roligt :)

Det enda negativa jag har att säga om mitt exemplar är att den alltid sätter första skottet ca 5cm lågt på 25m men därefter sitter träffarna tätt. Har testat olika magasin, laddning av magsinen och olika slutstycksmanövrering men inget hjälper.

Finns en lååång tråd på Robsoft med många timmars läsning.

För att följa länken så måste du registera dig.

jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav Puttemjuk 08 feb 2017, 20:15

Jag funderar också på Magpul stocken, hur mycket större än original är den? Är den mycket "fetare" än original?

Ang träffbilden, när du monterat ihop den, släpp fram slutstycket ett par gånger så den sätter sig. Ett tips från manualen. Mina skott sitter samlade från första smällen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav jtq 08 feb 2017, 23:37

Den är inte mycket större än originalstocken, går fortfarande ner i Rugers väska men jag har iofs bara ett litet rödpunktsikte på min. Hade tidigare en Houge overmolded stock men med magpul känns det som jag hittat rätt, passar mig perfekt, ska bara skaffa en riser så jag kommer upp lite mer, stocken levereras utan riser.

Angående första skottet lågt är det alltså första skottet i varje magasin som sitter lågt, inte bara efter att jag satt ihop bössan. Börjar misstänka headspace som möjlig orsak, patronerna hamnar olika i patronläget beroende på om de laddats manuellt eller vid skott. Trist att alltid behöva skjuta ett sättskott i vallen före varje serie.
Senast redigerad av jtq 08 feb 2017, 23:40, redigerad totalt 1 gång.
jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 08 feb 2017, 23:50

Konstigt det där med första skottet, sker samma fenomen med annat magasin?

Hur ligger träffbilden på övriga skott på 50m med stöd? Klarar du dig inom 5-kronan?

Jag skall köpa en trästock, en snubbe i usa tillverkar dessa, dock ganska dyr, typ 2.7 ksek
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 08 feb 2017, 23:51

Sorry, såg att du testat olika mag, läste slarvigt
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav jtq 10 feb 2017, 04:49

Har inte testat på längre avstånd än 25m ännu men den skjuter helt ok, tror jag skulle klara en femkrona med kikarsikte på 50m. Jag har originalpipa och slutstycke.

Trästock blir grymt snyggt, gillar egentligen trästockar mer men tyckte Magpul passade bra på denna, lätt och smidig.
jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav Puttemjuk 10 feb 2017, 18:14

Den kan vara lite petig hur man håller och om du stöder på magasinet. Har du justera spännringen så det in glappar?

Min håller femkrona utan problem, att ligga och pricka golfbollar/pingisbollar är roligt och inga större problem.

Konstigt problem annars. En sak om alla skott sprider men att bara första gör det.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 10 feb 2017, 23:46

Ååh Att det skall ta sådan tid att få licensen. Har väntat sedan mellandagarna, och troligen får jag vänta några veckor till, surt. Nåväl, hoppas kunna skjuta in bössan då våren kommer, lite kallt nu i alla fall. Sedan gäller det att ha lite flyt gällande just det exemplar man köper, verkar vara en ganska stor individuell variation.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav jtq 12 feb 2017, 07:17

Tack för alla era tips angående mitt problem, det gav mig ny energi att försöka gå till botten med problemet.

Har inget tryck mot magasinet, spelar ingen roll om jag använder Rugers 5, 10, 15 eller 25-skottsmagasin eller hur många skott jag laddar i magasinen. Manuellt laddade skott sitter alltid lägre än automatiskt laddade. Har spänt pipringen efter konstens alla regler, känns lagom spänd när jag vrider pipan på plats. Ska laborera mer med olika spänning och se om det skiljer något.

JNar, du får flytta till Uppsala, fick min licens på tre dagar eller så.
jtq
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 09 jun 2014, 15:12
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 5 gånger i 4 inlägg

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 12 feb 2017, 22:07

Oj, tre dagar! Skall ringa länsman i morgon och väcka dem...
Följer ditt arbete att hitta grundorsaken med stort intresse!
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 18 feb 2017, 15:43

Jag måste erkänna att jag är lite imponerad av rugern. Hämtade ut den i går kväll, monterade på ett gammalt kinasikte 7 ggr förstoring, hittade ett par askar gamla top shots. Sköt in siktet, drog 10 skott med stöd, 50 meter, spridning 2 cm (en flyer, 4 cm), monterade av o på pipan, sköt tio skott till, merparten hål i hål på 50 m, dvs ingen skillnad. Jag lyfter hatten för det. Bra jobbat Ruger! Skall försöka få in bilder, men svårt med iphone.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 18 feb 2017, 15:47

Bilder från före o efter pipmontering
För att följa länken så måste du registera dig.

JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav JNar 18 feb 2017, 15:55

Vänster före höger efter (-3 grader, lätt vind), fasen bättre än min gamla savage markII FSS, supernöjd, inga modifikationer, dock skall jag byta trycket o montera en snygg träkolv

Kul att den verkar så bra med top-shot, det är den billigaste ammon som xxl har 70 öre pangen, tjackade 1000 bulor direkt. Min gamla bössa trodde topshot=hagel, den var dyrare i drift. (Men snyggare). Skall bli kul att kunna ta hojjen till skjutbanan i vår.
Bössan verkar inte vara drabbad av fenomenet (första skottet i vallen) som det pratas om tidigare i tråden, antagligen bara tur med detta exemplaret. Eller så är det bara jag som inte är kräsen :oops:
Senast redigerad av JNar 18 feb 2017, 16:08, redigerad totalt 1 gång.
JNar
 
Inlägg: 291
Blev medlem: 14 jul 2014, 05:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 9 gånger i 9 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: Pcp bsa buccaneer, fx cyclone

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav PLUTTE 02 mar 2017, 17:58

Ingen takedown har jag, men ikväll monterade jag fejk dämpare å sikte på lek bössan :smt037
För att följa länken så måste du registera dig.

PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Ruger 10/22 takedown

Inläggav Puttemjuk 02 mar 2017, 19:13

JNar skrev:Vänster före höger efter (-3 grader, lätt vind), fasen bättre än min gamla savage markII FSS, supernöjd, inga modifikationer, dock skall jag byta trycket o montera en snygg träkolv

Kul att den verkar så bra med top-shot, det är den billigaste ammon som xxl har 70 öre pangen, tjackade 1000 bulor direkt. Min gamla bössa trodde topshot=hagel, den var dyrare i drift. (Men snyggare). Skall bli kul att kunna ta hojjen till skjutbanan i vår.
Bössan verkar inte vara drabbad av fenomenet (första skottet i vallen) som det pratas om tidigare i tråden, antagligen bara tur med detta exemplaret. Eller så är det bara jag som inte är kräsen :oops:


Walter Borg tar 290 kr för Top Shot istf 350 kr som XXL. Ringde och frågade i förrgår.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Nästa

Återgå till Gevär

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

  • Sponsorer