Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Nitro 18 jun 2017, 13:47

ZaphodB skrev:Nu har du tagit det absolut värsta scenariot som skulle kunna inträffa, och en del av punkterna är faktiskt fel.

Jag tolkade historien annorlunda och inte så fyrkantigt.
Givetvis skulle det sceneriet varit extremt för att inte säga orimligt, precis som det är med många historier :lol:
Jag tolkar den på mitt vis och då kanske man inte varit så långt ifrån hur det skulle kunna varit i verkligheten.
Melodin i kråksången tolkar jag som att du troligtvis inte hade blivit fälld för brottet, men du hade vid lite otur och kanske med en fyrkantig polis fått en del bekymmer på halsen som man gärna sluppit.

En sann historia däremot är att en god forummedlem sålt sin 10J bössa begagnad och den nya ägaren trimmar bössan och hittar på dumheter med den och polisen tar honom. Köparen uppger av vem han köpt bössan vilket leder till att polisen åker hem till säljaren och beslagtar ett gäng bössor som denne har laglig licens på i väntan på utredning. Om jag inte missminner mig så var han utan sina bössor i 2-3mån under sommaren innan han fick tillbaks dessa. Säljaren hade inget olagligt för sig och bara lagliga bössor.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Sixten 18 jun 2017, 14:46

Kul tråd ändå det blev :) vissa tror stenhårt på det är lagligt andra bombsäkra att inte är lagligt.. så olika man kan tolka detta!
Sixten
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jun 2017, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav zpiff 18 jun 2017, 16:13

Varför inte hantera detta från det andra hållet?
Att agera efter att det som inte är tillåtet, är förbjudet.

Detta innan någon stackare har åkt dit eller friats för att ha lösa pipor.
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Avalonblower 18 jun 2017, 16:44

Precis som någon noterade så är min historia inte 100% korrekt i detaljerna, den målar bara upp principen att man aldrig kan kontrollera eller förutsäga vart ett ärende tar vägen eller vilka konsekvenser som det kan föra med sig.

Av den anledningen så kan det vara klokt att stanna upp och fråga sig om man verkligen vill chansa med något där utgången är oviss och där konsekvenserna är okända.

Jag, som gärna chansade förr om tiden, gör det inte längre - idag ser jag till att ha ordning på allt ifall någon knackar på dörren som inte är inbjuden..
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Sixten 18 jun 2017, 18:51

Ja lika bra vi klubbar att det inte är tillåtet.
Sixten
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jun 2017, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Superbee 18 jun 2017, 19:48

Colaburken skrev:ska vara klart nästa vår tror jag en undersökning som ska göras om pipor och ljuddämpare ska kräva licens kanske görs en omtolkning på 5.5 och 4.5 mm pipor för en riktig .22 är inte 5.5 utan lite annorlunda i diameter


Har du eller någon annan mer i information om detta eller är det hörsägen?
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav MarshalDan 18 jun 2017, 21:18

Ja, det är licens på pipor. Dock så får man inte glömma den fina paragrafen om att licensbelagda delar likställs med ett helt vapen. Så om du äger en licensbelagd pipa så räknas den som ett helt vapen. Och eftersom vapnet den ska sitta i är effektbegränsat och licensfritt blir även pipan det eftersom den likställs med ett helt vapen.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Jimmy85 19 jun 2017, 00:55

MarshalDan skrev:Ja, det är licens på pipor. Dock så får man inte glömma den fina paragrafen om att licensbelagda delar likställs med ett helt vapen. Så om du äger en licensbelagd pipa så räknas den som ett helt vapen. Och eftersom vapnet den ska sitta i är effektbegränsat och licensfritt blir även pipan det eftersom den likställs med ett helt vapen.


Nja,en pipa räknas inte som helt vapen. Isf har dom ändrat lagen nylegen. En pipa tar iaf inte upp en plats i vapengarderoben förren vapnet är komplett. Iaf var det så förut.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 19 jun 2017, 03:50

Nitro skrev:
ZaphodB skrev:Nu har du tagit det absolut värsta scenariot som skulle kunna inträffa, och en del av punkterna är faktiskt fel.

Jag tolkade historien annorlunda och inte så fyrkantigt.
Givetvis skulle det sceneriet varit extremt för att inte säga orimligt, precis som det är med många historier :lol:
Jag tolkar den på mitt vis och då kanske man inte varit så långt ifrån hur det skulle kunna varit i verkligheten.
Melodin i kråksången tolkar jag som att du troligtvis inte hade blivit fälld för brottet, men du hade vid lite otur och kanske med en fyrkantig polis fått en del bekymmer på halsen som man gärna sluppit.

En sann historia däremot är att en god forummedlem sålt sin 10J bössa begagnad och den nya ägaren trimmar bössan och hittar på dumheter med den och polisen tar honom. Köparen uppger av vem han köpt bössan vilket leder till att polisen åker hem till säljaren och beslagtar ett gäng bössor som denne har laglig licens på i väntan på utredning. Om jag inte missminner mig så var han utan sina bössor i 2-3mån under sommaren innan han fick tillbaks dessa. Säljaren hade inget olagligt för sig och bara lagliga bössor.


Det är därför det är viktigt att skriva ordentliga kvitton vid handel med begagnade luftvapen som existerar både i licensfritt utförande och licensutförande så att det klart och tydligt framgår vem som sålt vad till vem och att köparen skriver under att vapnet vid leverans höll 10 Joule så att säljaren har ett papper på att han/hon har ryggen fri om nu köparen skulle modifiera vapnet.

Sen kan man ju som köpare råka ut för att begagnade vapen är trimmade utan att det upplyses om det i annonsen om man har otur, har man då inte tillgång till kronograf så hamnar man i en besvärlig sits.

Köper jag själv begagnat så kör jag alltid vapnet i chrony det första jag gör och vid behov justerar det så det ligger där det ska ligga (Gäller PCP vapen, fjädervapen märker man direkt om de har för hög effekt då det antingen är under 10J eller betydligt mer än 10J).

Men jag tycker man kan ifrågasätta polisens agerande då de ger sig på säljaren av ett begagnat vapen utan några som helst bevis på att denne skulle sålt det i licensutförande, men det är tydligt att Sverige håller på att bli en polisstat där man är skyldig tills man bevisat motsatsen till skillnad mot vad som står i lagboken. (Oskyldig tills bevisad om motsatsen).

Vad gäller om man råkar få ett vapen som ligger strax över 10J från en handlare som nybörjare då, och inte vet om det och saknar kronograf?

Eller motsvarande om en nybörjare köper ett begagnat vapen av någon på Blocket som i sin tur köpt det av någon annan och ingen av dem har känt till att vapnet kanske låg på 11.9J istället för max 10J?

Visst, lag är lag men åtminstone jag tycker det är löjligt att lagföra små avvikelser medan man inte hinner med att utreda mord begångna med skarpladdade krutvapen som definitivt gärningsmannen saknar licens för.....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav MarshalDan 19 jun 2017, 08:56

Jimmy85 skrev:
MarshalDan skrev:Ja, det är licens på pipor. Dock så får man inte glömma den fina paragrafen om att licensbelagda delar likställs med ett helt vapen. Så om du äger en licensbelagd pipa så räknas den som ett helt vapen. Och eftersom vapnet den ska sitta i är effektbegränsat och licensfritt blir även pipan det eftersom den likställs med ett helt vapen.


Nja,en pipa räknas inte som helt vapen. Isf har dom ändrat lagen nylegen. En pipa tar iaf inte upp en plats i vapengarderoben förren vapnet är komplett. Iaf var det så förut.


Licenspliktiga delar likställs med ett vapen för att även delarna ska vara licenspliktiga. Annars hade alla köpt delar och satt ihop den bara när den behövs. De räknas inte i vapengarderoben.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Hawkeye 19 jun 2017, 09:22

Några har citerat vapenlagens 1 kap 3 § där vapendelar som pipor räknas upp och tagit detta som bevis för att det är licens på pipor till licensfria luftvapen. Så är det inte. 1 kap heter "Lagens tillämpningsområde". § 3 inleds med orden : "Vad som sägs om skjutvapen gäller också". Uttryckt på ett annat sätt, samma regler gäller för för delar till ett vapen som för ett komplett vapen.

Frågan om licens kommer i 2 kap 1 §. Det är här som undantaget finns för effektbegränsade vapen. I och med att dessa vapen är licensfria blir även delarna licensfria. I bilagan till Vapenförordningen finns ytterligare ett förtydligande. Där står: "Slutstycket, patronläget och pipan till ett skjutvapen tillhör som separata delar samma kategori som det skjutvapen de är eller är tänkta att vara monterade på."

Svårare än så är det inte.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Följande användare vill tacka Hawkeye för detta inlägg
Pryltokig (19 jun 2017, 11:59), ZaphodB (19 jun 2017, 12:38), Superbee (19 jun 2017, 17:11)

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Sixten 19 jun 2017, 14:31

Hawkeye skrev:Några har citerat vapenlagens 1 kap 3 § där vapendelar som pipor räknas upp och tagit detta som bevis för att det är licens på pipor till licensfria luftvapen. Så är det inte. 1 kap heter "Lagens tillämpningsområde". § 3 inleds med orden : "Vad som sägs om skjutvapen gäller också". Uttryckt på ett annat sätt, samma regler gäller för för delar till ett vapen som för ett komplett vapen.

Frågan om licens kommer i 2 kap 1 §. Det är här som undantaget finns för effektbegränsade vapen. I och med att dessa vapen är licensfria blir även delarna licensfria. I bilagan till Vapenförordningen finns ytterligare ett förtydligande. Där står: "Slutstycket, patronläget och pipan till ett skjutvapen tillhör som separata delar samma kategori som det skjutvapen de är eller är tänkta att vara monterade på."

Svårare än så är det inte.



Så du menar att lösa pipor är lagliga om ändamålet är att den ska sitta på en licensfri bössa?
Sixten
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jun 2017, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Geväret 19 jun 2017, 15:49

Försök att söka licens på en licensfri pipa så får ni se vad som händer
Geväret
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 jul 2013, 19:34
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 9 gånger i 8 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Pryltokig 19 jun 2017, 15:51

Sixten skrev:
Hawkeye skrev:Några har citerat vapenlagens 1 kap 3 § där vapendelar som pipor räknas upp och tagit detta som bevis för att det är licens på pipor till licensfria luftvapen. Så är det inte. 1 kap heter "Lagens tillämpningsområde". § 3 inleds med orden : "Vad som sägs om skjutvapen gäller också". Uttryckt på ett annat sätt, samma regler gäller för för delar till ett vapen som för ett komplett vapen.

Frågan om licens kommer i 2 kap 1 §. Det är här som undantaget finns för effektbegränsade vapen. I och med att dessa vapen är licensfria blir även delarna licensfria. I bilagan till Vapenförordningen finns ytterligare ett förtydligande. Där står: "Slutstycket, patronläget och pipan till ett skjutvapen tillhör som separata delar samma kategori som det skjutvapen de är eller är tänkta att vara monterade på."

Svårare än så är det inte.



Så du menar att lösa pipor är lagliga om ändamålet är att den ska sitta på en licensfri bössa?


Min tolkning är JA, dvs. du begår inte vapenbrott varje gång du skruvar isär en licensfri LV-bössa även om du i praktiken då har en lös pipa i din ägo några timmar/dagar.
Däremot tror jag fortfarande inte Hurricane eller liknande kommer att börja sälja lösa pipor för den dag det kommer ut guider på flashback hur man fräser patronläge
och bygger sin egen krutbössa, så skulle det ge väldigt mycket negativ PR för luftvapen som företeelse.

Alla lagar har ett visst tolkningsutrymme. Att någon med en lös o-manipulerad 4,5mm-pipa till en gammal Diana-bössa skulle bli åtalad ser jag som mycket osannolikt. Samtidigt
ser jag det lika osannolikt att en som påträffas i kriminell miljö med en väskan full med pipor/ämnen i tex. .22 & .30 skulle klara sig undan även om han hävdar att de enbart skall
användas i licensfria LV. (jo, .30 kan teoretiskt vara sub 10J även om de inte säljs så)

Alla på detta forum har en egen uppfattning om hur bokstavstroget man skall tolka lagar/paragrafer, huruvida svenska rättssystemet är skapat utifrån LV-världen och om enskilda poliser
har som största prio att leta efter åtalspunkter bland (oftast äldre) LV-fantaster eller inte, så du kommer aldrig att få ett klart JA eller NEJ.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Sixten 19 jun 2017, 17:08

Jag hoppas att lagen ändras framöver och blir klarare. Måste gå skilja på luftvapen framförallt licensfrittt mot skarpladdat vapen..
Sixten
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jun 2017, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Leopold 19 jun 2017, 18:13

Ett av problemen är ju detta att ett patronladdat krutvapen alltid är licensbelagt i Sverige medan luftvapen inte nödvändigtvis är licensbelagda (dvs väldigt enkelt lagligt sett vad gäller krutvapen). Strippar man ett dylikt på de delar som är licensbelagda enligt lagen så återstår inget annat än ett plasthandtag och ev litet fjädrar och småskit vad gäller tex Glock.

För luftvapen är det som bekant annorlunda. Exakt samma pipa som som är del i en licensbelagd luftbössa kan förekomma samma bössa i licensfritt utförande.

Det är ingen skillnad på själva pipan men lagligt sett är den licensbelagd om den monteras i ett vapen som är licensbelagt som helhet pga energi överstigande 10J V4. Monteras pipan i ett licensfritt vapen (kanske samma vapen men med reducerad effekt i ventilpaket/slagfjäder etc) så är den identiska pipan licensfri.

Pipan vet inte om den sitter i ett licensbelagt eller licensfritt vapen, således ingen egenskap hos den fristående pipan som avgör om det är licens på den eller ej utan det är sammanhanget den figurerar i.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav börne 19 jun 2017, 18:14

Sixten skrev:skarpladdat vapen..

När mina luftvapen, även licensfria är laddade är dom "skarpladdade" anser jag.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Sixten 19 jun 2017, 19:58

börne skrev:
Sixten skrev:skarpladdat vapen..

När mina luftvapen, även licensfria är laddade är dom "skarpladdade" anser jag.



Tänker mer på patroner än små bly diaboler! Vid skarpladdad ammunition / vapen!!
Sixten
 
Inlägg: 46
Blev medlem: 07 jun 2017, 18:58
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 20 jun 2017, 04:35

Sixten skrev:
börne skrev:
Sixten skrev:skarpladdat vapen..

När mina luftvapen, även licensfria är laddade är dom "skarpladdade" anser jag.



Tänker mer på patroner än små bly diaboler! Vid skarpladdad ammunition / vapen!!


Tror du tänker på grundregeln att ett vapen alltid ska betraktas som laddat tills man bevisat motsatsen.

Better safe than sorry......

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 20 jun 2017, 04:44

Leopold skrev:Ett av problemen är ju detta att ett patronladdat krutvapen alltid är licensbelagt i Sverige medan luftvapen inte nödvändigtvis är licensbelagda (dvs väldigt enkelt lagligt sett vad gäller krutvapen). Strippar man ett dylikt på de delar som är licensbelagda enligt lagen så återstår inget annat än ett plasthandtag och ev litet fjädrar och småskit vad gäller tex Glock.

För luftvapen är det som bekant annorlunda. Exakt samma pipa som som är del i en licensbelagd luftbössa kan förekomma samma bössa i licensfritt utförande.

Det är ingen skillnad på själva pipan men lagligt sett är den licensbelagd om den monteras i ett vapen som är licensbelagt som helhet pga energi överstigande 10J V4. Monteras pipan i ett licensfritt vapen (kanske samma vapen men med reducerad effekt i ventilpaket/slagfjäder etc) så är den identiska pipan licensfri.

Pipan vet inte om den sitter i ett licensbelagt eller licensfritt vapen, således ingen egenskap hos den fristående pipan som avgör om det är licens på den eller ej utan det är sammanhanget den figurerar i.


Det är för mig en gåta att man väljer att lägga licenskrav på LV pipor samtidigt som de delar som skiljer mellan licensvapen och 10J vapen kan säljas fritt eller enkelt modifieras om man inte har tummen mitt i handen.

Sen har vi modeller som finns i olika kaliber men endast i 7.5J, med pipor som är direkt olämpliga för andra vapen än de de tillverkats för.

Skulle själv gärna vilja ha en .177 pipa till mitt Royale 400 .22 att växla till, men trots att det är 10J så kan jag inte skaffa en utan att skrota .22 pipan, det är vansinnigt.

Sen så finns det ju PCP vapen där effekten beror av ventilen i luftcylindern till största delen (Hatsan), då undrar jag hur myndigheterna skulle ställa sig till om någon äger ex. Hatsan AT-44 eller BT-65 och har både en 10J Lufttub och en med fullfartsventil i, men 10J tuben är den som sitter på vapnet?

Finns många exempel, detta är bara några axplock jag kom på....

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav börne 20 jun 2017, 06:20

ZaphodB skrev:
Sixten skrev:
börne skrev:
Sixten skrev:skarpladdat vapen..

När mina luftvapen, även licensfria är laddade är dom "skarpladdade" anser jag.



Tänker mer på patroner än små bly diaboler! Vid skarpladdad ammunition / vapen!!


Tror du tänker på grundregeln att ett vapen alltid ska betraktas som laddat tills man bevisat motsatsen.

Better safe than sorry......

Mvh, ZaphodB

Precis... skarpladdat är ett konstigt ordval. Menar man krutvapen så säger man det. Är ett vapen laddat, skarpladdat eller vad man nu vill kalla det så är det laddat oavsett drivkälla!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Superbee 20 jun 2017, 07:10

Apropå det där med skarpladdat eller inte så är det många skjutledare som slarvar, säger till exempel ladda när de menar fyll på magasin etc.

on topic igen: Jag anser att vi nog har oss själva att skylla till för den förvirrade situationen, det står klart och tydligt i §3 att det som sägs om skjutvapen även gäller pipor etc.
Men i vår svenska feghet börjar vi yra om riskerna och sen åker foliehatten på direkt eftersom polismakten i Sverige anses på något sätt vara ute efter vapenägare...

Vem är det som ska anmäla dig för att du har en luftgevärspipa liggande i garaget? Mest sannolikt en vapenbroder som nojat upp sig efter att ha läst forumtrådar eller någon annan??

Någonstans får vi ta och rycka upp oss
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Hawkeye 20 jun 2017, 09:04

Det är för mig en gåta att man väljer att lägga licenskrav på LV pipor samtidigt som de delar som skiljer mellan licensvapen och 10J vapen kan säljas fritt eller enkelt modifieras om man inte har tummen mitt i handen.


Har du inte läst inläggen här? Man har inte valt att lägga licens på lösa pipor till licensfria luftvapen. Det är licens på pipor till licensbelagda vapen.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav Pryltokig 20 jun 2017, 09:34

Superbee skrev:Vem är det som ska anmäla dig för att du har en luftgevärspipa liggande i garaget? Mest sannolikt en vapenbroder som nojat upp sig efter att ha läst forumtrådar eller någon annan??

Någonstans får vi ta och rycka upp oss


Precis. En polis som hittar en lös 4,5mm-pipa till en fjäderbössa/pistol kommer troligtvis tänka "Är det här till ett "riktigt" (krut-) vapen? Nej, "bara" ett luftvapen och gå vidare." Jag tror det är ytterst få som tex. skulle tänka "hmm, denna pipa är 5 cm längre än original så det innebär att en 9,9J bössa skulle kunna komma upp i 11J så här är vi ett vapenbrott på spåret"

För närvarande skjuter de ihjäl 1/veckan bara här i västra Göteborg (EJ med LV, kan jag lova), folk mejas med lastbilar och svensk polis lägger ner 13 våldtäcktsutredningar varje dag, främst av resursbrist så vi borde sluta noja om lösa pipor och plastljuddämpare och inse att inte hela världen cirkulerar runt oss och vår sport. Vi utgör en högst marginell företeelse och vi är ytterst få som överhuvud taget begriper/bryr oss om Sub 10J vid 4m..
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Superbee (20 jun 2017, 11:18)

Re: Lösa pipor på licens fria bössor lagligt eller inte?

Inläggav ZaphodB 20 jun 2017, 09:38

Hawkeye skrev:
Det är för mig en gåta att man väljer att lägga licenskrav på LV pipor samtidigt som de delar som skiljer mellan licensvapen och 10J vapen kan säljas fritt eller enkelt modifieras om man inte har tummen mitt i handen.


Har du inte läst inläggen här? Man har inte valt att lägga licens på lösa pipor till licensfria luftvapen. Det är licens på pipor till licensbelagda vapen.


Jo, jag har läst dina inlägg, men mig veterligen var det inte ett av dem jag svarade på samt att jag tog upp ett par andra frågeställningar också i mitt inlägg.

Om det nu är så att det är säkert att lösa pipor till 10J LV är licensfria så skulle jag vilja veta varför det är omöjligt att köpa ex. en Impact med .177 och .22 pipa i 10J utan licens?!?

Hade lagen varit kristallklar skulle det varit möjligt då FX mer än gärna skulle sälja dem i det utförandet då det skulle ge mer förtjänst, och de säljs så i andra länder än Sverige.

Mvh, ZaphodB
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

FöregåendeNästa

Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Grönberg och 22 gäster

  • Sponsorer