Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5 m.m.

I denna kategori talas det om luftvapen i form av fjäder & gasfjäder drivna luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5 m.m.

Inläggav solvebring 17 jul 2017, 12:52

Hej!

Jag har inte hanterat ett luftvapen på många år men har blivit sugen på att skaffa ett fjädergevär som familjen kan jaga lite burkar och papptavlor med hemma på gården.

Min budget är inte stor så jag funderar på ett Stoeger X5 med trästock, med tillhörande Stoeger-kikarsikte. Vad tror ni om det? Jula och Hobbex känns ju just vad det låter som.

Min gamla mormor har dock ett gammalt Haenel Suhl 303 med något gammalt Stiga-sikte på som hon undrar om jag vill köpa. Vill jag det? Och vad är det i så fall värt?
Senast redigerad av solvebring 19 jul 2017, 10:10, redigerad totalt 2 gånger.
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågpr ang Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav T.Lundberg 17 jul 2017, 13:12

Köp Suhl av mormor du. För att följa länken så måste du registera dig.

Lite läsning
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Frågpr ang Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 17 jul 2017, 13:48

T.Lundberg skrev:Köp Suhl av mormor du. För att följa länken så måste du registera dig.

Lite läsning

Okej. Du tror på den alltså. Trevlig blogg du länkade till förövrigt. Nå, finns det några kända beganadepriser på dylika bössor?
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågpr ang Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 17 jul 2017, 15:02

solvebring skrev:
T.Lundberg skrev:Köp Suhl av mormor du. För att följa länken så måste du registera dig.

Lite läsning

Okej. Du tror på den alltså. Trevlig blogg du länkade till förövrigt. Nå, finns det några kända beganadepriser på dylika bössor?

Grejen är att jag letat fram och tillbaka och hittat priser på 303-varianter kring alltifrån 300 SEK till 2000 SEK. De senare priserna gällde dock tyska annonser med bössor i så gott som nyskick. Därför vore det till stor hjälp om någon hade ett hum om brukligt pris för en bössa av den här typen. Man vill ju inte betala överpris men inte heller blåsa sin mormor. ... Hon ville att jag skulle spekulera i priserna ifall jag var intresserad. Den här skulle jag säga är i bruksskick och det där Stiga-siktet, ja, tja, det ser inte mycket ut för världen; något billigt junk antar jag.
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav T.Lundberg 17 jul 2017, 15:10

Du får väl ge mormor ett bud som du tycker verkar skäligt. Sen får ni väl förhandla.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 17 jul 2017, 19:02

T.Lundberg skrev:Du får väl ge mormor ett bud som du tycker verkar skäligt. Sen får ni väl förhandla.

Jo, så går väl att göra; det är väl det jag får lov till. Sökningar på forumet tyder på att ingen klar prisbild över dylikt finns.

Inga vidare kommentarer som Stoeber? Som jag förstår är det ett underbolag till italienska Beretta, dock med kinesisk tillverkning? ... Inte allt för gott omtalade bland seriösa skyttar men uppskattade bland tokar på Youtube. :-) Stämmer det överens med verkligheten?
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav T.Lundberg 17 jul 2017, 19:12

Den bilden ligger rätt nära sanningen.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav A Nilsson 17 jul 2017, 19:33

Köp suhlen för ett bra pris, mormor kräver väl inga stora pengar? Skjut med den ett tag, börja med de öppna riktmedlen, gillar ni att skjuta så finns det uppgraderingsprylar i tyskland eller köper ni en nyare bössa för lite mer pengar än vad stoegern kostar, folk brukar rekomendera hw30s.
Användarvisningsbild
A Nilsson
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jul 2017, 17:22
Ort: Öland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300s universal

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 17 jul 2017, 19:50

A Nilsson skrev:Köp suhlen för ett bra pris, mormor kräver väl inga stora pengar? Skjut med den ett tag, börja med de öppna riktmedlen, gillar ni att skjuta så finns det uppgraderingsprylar i tyskland eller köper ni en nyare bössa för lite mer pengar än vad stoegern kostar, folk brukar rekomendera hw30s.

Okej, det låter fint. Ja, nej, mormor lär la inte kräva något så precis, men jag vill gärna ge henne något så när vad bössan kan vara värd. Nå, tackar för råden. Jag ska höra med henne vad hon själv tycker.

Den har nog dock inte avfyrats på ex antal år. Finns det något jag bör tänka på när jag tar över den gamla plinken? Kanske behöver den en service eller iaf en översyn och smörjning? ... Jag kan dock inte ett jota om vapenvård vare sig det gäller luftvapen eller krutvapen även om jag brukat både det ena och det andra i mina yngre dagar när jag bland annat försökte mig på pistolskytte. :roll:
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav T.Lundberg 17 jul 2017, 20:03

För att följa länken så måste du registera dig.

kan vara bra att ha.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav A Nilsson 17 jul 2017, 20:07

Jag tycker att du kan provskjuta då märker du nog om det är några fel, kom ihåg att inte avfyra utan en diabol i loppet. Det värsta skulle väl vara om packningen vittrat sönder, har du tur så behöver packningen bara lite olja, eller ingen olja alls.
Användarvisningsbild
A Nilsson
 
Inlägg: 91
Blev medlem: 17 jul 2017, 17:22
Ort: Öland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau 300s universal

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 17 jul 2017, 20:13

T.Lundberg skrev:https://www.gunspares.co.uk/products/24447/303/ kan vara bra att ha.

Tackar! :Thumbupp:
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 17 jul 2017, 20:16

A Nilsson skrev:Jag tycker att du kan provskjuta då märker du nog om det är några fel, kom ihåg att inte avfyra utan en diabol i loppet. Det värsta skulle väl vara om packningen vittrat sönder, har du tur så behöver packningen bara lite olja, eller ingen olja alls.

Okej, några oljor som rekommenderas till dylikt eller går det bra med ett temperaturbeständigt packningsfett av valfritt slag?
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav Archon 17 jul 2017, 22:37

Jag hade definitivt tagit Haeneln. Jag gillar lite äldre bössor. Dom är charmiga. 4-500 för bössan och kanske ytterligare 100-200 för siktet. Sedan hade jag tagit bort siktet och skjutit med dom öppna riktmedlen i stället. Jag har aldrig ägt en Haenel 303:a själv, men precisionen ska enligt flera jag talat med vara helt OK.
Senast redigerad av Archon 17 jul 2017, 22:39, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
solvebring (18 jul 2017, 09:22)

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav T.Lundberg 17 jul 2017, 22:43

Båda är kommunistpåkar men den ena kommer från ett tidevarv då det fortfarande fanns någon form av yrkesstolthet... Så den är en utmärkt Plinker. ca 400-500 för bössan som sagt och ett par hundringar för siktet dvs 600-800 för paketet. Det är inget att förvänta sig mästarstycken av men det är iaf värt att bevara som en del av "familje arvet" om inte annat.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Följande användare vill tacka T.Lundberg för detta inlägg
solvebring (18 jul 2017, 09:22)

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 18 jul 2017, 09:23

Låter gott! Tack för de orden. Det blir en god riktning för alla de frågor jag ursprungligen hade. =)
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 18 jul 2017, 13:26

En bekant skickade mig nyligen den här länken, en Walther 55 på Tradera. Är dylika något att ha?

Jag kan inte mycket om märken, men Walther är ju erkända vapentillverkare i stort.

För att följa länken så måste du registera dig.

You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav atte69 18 jul 2017, 16:05

Walter 55 är en bra gammal tävlingsbössa..den kommer att sticka upp en hel del i pris ...303 an e en kul bössa men det är nog" bara"en plinker men det räcker långt bättre kvalitet än i många av dagens låg å mellanbudgetbössor.. ..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
solvebring (18 jul 2017, 20:44)

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 18 jul 2017, 20:45

atte69 skrev:Walter 55 är en bra gammal tävlingsbössa..den kommer att sticka upp en hel del i pris ...303 an e en kul bössa men det är nog" bara"en plinker men det räcker långt bättre kvalitet än i många av dagens låg å mellanbudgetbössor.. ..

Finemang. Tackar för ett gott svar. =)
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav NiclasC 18 jul 2017, 23:33

Angående Haenel 303 så har jag en sån som jag labbat och jobbat mycket med. Det var min pojkbössa och hade skjutit massor av skott
när jag hittade den i garderoben för några år sen. Jag fick då för mig att ta isär den och sätta mig in i hur ett luftgevär verkligen fungerar.
Fick just den där känslan att det var nog gammal god kvalitét från förr det var frågan om...
Dock måste jag säga att jag blev ganska besviken när jag såg insidan. Inte för att den var sliten men för att den var väldigt enkel och "yxig".
Komptuben såg ut som att dom vridit igenom en brotsch med våld för att sedan putsa till lite. Djupa spiralspår även där kolvtätningen löper.
Bössan har även en väldigt enkel avtryckare(iaf min variant) som förstås inte är så bra för seriöst skytte men det är ju en annan sak.

Så jag vill nog påstå att en Haenel 303 inte är så mycket att hurra för. Vet inte riktigt på vilket sätt en typ 1000-kronors Gamo skulle va sämre...?
Detta däremot min uppfattning av just min bössa. Kanske andra är bättre.

/Niclas
NiclasC
 
Inlägg: 37
Blev medlem: 18 apr 2015, 19:50
Ort: Piteå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 5 gånger i 5 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW97kt

Följande användare vill tacka NiclasC för detta inlägg
solvebring (19 jul 2017, 09:50)

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5

Inläggav solvebring 19 jul 2017, 10:08

NiclasC skrev:Angående Haenel 303 så har jag en sån som jag labbat och jobbat mycket med. Det var min pojkbössa och hade skjutit massor av skott
när jag hittade den i garderoben för några år sen. Jag fick då för mig att ta isär den och sätta mig in i hur ett luftgevär verkligen fungerar.
Fick just den där känslan att det var nog gammal god kvalitét från förr det var frågan om...
Dock måste jag säga att jag blev ganska besviken när jag såg insidan. Inte för att den var sliten men för att den var väldigt enkel och "yxig".
Komptuben såg ut som att dom vridit igenom en brotsch med våld för att sedan putsa till lite. Djupa spiralspår även där kolvtätningen löper.
Bössan har även en väldigt enkel avtryckare(iaf min variant) som förstås inte är så bra för seriöst skytte men det är ju en annan sak.

Så jag vill nog påstå att en Haenel 303 inte är så mycket att hurra för. Vet inte riktigt på vilket sätt en typ 1000-kronors Gamo skulle va sämre...?
Detta däremot min uppfattning av just min bössa. Kanske andra är bättre.

/Niclas

Okej, ja det kan vara värt att ha i åtanke. Och det kan nog stämma, för ja, bössan ser väldigt enkel ut och jag misstänker att man inte direkt gjorde några större utvecklingsförsök sedan tillverkningen blev östtysk. Misstänker att Haenel i så fall var bättre innan kriget. Vill förövrigt minnas att jag läste det någonstans när jag letade info om Haenel; att man var bösstillverkare med gott rykte mellan sekelskiftet och krigsutbrottet för att sedan leverera desto sämre jämfört med andra i efterkrigstider. Men om majoriteten säger att de hellre skulle pinka med en gamma Haenel än en billig Stoeger bör man väl förlita sig. Iaf gör jag det. :thumbupp:

Nå, mitt stora problem är att jag inte kan så mycket om märken när det gäller luftvapen. Jag är tämligen novis. Om Gamo, Browning, Crosman, Hämmerli, Diana, Daisy eller Artemis etc. är kanon eller kalkon har jag inte en susning om. Vad jag snappat upp, vilket jag hoppas stämmer överens med verkligheten, är att kineserna, som snarare är regel än undantag med den mesta asiatiska tillverkningen, är illa ansedda och ju billigare desto mer skandalösa, fast så är det ju med allt här i världen; du får vad du betalar för. Hatsan är snudd på men turkiskt och kan nog godtas som plinkers åt barn och nybörjare om det är en hövlig modell. I övrigt förstår jag att kvalitet tillskrivs Weihrauch och BSA och att smakar det så kostar det. Eller? ... Nå, hur som helst, en Gamo, Crosman, Hatsan, Stoeger eller Haenel, det säger inte mig så mycket utan jag behöver lita till visdomsorden i dylika trådar. :mrgreen:
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5 m.m.

Inläggav T.Lundberg 19 jul 2017, 10:44

Skall vi sammanfatta det på ett enkelt sätt. Köp som brukar dyka upp är 1 Feinwerkbau 300S( En rejäl matchbössa stor tung gedigen evighetsmaskin) 2 Weihrauch HW 30S,HW97 3 Walther LGV,LGU ( Både nya och äldre varianter). Sen är det ju mycket Air Arms,FX airguns,Steyr,Pardini,Daystate. Ujuj det här blir dyrt det...
Senast redigerad av T.Lundberg 19 jul 2017, 10:46, redigerad totalt 1 gång.
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Följande användare vill tacka T.Lundberg för detta inlägg
solvebring (19 jul 2017, 11:11)

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5 m.m.

Inläggav Batistuta 19 jul 2017, 11:07

Funkar bössan en 500 hundring i dåligt skick 200:- Siktet är inte värt 50:-
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Följande användare vill tacka Batistuta för detta inlägg
solvebring (19 jul 2017, 11:10)

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5 m.m.

Inläggav solvebring 19 jul 2017, 11:11

T.Lundberg skrev:Skall vi sammanfatta det på ett enkelt sätt. Köp som brukar dyka upp är 1 Feinwerkbau 300S( En rejäl matchbössa stor tung gedigen evighetsmaskin) 2 Weihrauch HW 30S,HW97 3 Walther LGV,LGU ( Både nya och äldre varianter). Sen är det ju mycket Air Arms,FX airguns,Steyr,Pardini,Daystate. Ujuj det här blir dyrt det...

:lol: :arrow:
You see ... In this world there's two kinds of people, my friend; those with loaded guns and those who dig. You dig.
Användarvisningsbild
solvebring
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 17 jul 2017, 12:43
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Frågor ang. Haenel Suhl 303 och Stoeger X5 m.m.

Inläggav T.Lundberg 19 jul 2017, 11:52

Men som sagt kör på Mormors Haenel 303 Suhl för sommarens burkjakter. Om intresset finns för mer "storvilt jakter "så finns det ju massor annat att välja på. (Misstänker att den en gång köptes för liknande rekreation ).
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Nästa

Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 29 gäster

  • Sponsorer