Skjutkurva sweetspot

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 22 jul 2017, 17:57

Hej
Köpt mitt första PCP-gevär och ville testa hur många mag man fick ut från fulltryck. Mätte alla skott och fick ut denna skjutkurvan. Var är sweetspoten....? Den ser ganska dalande ut i mina otränade ögon. Det är en FX Royale 500 det är frågan om. Trycket vid första skottet var 219 bar och efter sista 139. Den tog konsekvent 10-11 bar/mag, 0,91-1 bar/skott.

För att följa länken så måste du registera dig.



*edit Bör kanske nämna att det är 8 magasin om 11 skott skjutna i grafen.
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Batistuta 22 jul 2017, 19:03

Din sweatspot är mellan 0-40 i detta fall. Troligen är hammarfjädern för hårt ställd, slacka lite och testa igen. Eller fyller du på 250 bar och skjuter därifrån. I vilket fall så bör du få en bellkurva.
Senast redigerad av Batistuta 22 jul 2017, 20:40, redigerad totalt 1 gång.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Nitro 22 jul 2017, 19:23

Ja det är tyvärr ofta det ser ut just såhär när bössan inte har regulator.
Säg att du legat runt 265 i fart, då hade du nog fått ut runt 80 jämna skott.
Nu kör du i .25 fullfart och det slukar luft.

Grabben har en FX Royal .22 med regulator och med en cc 500 flaska.
Bössan är inställd på 27J och vi får nog ut 200-250 jämna skott.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 22 jul 2017, 20:30

Batistuta skrev:Din sweatspot är mellan 0-40 i detta fall. Troligen är hammarfjädern för hårt ställd, släcka lite och testa igen. Eller fyller du på 250 bar och skjuter därifrån. I vilket fall så bör du få en bellkurva.


Nja, fylla 250 vet jag inte om jag är så sugen på. Rekommenderat är ju Max 220. Får testa och justera hammaren. Kan inte se hur mycket träffpunkten ändras än då jag inte fått siktet än. Ser era kurvor liknande ut?

Är inte ute efter att maxa på något sätt, vill hellre ha bra precision och fler jämna skott.
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 22 jul 2017, 20:40

Nitro skrev:Ja det är tyvärr ofta det ser ut just såhär när bössan inte har regulator.
Säg att du legat runt 265 i fart, då hade du nog fått ut runt 80 jämna skott.
Nu kör du i .25 fullfart och det slukar luft.

Grabben har en FX Royal .22 med regulator och med en cc 500 flaska.
Bössan är inställd på 27J och vi får nog ut 200-250 jämna skott.


200 jämna skott hade varit fint! :) Slippa släpa med sig pumpen överallt. Får väl ta mig en funderare om man vågar ge sig på att installera en regulator. Blir avskräckt av injusteringen dock, behöva riva bössan för att justera trycket låter inte kul...
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Batistuta 22 jul 2017, 20:43

Bob98764362 skrev:
Batistuta skrev:Din sweatspot är mellan 0-40 i detta fall. Troligen är hammarfjädern för hårt ställd, släcka lite och testa igen. Eller fyller du på 250 bar och skjuter därifrån. I vilket fall så bör du få en bellkurva.


Nja, fylla 250 vet jag inte om jag är så sugen på. Rekommenderat är ju Max 220. Får testa och justera hammaren. Kan inte se hur mycket träffpunkten ändras än då jag inte fått siktet än. Ser era kurvor liknande ut?

Är inte ute efter att maxa på något sätt, vill hellre ha bra precision och fler jämna skott.

De flesta här har nog en reg. Men alla har skjutit utan reg en gång i tiden och bellkurvan är det optimala för en oreggad bössa. FX är en av de bästa bössorna oreggad när de är optimalt inställda.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Sweron 22 jul 2017, 20:49

När jag förra året tog fram kurva på min Royale .22 så fick jag följande resultat För att följa länken så måste du registera dig.


Den gav mig runt 100 skott mellan 260-270 m/s.
Som skrivits redan, testa att lätta på hammarfjädern och du ska nog kunna få ett jämnare resultat, med en kurva som inte omedelbart börjar gå nedåt.
Användarvisningsbild
Sweron
 
Inlägg: 360
Blev medlem: 17 dec 2015, 20:08
Ort: Staffanstorp (Lund)
Tack utdelade: 79 gång
Tackad: 147 gånger i 92 inlägg
Skytteklubb: Björnstorps SSK
Luftvapen favorit: Steyr LG110 FT

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Pryltokig 22 jul 2017, 21:37

Jag har precis monterat regulator i min FX Bobcat MK1. Tekniskt var det inte så svårt men men om inte regulatorn är inställd på rätt tryck från början vet jag inte hur man kan hitta rätt utan separat regulatortestare. Min reg. råkade vara fabriksställd på 60 bar och man fick vrida ungefär två varv för att komma upp i 100 bar men sedan blev den väldigt känslig och 1/8-varv kunde göra stor skillnad. Just Bobcat har mätaren efter regulatorn så det var "bara" att plock ut och göra om tills man blev nöjd "tryckmässigt", i mitt fall 5-6 försök. Skall man skjuta och jämföra strängar vid alla olika tryck, kan man nog hålla på i flera månader.

Jag har dock noterat att trycket stiger långsamt ca: (+25 bar) när bössan har vilat men det går ner och stabiliserar sig igen efter de första skotten. Jag vet inte om det skall vara så eller om det är något fel? Summa sumarium, jag borde rimligtvis få en jämnare effektkurva nu men om bössan därmed skjuter markant bättre och/eller om jag får ut betydligt fler skott återstår att se. Tycker den funkade mycket bra även som oregulerd men jag tävlar ju inte.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 22 jul 2017, 23:12

Pryltokig skrev:Jag har precis monterat regulator i min FX Bobcat MK1. Tekniskt var det inte så svårt men men om inte regulatorn är inställd på rätt tryck från början vet jag inte hur man kan hitta rätt utan separat regulatortestare. Min reg. råkade vara fabriksställd på 60 bar och man fick vrida ungefär två varv för att komma upp i 100 bar men sedan blev den väldigt känslig och 1/8-varv kunde göra stor skillnad. Just Bobcat har mätaren efter regulatorn så det var "bara" att plock ut och göra om tills man blev nöjd "tryckmässigt", i mitt fall 5-6 försök. Skall man skjuta och jämföra strängar vid alla olika tryck, kan man nog hålla på i flera månader.

Jag har dock noterat att trycket stiger långsamt ca: (+25 bar) när bössan har vilat men det går ner och stabiliserar sig igen efter de första skotten. Jag vet inte om det skall vara så eller om det är något fel? Summa sumarium, jag borde rimligtvis få en jämnare effektkurva nu men om bössan därmed skjuter markant bättre och/eller om jag får ut betydligt fler skott återstår att se. Tycker den funkade mycket bra även som oregulerd men jag tävlar ju inte.


Om jag förstår dig rätt så läser du trycket i regulatorn på manometern efter du monterat den? Dvs inte trycket i tuben? Vet du om det blir samma sak om man monterar regulator på en Royale 500?
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 22 jul 2017, 23:19

Sweron skrev:När jag förra året tog fram kurva på min Royale .22 så fick jag följande resultat För att följa länken så måste du registera dig.


Den gav mig runt 100 skott mellan 260-270 m/s.
Som skrivits redan, testa att lätta på hammarfjädern och du ska nog kunna få ett jämnare resultat, med en kurva som inte omedelbart börjar gå nedåt.


Det var så jag förväntade mig kurvan att se ut.

Dum fråga kanske men går det att skjuta testa hammarspänningen med kolven avmonterad. Dvs spänna fast och skjuta genom kronografen med bara blocket?
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Nitro 23 jul 2017, 00:22

Sweron skrev:Dum fråga kanske men går det att skjuta testa hammarspänningen med kolven avmonterad. Dvs spänna fast och skjuta genom kronografen med bara blocket?

Givetvis går det utmärkt. Det är så man även kan kolla egenprecisionen på vapnet.
Spänna fast blocket i ett stabilt skruvstäd och sen skjuta.
Kan vara bra när man vill testa olika ammo.
Senast redigerad av Nitro 23 jul 2017, 00:23, redigerad totalt 2 gånger.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Pryltokig 23 jul 2017, 09:49

Bob98764362 skrev:Om jag förstår dig rätt så läser du trycket i regulatorn på manometern efter du monterat den? Dvs inte trycket i tuben? Vet du om det blir samma sak om man monterar regulator på en Royale 500?


Korrekt, manometern i Bobcat sitter efter manometer. Generellt tror jag INTE det är samma sak på de "vanliga" Royale-bössorna (trots att det är exakt samma block) beroende på att manometern är monterad längre fram på övriga. Se bild nedan. Jag har spegelvänt ritningen och markerat med grönt var trycket mäts för enkel jämförelse.

För att kunna se trycket i tuben (och över huvud taget kunna fylla tuben) på min Bobcat var jag tvungen att köpa en ny tub med gavelfyllning och extra manometer. Även på de vanliga Royale-bössorna tror jag du måste fylla i tuben efter reg-montering, eller åtminstone före regulatorn, då man enligt min uppfattning inte kan fylla flaskan med luft "baklänges" genom regulatorn.

Jag provskjuter alltid bössorna flera ggr innan jag monterat kolven, men jag håller dem bara löst i handen och skjuter genom kronografen.
Att spänna fast blocket och kolla egenprecisionen vid olika inställningar var en bra ide, men kräver lite mer.

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 23 jul 2017, 12:57

Pryltokig skrev:
Bob98764362 skrev:Om jag förstår dig rätt så läser du trycket i regulatorn på manometern efter du monterat den? Dvs inte trycket i tuben? Vet du om det blir samma sak om man monterar regulator på en Royale 500?


Korrekt, manometern i Bobcat sitter efter manometer. Generellt tror jag INTE det är samma sak på de "vanliga" Royale-bössorna (trots att det är exakt samma block) beroende på att manometern är monterad längre fram på övriga. Se bild nedan. Jag har spegelvänt ritningen och markerat med grönt var trycket mäts för enkel jämförelse.

För att kunna se trycket i tuben (och över huvud taget kunna fylla tuben) på min Bobcat var jag tvungen att köpa en ny tub med gavelfyllning och extra manometer. Även på de vanliga Royale-bössorna tror jag du måste fylla i tuben efter reg-montering, eller åtminstone före regulatorn, då man enligt min uppfattning inte kan fylla flaskan med luft "baklänges" genom regulatorn.

Jag provskjuter alltid bössorna flera ggr innan jag monterat kolven, men jag håller dem bara löst i handen och skjuter genom kronografen.
Att spänna fast blocket och kolla egenprecisionen vid olika inställningar var en bra ide, men kräver lite mer.

För att följa länken så måste du registera dig.



Hmm... Så där ser inte min Royale ut tror jag. På din bild av en Royale sitter fyllnippeln bakom manometern (om framåt är skjutriktningen). På min sitter fyllnippeln framför manometern, som på denna bilden.

För att följa länken så måste du registera dig.


Spegelvänd för lättare jämförelse med din bild.

Då borde manometern visa trycket i flaskan trots installerad regulator, och vid fyllning påverkas inte regulatorn då den är monterad efter. Eller...?
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Pryltokig 24 jul 2017, 14:17

Bob98764362 skrev:
Pryltokig skrev:
Bob98764362 skrev:Om jag förstår dig rätt så läser du trycket i regulatorn på manometern efter du monterat den? Dvs inte trycket i tuben? Vet du om det blir samma sak om man monterar regulator på en Royale 500?


Korrekt, manometern i Bobcat sitter efter manometer. Generellt tror jag INTE det är samma sak på de "vanliga" Royale-bössorna (trots att det är exakt samma block) beroende på att manometern är monterad längre fram på övriga. Se bild nedan. Jag har spegelvänt ritningen och markerat med grönt var trycket mäts för enkel jämförelse.

För att kunna se trycket i tuben (och över huvud taget kunna fylla tuben) på min Bobcat var jag tvungen att köpa en ny tub med gavelfyllning och extra manometer. Även på de vanliga Royale-bössorna tror jag du måste fylla i tuben efter reg-montering, eller åtminstone före regulatorn, då man enligt min uppfattning inte kan fylla flaskan med luft "baklänges" genom regulatorn.

Jag provskjuter alltid bössorna flera ggr innan jag monterat kolven, men jag håller dem bara löst i handen och skjuter genom kronografen.
Att spänna fast blocket och kolla egenprecisionen vid olika inställningar var en bra ide, men kräver lite mer.

För att följa länken så måste du registera dig.



Hmm... Så där ser inte min Royale ut tror jag. På din bild av en Royale sitter fyllnippeln bakom manometern (om framåt är skjutriktningen). På min sitter fyllnippeln framför manometern, som på denna bilden.

För att följa länken så måste du registera dig.


Spegelvänd för lättare jämförelse med din bild.

Då borde manometern visa trycket i flaskan trots installerad regulator, och vid fyllning påverkas inte regulatorn då den är monterad efter. Eller...?


Helt korrekt. Uppenbarligen finns det många varianter på var fyllning/tryckmätning är placerat på Royale-bössorna, beroende på modell/kolv. Ditt alternativ verkar vara smartare då ev. regulator EJ påverkar fyllning och du kan fortfarande läsa av trycket i flaskan. När trycket väl är rätt inställt på regulatorn är det ju inget krav att läsa trycket efter, bara man vet att man ligger rätt.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 24 jul 2017, 17:41

Pryltokig skrev:
Bob98764362 skrev:
Pryltokig skrev:
Bob98764362 skrev:Om jag förstår dig rätt så läser du trycket i regulatorn på manometern efter du monterat den? Dvs inte trycket i tuben? Vet du om det blir samma sak om man monterar regulator på en Royale 500?


Korrekt, manometern i Bobcat sitter efter manometer. Generellt tror jag INTE det är samma sak på de "vanliga" Royale-bössorna (trots att det är exakt samma block) beroende på att manometern är monterad längre fram på övriga. Se bild nedan. Jag har spegelvänt ritningen och markerat med grönt var trycket mäts för enkel jämförelse.

För att kunna se trycket i tuben (och över huvud taget kunna fylla tuben) på min Bobcat var jag tvungen att köpa en ny tub med gavelfyllning och extra manometer. Även på de vanliga Royale-bössorna tror jag du måste fylla i tuben efter reg-montering, eller åtminstone före regulatorn, då man enligt min uppfattning inte kan fylla flaskan med luft "baklänges" genom regulatorn.

Jag provskjuter alltid bössorna flera ggr innan jag monterat kolven, men jag håller dem bara löst i handen och skjuter genom kronografen.
Att spänna fast blocket och kolla egenprecisionen vid olika inställningar var en bra ide, men kräver lite mer.

För att följa länken så måste du registera dig.



Hmm... Så där ser inte min Royale ut tror jag. På din bild av en Royale sitter fyllnippeln bakom manometern (om framåt är skjutriktningen). På min sitter fyllnippeln framför manometern, som på denna bilden.

För att följa länken så måste du registera dig.


Spegelvänd för lättare jämförelse med din bild.

Då borde manometern visa trycket i flaskan trots installerad regulator, och vid fyllning påverkas inte regulatorn då den är monterad efter. Eller...?


Helt korrekt. Uppenbarligen finns det många varianter på var fyllning/tryckmätning är placerat på Royale-bössorna, beroende på modell/kolv. Ditt alternativ verkar vara smartare då ev. regulator EJ påverkar fyllning och du kan fortfarande läsa av trycket i flaskan. När trycket väl är rätt inställt på regulatorn är det ju inget krav att läsa trycket efter, bara man vet att man ligger rätt.


Ja, problemet är väl att ställa regulatorn rätt. Om man kan läsa trycket i regulatorn på manometern och vet att bössan skjuter bra i t ex 140 bar så är det bara att ställa den på det direkt. Annars har jag ingen aning om vad regulatorn är ställd på för tryck. Går det att kolla trycket i regulatorn något annat sätt? Koppla den till pumpen på något sätt och pumpa tills den börjar släppa genom luft kanske?

*edit Nej det går ju så klart inte då den reglerar ut-trycket och inte in-trycket :lol:
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Pryltokig 24 jul 2017, 21:21

Bob98764362 skrev:Ja, problemet är väl att ställa regulatorn rätt. Om man kan läsa trycket i regulatorn på manometern och vet att bössan skjuter bra i t ex 140 bar så är det bara att ställa den på det direkt. Annars har jag ingen aning om vad regulatorn är ställd på för tryck. Går det att kolla trycket i regulatorn något annat sätt? Koppla den till pumpen på något sätt och pumpa tills den börjar släppa genom luft kanske?

*edit Nej det går ju så klart inte då den reglerar ut-trycket och inte in-trycket :lol:


Alla borde ju ha en Bobcat :lol: eller så får man köpa/låna en regulatortestare. Det finns en del info på Youtube och det har nämnts att man
skall kunna (längd-)mäta sig fram till ett ungefärligt tryck, men jag är tveksam. Se exempel nedan.

OBS! Se även guide på denna sida http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=104&t=16170&start=25
När jag läst denna guide på forumet sprang jag och köpte en banjo-skruv (som jag glömde bort) så för att dra ut regulatorn körde jag
helt enkelt med en säkerhetsnål med böjd spets in i det lilla hålet enligt bild nedan. Betydligt enklare om man nu inte riskerar att
förstöra något.. (?)






För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 07 aug 2017, 19:57

Lånar denna tråden till en annan fråga. Har inte börjat skruva på bössan än men när jag undersökte den idag märkte jag att det verkar som något är löst i den. När jag lutar pipan upp eller ner låter det som något åker fram och tillbaka inne i blocket. Ska det vara så??

MVH Bob
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Batistuta 07 aug 2017, 20:03

Bob98764362 skrev:Lånar denna tråden till en annan fråga. Har inte börjat skruva på bössan än men när jag undersökte den idag märkte jag att det verkar som något är löst i den. När jag lutar pipan upp eller ner låter det som något åker fram och tillbaka inne i blocket. Ska det vara så??

MVH Bob

Jepp det är rätt. Kommer tyvärr inte ihåg varför :-(
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Re: Sv: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Tbird 07 aug 2017, 20:23

Hammaren är flytande, detta system är bra för att den inte ska studsa mot ventilen vid skott, sparar framförallt luft.

Sent from my Sanwa M12
Tbird
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 30 maj 2013, 19:40
Ort: Boden
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Airgun Impact

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 08 aug 2017, 07:17

Tack för snabba svar! Nu kan jag sova gott :)
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Bob98764362 08 aug 2017, 13:40

Tillbaka till ämnet! Tänkte ge mig på att justera ner hastigheten lite för att få ut fler jämna skott och kanske få en ordentlig bell-kurva från 220 bar. Tog av stocken och såg att hammarskruven var ganska mycket inskruvad redan? Har läst om andra här som hade den jämnt med kanten. Hur mycket mer vågar jag skruva in den?

För att följa länken så måste du registera dig.



edit* Dum i huvudet... Ni skrev ju att jag skulle slacka den, inte spänna :arrow:
Bob98764362
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 18 jul 2017, 07:40
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Skjutkurva sweetspot

Inläggav Batistuta 08 aug 2017, 17:08

Bara att testa, du behöver ju inte ha stocken på när du skjuter.
Bild

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Gamo Hunter .22

www.morrumsskyttegille.n.nu
Användarvisningsbild
Batistuta
 
Inlägg: 4641
Blev medlem: 07 nov 2011, 19:20
Ort: Mörrum
Tack utdelade: 1653 gång
Tackad: 1428 gånger i 640 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97


Återgå till Fx Airguns

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster

  • Sponsorer