Ljuddämpare?

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Superbee 17 aug 2017, 07:02

_mik_ skrev:
Superbee skrev:
Harbard skrev:Detta handlar om tillbehör till luftgeväret jag har, varför de har skrivit softairgun/airsoft är för mig okänt men troligen så har de skrivit fel eller så räknas ljuddämpare till lv in i samma kategori som ljuddämparatrapper till airsoft.

Jag fick tyvärr hembesök och de tog beslag på mina prylar. detta är alltså från min FUP.


Lagen gör mig veterligen ingen skillnad på luftgevär som skjuter plastkulor eller projektiler av bly. Det är anslagsenergi vid 4m som gäller i detta land.

Så, nu borde denna fråga vara avklarad för gott. Det verkar som att om man köper en ljuddämpare i plast till sin luftbössa så kan man sova riktigt gott! :smt022



Jag tillhör dom som inget hellre skulle vilja än att ha dämpare helt fria men nä, knappast avklarat för gott.
Vi vet sedan tidigare att allt till ett vapen blir licenspliktigt så fort det monteras på vapnet om vapnet är licenspliktigt.
Alla som varit med här mer än 6 månader vet också att Harbard bara skjuter MK2'or i 120J (i finland naturligtvis) vilket innebär att dämparen också
är felklassificerad så detta tror jag vi kan bortse ifrån som prejudikat. Inget rörande dämpare har dessutom formellt prövats.
Om innehavet av dämparen ingått i ett åtal och avskrivits skulle jag däremot stämma in i kören och jubla mig hes, hursomhelst hoppas jag på en bra
utgång i fallet då vapenlagstiftningen är överdriven gällande luftvapen.


Vad skiljer i lagens mening en airsoft från ett luftgevär?
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ljuddämpare?

Inläggav falcor 17 aug 2017, 07:02

Min HW30K kom ju med Weihrauchs ljuddämpare på. Provade med och utan dämparen med en telefon dB app och skillnaden var ca 3dB mätt vid huvudhöjd på skytten. Kommer inte ihåg om det var 68 och 71 dB eller 78 och 81 dB jag mätte upp.

Skillnaden är ju inte speciellt stor men geväret blir mycket snyggare med dämparen på. :)
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Knotvillage 17 aug 2017, 07:14

Vet inte formeln på dB men 3 är väl ganska så mycket.
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
FWB 300SU .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Diana Eleven .177
Hawke Vantage 3-9X40
Weihrauch HW45 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 1117
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 25 gånger i 24 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: Ljuddämpare?

Inläggav börne 17 aug 2017, 08:22

Knotvillage skrev:Vet inte formeln på dB men 3 är väl ganska så mycket.

-3 db halverar effekten.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Hawkeye 17 aug 2017, 08:42

Vad skiljer i lagens mening en airsoft från ett luftgevär?


Ingenting. Airsoft utgör i lagens mening effektbegränsade kolsyre-, luft- och fjädergevär.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Pryltokig 17 aug 2017, 09:59

_mik_ skrev:Vi vet sedan tidigare att allt till ett vapen blir licenspliktigt så fort det monteras på vapnet om vapnet är licenspliktigt.


Gör vi? Vad jag vet blir ingenting licenspliktigt (om det inte var det innan) bara för att jag monterar det på min älgstudsare.
Vad som jag kan komma på och som är rimligt att montera på ett vapen är sikten, kolvar, remmar, magasin, pipvikter, sökarljus etc.
Inte ens Harbards plastdämpare torde bli licenspliktig då det är uppenbart att den skulle flyga i bitar då jag avlossar första skottet [~4.000 bar i .308w]
Stomme, trumma, pipa etc. är ju vitala delar av vapen och licenspliktigt (respektive licensfritt) enligt vapenlagen oavsett om det är monterat eller ej.
Den licenspliktiga delen på ljuddämparen är det bakre fästet med stansat serienummer enligt tidigare referens till Vildsvin.se http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=17341&start=25#p317986 och den är ju licenspliktig oavsett. Sen finns det givetvis en gråskala med hemmatillverkat etc. som är tillräckligt avancerade för att kunna fungera på (krut-)vapen.

_mik_ skrev:Om innehavet av dämparen ingått i ett åtal och avskrivits skulle jag däremot stämma in i kören och jubla mig hes..


Om NFC som i detta fall konstaterar "Inte licenspliktig del" så blir det ju helt omöjligt för åklagare att köra över expertisen och åtala i alla fall (för denna specifika del)
Möjligen kan han begära att NFC gör en ny prövning eller kräva ändring av vapenlagen, vad vet jag.
Senast redigerad av Pryltokig 17 aug 2017, 10:01, redigerad totalt 1 gång.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare?

Inläggav falcor 17 aug 2017, 10:52

börne skrev:
Knotvillage skrev:Vet inte formeln på dB men 3 är väl ganska så mycket.

-3 db halverar effekten.


Ok, skillnaden i ljudnivå upplevdes inte så stor men karaktären på ljudet ändrades ju till ett trevligare mindre skarpt ljud.
falcor
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 28 jun 2017, 11:17
Ort: Vänersborg
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 8 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: HW30K

Re: Ljuddämpare?

Inläggav _mik_ 17 aug 2017, 14:38

Pryltokig skrev:
_mik_ skrev:Vi vet sedan tidigare att allt till ett vapen blir licenspliktigt så fort det monteras på vapnet om vapnet är licenspliktigt.


Gör vi? Vad jag vet blir ingenting licenspliktigt (om det inte var det innan) bara för att jag monterar det på min älgstudsare.
Vad som jag kan komma på och som är rimligt att montera på ett vapen är sikten, kolvar, remmar, magasin, pipvikter, sökarljus etc.
Inte ens Harbards plastdämpare torde bli licenspliktig då det är uppenbart att den skulle flyga i bitar då jag avlossar första skottet [~4.000 bar i .308w]
Stomme, trumma, pipa etc. är ju vitala delar av vapen och licenspliktigt (respektive licensfritt) enligt vapenlagen oavsett om det är monterat eller ej.
Den licenspliktiga delen på ljuddämparen är det bakre fästet med stansat serienummer enligt tidigare referens till Vildsvin.se http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=17341&start=25#p317986 och den är ju licenspliktig oavsett. Sen finns det givetvis en gråskala med hemmatillverkat etc. som är tillräckligt avancerade för att kunna fungera på (krut-)vapen.


Klart vi gör.
Vi har(hade?) en forummedlem som tidigare också fick hembesök och då förverkades tillhörande utrustning , även väskan som vapnet var i, för att det ansågs bli licenspliktigt då det monterades på ett licenspliktigt vapen. Jag vill minnas att han fick behålla pumpen för att han hade ett annat icke licenspliktigt vapen som den kunde antas höra till. Jag reserverar mig lite där.
Med det så vill jag inte så något frö som gör att vi får en massa dumma spekulationer om att man kan göra vad som helst bara man också har en licensfri bössa stående i skrubben.

Länk till trimmarens egna utlåtande efter att ha fått sina prylar konfiskerade.... viewtopic.php?f=6&t=13654&hilit=flugsm%C3%A4lla&start=100#p241289

Räcker det som underlag för dig? För mig räcker det mer än väl.

Pryltokig skrev:
_mik_ skrev:Om innehavet av dämparen ingått i ett åtal och avskrivits skulle jag däremot stämma in i kören och jubla mig hes..


Om NFC som i detta fall konstaterar "Inte licenspliktig del" så blir det ju helt omöjligt för åklagare att köra över expertisen och åtala i alla fall (för denna specifika del)
Möjligen kan han begära att NFC gör en ny prövning eller kräva ändring av vapenlagen, vad vet jag.


Det räcker med att en åklagare slår upp ovanstående fall så är det garanterat omklassning som gäller. Varför tro något annat?
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Pryltokig 17 aug 2017, 15:50

_mik_ skrev:
Pryltokig skrev:
_mik_ skrev:Vi vet sedan tidigare att allt till ett vapen blir licenspliktigt så fort det monteras på vapnet om vapnet är licenspliktigt.


Gör vi? Vad jag vet blir ingenting licenspliktigt (om det inte var det innan) bara för att jag monterar det på min älgstudsare.
Vad som jag kan komma på och som är rimligt att montera på ett vapen är sikten, kolvar, remmar, magasin, pipvikter, sökarljus etc.
Inte ens Harbards plastdämpare torde bli licenspliktig då det är uppenbart att den skulle flyga i bitar då jag avlossar första skottet [~4.000 bar i .308w]
Stomme, trumma, pipa etc. är ju vitala delar av vapen och licenspliktigt (respektive licensfritt) enligt vapenlagen oavsett om det är monterat eller ej.
Den licenspliktiga delen på ljuddämparen är det bakre fästet med stansat serienummer enligt tidigare referens till Vildsvin.se http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=17341&start=25#p317986 och den är ju licenspliktig oavsett. Sen finns det givetvis en gråskala med hemmatillverkat etc. som är tillräckligt avancerade för att kunna fungera på (krut-)vapen.


Klart vi gör.
Vi har(hade?) en forummedlem som tidigare också fick hembesök och då förverkades tillhörande utrustning , även väskan som vapnet var i, för att det ansågs bli licenspliktigt då det monterades på ett licenspliktigt vapen. Jag vill minnas att han fick behålla pumpen för att han hade ett annat icke licenspliktigt vapen som den kunde antas höra till. Jag reserverar mig lite där.
Med det så vill jag inte så något frö som gör att vi får en massa dumma spekulationer om att man kan göra vad som helst bara man också har en licensfri bössa stående i skrubben.

Länk till trimmarens egna utlåtande efter att ha fått sina prylar konfiskerade.... http://www.luftvapen.info/viewtopic.php ... 00#p241289

Räcker det som underlag för dig? För mig räcker det mer än väl.

Pryltokig skrev:
_mik_ skrev:Om innehavet av dämparen ingått i ett åtal och avskrivits skulle jag däremot stämma in i kören och jubla mig hes..


Om NFC som i detta fall konstaterar "Inte licenspliktig del" så blir det ju helt omöjligt för åklagare att köra över expertisen och åtala i alla fall (för denna specifika del)
Möjligen kan han begära att NFC gör en ny prövning eller kräva ändring av vapenlagen, vad vet jag.


Det räcker med att en åklagare slår upp ovanstående fall så är det garanterat omklassning som gäller. Varför tro något annat?


Jag tror du blandar ihop begreppen här. Rättsväsendet kan konfiskera/beslagta föremål i samband med brott för att hindra/försvåra fortsatt brottslighet och det kan i princip vara vad som helst. Exempelvis Dator/hårddiskar från en fildelare, kofoten från en inbrottstjuv och i det fall du refererar till "Kikarsikte & gevärsväska" som tillhörde ett illegalt vapen. Detta innebär givetvis INTE att kikarsikte och gevärsväskan (eller några av de andra exemplen) blir licenspliktiga. Alla legala vapenägare kan således köpa/sälja sina kikarsikten/väskor fritt oavsett om de någonsin varit monterade på deras licensbössor eller inte. Du kan väl inte på fullt allvar hävda något annat?!
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare?

Inläggav _mik_ 17 aug 2017, 16:59

Pryltokig skrev:
_mik_ skrev:
Pryltokig skrev:
_mik_ skrev:Vi vet sedan tidigare att allt till ett vapen blir licenspliktigt så fort det monteras på vapnet om vapnet är licenspliktigt.


Gör vi? Vad jag vet blir ingenting licenspliktigt (om det inte var det innan) bara för att jag monterar det på min älgstudsare.
Vad som jag kan komma på och som är rimligt att montera på ett vapen är sikten, kolvar, remmar, magasin, pipvikter, sökarljus etc.
Inte ens Harbards plastdämpare torde bli licenspliktig då det är uppenbart att den skulle flyga i bitar då jag avlossar första skottet [~4.000 bar i .308w]
Stomme, trumma, pipa etc. är ju vitala delar av vapen och licenspliktigt (respektive licensfritt) enligt vapenlagen oavsett om det är monterat eller ej.
Den licenspliktiga delen på ljuddämparen är det bakre fästet med stansat serienummer enligt tidigare referens till Vildsvin.se http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=34&t=17341&start=25#p317986 och den är ju licenspliktig oavsett. Sen finns det givetvis en gråskala med hemmatillverkat etc. som är tillräckligt avancerade för att kunna fungera på (krut-)vapen.


Klart vi gör.
Vi har(hade?) en forummedlem som tidigare också fick hembesök och då förverkades tillhörande utrustning , även väskan som vapnet var i, för att det ansågs bli licenspliktigt då det monterades på ett licenspliktigt vapen. Jag vill minnas att han fick behålla pumpen för att han hade ett annat icke licenspliktigt vapen som den kunde antas höra till. Jag reserverar mig lite där.
Med det så vill jag inte så något frö som gör att vi får en massa dumma spekulationer om att man kan göra vad som helst bara man också har en licensfri bössa stående i skrubben.

Länk till trimmarens egna utlåtande efter att ha fått sina prylar konfiskerade.... viewtopic.php?f=6&t=13654&hilit=flugsm%C3%A4lla&start=100#p241289

Räcker det som underlag för dig? För mig räcker det mer än väl.

Pryltokig skrev:
_mik_ skrev:Om innehavet av dämparen ingått i ett åtal och avskrivits skulle jag däremot stämma in i kören och jubla mig hes..


Om NFC som i detta fall konstaterar "Inte licenspliktig del" så blir det ju helt omöjligt för åklagare att köra över expertisen och åtala i alla fall (för denna specifika del)
Möjligen kan han begära att NFC gör en ny prövning eller kräva ändring av vapenlagen, vad vet jag.


Det räcker med att en åklagare slår upp ovanstående fall så är det garanterat omklassning som gäller. Varför tro något annat?


Jag tror du blandar ihop begreppen här. Rättsväsendet kan konfiskera/beslagta föremål i samband med brott för att hindra/försvåra fortsatt brottslighet och det kan i princip vara vad som helst. Exempelvis Dator/hårddiskar från en fildelare, kofoten från en inbrottstjuv och i det fall du refererar till "Kikarsikte & gevärsväska" som tillhörde ett illegalt vapen. Detta innebär givetvis INTE att kikarsikte och gevärsväskan (eller några av de andra exemplen) blir licenspliktiga. Alla legala vapenägare kan således köpa/sälja sina kikarsikten/väskor fritt oavsett om de någonsin varit monterade på deras licensbössor eller inte. Du kan väl inte på fullt allvar hävda något annat?!


Har jag någonsin påstått det? Jag skrev att även väskan förverkades som tillhörande utrustning. Och nej, jag har begreppen väldigt klara för mig.
Jag refererar till två fall där lv varit licenspliktigt och hävdar att en uppenbar felaktig bedömning av en vapendel inte går att använda som något underlag för att påvisa att ljuddämpare skall vara lagligt. Ljuddämparen hörde till ett licenspliktigt vapen och är därför licenspliktig men utlåtandet baseras endast på vapendelens tekniska egenskaper och jag hävdar att utlåtandet då inte är värt det papper det skrivits på.

Det är faktiskt så att detta förvärrar endast läget. Att "offra" sig på detta vis tillför bara siffror i fel kolumn i statistiken. Den kolumn som beslutsfattarna tittar i när dom skall bestämma om vi är mogna för att ta egna beslut.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Pryltokig 17 aug 2017, 17:58

_mik_ skrev:Har jag någonsin påstått det?


Alla kan ju se vad du skrivit så jag ser ingen anledning att fortsätta diskussionen på detta sätt.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare?

Inläggav _mik_ 17 aug 2017, 18:13

Pryltokig skrev:
_mik_ skrev:Har jag någonsin påstått det?


Alla kan ju se vad du skrivit så jag ser ingen anledning att fortsätta diskussionen på detta sätt.


Jag ber om ursäkt för den dåliga formuleringen där det faktiskt går att tolka det som jag påstår att väskan skall räknas som licenspliktig, jag ser den nu när jag läser den igen. Hakar du upp dig på det istället för det jag ganska uppenbart avser så måste jag hålla med om att det är onödigt att fortsätta.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Kapten Kamin 17 aug 2017, 18:49

"Förverkande innebär att egendom som skapats genom brott t ex kontanter som är resultatet (vinsten) av narkotikaaffärer eller egendom som använts för att genomföra brott avhändes brottslingen enligt 36 kap. 1 § och 2 § brottsbalken."
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Kantal 21 aug 2017, 17:07

Problemet med ett BESLAGTAGANDE är att om Polisen gör ett beslag med fem saker, så ryker alla fem sakerna även om endast EN av sakerna anses vara olagligt i slutändan.
Senast redigerad av Kantal 22 aug 2017, 17:10, redigerad totalt 1 gång.
__________________________________
Mvh Peter
FX Typhoon .177
FX Cutlas .22
FX Impact .22 - Såld
Air Arms TX200 .22
Användarvisningsbild
Kantal
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 01 mar 2008, 07:14
Ort: Skellefteå Kommun
Tack utdelade: 167 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: PLVK

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Kapten Kamin 21 aug 2017, 17:33

Kantal skrev:Så ni som råkar ha en oregistrerad dämpare hemma, ha den INTE i vapenskåpet då det kan bli väldigt dyrt

Ett annat alternativ är att ge fan i att ha oregistrerade dämpare hemma alls...bara en tanke...
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Följande användare vill tacka Kapten Kamin för detta inlägg
Callmenobody (22 aug 2017, 10:45)

Re: Ljuddämpare?

Inläggav dreg 21 aug 2017, 18:02

Kantal skrev:Problemet med ett BESLAGTAGANDE är att om Polisen gör ett beslag med fem saker, så ryker alla fem sakerna även om endast EN av sakerna anses vara olagligt i slutändan.

Har en bekant som åkte på beslag av hårddiskar, de stod i klunga och därför blev det ETT beslag.
Ena disken innehöll privata bilder och han fick lämna en extern disk till polisen för att få igen dem.
Hade han haft dem på olika platser i hemmet så hade det blivit flera beslag och således inga problem med de som var lagligt.

Så ni som råkar ha en oregistrerad dämpare hemma, ha den INTE i vapenskåpet då det kan bli väldigt dyrt.


Om du gör dig skyldig till olaga vapeninnehav rycker polisen rubbet ifrån dig oavsett var du förvarar den olagliga delen eller vapnet. Tror inte man imponerar på dom genom att INTE ha den olagliga delen i skåpet. Tvärt om!
Enklaste är väl som sagt att ha det man har papper på, och inte ha det man INTE har papper på.

Men vi lever i en relativt fri värld, så var och en får agera efter eget huvud.

mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Re: Ljuddämpare?

Inläggav fiffy 20 sep 2017, 11:54

Ändring på G, Hurricane postade en ljuddämpare på sin instagram:
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
fiffy
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 24 jul 2014, 21:22
Ort: Lerberget
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp
Luftvapen favorit: Kalibr Cricket

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Patrik 20 sep 2017, 12:55

fiffy skrev:Ändring på G, Hurricane postade en ljuddämpare på sin instagram:
För att följa länken så måste du registera dig.


Tror du den är för svenska marknaden ?
Gamla Tyska fjäderbössor, det är grejer det.
Patrik
 
Inlägg: 2403
Blev medlem: 26 dec 2007, 22:48
Ort: Goteborg
Tack utdelade: 258 gång
Tackad: 128 gånger i 98 inlägg

Re: Ljuddämpare?

Inläggav _mik_ 20 sep 2017, 12:57

fiffy skrev:Ändring på G, Hurricane postade en ljuddämpare på sin instagram:
För att följa länken så måste du registera dig.



Vilken ändring?
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Bara7 20 sep 2017, 13:18

Fortfarande licens på ljuddämpare och han kan väl sälja dem lika mycket som alla licens bössor!
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Ljuddämpare?

Inläggav fiffy 20 sep 2017, 13:53

Om nu svenska handlare börjar saluföra dämpare är det väl en ändring mot tidigare? Rättsläget är ju oklart/svårtolkat om de är ok till licensfria vapen, men vågar någon sälja är det ju något nytt.
Användarvisningsbild
fiffy
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 24 jul 2014, 21:22
Ort: Lerberget
Tack utdelade: 35 gång
Tackad: 6 gånger i 6 inlägg
Skytteklubb: Tåstarp
Luftvapen favorit: Kalibr Cricket

Re: Ljuddämpare?

Inläggav _mik_ 20 sep 2017, 14:29

fiffy skrev:Om nu svenska handlare börjar saluföra dämpare är det väl en ändring mot tidigare? Rättsläget är ju oklart/svårtolkat om de är ok till licensfria vapen, men vågar någon sälja är det ju något nytt.



Nejdå det är inget nytt, han får som vapenhandlare saluföra men köparen måste ha licens så situationen är inte förändrad.
Jag kan gissa mig till att han får exportera majoriteten av de dämpare han säljer om de skall hamna på luftbössor.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Pryltokig 20 sep 2017, 15:01

A-Tec gör normalt licenspliktiga dämpare för krutvapen men om de tagit fram en licensfri modell avsedd för luftvapen eller om Hurricane börjar sälja licensfria dämpare lika den som Harbard köpte från UK vore det ju bra för sporten. Mindre buller = mindre friktion med omgivningen.

För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Pryltokig 05 nov 2018, 15:25, redigerad totalt 1 gång.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Knotvillage 21 sep 2017, 10:06

_mik_ skrev:
fiffy skrev:Om nu svenska handlare börjar saluföra dämpare är det väl en ändring mot tidigare? Rättsläget är ju oklart/svårtolkat om de är ok till licensfria vapen, men vågar någon sälja är det ju något nytt.



Nejdå det är inget nytt, han får som vapenhandlare saluföra men köparen måste ha licens så situationen är inte förändrad.
Jag kan gissa mig till att han får exportera majoriteten av de dämpare han säljer om de skall hamna på luftbössor.



Typ som med trimfjäder då...
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
FWB 300SU .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Diana Eleven .177
Hawke Vantage 3-9X40
Weihrauch HW45 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 1117
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 25 gånger i 24 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: Ljuddämpare?

Inläggav Beangan 21 sep 2017, 10:23

Inte licens på att köpa en fjäder.
Beangan
 
Inlägg: 3458
Blev medlem: 14 aug 2011, 04:51
Tack utdelade: 130 gång
Tackad: 389 gånger i 183 inlägg

FöregåendeNästa

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster

  • Sponsorer