Mer co2 -> Tyngre diabol?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Mer co2 -> Tyngre diabol?

Inläggav huldreh 16 aug 2017, 10:32

Hej! Jag har en crosman 2240, problemet med den relativt korta pipan sägs vara slöseriet med gas. Frågan är om man utnyttjar gasen bättre om man kör med en tyngre diabol..? Min tanke är att diabolen då stannar längre tid i pipan... någon som är kunnig på detta?
Mvh huldreh
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: Mer co2 -> Tyngre diabol?

Inläggav milton 16 aug 2017, 11:40

Crosman 2240 drar så lite gas enligt mitt tycke , men med en tyngre diabol tycker jag att på 10m blir skyttet roligare. träffbilden får du nog bättre med en lätt
milton
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 18 jul 2017, 12:22
Ort: Kramfors
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: Kramfors ksp
Luftvapen favorit: crosman 2240

Re: Mer co2 -> Tyngre diabol?

Inläggav huldreh 16 aug 2017, 13:53

Ja, men med den kortare pipan hamnar ändå mycket gas utanför... Jag tänker att gasen kanske hinner förbrukas om kulan går långsammare ur pipan, men så kanske det inte fungerar?
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: Mer co2 -> Tyngre diabol?

Inläggav Archon 16 aug 2017, 16:14

Tyckte först att denna teori lät som rena nyset, så jag gjorde lite efterforskningar i ämnet. Det visade sig emellertid att trådskaparen av allt att döma är inne på rätt spår. En tyngre diabol stannar kvar längre i pipan vilket ger gasen mer tid att expandera och resultatet blir mer kraft bakom kulan och en högre utgångshastighet. För att följa länken så måste du registera dig.



Å andra sidan har jag skjutit både medeltunga och lätta diaboler genom mina kortpipiga Co2-pistoler och kommit fram till genom tester i kronograf att dom lättare diabolerna haft högre utgångshastighet och något mer anslagsenergi i joule än dom tyngre diabolerna. Så det är nog många faktorer som samverkar.
Senast redigerad av Archon 16 aug 2017, 16:42, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Mer co2 -> Tyngre diabol?

Inläggav Archon 16 aug 2017, 17:02

huldreh skrev:Hej! Jag har en crosman 2240, problemet med den relativt korta pipan sägs vara slöseriet med gas. Frågan är om man utnyttjar gasen bättre om man kör med en tyngre diabol..? Min tanke är att diabolen då stannar längre tid i pipan... någon som är kunnig på detta?
Mvh huldreh


Det enda sättet att veta säkert är att testskjuta tunga respektive lätta diabolokulor genom en kronograf och mäta hastighet och anslagsenergi. Jag har en CP-1:a i kaliber 5,5 som är snarlik en Crosman 2240, och den gör bättre ifrån sig med lite lättare diaboler. Jag tror att en längre pipa gör mer för prestandan i våra respektive fall än tyngre diaboler. Men har man en längre pipa OCH skjuter tyngre diaboler så betyder förmodligen kulvikten mer. Jag vet ingenting heller, jag är bara en glad amatör. Men det är onekligen en intressant frågeställning ur luftvapensynpunkt.
Senast redigerad av Archon 16 aug 2017, 17:06, redigerad totalt 1 gång.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Re: Mer co2 -> Tyngre diabol?

Inläggav huldreh 16 aug 2017, 17:51

Tack Archon för efterforskningar :) I länken läggs ju denna teori fram, av någon okänd mailskrivare, så kanske får man ta det för vad det är. Din erfarenhet visar ju tyvärr på det motsatta. Men du har å andra sidan inte testat några supertunga..? Det vore ju trevligt om denna teori stämde för att ta bättre tillvara på gasen.
Jag har hursomhelst nu beställt ett par askar tyngre diaboler av märket jsb exact jumbo heavy och exact jumbo monster
(ca 18 respektive 25 grains)! Har dessvärre ingen kronograf men får köra lite lekmannatester på konservburkar istället...
Senast redigerad av huldreh 16 aug 2017, 17:58, redigerad totalt 2 gånger.
huldreh
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 25 jan 2017, 04:59
Tack utdelade: 70 gång
Tackad: 8 gånger i 8 inlägg
Luftvapen favorit: crosman 357

Re: Mer co2 -> Tyngre diabol?

Inläggav GuW 18 aug 2017, 16:09

huldreh skrev:Tack Archon för efterforskningar :) I länken läggs ju denna teori fram, av någon okänd mailskrivare, så kanske får man ta det för vad det är. Din erfarenhet visar ju tyvärr på det motsatta. Men du har å andra sidan inte testat några supertunga..? Det vore ju trevligt om denna teori stämde för att ta bättre tillvara på gasen.
Jag har hursomhelst nu beställt ett par askar tyngre diaboler av märket jsb exact jumbo heavy och exact jumbo monster
(ca 18 respektive 25 grains)! Har dessvärre ingen kronograf men får köra lite lekmannatester på konservburkar istället...


Skicka några diaboler till någon som har en cronograf?
GuW
 
Inlägg: 10
Blev medlem: 03 aug 2017, 19:36
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Mer co2 -> Tyngre diabol?

Inläggav Archon 19 aug 2017, 14:36

Har inga tunga 5,5 mm diaboler hemma, men av en slump hittade jag en burk med några JSB Exact Monster Diabolo i kaliber 4,5 som väger 13,43 grains eller 0,870 gram som min numera avlidne vän lämnade efter sig. Jag påminde mig själv om varför jag skriver på det här forumet. Anledningen är att jag är en varm och kärleksfull individ som vill dela med mig av mina erfarenheter och hjälpa mina medmänniskor (emottar tacksamt folkets jubel, tack tack). Detta kan låta som självförhärligande skryt, men är inte desto mindre sant. Så jag valde att provskjuta några av dessa 'monsterdiaboler' genom kronografen. Jag älskar min Air Chrony MK3 kronograf. Dock har den en svaghet. Skottfönstret är tämligen litet, vilket gör att man måste skjuta från ganska nära håll för att inte riskera att skjuta sönder kronografen. Kolsyregasen från vapnet kan då bidra till att förvilla kronografen så att man får värden som är uppåt väggarna. Med mina fjädervapen och airsoft-vapen har jag inte detta problem. Vis av erfarenheten sköt jag från ett lite längre avstånd. Jag använde min Crosman Vigilante non-blowback revolver för denna test. Inget idealiskt vapen, eftersom den är lite ojämn. Den maximala anslagsenergin är cirka 4 joule med en helt färsk kolsyrepatron, men ligger i genomsnitt på cirka 3 joule med en medeltung 7,9 grains diabol. Jag sköt både lätta och tunga diaboler tills displayen på min kronograf visade texten 'vymente baterie'. Jag är ingen större expert på tjeckiska, men listade med mitt oöverträffade skarpsinne ut att batterierna var slut och behövde bytas ut. Så jag bytte ut batterierna och lät detta bli avslutningen på denna skyttesession. Jag hann skjuta 40 tunga diaboler och ungefär lika många lätta diaboler innan kronografen lade av. Med tunga diaboler sköt den här pistolen strax över 4 joule (4,24 för att vara exakt) med en färsk kolsyrepatron i rumstemperatur. Sedan stabiliserade sig hastigheten till mellan 85-90 meter per sekund och runt 3.2-3.3 joule. Jag väntade några sekunder mellan varje skott för att ge gasen i pistolen tid att återhämta sig. Denna test visade att dom tunga diabolerna hade en något högre anslagsenergi än dom medeltunga diabolerna, dock till priset av en kraftigt försämrad utgångshastighet. Skillnaden i anslagsenergi är försumbar, vi pratar om decimaler här. Testade även Umarex Mosquito 7,4 grain eller 0.480 gram. Med denna pistol fick jag liknande värden i anslagsenergi som med dom tunga diabolerna, men med en avsevärt högre utgångshastighet. Dessutom blev utgångshastigheten jämnare. Den dippade inte lika hårt som med dom tyngre diabolerna. Slutsatsen är att lättare diaboler passar min Crosman Vigilante alldeles utmärkt. En annan slutsats är att skillnaderna i anslagsenergi mellan dom olika kulvikterna är minimala. Med andra ord får man inte väsentligt högre anslagsenergi för att man väljer en tyngre kula i ett kolsyrevapen som är byggd för måttliga hastigheter, däremot en betydligt lägre utgångshastighet och en sämre kulbana. Vill man skjuta tunga diaboler bör man göra detta med ett vapen som är bättre lämpat för detta. Jag hoppas att detta inlägg gjort er alla något klokare.


För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av Archon 19 aug 2017, 22:31, redigerad totalt 7 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
gubbe (19 aug 2017, 17:30), huldreh (14 sep 2017, 19:16), bigguns (09 feb 2018, 16:09)


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster

  • Sponsorer