Co2 vapen

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Co2 vapen

Inläggav Falistar 12 aug 2017, 00:13

Får man undra över varför de är av så pass usel kvalitet?

Tämligen enkelt gjutgods, nickelblandning, mjuk skräp metall. Med en ganska dålig pulverlack.

Det är min erfarenhet, av två Co2.

Inte de billigaste,

Första från Geltcher NGT R , jämnförbar metall kvalitet med en knallpulver revolver från mitt sjuttiotal. (bortsett från trumman) Usel.
Den andra
Umarex Beretta M92 FS, skräp. Jag menar det, i den här prisklassen, så ska det finnas en känsla av att den kan åldras, få patina. Glöm det.

Dessa båda kostar över 2200 sek.

Finns inget som övertygar av material eller maskinbearbetningskvalitet som motsvarar prissättning, rent skräp.
Prova jämnföra det med en HW30. Som ligger i samma prisklass, högkvalitets stål, rakt genom.

Vad är galet, vad missar jag ?
Falistar
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jul 2015, 08:35
Ort: Örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg

Re: Co2 vapen

Inläggav Falistar 12 aug 2017, 00:22

Jag kan inte låta bli att fortsätta det här.
Glecher och Umarex, tillverkar med den sämsta tänkbara metall legering som står att få, som jag personligen avskyr.
Den står inte mot varken tand eller tid.
Falistar
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jul 2015, 08:35
Ort: Örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg

Re: Co2 vapen

Inläggav dreg 12 aug 2017, 05:57

Det du missat totalt är ju kvalitetstänket.
2 lax är inte mycket stålars i dagens läge och dom pistoler du nämner är leksaker, har inget med ett riktigt vapen att göra.
När ska folk lära sig att inte köpa dessa skitpistoler och istället satsa på att köpa ett begagnat men riktigt vapen för samma pengar?
Glöm bort alla dessa luftpickor som är kloner av krutpistoler. Deras främsta syfte är "häftighetsfaktor" och inte kvalite och bra träffbilder.

Finns massor av co2 pistoler i jävligt hög kvalité.
Fwb för att nämna en tillverkare.
Dessutom finns det massor av andra skitpistoler med annan drivning än co2.

mvh
Nihill nisi mors
dreg
 
Inlägg: 629
Blev medlem: 04 aug 2014, 18:18
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 75 gånger i 57 inlägg

Följande användare vill tacka dreg för detta inlägg
reargunner (05 feb 2018, 21:33)

Re: Co2 vapen

Inläggav börne 12 aug 2017, 07:52

dreg skrev:Deras främsta syfte är "häftighetsfaktor" och inte kvalite och bra träffbilder.

Precis, skulle vilja beskriva dom som "fungerande" replikor & inget annat!

Jag har själv en Tanfoglio Witness 1911 som är kul & med en hög kvalitetskänsla som jag moddat en hel del, i princip ingen plast i den varianten jag har, men jag skjuter aldrig med den för man tröttnar snabbt, man drar iväg några magasin i en jävla fart & blowbacken ser ball ut osv men mer är det inte!

Numera tar jag fram den när jag ser väskan den ligger i & pillar på den kanske vartannat år, sen lägger jag tillbaka den igen, så roliga är dom!
För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Co2 vapen

Inläggav Archon 12 aug 2017, 08:33

Jag förmodar att du främst tänker på snabbskjutande pistoler med blowback-funktion och dylikt och som är imitationer av riktiga krutvapen. Har själv flera sådana vapen, både luft- och airsoft-vapen. Förbannat roliga leksaker, det där. Men visst, precis som du skriver är inte materialkvalitén alltid 'top notch'. En inte helt obetydlig del av kostnaden för replikavapen är licensavgifter till tillverkaren som tillverkar krutvapnet som replikavapnet imiterar. Den kostnaden får ju slutkonsumenterna som köper den färdiga produkten stå för. Så är det bara. Och ingenting är ju svart eller vitt. Har fullt licensierade, prisvärda pistoler som kostade under tusenlappen i nypris, och andra som kostar tvåtusen eller mer som nya. Man kan till exempel få en fullt licensierad Bersa BP9CC med egna, unika serienummer och krutvapentillverkarens originalmärkningar för 1100-1200 kronor i skrivande stund. Det tycker jag personligen är väldigt prisvärt, men allt handlar ju om vilket perspektiv man har och vad man är beredd att lägga pengar på. Allting kostar ju, så är det bara.
Senast redigerad av Archon 12 aug 2017, 08:52, redigerad totalt 2 gånger.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
Archon
 
Inlägg: 777
Blev medlem: 21 sep 2014, 17:37
Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 167 gånger i 135 inlägg
Luftvapen favorit: Diana 35

Följande användare vill tacka Archon för detta inlägg
PALLE_H (12 aug 2017, 11:01), reargunner (05 feb 2018, 21:35)

Re: Co2 vapen

Inläggav PALLE_H 12 aug 2017, 11:04

Kan tillägga att man ofta kan köpa för halva priset om man själv importerar från Tyskland, typ shoot-club.de.
FWB 300S Match#FWB 300S Universal
Crosman 1077 #1377 # 760 Pumpm#2240 hipack
Qb-20 <4.5> Norconia P1 <4.5>Daisy880
HW97 Th .20#HW30s 4.5#HW45 (4.5&5.5)
Hatsan Supertact 5,5&4,5#hHatsan AT-P2 5.5
Umarex Morph 3X
Användarvisningsbild
PALLE_H
 
Inlägg: 1695
Blev medlem: 19 mar 2012, 17:18
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 61 gång
Tackad: 35 gånger i 33 inlägg
Luftvapen favorit: Just nu FWB 300s Match

Re: Co2 vapen

Inläggav ahayeah 12 aug 2017, 19:27

Typ allt utom snus och saker som har med älgar att göra är billigare i Tyskland. Kolla alltid där innan ni köper nåt.
ahayeah
 
Inlägg: 513
Blev medlem: 14 aug 2012, 21:37
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 16 gång
Tackad: 65 gånger i 52 inlägg
Luftvapen favorit: HW90

Re: Co2 vapen

Inläggav Falistar 14 aug 2017, 22:11

dreg skrev:Det du missat totalt är ju kvalitetstänket.
2 lax är inte mycket stålars i dagens läge och dom pistoler du nämner är leksaker, har inget med ett riktigt vapen att göra.
När ska folk lära sig att inte köpa dessa skitpistoler och istället satsa på att köpa ett begagnat men riktigt vapen för samma pengar?
Glöm bort alla dessa luftpickor som är kloner av krutpistoler. Deras främsta syfte är "häftighetsfaktor" och inte kvalite och bra träffbilder.

Finns massor av co2 pistoler i jävligt hög kvalité.
Fwb för att nämna en tillverkare.
Dessutom finns det massor av andra skitpistoler med annan drivning än co2.

mvh


På riktigt, skrev jag att det är välkommet med dryga besserwisswer kommentarer?

Om jag hade nu hade velat köpa mig ett målskjutningsvapen, så hade jag gjort det.

Läser du, så skriver jag av mig. Då jag var besviken över kvalitet,på ett Umarex vapen i 2200:- klassen. Jämnförbart med vad t ex Weihrauch kan tillverka och sälja i samma prisklass.
Falistar
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jul 2015, 08:35
Ort: Örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg

Re: Co2 vapen

Inläggav Falistar 14 aug 2017, 22:13

börne skrev:
dreg skrev:Deras främsta syfte är "häftighetsfaktor" och inte kvalite och bra träffbilder.

Precis, skulle vilja beskriva dom som "fungerande" replikor & inget annat!

Jag har själv en Tanfoglio Witness 1911 som är kul & med en hög kvalitetskänsla som jag moddat en hel del, i princip ingen plast i den varianten jag har, men jag skjuter aldrig med den för man tröttnar snabbt, man drar iväg några magasin i en jävla fart & blowbacken ser ball ut osv men mer är det inte!

Numera tar jag fram den när jag ser väskan den ligger i & pillar på den kanske vartannat år, sen lägger jag tillbaka den igen, så roliga är dom!
För att följa länken så måste du registera dig.




Den där är ju så snyggt att det inte är riktigt klokt.
Falistar
 
Inlägg: 40
Blev medlem: 20 jul 2015, 08:35
Ort: Örebro
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 5 gånger i 3 inlägg

Re: Co2 vapen

Inläggav börne 14 aug 2017, 22:24

Tack :)

Mer eller mindre därför jag köpte den, det blev till ett projekt jag planerade då det är min favoritpistol då jag tycker dom är snyggast än idag!

Greppen i ek är egentillverkade & fingergreppet till en riktig 1911!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18752
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Co2 vapen

Inläggav sfe 15 aug 2017, 17:58

Den usla kvalitén och leksaksbilsmetallen grundar sig nog mycket på att det blir billigast så och att prylarna säljer ändå. En annan anledning till "pot metal", som jag tror dom brukar kalla det på engelska, kan vara att man inte vill göra det möjligt för någon att modifiera en sån här pickadoll till att skjuta riktigt krutammo, något som påstås ha hänt med Brococks revolvrar när de var gjorda av järn.
Men jag håller med trådskaparen, ofta är kvalitén urusel med tanke på priset. Som redan påpekats finns väldigt många av de pistoler som säljs av svenska handlare till salu i Tyskland till betydligt lägre priser, ibland tom närmare hälften av de svenska priserna. Vem som tar mellanskillnaden kan man fantisera om.

Likt trådskaparen har även jag en Gletcher NGT R men till skillnad från TS tycker jag att min är riktigt OK. En av de allra bästa replikaluftpistoler med magasin som jag testat. Kanske den allra bästa, alla parametrar beaktade. Är inte överförtjust i plastkolven dock. Kommer jag ihåg rätt kostade min under 1500 SEK, levererad från Sportwaffen, Tyskland. 40 mm spinner från 8 meter eller 75 mm från 14 meter är passande mål för mig. Jag träffar för det mesta men slarvar jag blir det miss. Och det har inte hänt en enda gång på det dryga halvår jag haft den att en kula har fastnat i loppet eller mellan magasinet och pipan, något som händer då och då både på min ASG CZ P-09 och på min Umarex SAA. (Som jämförelse är skytte mot 40 mm från 8 meter eller 75 mm från 14 meter min FWB65 löjligt enkelt - näst intill ointressant.)

Men jag håller med trådskaparen, kvalitén på replikorna är ofta betydligt under vad man förväntar sig, inte minst med tanke på vissa priser i Sverige.
Något som brukar störa mig på dessa pistoler är att de har så låg utgångshastighet. Jag inbillar mig att precisionen skulle bli märkbart bättre om man var närmare 150 m/s än runt 100 som det ofta är, men klart, grejerna är nog egentligen avsedda för skyttar BETYDLIGT yngre än vad jag är och om de skulle råka skjuta på varandra så är det ju bra om skadorna inte blir allt för stora.

Någon som har tips på halvautomatiska luftpistoler, eller revolvrar, som skjuter någorlunda OK, inte är gjorda av plast ock leksaksbilsmetall och som inte kostar SEK 15000+? Brocock och Twinmaster känner jag till. (Och jag vet att meningarna om Twinmastern är minst sagt delade.) Allra helst skulle jag vilja ha en Steyr LP-50 eller nåt liknande men jag tycker det är för mycket pengar.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Co2 vapen

Inläggav Castaneda 24 aug 2017, 20:57

Köpte en Sig Sauer P226 ASP .177 från Cabom.se.
Hade tittat på tester på YouTube och kändes lovande.
Som ngt kul att plinka med på landet.
Blev väldigt besviken över den dåliga kvalitén.

Jag var förstås nyfiken på hur den stämde med siktet.
Så jag sköt av några skott mot kartongen inomhus. Knappt fyra meter. Skotten låg bra grupperade med ca 8 cm för lågt!!!

Siktena är fasta så de går inte att justera. Väldigt skramlig och dålig passform på delarna. Det mesta verkade sitta lite löst.

Men 8 cm under på knappt fyra meter, är lite väl off för att funka till plink. Funderar på att se om det går bygga om för bättre precision.

Nån som har erfarenhet av detta?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Castaneda
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 jul 2009, 18:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Crosman

Re: Co2 vapen

Inläggav PLUTTE 25 aug 2017, 05:11

Det finns en video på tuben hur man får tejpa pipan i blocket så den inte är lös, men det är mest för precisionen.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Co2 vapen

Inläggav Castaneda 25 aug 2017, 07:30

PLUTTE skrev:Det finns en video på tuben hur man får tejpa pipan i blocket så den inte är lös, men det är mest för precisionen.

Just det den filmen har jag sett. Man kan undra hur länge den håller. Borde slita hårt på tejpen.
Sen är det ngn som har lagt in små klickar med araldit i mynningen på manteln. Detta är också dock för precisionen.
Det är som om hela manteln sitter fel i förhållande till pipan.
Kan lika gärna experimentera med den för att lära mig vad som funkar. Som det är nu är det ingen mening att skjuta med den.

Tack Plutte.

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Castaneda
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 jul 2009, 18:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Crosman

Re: Co2 vapen

Inläggav Knotvillage 25 aug 2017, 07:35

Vill du inte absolut köra co sp är HW40 ett vettigt alternativ.
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
FWB 300SU .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Diana Eleven .177
Hawke Vantage 3-9X40
Weihrauch HW45 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 1117
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 25 gånger i 24 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: Co2 vapen

Inläggav Castaneda 25 aug 2017, 07:57

Knotvillage skrev:Vill du inte absolut köra co sp är HW40 ett vettigt alternativ.

I somras köpte jag en Beretta Elite ii, co2 med stålkulor och riggade en skjutbana med belysning å bord och skjutstöd till mina barnbarn som kom på besök. Det var ju jättekul. Men den är hård i avtrycket och det krävs teknik att skjuta bra. Men frånsett detta blev jag glatt överraskad av den goda precisionen. Och inte att behöva ladda om mellan varje skott.
Har en Crossman 2240 .22 sen tidigare och den ger inte alls den där aktion känslan. Också en Gamo Compact, med riktigt bra precision men som nu lagt av. Har också ett gevär Hatsan AT44, som jag gillar skarp. Lite tungt kanske.

Nåväl, Berettans relativt goda precision och skjutglädje gjorde att jag också köpte P226:an. Trodde att den var lika bra och att samma skjutglädje skulle infinna sig.

Som svar på ditt förslag om HW40, som säkert är toppen så är det mer ett vapen som "spottar" ur sig skott som känns kul att plinka runt med på torpet. Barnasinnet går aldrig ur.


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Castaneda
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 jul 2009, 18:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Crosman

Re: Co2 vapen

Inläggav PLUTTE 25 aug 2017, 08:34

Då är väl cp88 ett bra alternativ, tyvärr ingen blowback. Tyvärr får du väl fila siktet på 226 där att få upp träffbilden.
PLUTTE
 
Inlägg: 1451
Blev medlem: 01 jun 2009, 18:45
Ort: Boden
Tack utdelade: 39 gång
Tackad: 103 gånger i 74 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22

Re: Co2 vapen

Inläggav Knotvillage 25 aug 2017, 12:25

Castaneda skrev:
Knotvillage skrev:Vill du inte absolut köra co sp är HW40 ett vettigt alternativ.

I somras köpte jag en Beretta Elite ii, co2 med stålkulor och riggade en skjutbana med belysning å bord och skjutstöd till mina barnbarn som kom på besök. Det var ju jättekul. Men den är hård i avtrycket och det krävs teknik att skjuta bra. Men frånsett detta blev jag glatt överraskad av den goda precisionen. Och inte att behöva ladda om mellan varje skott.
Har en Crossman 2240 .22 sen tidigare och den ger inte alls den där aktion känslan. Också en Gamo Compact, med riktigt bra precision men som nu lagt av. Har också ett gevär Hatsan AT44, som jag gillar skarp. Lite tungt kanske.

Nåväl, Berettans relativt goda precision och skjutglädje gjorde att jag också köpte P226:an. Trodde att den var lika bra och att samma skjutglädje skulle infinna sig.

Som svar på ditt förslag om HW40, som säkert är toppen så är det mer ett vapen som "spottar" ur sig skott som känns kul att plinka runt med på torpet. Barnasinnet går aldrig ur.


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk


Vet inte om jag tolkade dig rätt men 40an klarar mycket mer än att träffa burkar men förstår glädje med semi. Rätt tung att ladda.
Weihrauch HW97KT .177
Hawke Airmax 8-32x50
Weihrauch HW80K .25
Hawke Vantage 6-24x50
FWB 300SU .177
Hawke Vantage 4-12x40
Weihrauch HW40 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Diana Eleven .177
Hawke Vantage 3-9X40
Weihrauch HW45 .177
Hawke Vantage Red Dot 1x30
Användarvisningsbild
Knotvillage
 
Inlägg: 1117
Blev medlem: 25 jun 2016, 21:43
Ort: Knutby
Tack utdelade: 18 gång
Tackad: 25 gånger i 24 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW80 .25

Re: Co2 vapen

Inläggav sfe 25 aug 2017, 17:49

PLUTTE skrev:Då är väl cp88 ett bra alternativ, tyvärr ingen blowback. Tyvärr får du väl fila siktet på 226 där att få upp träffbilden.


Jag har testat 2st olika CP88, bägge med kort pipa, och blivit grymt besviken. Skjutprecisionen var närmast att jämföra med en ordinär BB med blowback, dvs glad om man träffade tavlan (14X14) från 10 meter, typ. (Visst träffade man men förvånansvärt många hamnade utanför.) Eftersom det finns många lovord om dessa på nätet drar jag slutsatsen att kvalitén kan vara mycket varierande. Det är ju trots allt Umarex, vilka jag inte håller sådär speciellt högt i fråga om kvalité. Det är ju ganska dyra pistoler också, vilket gör att man är lite mer kritisk.

En av de bättre halvautomatiska replikapistolerna jag testat är KWC M712. Skjuter ganska OK för att vara BB. (Mitt testobjekt hade fått innerpipan stabiliserad i ytterpipan.) Mitt standard utomhusmål, 10 cm konservburk från 14 meter, var ingen svårighet. Sen har pistolen ett mycket obekvämt grepp och ett fruktansvärt dåligt yttepyttelitet sikte, men så är det på originalet också.
SwissArms miniUZI (Eller heter den Protector?) skjuter också bra trots BB och blowback. Klarar betydligt mindre mål än 14 cm-burken i enskottsläge. I fullauto träffar man ingenting. Känslan är väldigt lik K-pist 45. Tyckte trots allt detta att den inte var speciellt rolig. Vet inte varför.
FWB 300S(X2), Walther Lever Action, Diana 23, Diana 27, FWB 65, Smith & Wesson 79G, Evelox CP-1, Umarex Colt SAA, Umarex Beretta 84, ASG CZ P-09 4,5, Gletcher NGT R, Crosman 1077
Användarvisningsbild
sfe
 
Inlägg: 988
Blev medlem: 24 feb 2014, 22:02
Ort: Lerum
Tack utdelade: 33 gång
Tackad: 95 gånger i 80 inlägg
Luftvapen favorit: FWB300S

Re: Co2 vapen

Inläggav Castaneda 25 aug 2017, 21:58

sfe skrev:
PLUTTE skrev:Då är väl cp88 ett bra alternativ, tyvärr ingen blowback. Tyvärr får du väl fila siktet på 226 där att få upp träffbilden.


Jag har testat 2st olika CP88, bägge med kort pipa, och blivit grymt besviken. Skjutprecisionen var närmast att jämföra med en ordinär BB med blowback, dvs glad om man träffade tavlan (14X14) från 10 meter, typ. (Visst träffade man men förvånansvärt många hamnade utanför.) Eftersom det finns många lovord om dessa på nätet drar jag slutsatsen att kvalitén kan vara mycket varierande. Det är ju trots allt Umarex, vilka jag inte håller sådär speciellt högt i fråga om kvalité. Det är ju ganska dyra pistoler också, vilket gör att man är lite mer kritisk.

En av de bättre halvautomatiska replikapistolerna jag testat är KWC M712. Skjuter ganska OK för att vara BB. (Mitt testobjekt hade fått innerpipan stabiliserad i ytterpipan.) Mitt standard utomhusmål, 10 cm konservburk från 14 meter, var ingen svårighet. Sen har pistolen ett mycket obekvämt grepp och ett fruktansvärt dåligt yttepyttelitet sikte, men så är det på originalet också.
SwissArms miniUZI (Eller heter den Protector?) skjuter också bra trots BB och blowback. Klarar betydligt mindre mål än 14 cm-burken i enskottsläge. I fullauto träffar man ingenting. Känslan är väldigt lik K-pist 45. Tyckte trots allt detta att den inte var speciellt rolig. Vet inte varför.

Precis, det var glädjen att slippa ladda om efter varje skott som kändes charmigt. Förstår också att 40:an klarar mer än plink på burk.

Tydligen väldigt skiftande kvalité på replikavapen och youtuberecensioner får man nog ta med en nypa salt.


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Castaneda
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 jul 2009, 18:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Crosman

Re: Co2 vapen

Inläggav Delfin 31 aug 2017, 22:24

Jag har 2 Dan Wesson 8, 2 Colt Special Combat, 1 Beretta 2x Storm, 1 Beretta XX extreme, 1 Artimedes. Generellt tycker jag att man får vad man betalar för. Kvaliteten är ok - klart att en redig gun kostar 6 - 25000 t.kr, det kan man inte jämföra med. Men jag tycker ändå att man får en rimlig känsla, och så behöver man inte licens. Var med i en skytteklubb, och provade på rediga pistoler, men jag tycker att co2 vapen ger mycket tillfredsställelse, med tanke på att man kan öva sig nästan över allt. Man får ta det som det är, det är leksaker för vuxna. Tycker ändå att replikavapen är roliga. :) och så är dom billiga att skuta med. Ammo till rediga pistoler i större kaliber än 22 mm 3-4 kr. st., om man inte laddar själv. I min skytteklubb kostade 22 mm ammoen 40 kr för 50 skott. Att få licens till rediga vapen är omständligt idag, man ska vara aktivt medlem i en skytteklubb i minst ett år, sen kan man söka om licens för 22 mm. Licensen gäller nu bara i 5 år, sen ska man också ha godkänt vapenskåp, som kostar från 4500 kr. En bra 22 mm pistol kostar begagnat från 5-6000 kr., en ny 15-25000 kr. Här talar vi om precisions skytte, och det är de föreningar kräver. Så det kan vara en dyr hobby, och tidskrävande för att behålla licensen. Så njut av era Co2 vapen :) .
Delfin
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 17 mar 2017, 17:56
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: Beretta XX-Treme

Re: Co2 vapen

Inläggav Nitro 31 aug 2017, 22:31

Som så mycket annat så handlar det om syftet.
Det finns ju även pcp luftpickor där du kör licensfritt.
Och ja de är dyrare än Co2 i inköp.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Co2 vapen

Inläggav Castaneda 31 aug 2017, 22:41

Delfin skrev:Jag har 2 Dan Wesson 8, 2 Colt Special Combat, 1 Beretta 2x Storm, 1 Beretta XX extreme, 1 Artimedes. Generellt tycker jag att man får vad man betalar för. Kvaliteten är ok - klart att en redig gun kostar 6 - 25000 t.kr, det kan man inte jämföra med. Men jag tycker ändå att man får en rimlig känsla, och så behöver man inte licens. Var med i en skytteklubb, och provade på rediga pistoler, men jag tycker att co2 vapen ger mycket tillfredsställelse, med tanke på att man kan öva sig nästan över allt. Man får ta det som det är, det är leksaker för vuxna. Tycker ändå att replikavapen är roliga. :) och så är dom billiga att skuta med. Ammo till rediga pistoler i större kaliber än 22 mm 3-4 kr. st., om man inte laddar själv. I min skytteklubb kostade 22 mm ammoen 40 kr för 50 skott. Att få licens till rediga vapen är omständligt idag, man ska vara aktivt medlem i en skytteklubb i minst ett år, sen kan man söka om licens för 22 mm. Licensen gäller nu bara i 5 år, sen ska man också ha godkänt vapenskåp, som kostar från 4500 kr. En bra 22 mm pistol kostar begagnat från 5-6000 kr., en ny 15-25000 kr. Här talar vi om precisions skytte, och det är de föreningar kräver. Så det kan vara en dyr hobby, och tidskrävande för att behålla licensen. Så njut av era Co2 vapen :) .

Håller med där.
Var också med i en pistolklubb men hoppade just för kraven på tävling. Skulle inte hinna med andra fritidsintressen.
Luftvapen är ju billigt att skjuta med och funkar perfekt på torpet. Krutvapen låter för mycket och väcka uppmärksamhet från grannar. Och givetvis dyrare.
Jag gillar att skjuta för att det är kul.


Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk
Castaneda
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 21 jul 2009, 18:21
Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: Crosman

Följande användare vill tacka Castaneda för detta inlägg
Delfin (06 sep 2017, 17:23)

Re: Co2 vapen

Inläggav bjerka 01 sep 2017, 05:27

Castaneda skrev:Jag var förstås nyfiken på hur den stämde med siktet.
Så jag sköt av några skott mot kartongen inomhus. Knappt fyra meter. Skotten låg bra grupperade med ca 8 cm för lågt!!!

Siktena är fasta så de går inte att justera. Väldigt skramlig och dålig passform på delarna. Det mesta verkade sitta lite löst.

Men 8 cm under på knappt fyra meter, är lite väl off för att funka till plink. Funderar på att se om det går bygga om för bättre precision.

Nån som har erfarenhet av detta?

Skickat från min Nexus 6P via Tapatalk



Kulan är på väg upp fortfarande, jag tycker inte det är konstigt..
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Co2 vapen

Inläggav R.Capac 01 sep 2017, 05:39

Jag till skillnad från de flesta(?) blev förvånad hur pass gedigen min CO2 (Umarex HPP) kändes.

Men då kostade den strax under tusingen också så förväntningarna kanske inte var de högsta.


För att följa länken så måste du registera dig.

Weihrauch HW97KT Stl
Hawke Airmax 3-9x40 AMX
Hawke Match Mounts 1" Medium 2-pc
---------------------------------------------
El Gamo 300 (Min första, välanvänd)
Excellent C II K (Pappas första, jättevälanvänd)
Användarvisningsbild
R.Capac
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 06 jun 2016, 18:47
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Weihrauch HW97KT

Nästa

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

  • Sponsorer