Webley Patriot Tråden

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Sv: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 07 maj 2014, 21:53

Silwer skrev:Jo det är sant, men alltså jag gillar det med patrioten, den ska va ren jävla smäll att skjuta med annars köper man nåt annat.

Kommer jag över en en dag blir det original så långt det går, vist kan du sätta i en svagare gasfjäder osv, men vad fan är då poängen med bössan?
Det är ju för fan inte en Hatsan

Får du tummen ur och läser in jägarexamen så är du på plats ett vid eventuell försäljning ;-)

Skickat från min D5503 via Tapatalk
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 13 maj 2014, 20:47

Så, i söndags lyckades jag få min gasfjäder korrekt monterad och idag provsköt jag för förska gången.
Först lite hastigheter.
Originalfjäder H&N Barracuda = 177mps
Gasfjäder H&N Barracuda = 195mps

Övrigt då?
Locktime och sånt kan jag inget om men en sak är säker, det skramlande åbäket som innan verkade vilja slita sig och springa iväg när man sköt uppträder nu mer i stil som en 22LR. En snabb och distinkt enkelriktad rekyl.
Skjutbarheten är också en helt annan upplevelse. Jag vet att vissa anser att det där med att en gasfjäder skulle förbättra precisionen är båg och placebo och visst, det kanske det är.
I mitt fall är placebon väl mottagen för där jag tidigare kämpat för att komma ner till c-c på 50mm (japp, 5cm) så hamnade jag direkt på 18mm. Stående på 15m strax efter 30m rask löpning.


För att följa länken så måste du registera dig.

Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Silwer 13 maj 2014, 20:55

Hmm? är det inte en .25 den du har?

Verkar som den inte var i toppform direkt tidigare isf tom en gammal Eclipse klarar en sån effekt du had och de är långt klenare.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 13 maj 2014, 21:09

Silwer skrev:Hmm? är det inte en .25 den du har?

Verkar som den inte var i toppform direkt tidigare isf tom en gammal Eclipse klarar en sån effekt du had och de är långt klenare.


Det är en .25 ja.
Och en sliten fjäder skulle kanske kunna förklara en hel del.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Silwer 13 maj 2014, 21:27

jo absolut, men är du nöjd nu så kör på.

Men den var lite vissen innan iaf det ser jag.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 04 sep 2014, 20:29

Nu har jag hunnit plocka isär den ,25 Patriot jag köpte av Callmenobody och är väldigt nöjd med det jag såg, allt är i gott skick helt enkelt :)
Det enda jag bytte var pistongtätningen som började bli lite väl tunn i "läppen" med svaga tendenser till att bli lite taggig i kanten.
Applicerade lite FWB Gleitfett på den nya Maccaritätningen, lite Maccari Eurolube på pistongen och Maccari Molypaste på pipbult, piplås, avtryckarmekanism m.m.
Testade att montera fullfarts gasfjädern från BAR för att kolla hur bössan mår, verkar må alldeles utmärkt nu :) Med H&N FTT så kronar den stadigt alldeles under 250 mps, några skott alldeles över, vilket blir 40J. Tror inte man kan begära mer än så av bössan.
Nu är "klenfjädern" på plats igen eftersom jag inte skjuter daglig dags med en sån här klenod :)
Senast redigerad av Springer 05 sep 2014, 08:33, redigerad totalt 2 gånger.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Leopold 04 sep 2014, 21:32

Springer skrev:...Med H&N FTT så kronar den stadigt alldeles under 250 mps, några skott alldeles över, vilket blir 40J. Tror inte man kan begära mer än så av bössan.


Det var rejält med pulver :-)

Hur var den att skjuta med i den effekten? Tänker på alla som kört med liknande doningar fast av annat modernare märke...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 04 sep 2014, 22:02

Jag hade inte med mig vare sig skjutbord eller beanbag men den kändes spontant väldigt lugn att skjuta med trots bra med kraft.
Jag och en kompis testade att skjuta stående på 10-12 meter och hade inga problem att hålla ihop träffbilden till cirka en 5-krona. Vi tyckte båda att bössan var förvånande lättskjuten för vad den presterar.
Jag ska vid tillfälle peta i fullfarts-grejorna och prova med bra stöd. Återkommer när jag gjort det.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Leopold 04 sep 2014, 22:43

Ska bli spännande att se! Man kan väl iofs gissa att bösstypen inte presterar på topp bänkat, det är i alla fall min erfarenhet med en fjäderbössa i blott halva denna effekt. Men bara att testa sig fram till vad som kan funka! Vore tex enormt skoj att se denna formidabla bössa luftas på någon FT/HFT-tävling framöver :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Sv: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 05 sep 2014, 08:03

Springer skrev:Jag hade inte med mig vare sig skjutbord eller beanbag men den kändes spontant väldigt lugn att skjuta med trots bra med kraft.
Jag och en kompis testade att skjuta stående på 10-12 meter och hade inga problem att hålla ihop träffbilden till cirka en 5-krona. Vi tyckte båda att bössan var förvånande lättskjuten för vad den presterar.
Jag ska vid tillfälle peta i fullfarts-grejorna och prova med bra stöd. Återkommer när jag gjort det.

Prova med den vanliga fullfartsfjädern så ska du få se på allt annat än lugnt :-D
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Re: Sv: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 05 sep 2014, 16:52

Callmenobody skrev:
Springer skrev:Jag hade inte med mig vare sig skjutbord eller beanbag men den kändes spontant väldigt lugn att skjuta med trots bra med kraft.
Jag och en kompis testade att skjuta stående på 10-12 meter och hade inga problem att hålla ihop träffbilden till cirka en 5-krona. Vi tyckte båda att bössan var förvånande lättskjuten för vad den presterar.
Jag ska vid tillfälle peta i fullfarts-grejorna och prova med bra stöd. Återkommer när jag gjort det.

Prova med den vanliga fullfartsfjädern så ska du få se på allt annat än lugnt :-D

Haha, nej jag hoppar över det då jag redan testat på mina ,177 och ,22 Patrioter :-)
Jag vet att inte alla delar min uppfattning men på riktigt kraftiga fjäderbössor föredrar jag gasfjäder.
Därmed inte sagt att det är bäst i alla lägen då jag älskar min AA Pro Sport ,177 och Diana 75 :)
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Flästa 30 nov 2014, 20:59

Hej har efter många år tagit fram min Patriot igen.Sist jag använde den var nog ca 7år sedan! men nu är den framme igen.Jag har nu insett att det hänt en del sedan jag höll på.nu finns det ju en stor mängd amunition att välja på vilket gjort det väldigt mycket roligare. har börjat att prova mej fram i amunitionsjungeln och tänkte höra vad ni som har en Patriot kör för amunition? jag har själv hittat en som just nu går väldigt bra i min. H/N Feild target trophy power 15.12 grain
Flästa
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 nov 2014, 22:42
Ort: Hälsingland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: webley patriot 22

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Callmenobody 30 nov 2014, 21:32

Barracuda gick bäst i min, 6,35mm i fullfart.
Jag har inget trimmat eller olagligt, skriver jag om dämpare eller effekter >10J så har jag tillstånd till att ha det.
Användarvisningsbild
Callmenobody
 
Inlägg: 2232
Blev medlem: 09 aug 2011, 07:36
Ort: Halland
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 107 gånger i 88 inlägg
Luftvapen favorit: Farsans gamla Weihrauch

Följande användare vill tacka Callmenobody för detta inlägg
Flästa (30 nov 2014, 22:04)

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav XXL 30 nov 2014, 21:44

Har en Patriot .22 som jag inte skjutit så mycket med på senare år men när jag höll på och testade olika kulor tyckte jag mig kunna konstatera att den gick bäst med Baracuda.
Utan tvivel är man inte riktigt klok
XXL
 
Inlägg: 295
Blev medlem: 01 maj 2012, 17:54
Tack utdelade: 53 gång
Tackad: 85 gånger i 60 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: HW 30s

Följande användare vill tacka XXL för detta inlägg
Flästa (30 nov 2014, 22:37)

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Flästa 30 nov 2014, 22:29

Callmenobody skrev:Barracuda gick bäst i min, 6,35mm i fullfart.

Har provat följande.
1 H/N Baracuda hunter extreme 19.09 grain. ingen kula jag kommer köpa igen! mycket spridning. :thumbner:
2 H/N Baracuda power 21,14 grain. helt ok men inte mer.. :thumbupp:
3Crossman primer Hollow point 14,03 grain. förvånansvärt bra träffbild men inte nöjd. :thumbupp:
4H/N Feild target trophy power 15,12 grain. mycket bra kula för min patriot. inga kast på kulorna alls! fina träffbilder :) :Thumbupp:
5 H/N Rabbit magnum power 25,77 grain. mycket mycket dålig i min patriot! svårt att träffa en planka på 10 meter?? :thumbner:

Något jag tycker mej ana är att korta kulor går bättre! då både Feild target trophypower och crossman premier är korta. kan dok ha att göra med vikt oxå? men testerna kommer att forsätta :) på tur står jsb exakt jumbo 15.20 grain. :smt037
Flästa
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 nov 2014, 22:42
Ort: Hälsingland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: webley patriot 22

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Silwer 05 dec 2014, 15:07

Dock Calmenobodys Patriot presterade ej normalt, dt kan jag garanatera, alltså med fjäderdrift.

Ok Patriot .25 är inte gudarnas bössa, men de är imo bättre än allt annat som försökts på nivån ännu med fjäder.

Ägde jag en så skulle jag fixa den och jaga rät fjädrar och grejor inte några jävla nitrofjädrar som man sett för mycket på.

De enda vettiga av dessa är de som mna kan fylla med luft för olike tryck som Theoben hade och HW90, men där avägningen var tuff innan vapnet blev helgalet.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer
 
Inlägg: 25048
Blev medlem: 23 feb 2008, 19:57
Ort: Norduppland
Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Flästa 06 dec 2014, 21:55

tror det sitter en orginal fjäder i min? fjädern byttes av en kille för ca 8år sedan. ingen har sedan bytet av fjäder skutit med den, då den blev ståendes hos honom till för någon vecka sedan när jag hämtade den. nu fick jag mersmak av att jag hämtade den och började skjuta igen :)
Senast redigerad av Flästa 06 dec 2014, 21:57, redigerad totalt 2 gånger.
Flästa
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 29 nov 2014, 22:42
Ort: Hälsingland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: webley patriot 22

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav femtior 21 sep 2017, 10:08

Har lyckats skaffa mig en Patriot i cal .25, men den dieslar något fruktansvärt. Någon här som har en länk till en strip down. Andra tips att tänka på vid tuning utöver det vanliga ? Har bara erfarenhet av HW97 och HW80 och dessa är ju väldigt lättmekade.
femtior
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 24 jan 2015, 14:58
Ort: Småland
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: HW 97K .22

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 21 sep 2017, 12:32

Hmm...har 4 stycken men minns inte om jag har något material som beskriver demontering/montering trots att jag servat dem alla. Kollar i datorn när jag kommer hem.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav Springer 21 sep 2017, 17:18

Jag har en Owners Manual i pappersformat.
Här är en länk till samma information.
För att följa länken så måste du registera dig.

.
What is the speed of dark?
Användarvisningsbild
Springer
 
Inlägg: 915
Blev medlem: 20 sep 2010, 03:20
Ort: Östersund
Tack utdelade: 63 gång
Tackad: 87 gånger i 70 inlägg
Luftvapen favorit: Fjäder

Följande användare vill tacka Springer för detta inlägg
femtior (21 sep 2017, 18:02)

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav 10mmmag 06 feb 2018, 21:45

Rev ner en engelsk partiot i cal 25 och svarvade en delrinstyrning efter den tvangede något fruktansvärt. Men den kändes inte 100% H&N FTT gjorde 238m och H&N Barracuda bara 178m. visserligen Tvang fritt och FTT sköt väldigt bra... Så fick jag iden att byta packing och fjäder. Orginal packningen var grå och den nya var röd. Men Jösses att få på den nya packningen!!! Någon som har tips på det 95kg häng och vrid tricket funkade inte alls!

Sen en fjäderfråga, titanfjädern jag fick var 3.6mm tråd medans orginal var 3.75mm titanfjäderna var dock 5cm längre. Är det rätt fjäder eller Finns det någon bättre att få tag i ?


Bild
Senast redigerad av 10mmmag 06 feb 2018, 21:52, redigerad totalt 1 gång.
10mmmag
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 apr 2009, 12:19
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: webley

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav 10mmmag 06 feb 2018, 21:51

Patrioten jag hade på 90talet gjorde över 200 med barracuda så jag tycker denna borde göra det oxå.
10mmmag
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 apr 2009, 12:19
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: webley

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav dagevert 07 feb 2018, 17:15

10mmmag skrev:Orginal packningen var grå och den nya var röd. Men Jösses att få på den nya packningen!!! Någon som har tips på det 95kg häng och vrid tricket funkade inte alls!


Forsøk å legge pakningen i varmt vann for å mykne den opp, det skal visstnok kunne hjelpe.
For mange luftgevær ;-)
dagevert
 
Inlägg: 896
Blev medlem: 05 sep 2010, 11:42
Ort: Akershus
Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Re: Webley Patriot Tråden

Inläggav 10mmmag 08 feb 2018, 17:48

Tack! Jag fick lägga den i kokande vatten.. det stod i webleys manual oxå!! det hjälpte! Barracuda gjorde nu 205 istället. efter några disel skott i början, så snäppet bättre.
10mmmag
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 20 apr 2009, 12:19
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Luftvapen favorit: webley

Föregående

Återgå till Webley

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster

  • Sponsorer