Brocock Revolver

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Brocock Revolver

Inläggav Uberti45 27 sep 2017, 22:09

Howdy!
Söker efter en Brocock revolver tillverkad av Uberti eller pietta.
Vet någon vart man kan få tag på en sådan eller om någon har en liggandes?
All info uppskattas!
Vet att man kan få tag på Weihrauch i Tyskland men dessa är inte lika lockande.

Best Regards
Emil
Uberti45
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 nov 2012, 21:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav MickeF86 27 sep 2017, 22:52

Tycker det här ser ut att vara en Uberti.
För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
MickeF86
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 19 dec 2016, 16:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 8 gånger i 6 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav Uberti45 28 sep 2017, 00:23

Nope tyvärr, det är en weihrauch med sinkstomme.
Uberti45
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 nov 2012, 21:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav Frank69 28 sep 2017, 06:58

Uberti45 skrev:Howdy!
Söker efter en Brocock revolver tillverkad av Uberti eller pietta.
Vet någon vart man kan få tag på en sådan eller om någon har en liggandes?
All info uppskattas!
Vet att man kan få tag på Weihrauch i Tyskland men dessa är inte lika lockande.
Best Regards
Emil


Om det är dessa som kan byggas om till krut revolvrar så har jag för mig att de inte längre får säljas!
Frank69
 
Inlägg: 10274
Blev medlem: 02 jul 2011, 09:25
Tack utdelade: 897 gång
Tackad: 971 gånger i 538 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav mikebike 28 sep 2017, 07:54

Frank69 skrev:
Uberti45 skrev:Howdy!
Söker efter en Brocock revolver tillverkad av Uberti eller pietta.
Vet någon vart man kan få tag på en sådan eller om någon har en liggandes?
All info uppskattas!
Vet att man kan få tag på Weihrauch i Tyskland men dessa är inte lika lockande.
Best Regards
Emil


Om det är dessa som kan byggas om till krut revolvrar så har jag för mig att de inte längre får säljas!

Allt går, men det blir rejält med jobb. Trumman är ufräst invändigt.
Startvapen är betydligt enklare att bygga om.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav Uberti45 28 sep 2017, 11:24

Jag har licens på en 1873:a så jag söker en Brocock Uberti i skytte och samlingssyfte.
Alla brocock revolvrar är förbjudna i england vad jag fattat, samt att enligt svensk lag är de fortfarande lagliga här.
Uberti45
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 02 nov 2012, 21:21
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav MRZ999 11 okt 2017, 21:01

Är det Brocock revolvrar man ska satsa på om man vill ha riktigt bra kvalite?

Jag fick hem en Dan Wesson 8" BB härom veckan, men handtaget var så plastigt att man kan tro att det är en leksakspistol för 20kr. Knarrar när man håller i det. :(
Det är jättesynd då pistolen är jättefin i övrigt.
MRZ999
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jul 2016, 07:44
Ort: Trollhättan vid Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav MRZ999 13 okt 2017, 21:26

Vad går tull eller frakt på från denna sidan om man köper två revolvers? Nu har de tyvärr bara en handpump som ni säger inte är bästa kvaliten. Borde jag köpa den i Sverige då istället?

321811 ME 38 Magnum 4,5D
För att följa länken så måste du registera dig.



323411 ME Bull-Barrel 4"
För att följa länken så måste du registera dig.

MRZ999
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jul 2016, 07:44
Ort: Trollhättan vid Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav Chris 13 okt 2017, 21:38

ingen tullavgift inom EU.... och varför frågar du inte direkt försäljaren vad frakten kommer kosta? du får du ett direkt svar och ingen gissning.

edit: det här kommer fram om man vill beställa från den här sidan: * * * Die Lieferung der Waffen in das Europäische Ausland ist ab 01.07.2011 nicht mehr möglich. Bitte wenden Sie sich an einen in Ihrem Land ansässigen Fachhändler.

"ingen leverans i det europäiska utlandet är möjligt fråm 20110701... tar kontakt med en säljare i ditt hemland"

hälsning
Chris
Senast redigerad av Chris 13 okt 2017, 21:43, redigerad totalt 1 gång.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav MRZ999 14 okt 2017, 07:04

Chris skrev:ingen tullavgift inom EU.... och varför frågar du inte direkt försäljaren vad frakten kommer kosta? du får du ett direkt svar och ingen gissning.

edit: det här kommer fram om man vill beställa från den här sidan: * * * Die Lieferung der Waffen in das Europäische Ausland ist ab 01.07.2011 nicht mehr möglich. Bitte wenden Sie sich an einen in Ihrem Land ansässigen Fachhändler.

"ingen leverans i det europäiska utlandet är möjligt fråm 20110701... tar kontakt med en säljare i ditt hemland"

hälsning
Chris


Tack, det är därför jag frågade här eftersom jag skulle få ett bättre svar på svenska! Det var trist att de inte skickar utomlands. Det är mer än dubbla priset i Sverige för den silvriga revolvern. Ingen som ska åka till tyskland och vill köpa på sig lite? =)
MRZ999
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jul 2016, 07:44
Ort: Trollhättan vid Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav mikebike 14 okt 2017, 09:56

För att följa länken så måste du registera dig.

Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav Pryltokig 14 okt 2017, 11:06

Jag köpte de två svarta pistolerna av en handlare i Sverige för ca: 4 år sedan och de var dyra då och ännu dyrare i dag,
så köp från tex. Tyskland rekommenderas. Bull Barrel och ME SA är tillverkade av bra stål vad jag kan bedöma och har
en bra känsla. Den silvriga är gjord av legering som inte alls har samma känsla, vilket även gäller motsvarande svartmålade givetvis.
Mitt ex på bilden (köpt här på forumet) är delvis hemmabyggd med en lång ytterpipa i rostfritt stål och en innerpipa från Crosman 2240
men stommen är alltså original i billig legering.

Uppe i vänstra hörnet ser du en fylladapter, köpt från Michael Tawn (För att följa länken så måste du registera dig.

) för £19.99 i stället för 795:-
i Sverige. Även patroner köper du billigt från Tawn. Jag har även en specialbyggd fylladapter för 5 patroner åt gången (ej med på bild).

De "fina/värdefulla" Brocock tillverkas tydligen inte längre (Pietta eller Uberti etc) som tidigare nämnts och är svåra att hitta.
Även om en Brocock i legering känns billig borde de vara 100ggr mer seriösa en Dan Wesson med plastpatroner typ.

Det är pinsamt att erkänna men trots att jag nu haft allt som behövs ett tag, så har jag fortfarande inte skjutit ett
enda skott med någon av mina Brococks, så de är helt klart ett utslag av min samlarmani. Vill man skjuta snabbt & enkelt
finns det bättre alternativ, men känslan är unik och det hade varit kul att ladda upp dem till någon LV-träff, typ.

För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Brocock Revolver

Inläggav MRZ999 15 okt 2017, 08:26

mikebike skrev:http://www.sportwaffen-schneider.de/index.php/cPath/40_89_924_338


Tack, det blev en:

Komplett LEP lufttryck revolver ME 38 Magnum nickel, 5,5 mm (P18)
MRZ999
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jul 2016, 07:44
Ort: Trollhättan vid Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav bjerka 15 okt 2017, 14:03

Jag är också sugen på en, fast en Arminius Hw7. Tillverkas de fortfarande ?
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Brocock Revolver

Inläggav MRZ999 03 nov 2017, 08:04

Pryltokig skrev:Jag köpte de två svarta pistolerna av en handlare i Sverige för ca: 4 år sedan och de var dyra då och ännu dyrare i dag,
så köp från tex. Tyskland rekommenderas. Bull Barrel och ME SA är tillverkade av bra stål vad jag kan bedöma och har
en bra känsla. Den silvriga är gjord av legering som inte alls har samma känsla, vilket även gäller motsvarande svartmålade givetvis.
Mitt ex på bilden (köpt här på forumet) är delvis hemmabyggd med en lång ytterpipa i rostfritt stål och en innerpipa från Crosman 2240
men stommen är alltså original i billig legering.

Uppe i vänstra hörnet ser du en fylladapter, köpt från Michael Tawn (För att följa länken så måste du registera dig.

) för £19.99 i stället för 795:-
i Sverige. Även patroner köper du billigt från Tawn. Jag har även en specialbyggd fylladapter för 5 patroner åt gången (ej med på bild).

De "fina/värdefulla" Brocock tillverkas tydligen inte längre (Pietta eller Uberti etc) som tidigare nämnts och är svåra att hitta.
Även om en Brocock i legering känns billig borde de vara 100ggr mer seriösa en Dan Wesson med plastpatroner typ.

Det är pinsamt att erkänna men trots att jag nu haft allt som behövs ett tag, så har jag fortfarande inte skjutit ett
enda skott med någon av mina Brococks, så de är helt klart ett utslag av min samlarmani. Vill man skjuta snabbt & enkelt
finns det bättre alternativ, men känslan är unik och det hade varit kul att ladda upp dem till någon LV-träff, typ.

För att följa länken så måste du registera dig.



Snygga! Du borde helt klart låna ut dessa till undertecknad! :D
MRZ999
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 21 jul 2016, 07:44
Ort: Trollhättan vid Göteborg
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg

Re: Brocock Revolver

Inläggav proton 03 nov 2017, 08:35

Pryltokig skrev: det hade varit kul att ladda upp dem till någon LV-träff, typ.

För att följa länken så måste du registera dig.




då kan jag meddela att den förlängda silvriga har jag avyttrat ett antal diaboler med :wink: va inte min egen utan lånade den av en kompis en längre tid bara för att testa dessa roliga luftvapen , så rekomenderar att du testar att ladda dessa någon fin skytte kväll :)
proton
 
Inlägg: 459
Blev medlem: 19 jul 2016, 11:47
Ort: skogen
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 43 gånger i 40 inlägg
Luftvapen favorit: elgamo 4,5

Följande användare vill tacka proton för detta inlägg
Pryltokig (03 nov 2017, 08:41)

Re: Brocock Revolver

Inläggav MarshalDan 25 dec 2017, 15:13

Har kommit in lite på dessa. Hur är SAA varianten rent mekaniskt? Är stomme/interna delar identiska med krutvarianten? Undrar nämligen då jag har massor av delar över från när jag ägde krutmodellen. Har bland annat ett antikt grepp från 1889(om jag inte minns fel) med guldpläterad backstrap och elfenbensgrepp. Hade varit så himla coolt att montera på alla originaldelar jag har över och sedan lämna in för en antikbehandling. Tror det är det närmaste man kan komma då jag inte längre kan skaffa licens i sverige.
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300

Re: Brocock Revolver

Inläggav Siratsia 12 jan 2018, 20:18

Skaffade en Brocock ME 38, 5.5. i höst.

Tycker ju det med patronerna och pysslet kring dem är rätt charmigt.

Dock tycker jag den är helt omöjlig och träffa med - visst; kulorna går i den generella riktningen men verkar vara hög slumpfaktor på den, tyvärr. Kraften (har sk. "högeffektspatroner") ligger på 3-5 joule, max. Kanske är så att pumpen kan mixtras med för att få i mer luft i dessa och närma sig 10j, men vet inget om det alls. Möjligt att precisionen kan bli bättre om det vore möjligt att häva ur den lite mer och konsekvens kraft.

Ger en skön revolverkänsla i all fall. Är ingen revolverperson, men ville testa och känna lite. =D
____
Steyr LP50, Crosman 2240, HW45, Daisy 777, Walther LP 53 (flera generationer), HW97k, Hatsan BT 65 Elite, mfl.
(Samt diverse krutpistoler och jaktvapen av varierande märke och kaliber. Även svartkrutsrevolver.
Användarvisningsbild
Siratsia
 
Inlägg: 153
Blev medlem: 28 dec 2017, 18:04
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 26 gång
Tackad: 24 gånger i 20 inlägg
Skytteklubb: Ja
Luftvapen favorit: Flera olika =)

Re: Brocock Revolver

Inläggav MarshalDan 12 jan 2018, 22:10

ME 38 har ett dåligt rykte gällande precision. Från vad jag läst på tyska sidor är det Bull Barrel eller Competition man ska välja om man ska skjuta. Jag var jävligt sugen.på en SAA, men det landade till slut på en ME Competition 6". Överträffade all förväntan. De har fifflat lite med stommen för att göra den laglig, men i övrigt har den samma byggkvalite som skarpa Weihrauch revolvrar.

PS: Enligt Silco så landar högeffektpatronerna på runt 5-5.5 fpe med 6 tumspipa på en Uberti variant. Det landar på ca 6.5-7.5 Joule. Blir rejält mycket mindre när det saknas 3 tum på pipan...
MarshalDan
 
Inlägg: 177
Blev medlem: 09 dec 2016, 17:48
Ort: Stockholm
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300


Återgå till Luftpistoler

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 24 gäster

  • Sponsorer