Ljuddämpare

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Ljuddämpare

Inläggav zpiff 24 dec 2017, 11:19

Delrin = Plast
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Ljuddämpare

Inläggav Chris 24 dec 2017, 11:29

johansson939 skrev:Hur stor risk är det att åka dit då? Om man nu inte står och skjuter i ett villa kvarter dvs.

det är ju inte frågan här....

det verkar ju vara en djungel där inte ens polisen och handläggare vet exakt vad som gäller.
Har skrivit med en bekant som jobbar på blockets kundsäkerhetscenter om detta här om dagen och det handlade om en annons för ett luftgevär i 10j som skulle säljas med silencer/ljuddämpare. Han tog kontakt med polisen i Skåne och skrev så här:
"Jag har även varit i kontakt med polisen för att få lite mer kött på benen innan jag bestämt något,
Dem sade (korta/enkla versionen) att om ljuddämpare sätts på ett skjutvapen så blir vapnet licenspliktigt då ett luftgevär räknas som ett skjutvapen så blir då det licensfria vapnet licenspliktigt vilket gör att vi tog beslutet att ta ned annonsen.
"

när det gäller nya luftvapen som säljs i många europäiska länder inkl ljuddämpare så plockas de bort ur förpackningen när samma vapen importeras till Sverige och det hänvisas också till det (tx. Cabom med Artemis CP2) Produktbilderna som de lägger ut är med ljuddämpare.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav Jürgen 24 dec 2017, 14:12

Ger ungefär 0.3 för Blockets kundesäkerhet. De har lika mycket koll och kontroll på sina annonser, som jag har på havets vågor.

Att företag plockar bort ljuddämpare när de skickar till återförsäljare i Sverige, är en sak. Det gäller inte när jag som privatperson köper från utlandet.
Användarvisningsbild
Jürgen
 
Inlägg: 273
Blev medlem: 16 dec 2013, 15:00
Ort: Umeå
Tack utdelade: 101 gång
Tackad: 32 gånger i 31 inlägg
Luftvapen favorit: Gasfjäder

Re: Ljuddämpare

Inläggav Chris 24 dec 2017, 14:27

Jürgen skrev:Ger ungefär 0.3 för Blockets kundesäkerhet. De har lika mycket koll och kontroll på sina annonser, som jag har på havets vågor.

Ju, mycket möjligt men det relevanta är ju vad dem fick för svar av Skånes polismyndighet angåendet detta eller hur?

Jürgen skrev:Att företag plockar bort ljuddämpare när de skickar till återförsäljare i Sverige, är en sak. Det gäller inte när jag som privatperson köper från utlandet.

men även där verkar det finnas skillnader.
Pga ljuddämparen kunde jag inte beställa min Artemis CP2 varken från en fransk eller holländsk handlare till Sverige. .. det fick jag iaf som svar av dem.
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav Pryltokig 24 dec 2017, 20:27

Chris skrev:"Jag har även varit i kontakt med polisen för att få lite mer kött på benen innan jag bestämt något,
Dem sade (korta/enkla versionen) att om ljuddämpare sätts på ett skjutvapen så blir vapnet licenspliktigt då ett luftgevär räknas som ett skjutvapen så blir då det licensfria vapnet licenspliktigt vilket gör att vi tog beslutet att ta ned annonsen.
"


Det är ungefär som att fråga Polisen "Får en 6-åring köra bil om han inte har körkort?" och sen dra slutsatsen att lillgrabben begår trafikbrott när han kör sin Bobby Car i källaren.

Chris skrev:när det gäller nya luftvapen som säljs i många europäiska länder inkl ljuddämpare så plockas de bort ur förpackningen när samma vapen importeras till Sverige och det hänvisas också till det (tx. Cabom med Artemis CP2) Produktbilderna som de lägger ut är med ljuddämpare.


Vissa säger ju så, men när jag frågade Tobbe varför det då inte gällde för XXL som sålt fulldämpade BSA Silentium i många år fick jag svaret "men de dämparna är limmade". Är det enkelt att plocka bort dämparen gäller tydligen lagen, vars syfte är att minska tjuvjakt på Älg, Rådjur, Varg och annat värdefullt vilt. Känns som om LV-världen lider av lillebror-komplex i vissa frågor.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Re: Ljuddämpare

Inläggav Chris 24 dec 2017, 21:00

jämförseln halkar ju lite :) Anledningen var ju en försäljningsannons gällandet ett PCP gevär i 10 joule och där fanns en ljuddämpare med som man kan skruva på...vad skulle han göra annat än att fråga polisen gällandet laglighet då han fick nog en anmälan om brottslighet i denna annonsen? Uttalandet av Skånska polisen var ju i så fall tydligt för honom... om nu lagen är riktig tolkat eller inte. Därför medelade han annonsören att annonsen blir bortplockat.

det där med "löstagbar" blev nämnd både från fransmännen och holländaren... så det verkar har nån betydelse.

Håller med om det där med lillebror-komplexen :)
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt ;)
Användarvisningsbild
Chris
 
Inlägg: 1405
Blev medlem: 16 sep 2017, 07:42
Ort: Målerås
Tack utdelade: 220 gång
Tackad: 240 gånger i 174 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav PevAB 24 dec 2017, 21:08

Mina sista luftgevär har båda ljuddämpare/shroud och köpta genom svenska återförsäljare.
En p_rod där alla bafflarna satt kvar i shrouden/ljuddämparen och min EdGun Leshiy med sina bafflar kvar i ljuddämparen.

Efter en del mailade med återförsäljarna då jag själv ville ha lite mer kött på benen var att; är ljuddämparen tillverkad för vapnet och inte "lätt" överflyttningsbart över till andra vapen är det grönt ljus.
Och är ljuddämparen ELLER bafflarna invändigt gjorda av plast och då "värdelösa" till krutvapen (tillverkade för luftgevär och airsoftgevär) skulle även dessa vara ok att montera på sitt licensfria luftgevär.


Men som ni märker så finns det lika många åsikter om detta som det finns medlemmar här på forumet.

Jag kommer I alla fall hänvisa till min mailkonverseration om någon skulle ifrågasätta varför mina PCPs är tystare än de andra på skjutbanan.

Mvh Jimmy
PevAB
 
Inlägg: 121
Blev medlem: 07 feb 2011, 00:41
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 7 gånger i 7 inlägg
Luftvapen favorit: Bullpup65

Re: Ljuddämpare

Inläggav johansson939 24 dec 2017, 23:52

Faran är väl om det skulle tas bort licenskravet på ljuddämpare. Då skulle väl precis alla som har ett vapen vare sig det går på luft eller krut gå ut direkt och tjuv jaga. Skjuta varenda granne man har. Råna varenda bank. Eller värre ändå. Skulle väl bli riktigt otäckt.
Eller, så skulle det bli lite tystare runt skjutbanorna. Och polisen slapp krångla med licenser på dom om licens kravet försvann.
Användarvisningsbild
johansson939
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 29 dec 2012, 00:26
Ort: Vimmerby
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 4 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav ZaphodB 25 dec 2017, 08:28

Jürgen skrev:Ger ungefär 0.3 för Blockets kundesäkerhet. De har lika mycket koll och kontroll på sina annonser, som jag har på havets vågor.

Att företag plockar bort ljuddämpare när de skickar till återförsäljare i Sverige, är en sak. Det gäller inte när jag som privatperson köper från utlandet.


Säger det samma jag. Glöm inte för något år sedan då just Blocket lät ett företag annonsera om just "licensfria" ljuddämpare för luftvapen och den annonsen fick ligga uppe rätt länge innan den försvann.

Och om jag inte kommer ihåg fel var det riktiga dämpare i metall och inget som egentligen var avsett för luftvapen ens, snarare gjorde för .22 LR....

Mvh, ZaphodB

*Edit* - Skrev visst ut Blocket annonsen så här kommer en kopia från 2014 för de som inte såg den då....


För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Senast redigerad av ZaphodB 25 dec 2017, 09:40, redigerad totalt 1 gång.
FX Royale .22, FX Royale .25, FX Cyclone .22 , FX Whisper T12+ .22 MK I,
FX Ranchero .177 & .22, FX Bobcat .22 MK I, FX Independence .22, Sig X-Five .177 CO2
Crossman 2240 .22 (Custom), Weirauch HW45 .177 & .22, Raptor 4500 - 300 Bar Kompressor
Användarvisningsbild
ZaphodB
 
Inlägg: 2002
Blev medlem: 18 jan 2009, 08:46
Ort: Uppsala
Tack utdelade: 108 gång
Tackad: 120 gånger i 97 inlägg
Luftvapen favorit: FX Royale .22 / .25

Re: Ljuddämpare

Inläggav _mik_ 25 dec 2017, 09:22

Harbard skrev:Nej, ljuddämpare som är TILL luftgevär är inte olagliga, dessa är gjorda i Delrin och därmed begränsar användandet.
Vill tillägga att jag fick tillbaka min ljuddämpare från polisen för några veckor sedan, blir att sälja av allt nästa år.


Rätta mig gärna om jag har fel men bedömingen enligt protokollet var väl att det inte var en fullt fungerande ljuddämpare till funktionen?
Om jag skulle kräva en komplettering med funktionstest till FUP, skulle du få igen den då?
Skulle du fått tillbaka den om det varit en HW?

Kan jag få nej/ja/ja så är det glädjande för jag vill verkligen ha en...själv kan jag inte tolka det så tyvärr.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Ljuddämpare

Inläggav Sidio 25 dec 2017, 11:49

johansson939 skrev:Köp en ljuddämpare utomlands. Använd den på din bössa. Säg det inte till någon och framförallt. Skriv det inte här. Problemet löst.

Sen en fråga. Du vill söka licens på dämparen på en bössa du inte har licens på som du trimmat? Förstår jag dig rätt?


Nej jag har licens på bössan!
Min fundering var bara runt själva ljuddämparen då inte ens polisens tillståndsgivare kan ge ett bra svar på frågan.

Min fråga gällde bara om en ljuddämpare till ett luftgevär är licenspliktig. Trodde att folk här i forumet skulle komma med ett rakt ja el nejsvar.
I USA säger ju deras lag att de är licenspliktiga för "firearms" alltså krutvapen, det kanske finns liknande lagar i Sverige.
Skulle det visa sig att den är licenspliktig kommer nästa fråga.
Hur söker man licens på en dämpare köpt i Finland, som saknar serienr?
Senast redigerad av Sidio 25 dec 2017, 11:59, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Sidio
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 maj 2014, 01:13
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: söker
Luftvapen favorit: Hatsan AT-44

Re: Ljuddämpare

Inläggav Hawkeye 25 dec 2017, 12:40

Ljuddämpare till licensbelagda luftgevär är licensbelagda. Ljuddämpare till licensfria luftgevär är licensfria. Detta framgår av lagtexten.

De som hävdar att det är licens på ljuddämpare till licensfria luftgevär brukar citera vapenlagen 1 kap 3 § där ljuddämpare finns angivna. Men det står inte i denna paragraf att ljuddämpare kräver tillstånd. Frågan om tillstånd står i 2 kap 1 §. Det är där som undantaget finns för effektbegränsade luftvapen. Genom formuleringen "Vad som sägs om skjutvapen gäller också" ljuddämpare mm. blir alla delar inklusive ljuddämpare till effektbegränsade luftvapen tillståndsfria. För mig är lagtexten glasklar. Jag kan tillägga att jag har lång erfarenhet av att läsa lagtext. Det finns inte en åklagare i hela Sverige som skulle åtala någon för innehav av ljuddämpare till ett licensfritt luftvapen.
Weihrauch 50 S .22, Weihrauch 30 S .177, Diana 34 .22, Webley Tracker .22, HW 45 .22, HW 40, Beretta 92 FS m fl
Användarvisningsbild
Hawkeye
 
Inlägg: 752
Blev medlem: 17 jan 2008, 15:10
Ort: Lund
Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 39 gånger i 28 inlägg
Skytteklubb: Björnstorp

Re: Ljuddämpare

Inläggav mikebike 25 dec 2017, 13:49

Sidio skrev:
johansson939 skrev:Köp en ljuddämpare utomlands. Använd den på din bössa. Säg det inte till någon och framförallt. Skriv det inte här. Problemet löst.

Sen en fråga. Du vill söka licens på dämparen på en bössa du inte har licens på som du trimmat? Förstår jag dig rätt?


Nej jag har licens på bössan!
Min fundering var bara runt själva ljuddämparen då inte ens polisens tillståndsgivare kan ge ett bra svar på frågan.

Min fråga gällde bara om en ljuddämpare till ett luftgevär är licenspliktig. Trodde att folk här i forumet skulle komma med ett rakt ja el nejsvar.
I USA säger ju deras lag att de är licenspliktiga för "firearms" alltså krutvapen, det kanske finns liknande lagar i Sverige.
Skulle det visa sig att den är licenspliktig kommer nästa fråga.
Hur söker man licens på en dämpare köpt i Finland, som saknar serienr?

Nej, lagarna är inte likadana i Sverige som i USA, föga förvånande.
Antingen hittar man på ett eget nummer eller så gör Polisen det. Att vapendelar saknar serienummer vid inköp eller tillverkning är inte ovanligt.

Det är lite lustigt att vissa anser att ljuddämpare som är avsedda för luftvapen och/eller är tillverkade av plast är licensfria. Det är ju så att det är svårare att få licens för ljuddämpare ju "klenare" bössan är.
Jag har själv licens på en ljuddämpare och på den står att ljuddämparen endast får användas på klass 1 & 2 vapen. Jag får alltså inte montera den på min 22 Magnum, eller på något av mina målskyttevapen (vilket inbegriper mina luftgevär).
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav Clumber 25 dec 2017, 18:59

Harbard skrev:Nej, ljuddämpare som är TILL luftgevär är inte olagliga, dessa är gjorda i Delrin och därmed begränsar användandet.
Vill tillägga att jag fick tillbaka min ljuddämpare från polisen för några veckor sedan, blir att sälja av allt nästa år.


Va skönt att det löste sig o att du fick tillbaka din egendom,o tack för att du har skrivit om det :Thumbupp:
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Ljuddämpare

Inläggav Sidio 25 dec 2017, 22:03

Nu går ju massor med inlägg isär^^
Vissa kan gå i god för att ljuddämpare till lufgevär är licensfria om geväret är det.
Vissa säger att ljuddämpare tillverkade i Delrin är det.
Vissa säger att alla ljuddämpare är licensbelagda!
Så egentligen får jag inte ett bättre svar här, än jag fick av kvinnan som sköter licensutgivningen hos polisen i min stad^^
Det verkar vara så att ingen egentligen vet vad som gäller.
Inte ens polismyndigheten^^
Användarvisningsbild
Sidio
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 14 maj 2014, 01:13
Ort: Skellefteå
Tack utdelade: 4 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Skytteklubb: söker
Luftvapen favorit: Hatsan AT-44

Re: Ljuddämpare

Inläggav Kapten Kamin 25 dec 2017, 22:24

Sidio skrev:Nu går ju massor med inlägg isär^^
Vissa kan gå i god för att ljuddämpare till lufgevär är licensfria om geväret är det.
Vissa säger att ljuddämpare tillverkade i Delrin är det.
Vissa säger att alla ljuddämpare är licensbelagda!
Så egentligen får jag inte ett bättre svar här, än jag fick av kvinnan som sköter licensutgivningen hos polisen i min stad^^
Det verkar vara så att ingen egentligen vet vad som gäller.
Inte ens polismyndigheten^^

Det är nog rätt tolkat...
Lagen är helt enkelt inte anpassad för våra prylar, vad gäller dämpare/shroud mm.
Alla tolkat det lilla som är skrivet olika..
Jag vet vad jag tycker om det hela, men det är ju just min tolkning..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare

Inläggav Clumber 25 dec 2017, 22:26

Sidio skrev:Nu går ju massor med inlägg isär^^
Vissa kan gå i god för att ljuddämpare till lufgevär är licensfria om geväret är det.
Vissa säger att ljuddämpare tillverkade i Delrin är det.
Vissa säger att alla ljuddämpare är licensbelagda!
Så egentligen får jag inte ett bättre svar här, än jag fick av kvinnan som sköter licensutgivningen hos polisen i min stad^^
Det verkar vara så att ingen egentligen vet vad som gäller.
Inte ens polismyndigheten^^

Ja det spretar hit o dit och jag har ju ingen kunnskap i ämnet men om polisen gör ett beslag hos någon o gör en utredning så lämnas ärendet över till åklagarmyndigheten som granskar det hela och jag kan tänka mig att dom granskar vapenbrott noga, har nu inte det gått till domstol och allt är tillbaka lämnat och avskrivits så har vi ett svar på frågan ?
Ja det är så jag ser på det hela.
Clumber
 
Inlägg: 261
Blev medlem: 31 maj 2017, 19:25
Ort: Utanför Falköping
Tack utdelade: 44 gång
Tackad: 16 gånger i 14 inlägg
Luftvapen favorit: FX T12

Re: Ljuddämpare

Inläggav börne 25 dec 2017, 23:16

Sidio skrev:Nu går ju massor med inlägg isär

Som alla tidigare trådar där detta diskuterats.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18754
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Ljuddämpare

Inläggav Avalonblower 25 dec 2017, 23:42

Vi kan nog konstatera att rättsläget är oklart och därför så är det enda säkra att avstå dämpningen.

Allt som man läser eller på annat sätt tar del av är idag tolkningar - alltså gissningar - av mer eller mindre välgrundat slag.

Det kan vara helt rätt, i det enskilda fallet, men det kan lika gärna vara helt fel.

Tänk också på att konsekvenserna av att ha fel och att fällas för innehav av något olagligt kan ha väldigt grava påföljder om man har otur.
Avalonblower
 
Inlägg: 559
Blev medlem: 05 aug 2014, 11:54
Tack utdelade: 59 gång
Tackad: 69 gånger i 58 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav lövblåsen 09 jan 2018, 17:54

För att följa länken så måste du registera dig.

De är motvinden som får draken att lyfta!
Användarvisningsbild
lövblåsen
 
Inlägg: 309
Blev medlem: 05 feb 2016, 15:42
Ort: Klippan
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav Leopold 09 jan 2018, 18:06

lövblåsen skrev:https://svenskjakt.se/start/nyhet/licenskrav-pa-ljuddampare-slopas/


Spännande! Och jag kollade nästan automatiskt på kalendern men nej... det är inte första april :thumbupp:

Kan betyda att alla dessa funderingar vi bankat huvudet i väggen med ett stort antal år kan vara ett minne blott inom kort. Återstår att se om detta utsträcks till att inte gälla enbart jaktvapen men det borde vara det lilla bekymret med tanke på hur nuvarande licenskrav för ljuddämpare motiverats - tjyvjakt typ Åsa-Nisse...
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Ljuddämpare

Inläggav mikebike 09 jan 2018, 18:20

lövblåsen skrev:https://svenskjakt.se/start/nyhet/licenskrav-pa-ljuddampare-slopas/

Det låter nästan för bra för att vara sant!
Förhoppningsvis blir det samtidigt tillåtet med ljuddämpare på alla slags vapen.
Användarvisningsbild
mikebike
 
Inlägg: 1230
Blev medlem: 28 dec 2007, 15:29
Ort: Solna/Stockholm
Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 52 gånger i 41 inlägg

Re: Ljuddämpare

Inläggav Superbee 09 jan 2018, 18:44

Yes! Nu håller vi tummarna!
Användarvisningsbild
Superbee
 
Inlägg: 1498
Blev medlem: 25 mar 2008, 18:22
Ort: Finland
Tack utdelade: 67 gång
Tackad: 62 gånger i 49 inlägg
Skytteklubb: N/a
Luftvapen favorit: Air Arms TX200HC

Re: Ljuddämpare

Inläggav Kapten Kamin 09 jan 2018, 18:45

"köparen och innehavaren måste ha licens på vapnet som ljuddämparen är ämnad för."
Återigen glöms våra licensfria luftvapen bort.
Ser framför mig att det kan bli nya gråzoner med den formuleringen...
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Ljuddämpare

Inläggav Leopold 09 jan 2018, 19:04

Ja ljuddämpare kan vara aktuellt även på vissa licensfria luftvapen, tänkte inte på det. Tex ett pcp med väldigt kort pipa kan låta en del i onödan. Mest aktuellt är det ändå med ljuddämpare på vapen i litet högre effekter 16J och uppåt så det är ett klart lyft som jag ser det mot nuvarande situation.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

FöregåendeNästa

Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 38 gäster

  • Sponsorer