Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Frågor angående skyddsjakt & lagar kring detta. Denna Forumdel är under test. Forumdelen ska hållas inom forumets Term of use .

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav aked 26 okt 2017, 17:43

Om jag passerar olycka med trafikskadat vilt och har min PCP för skyddsjakt (40 joule) i bilen, hur stora djur är det försvarbart att avfånga med huvudskott? Hur stor anslagsenergi har en kortpipig grytpistol .22, som får användas för avfångning upp till grävling/räv.
Jag vill ej bli åtalad för djurplågeri av någon som kanske ser att jag skjuter två skott för säkerhets skull.
Måste jag kontakta polisen först för att få deras medgivande och låta djuret lida under tiden, fälgkors eller kniv kan vara mycket stressande för djuret?
aked
aked
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 17 feb 2015, 18:53
Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg
Luftvapen favorit: FX Storm

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav atte69 26 okt 2017, 17:54

Verkar som att du redan vet svaret men vill få medhåll på ett icke lagligt sätt att göra...... sen vad jag egentligen tycker spelar nog inte så stor roll ..sunt förnuft räcker längre än man tror.....men inte längre än lagens långa arm om nån ser dig ..
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Nitro 26 okt 2017, 18:05

atte69 skrev: ..sunt förnuft räcker längre än man tror.....

Jo så är det ju. En lastbils kollega till mig slog ihjäl en påkörd hjort med yxa för att avsluta lidandet. Han satte helt enkelt yxan i skallen på den. Vi körde timmerbil och var då utrustade med yxa för att kunna hugga av kvistar och grenar. Han är förvisso jägare också men hade såklart inte bössan med sig på jobbet.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav börne 26 okt 2017, 18:15

Man ska väl helt enkelt se till att lidandet blir så kort som möjligt. Men att smacka på med en LV bössa hade jag nog undvikit, vid mindre vilt skulle det känts bättre att slå den i skallen med nåt tungt, farsan avlutade lidandet för ett rådjur han körde på med en sån där teleskåpisk fälgnyckel, den led inte mer efter ett välriktat slag!

Skulle det vara svårt att komma till ordentligt eller ett större djur hade jag ringt polisen så får dom skicka ut jägare, men man är ju skyldig att ringa dom & markera platsen oavsett!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Jimmy85 26 okt 2017, 18:30

Beror ju på vad det är för djur. Har för mig från rådjur o uppåt så är du skyldig att ringa polisen samt märka ut platsen. O en grytpistol levererar betydligt mer än 40j.
Ingenting är omöjligt,det omöjliga tar bara lite längre tid.
Användarvisningsbild
Jimmy85
 
Inlägg: 1524
Blev medlem: 21 jan 2011, 03:06
Ort: Södra sverige
Tack utdelade: 72 gång
Tackad: 50 gånger i 44 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Leopold 26 okt 2017, 21:59

Det är besvärliga situationer. Prio ett som sagts är att förkorta lidandet för det drabbade djuret.

Jag vet vad jag gjorde i en situation där jag körde på en katt för många år sedan på 90-väg, den blev ohjälpligt skadad och jag behöver inte berätta detaljerna hur jag såg detta. Jag stannade till längs vägen, tog fram hjulbultsverktyget och avlivade katten. Sökte upp ägaren (uppenbart var katten bodde) och levererade det tråkiga beskedet. Extremt tråkigt var det men jag kunde inte göra annat.

Om det nu vore så att jag är på väg till en tävling/träning med krutpistoler av diverse modeller (uppenbarligen på målskyttelicens), skulle jag gjort annorlunda? Om jag hade kört på ett större djur som ligger i plågor, ett rådjur eller en grävling kanske?

Där är jag inte tillräckligt uppdaterad om vad lagen skulle säga men jag hade gått på mitt sunda förnuft och vad som vore det rätta i situationen. Jag kan inte prioritera någon speciell lag för vad jag får använda för att förkorta lidandet för ett ohjälpligt skadat djur, inte som jag ser det.

Det jag ser som det effektivaste sättet kommer att bli det jag väljer och det är ett beslut jag kommer att känna mig fullkomligt trygg med för egen del. Man måste alltid försöka göra det rätta.

PS.
Frågan kom upp vad grytpistoler (.22 LR förmodat) levererar. Svaret är ca 100 J med standardammunition, uppåt 150-200J med annan ammo. Dvs ganska mycket mer än vad luftvapen brukar leverera.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav sälstryparn 26 okt 2017, 23:18

aked skrev:Om jag passerar olycka med trafikskadat vilt och har min PCP för skyddsjakt (40 joule) i bilen, hur stora djur är det försvarbart att avfånga med huvudskott? Hur stor anslagsenergi har en kortpipig grytpistol .22, som får användas för avfångning upp till grävling/räv.
Jag vill ej bli åtalad för djurplågeri av någon som kanske ser att jag skjuter två skott för säkerhets skull.
Måste jag kontakta polisen först för att få deras medgivande och låta djuret lida under tiden, fälgkors eller kniv kan vara mycket stressande för djuret?
aked


Påkörda djur hamnar under "icke brådskande" dvs 11414 , räkna med 45-60 min väntetid när du ringer .

Om du har otur hamnar du i Stockholm , det gjorde jag senast , jag hade oturen att i jobbet stöta på en klappfull rysk lastbilchaufför som skulle ha bilen lagad .
Larmoperatören frågade vilken stad som var närmast , jag svarade Umeå .
Då undrade de om Umeå låg i Västerbotten eller Västernorrland .....

Det finns nog ytterst få luftvapen i världen som kan mäta sig med en handyxa när det gäller avlivning av påkörda djur , jag hade inte ens försökt skjuta utan använt tillhygge direkt .

Ett djur som är så litet att du kan döda det med en 40J PCP är litet nog att vrida nacken av .
sälstryparn
 
Inlägg: 1135
Blev medlem: 03 apr 2009, 18:52
Ort: Rundvik
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 24 gånger i 17 inlägg
Skytteklubb: Rundviks Skytteförening
Luftvapen favorit: Webley Tracker

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav intruder 09 jan 2018, 02:51

var ringer ni från finns det andra skadade .märk ut.samt varna trafiken.
intruder
 
Inlägg: 220
Blev medlem: 16 maj 2008, 21:49
Ort: Norra Lappland
Tack utdelade: 6 gång
Tackad: 2 gånger i 2 inlägg

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Bara7 09 jan 2018, 10:44

Detta skall jag kolla upp, har för mig att man inte får avliva djuret och inte ens polisen gör det. Det blir att tillkalla jägare-det är trots allt konungens djur det handlar om.

Ring 112, invänta personal som tar beslut.
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Nitro 09 jan 2018, 12:55

Detta är fakta
Försök inte att själv avliva det skadade djuret om du inte har den kunskapen.
Kan inte hitta att det skulle vara olagligt, men man ska ha kunskapen om hur man lämpligast gör det. Så tolkar jag det.
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav bjerka 09 jan 2018, 16:42

Jimmy85 skrev:Beror ju på vad det är för djur. Har för mig från rådjur o uppåt så är du skyldig att ringa polisen samt märka ut platsen. O en grytpistol levererar betydligt mer än 40j.


Jag har skjutit min i kronografen och ligger på c:a 160J med topshot skitammo :D
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Bara7 09 jan 2018, 16:58

"Om man har kolliderat med ett mindre djur ska man se till att djuret blir avlivat och om möjligt avlägsnat från vägbanan, men som tidigare nämnts tänk alltid på din egen säkerhet.

Att kollidera med ett vilt djur kan hända oss alla.
Att inte anmäla en viltolycka till polisen är ett brott."

Hur skall man tolka ovanstående, att man måste alltid anmäla eller gäller endast vid de större djuren?
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Bara7 09 jan 2018, 17:04

Detta tog jag från Polisens hemsida, man får inte själv avliva ett djur av de större som nämns i texten enligt samtal med polisen:

Viltolyckor
Ta varningsmärken för vilt på allvar. Var särskilt uppmärksam under gryning och skymning.

Renar på väg i norrland.Under hösten när många jägare och bärplockare är i skogen ökar också risken att vilda djur söker sig till vägarna.

Anmäl viltolyckor till polisen
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår. Att inte anmäla en viltolycka är straffbart och kan ge böter.

Du måste göra en anmälan till polisen även om djuret inte är synbart skadat.

Förfölj eller spåra inte ett skadat djur själv. Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret.

Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:

Dina person- och fordonsuppgifter
Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken (om möjligt ange GPS-position)
Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit.
Markera olycksplatsen
Det finns en speciell markeringsremsa som kan användas för att markera platsen där djuret ligger eller där det lämnat platsen. Om du inte har någon markeringsremsa kan du märka ut platsen med något annat som är väl synligt, till exempel en plastpåse eller en halsduk.

Beställ markeringsremsa från Nationella viltolycksrådet.

Eftersöksjägare skickas till olycksplatsen
När polisen får besked om en viltolycka görs en bedömning och en kontaktperson från Nationella viltolycksrådet (NVR) kontaktas och rings ut till olycksplatsen. Kontaktpersonen har god lokalkännedom och ser till att ett eventuellt eftersök påbörjas för att minska djurets lidande. Polisen skickas till olycksplatsen i alla de fall en personskada har inträffat.

Polisen och jägarna sammanställer sedan resultaten och statistikuppgifter som sedan ligger till grund för framtida forskning och trafiksäkerhetsarbetet på våra vägar.

Nationella Viltolycksrådets webbplats
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Kapten Kamin 09 jan 2018, 18:04

bjerka skrev:
Jimmy85 skrev:Beror ju på vad det är för djur. Har för mig från rådjur o uppåt så är du skyldig att ringa polisen samt märka ut platsen. O en grytpistol levererar betydligt mer än 40j.


Jag har skjutit min i kronografen och ligger på c:a 160J med topshot skitammo :D

Får du upp Top Shot i 350 mps i en pistol?
Den ger bara 330 i min Annie 54..
Användarvisningsbild
Kapten Kamin
 
Inlägg: 3138
Blev medlem: 24 jun 2015, 17:14
Ort: Forshaga
Tack utdelade: 1166 gång
Tackad: 1926 gånger i 676 inlägg
Skytteklubb: Forshaga Jakt Sportskytte
Luftvapen favorit: HW30S

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Nitro 09 jan 2018, 19:13

Bara7 skrev:Detta tog jag från Polisens hemsida, man får inte själv avliva ett djur av de större som nämns i texten enligt samtal med polisen:

Viltolyckor
Ta varningsmärken för vilt på allvar. Var särskilt uppmärksam under gryning och skymning.

Renar på väg i norrland.Under hösten när många jägare och bärplockare är i skogen ökar också risken att vilda djur söker sig till vägarna.

Anmäl viltolyckor till polisen
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår. Att inte anmäla en viltolycka är straffbart och kan ge böter.

Du måste göra en anmälan till polisen även om djuret inte är synbart skadat.

Förfölj eller spåra inte ett skadat djur själv. Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret.

Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:

Dina person- och fordonsuppgifter
Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken (om möjligt ange GPS-position)
Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit.
Markera olycksplatsen
Det finns en speciell markeringsremsa som kan användas för att markera platsen där djuret ligger eller där det lämnat platsen. Om du inte har någon markeringsremsa kan du märka ut platsen med något annat som är väl synligt, till exempel en plastpåse eller en halsduk.

Beställ markeringsremsa från Nationella viltolycksrådet.

Eftersöksjägare skickas till olycksplatsen
När polisen får besked om en viltolycka görs en bedömning och en kontaktperson från Nationella viltolycksrådet (NVR) kontaktas och rings ut till olycksplatsen. Kontaktpersonen har god lokalkännedom och ser till att ett eventuellt eftersök påbörjas för att minska djurets lidande. Polisen skickas till olycksplatsen i alla de fall en personskada har inträffat.

Polisen och jägarna sammanställer sedan resultaten och statistikuppgifter som sedan ligger till grund för framtida forskning och trafiksäkerhetsarbetet på våra vägar.

Nationella Viltolycksrådets webbplats

Det var ju i stora drag vad som stod på sidan jag länkade till.
Vad polisen säger är en sak och vad lagen säger kan vara något helt annat. Givetvis så är ju inte tanken att man ska hålla på att avliva större djur som blivit påkörda på plats. Men den som vet vad han sysslar med t.ex. en jägare som har lämplig bössa med sig kan jag inte se något hinder mot att denne avlivar ett lidande djur som ligger i diket och plågas. Sen får polisen säga vad de vill :?
Hade det varit jag i det fallet och de hade haft några synpunkter på detta så hade jag drivit det till domstol. Givetvis är man ju skyldig att rapportera detta omgående att olyckan skett. Skulle jag då förklara att jag är en jägare och råkar ha ett lämpligt gevär med mig på plats som kan avsluta lidandet så skulle det varit en väldigt fyrkantig polis som hade sagt nej till det, eller väldigt okunnig.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
gubbe (09 jan 2018, 19:29)

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav zpiff 09 jan 2018, 20:31

Vid viltolyckor kan det också vara djur som kan skada människor inblandade, detta är något man inte får glömma. Vildsvin kan skära upp benen med betarna, råbockar kan stångas, jag skulle inte vilja ha ett par bockhorn i magen...
Så ta det försiktigt!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Bara7 09 jan 2018, 21:45

Nitro skrev:
Bara7 skrev:Detta tog jag från Polisens hemsida, man får inte själv avliva ett djur av de större som nämns i texten enligt samtal med polisen:

Viltolyckor
Ta varningsmärken för vilt på allvar. Var särskilt uppmärksam under gryning och skymning.

Renar på väg i norrland.Under hösten när många jägare och bärplockare är i skogen ökar också risken att vilda djur söker sig till vägarna.

Anmäl viltolyckor till polisen
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår. Att inte anmäla en viltolycka är straffbart och kan ge böter.

Du måste göra en anmälan till polisen även om djuret inte är synbart skadat.

Förfölj eller spåra inte ett skadat djur själv. Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret.

Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:

Dina person- och fordonsuppgifter
Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken (om möjligt ange GPS-position)
Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit.
Markera olycksplatsen
Det finns en speciell markeringsremsa som kan användas för att markera platsen där djuret ligger eller där det lämnat platsen. Om du inte har någon markeringsremsa kan du märka ut platsen med något annat som är väl synligt, till exempel en plastpåse eller en halsduk.

Beställ markeringsremsa från Nationella viltolycksrådet.

Eftersöksjägare skickas till olycksplatsen
När polisen får besked om en viltolycka görs en bedömning och en kontaktperson från Nationella viltolycksrådet (NVR) kontaktas och rings ut till olycksplatsen. Kontaktpersonen har god lokalkännedom och ser till att ett eventuellt eftersök påbörjas för att minska djurets lidande. Polisen skickas till olycksplatsen i alla de fall en personskada har inträffat.

Polisen och jägarna sammanställer sedan resultaten och statistikuppgifter som sedan ligger till grund för framtida forskning och trafiksäkerhetsarbetet på våra vägar.

Nationella Viltolycksrådets webbplats

Det var ju i stora drag vad som stod på sidan jag länkade till.
Vad polisen säger är en sak och vad lagen säger kan vara något helt annat. Givetvis så är ju inte tanken att man ska hålla på att avliva större djur som blivit påkörda på plats. Men den som vet vad han sysslar med t.ex. en jägare som har lämplig bössa med sig kan jag inte se något hinder mot att denne avlivar ett lidande djur som ligger i diket och plågas. Sen får polisen säga vad de vill :?
Hade det varit jag i det fallet och de hade haft några synpunkter på detta så hade jag drivit det till domstol. Givetvis är man ju skyldig att rapportera detta omgående att olyckan skett. Skulle jag då förklara att jag är en jägare och råkar ha ett lämpligt gevär med mig på plats som kan avsluta lidandet så skulle det varit en väldigt fyrkantig polis som hade sagt nej till det, eller väldigt okunnig.
Jag är ganska säker på att du blivit åtalad för grovt jaktbrott.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav _mik_ 09 jan 2018, 22:04

Bara7 skrev:Jag är ganska säker på att du blivit åtalad för grovt jaktbrott.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Var har du fått det ifrån? Enligt förordningens paragraf 40c så får man avliva om djurskydssskäl föreligger. Även fredat vilt.
Har man agerat som Nitro beskriver så kan man nog känna man gjort rätt och absolut inte oroa sig för konsekvenser.
Mig veterligt så är det polisen som har mandat att tillse annan eftersöksjägare än de som har jakträtt på marken men det
är en helt annan sak.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav bjerka 09 jan 2018, 22:33

Kapten Kamin skrev:
bjerka skrev:
Jimmy85 skrev:Beror ju på vad det är för djur. Har för mig från rådjur o uppåt så är du skyldig att ringa polisen samt märka ut platsen. O en grytpistol levererar betydligt mer än 40j.


Jag har skjutit min i kronografen och ligger på c:a 160J med topshot skitammo :D

Får du upp Top Shot i 350 mps i en pistol?
Den ger bara 330 i min Annie 54..



Ja, strax under...
Användarvisningsbild
bjerka
 
Inlägg: 697
Blev medlem: 30 nov 2015, 13:41
Ort: Hässelby
Tack utdelade: 8 gång
Tackad: 19 gånger i 18 inlägg
Skytteklubb: BJK
Luftvapen favorit: FX R500

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Bara7 09 jan 2018, 22:37

_mik_ skrev:
Bara7 skrev:Jag är ganska säker på att du blivit åtalad för grovt jaktbrott.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Var har du fått det ifrån? Enligt förordningens paragraf 40c så får man avliva om djurskydssskäl föreligger. Även fredat vilt.
Har man agerat som Nitro beskriver så kan man nog känna man gjort rätt och absolut inte oroa sig för konsekvenser.
Mig veterligt så är det polisen som har mandat att tillse annan eftersöksjägare än de som har jakträtt på marken men det
är en helt annan sak.
Klart att man blir påföljd anklagad om man avlivar, så fungerar lagen, sedan är det upp till juristerna att förmildra straffet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Bara7
 
Inlägg: 1378
Blev medlem: 31 aug 2013, 09:41
Ort: Bara
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 93 gånger i 64 inlägg
Skytteklubb: Hemma
Luftvapen favorit: De me´luft i

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav _mik_ 09 jan 2018, 22:40

Bara7 skrev:
_mik_ skrev:
Bara7 skrev:Jag är ganska säker på att du blivit åtalad för grovt jaktbrott.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk


Var har du fått det ifrån? Enligt förordningens paragraf 40c så får man avliva om djurskydssskäl föreligger. Även fredat vilt.
Har man agerat som Nitro beskriver så kan man nog känna man gjort rätt och absolut inte oroa sig för konsekvenser.
Mig veterligt så är det polisen som har mandat att tillse annan eftersöksjägare än de som har jakträtt på marken men det
är en helt annan sak.
Klart att man blir påföljd anklagad om man avlivar, så fungerar lagen, sedan är det upp till juristerna att förmildra straffet.

Skickat från min SM-N950F via Tapatalk



Vilken lag refererar du till?
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav börne 09 jan 2018, 22:54

Nitro skrev:Men den som vet vad han sysslar med t.ex. en jägare som har lämplig bössa med sig kan jag inte se något hinder mot att denne avlivar ett lidande djur som ligger i diket och plågas.


Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och.....................................

Massa text.

Försök inte att själv avliva det skadade djuret om du inte har den kunskapen.


Det är inget hinder för det heller då förhoppningsvis en jägare som i ditt fall har denna kunskap!

För att följa länken så måste du registera dig.

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18753
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2835 gång
Tackad: 6065 gånger i 2386 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav _mik_ 09 jan 2018, 23:03

börne skrev:
Nitro skrev:Men den som vet vad han sysslar med t.ex. en jägare som har lämplig bössa med sig kan jag inte se något hinder mot att denne avlivar ett lidande djur som ligger i diket och plågas.


Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och.....................................

Massa text.

Försök inte att själv avliva det skadade djuret om du inte har den kunskapen.


Det är inget hinder för det heller då förhoppningsvis en jägare som i ditt fall har denna kunskap!

För att följa länken så måste du registera dig.




Exakt.
Det ger envar rätt men ålägger ingen skyldighet. Saknar man kunskapen och fövärrar lidandet kan man givetvis bli åtalad för det men det är en annan sak.
Jag har bott vid en landsväg...
Användarvisningsbild
_mik_
 
Inlägg: 144
Blev medlem: 05 jan 2016, 21:23
Ort: Nagersta
Tack utdelade: 5 gång
Tackad: 17 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: Söker

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav Puttemjuk 15 feb 2018, 20:54

Bara7 skrev:Detta skall jag kolla upp, har för mig att man inte får avliva djuret och inte ens polisen gör det. Det blir att tillkalla jägare-det är trots allt konungens djur det handlar om.

Ring 112, invänta personal som tar beslut.


Klart du får avliva. Stickkniv i atlaskotan. Går fort och är inte slafsigt. Böj fram huvudet annars når du inte ryggmärgen.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Puttemjuk
 
Inlägg: 379
Blev medlem: 01 mar 2010, 14:18
Ort: Ekerö
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 17 gånger i 16 inlägg
Skytteklubb: Grödinge PSK
Luftvapen favorit: FX Cyclone

Re: Avfångning trafikskadat vilt några frågor

Inläggav atte69 30 jul 2018, 22:53

Var ute å gick med hunden nyss då en bil klippte en get (rådjurshona) vet att hon hade 2 killingar med som ej var på platsen... den förolyckade bilen var i princip utan skador men geten hade problem med bakben mm .. jag gick hem .hämtade klyvyxan.2 rejäla slag i svålen med baksidan så. Vart lidandet över för denna get..sorry.. men vad göra...öppnar ju inte skåpet för en trafikskadad get..ger ju mer problem än lycka... fick fö Ok i efterhand av både polis och jägmästarn som hämtade geten (som jag fö känner)...för rådigt ingripande. Som det så fint heter.... A......
atte69
 
Inlägg: 1096
Blev medlem: 24 jun 2015, 16:24
Ort: Norra halland
Tack utdelade: 148 gång
Tackad: 150 gånger i 115 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
Luftpangarn (31 jul 2018, 02:26)

Nästa

Återgå till Frågor om skyddsjakt

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster

  • Sponsorer