Hallå alla konvertiter in spe!
Att kopiera *Hostile*s konvertering, med ett genomgående rör innuti "magasinsröret", mellan avfyrningsventilen, och en extern CO2 patron, tex Sodastream eller 88g, som hela tiden är inkopplad vid användning, verkar rimligt enkelt och riskfritt / ofarligt. Det är väl det som du *Crossman_1377* vill?!
Om det är så, att Artemis karbinen i
PCP utförande, använder en extra gastank inuti magasinsröret, så skulle man kunna köpa lock m ventil och tanken, och fylla med bulk CO2. (De som har en
PCP, borde kunna fylla CO2 utan andra möjliga behov, än att justera hammarfjädern!?)
Dock, har har man en separat tank i vapnet, måste man fixa att fylla den lagom, som jag skrivit. Det har två olika källor angivit. Den ena säljer påfyllningsutrustning för bulkfyllning av paintball patroner, De hänger upp patronen i en "fiskvåg" för att kunna mäta fyllningsgraden. (Att hänga hela vapnet, skulle ju gå, men... har man lust till det?
)
*Hostile*s resonemang att 57bar CO2 skulle ge "hårdare tryck" mot ventilen än 200bar komprimerad luft, förstår jag inte. Tryck som tryck, eller? Jag vet inte om avfyrningsventilen fylls med gasfas eller vätskefas av CO2'n, i okonverterat utförande av CO2 versionen av vapnen, eller en blandning av gas/vätska. Uppkommer andra påfrestningar pga ändrade strömningsförhållanden, vid gas gentemot vätska? Eller något annat?
I största allmänhet, reflekterade jag när jag plockade isär min CR600W, över det mycket enkla utförandet. Att det verkar saknas säkerhetsventil på
PCP tanken i 900 versionen, förvånar mig mycket. Jag tror trycktanken på
PCP vapen är en större hälsorisk, än an själva skjutvapenfunktionen...
I modellånglokshobbyn, är det mycket diskussioner kring ångpannornas säkerhet. Alla har minst en säkerhetsventil, ofta två, för säkethets (rendundans) skull. Och då är de små lokens pannor bara några deciliter med 2-4 bars tryck. För stora persontågsbefordrande drift, är pannorna oftast 4-10liter, med 6-8bars tryck. För de stora, krävs årlig inspektion och provtryckning, om man vill besöka andras banor. Möjligen är tanken på 130-180grader varm ånga / vatten djäkligt obehaglig. Men åtminstone de mindre pannorna, innehåller inte tillräckligt med energi för att driva en äkta explosion. Det gör däremot en
PCP tank, tror jag. Möjligen räknar man med att o-ringspackningar och annat, skall paja vid för högt fyllningstryck, och därmed fungera som säkerhetsventil. *Hostile*s åtgärd med fler skruvar att hålla fast avfyrningsventilen, verkar mycket vettig. Jag hajade som sagt till på den enkla och ganska i mitt tycke veka (?) originalkonstruktionen, fast jag är total nybörjare inom luftvapenmekanik.
*Air* skrev att Diana tänker börja sälja vapnet. Det vore intressant och se, om de modifierar konstruktionen?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.