Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Här skriver vi guider på olika projekt vi gjort och vill dela med oss av.

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Luftpangarn 06 jul 2018, 11:38

Att fylla en pappkartong med diverse tygtrasor, är ju en beprövad konstruktion. Tom bättre än vanliga kulfång, då blydamm / splitter också fångas. :thumbupp:

Nu vill jag att det skall behövas så litet att plocka fram som möjligt, för att kunna skjuta. Bössan står innanför dörren, så om man kan ha mål och sådant stående på plats utomhus, så blir det buslätt att skjuta några serier när man kommer hem. :-P Perfekt sätt att tömma huvudet och varva ner! (Är det inte litet typ "Zen" / "Mindfullness" / "vila i nuet" eller nå't över skytte?! Man kanske skulle skriva nån flumbok, det verkar gå att sälja vad som helst i den vägen... :smt016 )

Felet med pappkartonger, är att de inte går att lämna ute i regn och snö. Så först funderade jag på eventuella plastkartonger (mycket ovanligt) eller plastlådor (dyrt). Men nuförtiden säljer CircleK bensinmackar mängder av stora plastdunkar med dieselbränsletillsats för miljön. CircleKs heter "AdBlue". (Innehållet är "urea" dvs urinämne!!! De e ju fan å betala för piss! :-( Kunde inte chaufförerna få gratis öl på fritiden, mot att de bär med sig dunkar av pisset tillbaka till lastbilen?!? :smt016 )

För att följa länken så måste du registera dig.



Hursomhelst, av bilden tillsammans med 45cl ölburk, framgår storleken på dunkarna. Och som sagt, de finns i drivor att hämta gratis. De kan ligga i särskild skräpcontainer, pga att de är så otroligt skrymmande. - Fråga! :)

Jag kapade dunken i överkant, 4cm ner på den plana ytan. Det ger 4cm överlapp mellan över- och underdel. Räcker nog med 3cm - kanske kräver det litet mindre våld att pressa ihop sedan? Måtta och linjera för att få rak kant runtom, vilket nog underlättar hopfogningen.

I underdelens överkant, får man göra 4 vertikala nedåtsnitt, motsvarande ditt valda överlapp på 3-4cm. Du skall kunna vika in kortsidorna litet grand. OBS! Kortsidesflikarna skall sakna krökning - hela krökningen / kurvaturen vill du utnyttja att maximalt stödja fronten vid beskjutning. Du fattar vad jag menar, när du står och meckar med kniven!

Fyll med lakan etc. Vik in kortsidesflikarna, och med visst våld, pressa överdelen utanpå underdelen. Dels håller det regnvattnet mera på utsidan av dunken, dels kan du då hålla fast ersättning för sönderskjuten framsida i överkant, med att sticka in den nya plastframsidan under lockets nederkant, tänker jag. Bind ihop med snöre på tvären! Provskjut på några decimeter, så vet du att kulan inte går igenom. :smt037 Skjut även ett dräneringshål i botten.

Jag har gjort två varianter av hållare för tavlor. Den ena KRÄVER Champagnekorkar! :lol: Förborra och dra sedan igenom en HELGÄNGAD skruv (eller putta i lim). Dessa förvuxna gängade "anslagstavlenålar" gängar man in i dunken. Så gör den utstickande gängan djävligt kort! :lol:

För att följa länken så måste du registera dig.



Alternativt skruvar man fast några klädnypor att hålla måltavlor. Eller mer påkostade klämmor, om man har några sådana hemma.

Ej använda korkar, kan man tex förvara fastsatta på kortsidan?!

För att följa länken så måste du registera dig.



Ut å panga! :Thumbupp:

Måltavlan på bilden är 7 (fler?) skott på 13m med öppet sikte och armbågarna på verandabordet. Och biran bredvid JSB Exakt burken :cheeRs:
Senast redigerad av Luftpangarn 06 jul 2018, 12:25, redigerad totalt 2 gånger.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
Tempest (06 jul 2018, 11:53), Batistuta (06 jul 2018, 13:57), Clumber (06 jul 2018, 14:38), gubbe (06 jul 2018, 18:12), Mattias.A (07 jul 2018, 13:04)

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav guldvaskaren 06 jul 2018, 15:11

Mycket bra tips! :arrow:

Själv dricker jag mycket mjölk, Åsens gammaldags mjölk, som jag dricker 2st 2-liters plastdunkar i veckan.

Ska pröva med det för får ju en hel del sånna över.
HW 30, FWB 65, Crosman 2240
guldvaskaren
 
Inlägg: 6
Blev medlem: 15 jan 2018, 18:16
Ort: Halmstad/Göteborg
Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Megaklant 06 jul 2018, 15:52

Fyll den med plastpåsar istället, dom ruttnar inte när de blir våta.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Luftpangarn 06 jul 2018, 16:06

Jag funderade på plastpåsar, glasull och tjärpapp och all möjligt skräp man brukar hitta på landet ;-D Problemet är, att jag inte vill rekomendera något som jag inte vet om det är utprovat. Skall testa plaspåsar, i ytterligare kulfång, och återkommer med erfarenheter.

Eller har du redan testat? Under hur lång tid?
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Luftpangarn 06 jul 2018, 16:43

Grillkolsbriketter kanske funkar? De borde krossas, så att kulbanetunneln kolappsar? Och i bakväggen på kulfångsdunken, några extra lager plast, för säkerhets skull. Det borde bli en acceptabelt lätt konstruktion. Men dyrare än trasor ;-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav zpiff 07 jul 2018, 08:09

Varför inte bara trycka ner trassel genom öppningen, sedan en klämma för tavlan
För att följa länken så måste du registera dig.

Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Pryltokig 07 jul 2018, 08:11

Bra idé med plastdunk. Förstår inte riktigt varför den skall delas. Räcker det inte att göra ett lagom stort hål i sida eller botten och trycka in lakan/tygremsor?
Tex. skär som en fyrkantig "dörr" i botten eller sida, typ 10x10 cm, skär dock bara på 3 sidor. Vik upp dörren, tryck in tyget. Stäng dörren och säkra med silvertejp. Inget regn in, inga kulor läcker ut.

Själv har jag hängt upp en bit gammal limträbalk och med mina begränsade skjutvanor och flyttade tavlor tar det många år innan jag äter mig igenom en sådan. Skulle jag råka skjuta igenom så har jag en bergvägg bakom. Dörrmattan som dämpar ljud och ev. rikoschetter är dock hög tid att byta nu.. En bit spikband med småklämmor från Biltema fungerar klart bäst för mig att hänga upp tavlorna med.


För att följa länken så måste du registera dig.

- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig
 
Inlägg: 517
Blev medlem: 20 maj 2015, 22:10
Ort: Göteborg
Tack utdelade: 65 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Följande användare vill tacka Pryltokig för detta inlägg
Luftpangarn (07 jul 2018, 15:15)

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Megaklant 07 jul 2018, 14:58

Luftpangarn skrev:Jag funderade på plastpåsar, glasull och tjärpapp och all möjligt skräp man brukar hitta på landet ;-D Problemet är, att jag inte vill rekomendera något som jag inte vet om det är utprovat. Skall testa plaspåsar, i ytterligare kulfång, och återkommer med erfarenheter.

Eller har du redan testat? Under hur lång tid?


Jag har testat det en längre tid och det funkar utmärkt.
Om man skjuter med hög kraft på samma ställe går kulorna till slut igenom men det gäller alla material.
Packa bara påsarna hårt, det går i en förvånansvärd mängd påsar.
Jag använder också samma mål till bågskyttet och det stoppar enkelt pilar från 70 lb compoundbåge och 150 lb armborst, så länge som man inte använder skärande spetsar.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Följande användare vill tacka Megaklant för detta inlägg
Luftpangarn (07 jul 2018, 16:38)

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Luftpangarn 07 jul 2018, 16:38

HURRA *Pryltokig* och *Megaklant!!! :arrow: :arrow: :arrow:

Nu blev min ide med plastdunkar MYCKET BÄTTRE! Ibland e jag inte så smart... i alla fall inte mer än att andra kan hjälpa till att förbättra mina ideer. Vid närmare eftertanke, är väl bla det diskussionsforum handlar om!?!

ALLTSÅ:

1) Skit i å dela dunken - skär en lucka i ena kortsidan att pressa ner fyllningen genom! :Thumbupp: Och utan överlapp får man också större träffyta.

2) Fyll med sjuka mängder plastpåsar!

Jag gissar att plasten både i dunken och påsarna pajar av solljuset på kanske 2 år? Vi får kolla :wink:

De förvuxna gängade anslagstavlenålarna behöver inte gå igenom tavlorna, de fungerar också som klämmor. Men då är verkligen Champagnekorkar bättre än vanliga vinkorkar :-)

Och de kan också användas för att hålla fast en ny ersättningsframsida.

Grattis till oss! :cheeRs:


(Att jag fastnade i tanken på att dela på dunken, beror på att min tankebana började med två plast-"papplådor" utan lock, som man satte ihop. Dock bara jag som har dem - de är specialtillverkade för mitt företag, som stora chokladlådor. Ingen annan har dem, och de har mycket låga kanter = jag har stabiliserat dem med vattenfyllda mjölkkartonger. Och förvaringsplastlådorna, som var nästa tanke, är ju också tvådelade. Och då hjälper era färska blickar iden att utvecklas :-D )
Senast redigerad av Luftpangarn 07 jul 2018, 16:58, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Följande användare vill tacka Luftpangarn för detta inlägg
gubbe (07 jul 2018, 16:55), Leopold (07 jul 2018, 20:34)

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Leopold 07 jul 2018, 20:37

Lysande förslag och kul att konceptet utvecklas "as we speak"! Ska absolut prova detta i veckan, det är mest anslaget i fånget som väsnas vid trädgårdsskyttet.
Användarvisningsbild
Leopold
 
Inlägg: 12780
Blev medlem: 25 aug 2010, 18:54
Ort: Växjö
Tack utdelade: 1783 gång
Tackad: 1942 gånger i 1040 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Följande användare vill tacka Leopold för detta inlägg
Luftpangarn (07 jul 2018, 20:51)

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Megaklant 08 jul 2018, 08:02

Jag hade en svart sopsäck stående som jag la alla plastpåsar jag fick över i.
På över vintern blev det 2 överfulla säckar.
Om du inte har tid att vänta så länge så gå till ett varuhus typ Ikea och fråga om du kan du få deras överblivna förpacknings plast.
Min erfarenhet är att dom bara är glada att bli av med det.
När du packar plasten så skall du inte lägga den i "lager" för då skapar du kanaler som kulorna kan gå genom, krulla till det ordentligt!
När det gäller låda att ha plasten i så harjag en papplåda och den håller förvånansvärt bra, men tål inte vatten.
Jag planerar att göra en låda i trä och plywood med framsida av säckväv ( jag skjuter en del båge ).
Om jag klär lådan med plast så bör den vara regnsäker.
Men din ide om plast dunk kommer jag att göra enbart till luftgevärs skytte.
Megaklant
 
Inlägg: 288
Blev medlem: 31 okt 2014, 20:51
Ort: MÖLNDAL
Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 50 gånger i 38 inlägg
Luftvapen favorit: FEG LG 14

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Luftpangarn 08 jul 2018, 12:28

Ännu en förbättrande ide av *Megaklant*! (Självdistansen i många av forumets användarnamn, är befriande :) ) Jag får alla varor till firman svepta i "jättegladpack" på pallar och vagnar. Hitills irriterande avfall, då jag inte kan blanda det med allt kartongskräp i balpressen. Nu blir det plötsligen en positiv sak med svepningsplasten! :-)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Gratis regntåligt kulfång på bensinmacken

Inläggav Veratio 08 jul 2018, 17:48

Sen är det ju kul att det är så snyggt! Vem vill inte ha en plastdunk med plastpåsar i i trädgården?

:lol:
Veratio
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 01 maj 2017, 15:23
Ort: Piteå
Tack utdelade: 17 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Luftvapen favorit: Feinwerkbau P8X


Återgå till Guider

| | |likartade trådar| | |


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster

  • Sponsorer