Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav börne 10 jul 2018, 12:54

Luftpangarn skrev:Denna mycket intressanta video argumenterar för att kröning alltid görs bäst för hand - ej med maskinellt centrerade svarvskär! Observera att hans demonstrationspipa är en fabriksny Lothar Walter pipa. Jag måste säga att jag blir övertygad.

Men den snubben vet ju inte hur man svarvar en pipa... Jag jobbar med det! Man måste ju centrera loppet som han gjorde i min video, att sätta upp en pipa som han gör i en trebackschuck fungerar inte, klart som fan att loppet hoppar runt som en jävla vildsint kanin. Man måste använda en fyrbackschuck med lösa backar som du kan ställa individuellt & centrera loppet, skit i utsidan på pipan!

Så jag är INTE övertygad :thumbner:
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18750
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2831 gång
Tackad: 6064 gånger i 2385 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Air (10 jul 2018, 12:55)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Luftpangarn 10 jul 2018, 13:14

Air,

Sådär blev träffbilden med 35 klicks höjning och 40 klick högerjustering - på 10m. Känns inte riktigt som vettigt utgångsläge. Fast på sidvindsjusteringen, var skall man lägga neutral träff egentligen? Jag utgick ifrån att man grovt eftersträvar / lägger det på / utgår från 0 på skalan på kikarens chassi, alltså inte själva klickrattens skala. Men denna skala går endast i en riktning, och dessutom är justeringsmöjligheten åt andra hållet mycket mindre. Och utan denna underliggande skala. Hur skall jag förstå detta? (Att man inte har så stor nytta av en skala på höjdratten, för att sänka träffbilden, är ju naturligt.

Skall man lossa klickrattarna, lyfta loss dem, och sätta fast dem igen och skapa nytt utgångsläge?

Jag är fullständigt grön på kikarsikten...

(Hit tills, kämpar jag snarast med att få något slags grov ordning på träffbild.)
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Luftpangarn 10 jul 2018, 13:33

"Tänkte inte på det" som Lorry-uppfinnaren säger. :smt016 Det ligger mycket i det du säger Börne! :thumbupp: (Även som jag tänkte i mitt huvud, med spännhylsor, blir det fel om inte lopp och pipans utsida är centrerade.)

Nu skall jag vrida pipan! :wink:
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Larzzon 10 jul 2018, 18:49

Luftpangarn skrev:Nu skall jag vrida pipan! :wink:


Gissar på att det funkar bättre om transferport i pipa och block linjerar.
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav T.Lundberg 10 jul 2018, 19:50

Gissar på att transfern sitter i blocket och inte i pipan .... Och även om den var borrad så kan man alltid skapa sig ett nytt hål... Tex genom att vrida pipan 90 grader från utgångsläget
Tur att en ä sum en ä så en ente ble som en sulle
Användarvisningsbild
T.Lundberg
 
Inlägg: 919
Blev medlem: 07 jun 2013, 13:06
Tack utdelade: 62 gång
Tackad: 95 gånger i 79 inlägg
Skytteklubb: HSR.Outlaw
Luftvapen favorit: FWB300S,HW30S,LGV,Buccaneer SE

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Larzzon 10 jul 2018, 20:47

Innan du kröner om pipan eller borrar i den. Har du dragit rent den från tectyl?
Användarvisningsbild
Larzzon
 
Inlägg: 725
Blev medlem: 15 mar 2015, 07:40
Ort: Eslöv
Tack utdelade: 235 gång
Tackad: 161 gånger i 89 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav 1qaz1qaz 10 jul 2018, 22:00

Luftpangarn skrev:Hmm... 1qaz1qaz du har kanske rätt. Egentligen vill jag ju inte ordna någon större avverkning av material. Så djävligt sprids ju inte kulorna. Misstänker mest att det finns en massa grader kvar. Dremel, filt-polerstift och polerpasta / Autosol? Vill helst handla på Clasolsson, Biltema, Jula eller Mekonomen typ.

Dessa två trådar känns relevanta, när jag väl förhoppningsvis löst huvudproblemet, genom att vrida pipan.

viewtopic.php?f=102&t=15244&hilit=kr%C3%B6ning

Jag köpte ett sett på biltema med olika slip, skär och polerpasta. Tror den kostade 69kr. Bra grejer.
Dremel hade jag sen innan

http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=3 ... ra#p273266
Användarvisningsbild
1qaz1qaz
 
Inlägg: 3610
Blev medlem: 21 jul 2012, 20:25
Ort: Bromölla
Tack utdelade: 230 gång
Tackad: 100 gånger i 90 inlägg
Skytteklubb: MSG

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Luftpangarn 15 jul 2018, 13:35

Bästa forumsdeltagare! Jag vill gärna ha er fortsatta hjälp att tänka! Inte pga värmen, även om det är +31,5 och stigande på min veranda i skrivande stund :) Kommer kolla efter svar nere på stranden, med iskall bira i handen. Lär bli många simturer idag 8) Jag har monterat ner geväret i atomer och ihop, och undersökt och funderat. Så här följer min uppdatering av läget.

Larzzon skrev:Innan du kröner om pipan eller borrar i den. Har du dragit rent den från tectyl?

Larzzons ord fick mig att tänka på de grova lager intorkat fett många mekaniska delar är täckta av vid leverans. Inget man bara torkar av med trasa. Visserligen var utsidan på geväret inte infettat på detta sätt, men lopp med räfflor? Så när jag ändå lossat pipan, hällde jag i ren bensin, och drog rengöringsproppar igenom. Propparna var korvar tvinnade av bitar från bomullsrondeller för sminkborttagning, och packade med läskstång genom loppet, mot fingret i andra ändan av loppet. Det krävdes ganska ordentlig kraft att flytta dessa korvar genom loppet. Och de första kom ut som svart-vita polkagrisar! :shock: Bilden är på de sista, så polkagrisskruvmönstret är inte tydligt. I mitten av processen knarrade det vid genomdragning. På slutet visslade det med stigande tonhöjd, precis som på en sådan där flöjt man kan dra en pinne upp och ner för olika tonhöjd :-) Loppet blev spegelblankt. Jag oljade inte in loppet före provskjutning. Tyvärr är dragningen mor halv 8 helt oförändrad. Dock blev spridningen större, och jag tänkte att "nu har du psykattack som skytt!". :oops: Sedan läste jag en kommentar av Börne tror jag, i en tråd om piprengöring, att spridningen brukar öka efter rengöring, och samlar sig sedan efter tillräckligt anta skott. Pehw! Skönt att känna sig litet mindre neurotisk! :wink:

En trist sak som visade sig när jag lossade pipan, var att Zpiffs farhåga var befogad.
av zpiff 09 jul 2018, 07:24
Hur kommer luften in i pipan? Är det som på en Crosman genom ett hål på undersidan av pipan så kommer inte ovanstående lösning (att vrida pipan, min anm) att funka med mindre än att man pluggar det gamla hålet och tar upp ett nytt.


I själva verket, misstänker jag dessvärre, att det är ännu mer komplicerat. Räfflingen börjar redan typ 15mm före inloppshålet för CO2/luft drivtryck. Detta innebär att om man borrar ett nytt hål (vid halv 8, för att sedan vridas till kl 12), så får man oundvikligen grader in mot räffling och lopp. Dessa grader tror jag skulle skada kulan så mycket, att det är tveksamt om slutresultatet skulle ge en mer välskjutande pipa. Enda sättet att undvika detta, vore att efter borrning av ingående tvärhålet, brotscha "patronläget" / loppet, något förbi inloppshålet, till kanske 6mm på detta 5,5mm lopp. Helst vill man även göra (fräsa/ fila) inloppshålet något ovalt, så att man med provskjutning, kan hitta optimal fastsättningsvinkel för pipan. Inloppshålet ligger mellan två spår med o-ringstätningar, med bara 0,75mm marginal mellan hål och tätning. Så att ge sig på detta utan jigg och fräsmaskin, och svarv med fyrbackschuck, är möjligt, men väl hårigt. :roll: Jag har dessutom ingen 6mm brotch. Och brotschen kan nog kosta hälften (250kr?) av vad en ny pipa från Kina kostar (500kr?). (I tillverkningen, har tror jag man har löst problemet med grader, genom att dra räfflingen efter att man borrat inloppshålet. På så sätt har man "vikt" graderna innåt /uppåt in i inloppshålet. Och räfflingen blir intakt. Mycket riktigt, har inloppshålet några tiondelar minder diameter, exakt där hålet mynnar i loppet.)

Vid närmare eftertanke, tror jag inte att ge sig på kröningen, löser huvudproblemet. Och att få grupper på ca 10mm på 10-13m, tror jag får betraktas som ok på ett gevär i denna prisklass.

Följande handlingsalternativ är vad jag kommit fram till, men vill höra era tankar!

1) Reklamera geväret. Jag vet att Artemis geväret inte kommer med någon utlovad precision. Men geväret skjuter ju så snett, att originalsiktet inte gick att justera tillräckligt, för att träffa (dvs gruppera) mitt i prick, på en stor hobbytavla, på 10m. Då anser jag att det handlar om ett uppenbart fabrikationsfel. (Siktet fick jag ju tillverka en extremlång egen höjdskruv till. Och i sidled shimsa till max.) Mina ursprungliga klagomål på originalsiktet, var dock egentligen i huvudsak ogrundade -grundproblemet är i stället pipan.

Problemet är om reklamationen accepteras av säljaren JagaMera och/eller Fondprodukter. Geväret är köpt 20/3. Men det skall inte spela roll för tillverkningsfel. Och det här är dessutom inte världens mest uppenbara fel att identifiera.

Jag vill ha en ny pipa. Eller geväret utbytt. (Vilket dock är onödigt.)

Till råga på allt, måste jag reklamera alla 3 magasinen, då inget av dem låser locket som de skall, vilket gör det trassligt att få in dem i geväret. Litet jobbigt att komma dragande med så mycket reklamationer på en gång :cry: Riskerar bli klassad som gnällspik med oproportionella förväntningar.

2) Försöka beställa en ny pipa från fabriken i Kina. Vill minnas att någon här skrivit att de var juste - och billiga! Hur är det dock med pipor, kanske finns svenska importrestriktioner? Gissar att kostnaden landar på 500-700kr.

3) Sälja geväret till hobbyplinker?!? Som typ soft-airgun substitut på 3-4-5-6m? Förlust minst 1000kr. Dessutom har jag köpt 2 extra magasin för 600kr.

4) Modifiera pipan. Jag har inte verktygen. Kostnad?!?

5) Låta någon göra en helt ny pipa. Ger förmodligen pangbra resultat! Men till vilken kostnad?!?


Litet bilder. Litet annorlunda sätt att använda pipbandet :smt016
För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.



För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Nitro 15 jul 2018, 16:38

Jag rättade en pipa med hjälp av en jigg och domkraft. Tittar man genom pipan så syns det tydligt om den är kränkt på något håll.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro
 
Inlägg: 7737
Blev medlem: 18 mar 2012, 19:17
Ort: Tollarp
Tack utdelade: 2243 gång
Tackad: 1458 gånger i 881 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Följande användare vill tacka Nitro för detta inlägg
Luftpangarn (15 jul 2018, 16:39)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav börne 15 jul 2018, 17:14

Nitro skrev:Tittar man genom pipan så syns det tydligt om den är kränkt på något håll.

Eller om man har nåt som är riktigt jämnt & rullar den mot, syns direkt om den är krökt!

Gärna två plattjärn på högkant med lagom avstånd så kan man även rulla nåt som kanske inte är helt rent från främre sikte osv!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18750
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2831 gång
Tackad: 6064 gånger i 2385 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (15 jul 2018, 17:24)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Luftpangarn 15 jul 2018, 17:32

Tack Nitro och Börne! Tyvärr kan det ju vara så att loppet kraftigt avviker från pipans ytterdiameter, som Börne tidigare påpekat. Då spelar pipans eventuella yttre krökning mindre roll.
Och Nitro, det är intressant att höra att du bockat en pipa hyggligt. Har tänkt på det. Trodde inte resultatet skulle bli ok, annat än för grov plinkning.
Även att borra upp pipbandet, och fixa justerskruvar av nylon ikl 19:30 samt kl 16:30, dvs i 90graders vinkel. Med dessa skulle man kunna justera pipan till rak kulbana. Fast det är raka motsatsen till ”free floating” pipa. :roll:n
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav börne 15 jul 2018, 17:42

Det kan du ju kolla grovt genom att mäta hur långt du har från ytterkant på pipan till kant på loppet, är den i mitten så har du samma mått runt om! Visst det går inte att mäta inne i pipan men i båda ändar i alla fall!
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA S400F Classic/Aztec Emerald 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
AA Galahad R Carbine/Aztec Emerald 5,5-25X50
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne
 
Inlägg: 18750
Blev medlem: 03 mar 2013, 10:25
Ort: Kristianstad
Tack utdelade: 2831 gång
Tackad: 6064 gånger i 2385 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Följande användare vill tacka börne för detta inlägg
Luftpangarn (15 jul 2018, 18:05)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Luftpangarn 16 jul 2018, 21:05

Jag har idag skriftligen reklamerat mitt Artemis CR600W pga fabrikationsfel, då det är omöjligt att träffa en stor hobbytavla på 10m med originalsiktet. Detta torde vara ett minimikrav på ett luftgevär i 2’000kr klassen.

Även de tre magasinen, som inte låser locket, så att de går att skjuta in i geväret, har jag reklamerat.

Det blir intressant att se hur återförsäljaren JagaMera, samt importören Fondprodukter kommer agera.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav zpiff 17 jul 2018, 06:07

Håller tummarna för dig, själv hade jag gett upp hoppet om bössan för länge sedan!
Kral Puncher PRO .177
HW 97 TH .177
Air Arms S200 .177
Air Arms SE90 .22 Pre -92
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
FWB 65 .177
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22
Artemis PP700W
Användarvisningsbild
zpiff
 
Inlägg: 663
Blev medlem: 11 dec 2008, 20:28
Ort: Eskilstuna
Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 73 gånger i 66 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Följande användare vill tacka zpiff för detta inlägg
Luftpangarn (17 jul 2018, 10:56)

Re: Shimsa siktet? Krokig pipa? Målbild åt skogen :-(

Inläggav Luftpangarn 17 jul 2018, 11:15

Om återförsäljaren JagaMera, samt importören Fondprodukter hanterar detta snyggt, förvandlas situationen till positivt rykte och reklam. Alla tillverkare, importörer och återförsäljare kan råka ut för måndagsexemplar. Om man åtgärdar problemet, så talar man om för kunden och omgivningen, att måndagsexemplaret inte höll en standard som motsvarar vad man kan förvänta sig. Produkten skall normalt vara bättre, visar man. Detta gör andra möjliga köpare tryggare. Och otrygghet är alltid största hindret för köpbeslut.

Återförsäljare som hanterar kundklagomål väl och generöst, förvandlar nästan alltid en potentiell ryktesförstörande fd kund, till en övergenomsnittligt lojal fortsatt kund. Och godwill ambassadör. Till saken hör, att det normalt kostar 10-100ggr mer att rekrytera en ny kund, än att generöst kompensera en befintlig kund, så att denne förblir kund. Allt enligt akademisk marknadsföringsforskning.

Artemiskarbinen är ett attraktivt koncept. Om man håller och signalerar rimlig kvalitet, har man en attraktiv produkt. Intressant nog är "Artemis" tillverkarens första egna varumärke. De hävdar att de tillverkar en miljon luftvapen om året. Men hittills alltid åt andra varumärken. Så i detta fall har tom tillverkaren ett intresse av vård av sitt nystartade varumärke.
Favoriter för tillfället, gevär; Umarex Legends Cowboy bygelrepeater .177 Enhand: Colt SAA 7,5" räfflad. Senaste inköp: Smith & Wesson 8,375" räfflad & UX Race Gun.
Luftpangarn
 
Inlägg: 2019
Blev medlem: 19 mar 2018, 15:29
Ort: Stockholms skärgård
Tack utdelade: 1388 gång
Tackad: 256 gånger i 199 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Föregående

Återgå till Sikten

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster

  • Sponsorer